Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Har ikke reist i år, men i 2020 droppet jeg selv å teste meg ved ankomst Norge. Nå vet ikke jeg hvorfor de 6200 personene har droppet det, men i mine tilfeller hadde jeg vert isolert med de samme menneskene i flere uker inntil dagen vi flydde hjem til Norge. Om vi blir smittet så må det i tilfelle skje på selve reisen - noe som ikke vil slå ut på en test samme dag. Har heller testet meg flere ganger i løpet av karantenetiden for å være på den sikre siden. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Nye FHI-tall: Oslo-lærere smitteutsatt:

Mandag formiddag opplyser Folkehelseinstituttet at nye tall viser at det fortsatt er ansatte i serveringsbransjen som er mest utsatt for coronasmitte i Norge.

Samtidig, skriver FHI, går det fram at barnehageansatte og grunnskolelærere, særlig i Oslo-området, har høyere forekomst av smitte enn gjennomsnittet.

- Tallene som nå også inkluderer hele november og dels desember, indikerer noe høyere smitteforekomst for barnehagelærere, grunnskolelærere og assistenter i barnehage og skolefritidsordning (SFO) enn hva som har blitt funnet tidligere. Økningen gjelder særlig for ansatte i Oslo. Den sees i mindre grad i resten av landet, med unntak av høyere forekomst blant barnehagelærere i Innlandet, forklarer forsker Karin Magnusson ved FHI.

Det understrekes at studien ikke sier noe om hvor lærerne har blitt smittet, og dermed heller ikke om den høyere forekomsten av smitte blant dem skyldes kontakt med elever eller kolleger.

- Det er viktig å påpeke at ikke alle smittetilfeller nødvendigvis har noe med yrkesutøvelsen å gjøre. For eksempel kan man ha blitt smittet hjemme, under fritidsaktiviteter eller på ferie. Vi kan ikke vite om vi har justert tilstrekkelig for bakenforliggende faktorer som kan påvirke smittetallene, slik som reising, bosted, boforhold, atferd eller kunnskap om helse og smittevern, understreker Magnusson.

Det er imidlertid fortsatt ansatte i serveringsbransjen som topper statistikken over mulig smitterisiko, opplyser FHI. De skriver at det betyr at det er flere registrerte tilfeller av coronasmitte blant kafé- og gatekjøkkenmedarbeidere, bartendere og servitører enn det er blant andre i yrkesaktiv alder.

FHI nekter å innse at symptomfrie Barn er smittedrivere. Hvilken etnisitet jobber som oftest på gatekjøkken?

Å spise innendørs er noe av de mest risikofulle man kan gjøre med tanke på smitte. Ikke rart de som jobber der blir smittet av kunder. For å ikke nevne at de som drar på restaurant og bar i en pandemi ikke akkurat er det som tar smittevern med størst alvor. Det blir en naturlig seleksjon. Kundene er utelukkende de som gir faen i pandemi og derfor mer sannsynlig smittede.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (17 minutter siden):

Har ikke reist i år, men i 2020 droppet jeg selv å teste meg ved ankomst Norge. Nå vet ikke jeg hvorfor de 6200 personene har droppet det, men i mine tilfeller hadde jeg vert isolert med de samme menneskene i flere uker inntil dagen vi flydde hjem til Norge. Om vi blir smittet så må det i tilfelle skje på selve reisen - noe som ikke vil slå ut på en test samme dag. Har heller testet meg flere ganger i løpet av karantenetiden for å være på den sikre siden. 

Det var ikke obligatorisk i 2020 og heller ikke anbefalt å teste seg ved hjemkomst.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (2 minutter siden):

Det er jeg veldig klar over - poenget med innlegget er at noen kanskje er i lignende situasjoner og derfor har valgt å ikke teste seg. 

Nå regner jeg med at det stort sett er polakker og andre arbeidsinnvandrere som kommer tilbake fra juleferien og hopper over testen. Norske klarer vel stort sett å teste seg på hjemplassen innen 24 timer.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Ikke overrasket.

Skulle ønske de postet statistikk på hvilke fly og fra hvilke land de fleste som ikke velger teste seg kommer fra.

Jeg tror de må gå motsatt vei. Lage store propagandaplakater av folk som tester seg i ankomsthallen. La folk vinne pengepremier o.l.

Lenke til kommentar

Mest smitte i serveringsbransjen
Nye tall viser at det fortsatt er mest koronasmitte blant ansatte i serveringsbransjen, skriver FHI. Samtidig kommer det frem at barnehageansatte og grunnskolelærere særlig i Oslo-området har høyere forekomst av smitte enn gjennomsnittet.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15322184

Nye tall for koronasmitte i ulike yrkesgrupper
Nye tall viser at det fortsatt er mest koronasmitte blant ansatte i serveringsbransjen. Samtidig kommer det frem at barnehageansatte og grunnskolelærere særlig i Oslo-området har høyere forekomst av smitte enn gjennomsnittet.
https://www.fhi.no/nyheter/2021/nye-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/

Lenke til kommentar

FHI oppdaterer vaksine-rettleiaren

 

FHI har oppdatert rettleiaren for vaksinering med ei tydeleggjering av kven som skal få vaksinen først. For dei som er eldre og svært skrøpelege, kan sjølv milde biverknader føre til alvorlege konsekvensar, skriv dei. I tillegg skriv dei at dei som har kort forventa levetid, så kan gevinsten av ein vaksine vere irrelevant eller marginal. Difor bør ein vurdere nøye før ein vaksinerer desse to gruppene, skriv FHI.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

4000 doser av Moderna-vaksinen kommer til Norge i morgen. Alt går til Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlveeq/moderna-vaksinen-kommer-til-norge-i-morgen-alt-gaar-til-oslo

Så lenge varte det med jevn fordeling av vaksinedoser. 

Virker som FHI også vil sende neste ladning med 6000 doser som kommer om 14 doser til Oslo... (eller ett annet sted)

"– Det er et ganske begrenset antall doser nå. Det er 4000 nå og 6000 om 14 dager. Vi tenker at det er hensiktsmessig å sende dem til et sted som kan nyttiggjøre seg av disse dosene ganske raskt, sier områdedirektør Geir Bukholm i FHI til VG."

Endret av Andre1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Tja, det kan jo tenkes at det er mer praktisk med tanke på ulike lagringsmetoder og frakt å sluse alle Moderna til Oslo mens Pfizer går til fordeling utover landet. Pfizer har jo også mye større leveranser.

Om Moderna:

Hvorfor har Pfizer pauset våre leveransene våre, mens enkelte land får voldsomme leveranser?

Det er vel bare Moderna vi ikke får mer av før i uke 6?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Tja, det kan jo tenkes at det er mer praktisk med tanke på ulike lagringsmetoder og frakt å sluse alle Moderna til Oslo mens Pfizer går til fordeling utover landet. Pfizer har jo også mye større leveranser.

Trodde egentlig at Moderna var lettere å frakte og oppbevare enn Pfizer. Nå er vel også Oslo allerede tildelt 1165 doser denne uka, og 925 doser med pfizer neste uke. I tillegg ble de tildelt 429 ekstra doser i romjulen sammen med noen andre østlandskommuner. 

Merker meg forøvrig at Danmark har klart å sette over 114 000 doser, mens vi i Norge har klart 20 000. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (21 minutter siden):

Trodde egentlig at Moderna var lettere å frakte og oppbevare enn Pfizer. Nå er vel også Oslo allerede tildelt 1165 doser denne uka, og 925 doser med pfizer neste uke. I tillegg ble de tildelt 429 ekstra doser i romjulen sammen med noen andre østlandskommuner. 

Det virker ikke som Oslo er spesielt favorisert:

Vaksiner fordelt: Oslo 0,57, nasjonalt 1,18, begge tall per 100k innbygger.

Vaksiner satt: Oslo 0,44, nasjonalt 0,39, begge tall per 100k innbygger

Oslo har altså satt 77% av sine fordelte vaksiner, mens det nasjonalt er satt 33% av de fordelte vaksinene.

Det virker for meg som enkelte kommuner har startproblemer. Kartet over fordelte vaksiner ser nokså jevnt grønt ut, men antall satte vaksiner varierer mye mer. Jeg antar at grunnen til antall fordelte vaksiner pr 100k innbygger varierer pr kommune skyldes andelen sykehjemsbeboere varierer. Byer virker å ha noe mindre andel sykehjemsbeboere enn distriktene, noe som ikke er spesielt overraskende siden de yngre generasjonene ofte trekker mot byene, og ordet forgubbing ofte beskriver distrikter.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...