Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

nirolo skrev (Akkurat nå):

Og på grunn av dette så mener du at media fremstiller det som om smitte primært skjer utendørs?

Det er det inntrykket folk sitter igjen med etter å ha skumlest slike artikler ja, for valg av illustrasjoner er bevisst og spiller en stor rolle i hvordan folk underbevisst oppfatter dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (15 minutter siden):

De på 80+ som ikke er vaksinert har med all sannsynlighet enten takket nei eller blitt glemt var kommunen.

Jeg tenker at mange av disse er for skrøpelige til å motta vaksinen, for eksempel i forbindelse med midlertidige eller langvarige behandlinger. Husk at mange av de VG oppgir som 85+ er sykehjemsbeboere, prioritetsgruppe 1. De siste 6 ukene har

1,1% av disse fått første dose

4,3% av disse fått andre dose

Totalen har økt til 91,9% av disse fått minst en dose. Totalen øker fortsatt litt, så det kan godt hende 85+ passerer 93% fullvaksinert senere i år.

I aldersgruppa under er antagelig en del friskere og de har kommet opp i 96,9% med minst en dose. Stigningen er brattere her, så det kan godt hende de passerer 98% i løpet av ganske kort tid.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at mange av disse er for skrøpelige til å motta vaksinen, for eksempel i forbindelse med midlertidige eller langvarige behandlinger.

Enig. Jeg tenkte på det som å takke nei til vaksinen. Skrøpelighet er selvsagt en god grunn til å takke nei, inkludert å utsette vaksinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Ikke min på 60 heller. Jeg sa de eldste gruppene, kunne kanskje presisert at jeg mente sykehjem og 75 til 84. 

Ser litt gjennom kommuner i gamle Akershus uten prioritet og de fleste nå holder på med friske 55-64. Det som er interessant er hvor forskjellig kommuner i landet vårt velger å gjøre det. De fleste vaksinerer flere grupper samtidig, men det er forskjell på hvilke grupper. Noen innkaller alle i en gruppe mer spredt, mens andre går kronologisk etter fødselsår. Derav ganske store variasjoner.

Ullensaker er på friske 45-54 år i gruppe 9 nå, Lillestrøm er ferdig med alle i høyrisikogrupper, Enebakk er kommet til friske 62-åringer, Nittedal er på friske 56-åringer, Aurskog-Høland er på 65-74 åringer, Nordre Follo er på 55-64 år og 45-54 år samtidig og sånn fortsetter regla... 

Det har vel for det meste å gjøre med alderssammensetning og syke i kommunene, samt at jeg har lært den siste tiden at småkommuner ofte definerer eksempelvis brannvesen som helsepersonell grunnet manglende sykebildekning som gjør at brannvesen i større grad må trå til på livbergende oppdrag. I min kommune fikk mesteparten av brannkorpset sin vaksinedose tidlig i april, samt "kritisk kommune personell" uten at detaljene rundt det er helt klart. Ellers er jo min kommune en veldig veldig liten sample rate, så hvor betydelig det er vites ikke, men ifølge kommune oversikten så er gruppe 4 nå vaksinert og gruppe 5 er påbegynt, når jeg snakket direkte med vaksine koordinatoren for kommunen i går så viser det seg at gruppe 4 ikke er ferdig, men at de listet det opp slik fordi storparten av gruppe 4 var vaksinert... Så vet ikke om de oversiktene er helt å stole på heller.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

I min kommune fikk mesteparten av brannkorpset sin vaksinedose tidlig i april, samt "kritisk kommune personell" uten at detaljene rundt det er helt klart.

De som fungerer som ambulanse er helt ok for meg, men kommuneadministrasjonen har lite kontakt med folk og burde ikke prioritere opp seg selv. I hvert fall ikke uten en detaljert liste med begrunnelse.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

De som fungerer som ambulanse er helt ok for meg, men kommuneadministrasjonen har lite kontakt med folk og burde ikke prioritere opp seg selv. I hvert fall ikke uten en detaljert liste med begrunnelse.

Litt av problemet er at jeg ikke finner noe info utenom ordbruken "kritisk kommune personell" i oversikten, så jeg vet ikke hva det vil si. Brannvesen er jo kommune personell på sett og vis så kan godt hende at det er det som menes, men finner ordbruken litt snuskete :ph34r: 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Litt av problemet er at jeg ikke finner noe info utenom ordbruken "kritisk kommune personell" i oversikten, så jeg vet ikke hva det vil si. Brannvesen er jo kommune personell på sett og vis så kan godt hende at det er det som menes, men finner ordbruken litt snuskete :ph34r: 

Ja, akkurat som vi har sett tilfeller av på sykehus hvor man har tøyd strikken for hva som burde regnes som helsepersonell.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Hvor mange kritiske kommune personell må vaksineres i en liten kommune? Kan forstå at det er viktigere i en liten kommune der man har lite backup enn en stor der man har mange som kan ta over.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (52 minutter siden):

Smittetallene stiger en del og antall innleggelser stiger kraftig i UK, men det er strengt tatt tema i en annen tråd.

Hvis vi ser på det i norsk sammenheng så er det interessant å se på hvor stor forekomst av den indiske varianten vi har og hvor gode våre vaksiner er mot den sett opp mot AZ som primært brukes i UK. Tallene som har framkommet så langt er vel særdeles usikre?

Jeg så en oversikt over antall forekomster av den indiske varianten vi hadde påvist i Norge for noen dager siden. Hadde vært interessant om noen visste om en oppdatert oversikt.

Nja den har steget ganske mye i få områder i UK. De som blir innlagt er all hovedsak uvaksinerte står det på hjemmesidene til britiske helsemyndigheter 

Ikke sikkert dette er så krise 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det synes jeg høres rart ut. Har vært innom (skummelt) mange kommunenettsider for å se i detalj på vaksineringen og har foreløpig ikke funnet en eneste kommune som ikke er ferdige med de i den alderen som din mormor er. Over 92% av personer over 75 år i Norge er fullvaksinerte. 

En bekjent på 75 som vel regnes som frisk fikk andre dose nå tidlig denne uken i vår kommune. Min mor på 70 i en annen mer travel "oslo omegn" kommune er i minst 1 risikogruppe men ikke fått. Det varierer ekstremt og ser ikke helt hvorfor 20 åringer i én kommune er viktigere enn utsatte 70 åringer i en annen. Dette er meget tvetydig praksis.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Kryptodebunker said:

Hvor mange kritiske kommune personell må vaksineres i en liten kommune? Kan forstå at det er viktigere i en liten kommune der man har lite backup enn en stor der man har mange som kan ta over.

Man må jo forstå at absolutt alle kommune ansatte selv om man ikke en gang er på jobb, har hjemmekontor eller er permittert i uoverskuelig fremtid er viktig å få vaksinert :) Dette er like latterlig som at man blir skilta som "samfunnskritisk personell" basert på om man jobber i det offentlige nærmest uavhengig av stillingen man har eller om stillingen faktisk er kritisk.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvem som får vaksinen før andre men jeg tenker det vi ser gjenspeiler den generelle mentaliteten blant beslutningstakere rundt om kring. Og nei man er ikke "kritisk" bare fordi man innehar  en lederstilling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

En bekjent på 75 som vel regnes som frisk fikk andre dose nå forrige tidlig denne uken i vår kommune. Min mor på 70 i en annen kommune er i minst 1 risikogruppe men ikke fått. 

Det er kun ca. 8% i alderen 65+ (både friske og utsatte) i Norge som ikke er blitt vaksinert med minst én dose nå, så det høres enten ut som det har skjedd en feil, eller at din mor har skikkelig uflaks i kommunen hun bor i. Hvis hun er i risikogruppe og over 70 år ville jeg da kontaktet kommunen fort som svint. Hun skal minst ha fått tilbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Man må jo forstå at absolutt alle kommune ansatte selv om man ikke en gang er på jobb, har hjemmekontor eller er permitter i uoverskuelig fremtid er viktig å få vaksinert :) Dette er like latterlig som at man blir skilta som "samfunnskritisk personell" basert på om man jobber i det offentlige nærmest uavhengig av stillingen man har eller om stillingen faktisk er kritisk.

Ikke alle men de som driver med smittesporing, kommunelegen og kanskje ordfører bør være beskyttet for å kunne ta nødvendig smittevernstiltak. En handlingslammet kommune er farlig. 

Dere som har familiemedlemmer på 70 år som ikke har fått vaksine enda må det være feil. Ring og få det ordnet. Mange eldre forstår ikke meldinger fra kommunen. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det er kun ca. 8% i alderen 65+ (både friske og utsatte) i Norge som ikke er blitt vaksinert med minst én dose nå, så det høres enten ut som det har skjedd en feil, eller at din mor har skikkelig uflaks i kommunen hun bor i. Hvis hun er i risikogruppe og over 70 år ville jeg da kontaktet kommunen fort som svint. Hun skal minst ha fått tilbud.

Hun er halveis inn i 70 år og jeg har bedt henne ringe igjen (senest i går).
Hun ringte mange ganger før mai men ble da bare bedt om å ikke mase, henvist til nettsider og at man ikke skulle ringe for å be om vaksine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kryptodebunker said:

Ikke alle men de som driver med smittesporing, kommunelegen og kanskje ordfører bør være beskyttet for å kunne ta nødvendig smittevernstiltak. En handlingslammet kommune er farlig. 

Dere som har familiemedlemmer på 70 år som ikke har fått vaksine enda må det være feil. Ring og få det ordnet. Mange eldre forstår ikke meldinger fra kommunen. 

Selvsagt, men saken er jo at det ikke er sammenheng med den logiske teorien som du her forespeiler og praksisen som benyttes.

Man sier noe og gjør noe annet. Ellers hadde vi jo ikke skrevet slike innlegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Selvsagt, men saken er jo at det ikke er sammenheng med den logiske teorien som du her forespeiler og praksisen som benyttes. Ellers hadde vi jo ikke skrevet slike innlegg.

Mora di har fucked opp på en måte ta grep og hjelp henne. Nekter å tro at det er fordi de enda ikke har kommet til hennes gruppe i køen. Her sender de sms med url for registrering av time noe som ikke hjelper for gamle uten smart tlf.

Jeg ville sendt en epost til kommunelegen.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kryptodebunker said:

Mora di har fucked opp på en måte ta grep og hjelp henne. Nekter å tro at det er fordi de enda ikke har kommet til hennes gruppe i køen. 

Hun fikk én telefon rett over nyttår hvor de fulgt opp gruppen "riktig". Hun fikk spørsmål om hun ønsket vaksinen som hun selvsagt sa ja til. Men siden hun ikke er så god til beins og det kan ta litt tid med fornyelse av TT kort og den slags spurte hun om hvordan hun skulle komme seg dit eller om de kunne komme hjem til henne. Så ble det stille.  Nå er TT kortet snart oppbrukt og hun har prøvd å spare det for å få tatt vaksine men får ikke tilbakemelding.

Selv har jeg vært "satt ut av spill" noen måneder og ikke hatt muligheten til å kjøre.

Jeg skulle gjerne visst hvordan ei enslig dame på 70 som har forsøkt å følge opp med telefoner har "fucked up".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Hun fikk én telefon rett over nyttår hvor de fulgt opp gruppen "riktig". Hun fikk spørsmål om hun ønsket vaksinen som hun selvsagt sa ja til. Men siden hun ikke er så god til beins og det kan ta litt tid med fornyelse av TT kort og den slags spurt hun om hvordan hun skulle komme seg dit eller om de kunne komme hjem til henne. Så ble det stille. 

Selv har jeg vært "satt ut av spill" noen måneder og ikke hatt muligheten til å kjøre.

Jeg skulle gjerne visst hvordan ei enslig dame på 70 som har forsøkt å følge opp med telefoner har "fucked up".

Total systemsvikt da. Finn ut hvem som er ansvarlig og ring selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hun er halveis inn i 70 år og jeg har bedt henne ringe igjen. Hun ringte mange ganger før mai men ble da bare bedt om å ikke mase og at man ikke skulle ringe for å be om vaksine.

Uten at jeg vet hvilken kommune det gjelder, så har jeg til gode å finne en kommune som ikke har gitt tilbud til alle i hennes gruppe, og som sagt - statistikken viser at vi er ferdig med hennes aldersgruppe om hun er plassert i risikogruppe. Etter all sannsynlighet skulle hun ha vært vaksinert, så da ville jeg ikke gitt meg med å kontakte kommunen. Det er kanskje noe du eller et annet familiemedlem kan gjøre for henne, så vil jeg tippe at det ordner seg. Dersom hun ikke kan komme seg til vaksinering selv, så plikter kommunen å ordne dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Total systemsvikt da. Finn ut hvem som er ansvarlig og ring selv.

Vi finner nok ut av det nå. Vi snakkes ikke hver dag men minst 1 gang per uke og hun hadde skjult for meg at hun ikke hadde fått den ennå fordi hun ikke ville bekymre meg. Men på fredag gikk vi igjennom hele løpet og på mandag iverksettes nye ringerunder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...