Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (5 minutter siden):

Min mormor på 80ish har ikke fått, eller muligens fått siste uke (Har ikke snakket med min mor denne uken)
Hun bor hjemme hos seg selv, men det er like før hun havner på sykehjem.

Det synes jeg høres rart ut. Har vært innom (skummelt) mange kommunenettsider for å se i detalj på vaksineringen og har foreløpig ikke funnet en eneste kommune som ikke er ferdige med de i den alderen som din mormor er. Over 92% av personer over 75 år i Norge er fullvaksinerte. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (9 timer siden):

339. Not bad, not bad.

Har fortsatt is i magen og håper på det beste ennå. Skjønt man blir jo skremt av nyheter fra England hvor de har en langt mer vaksinert befolkning. Vi får se hvordan det går.

Smittetallene har ligget stabilt der i lang tid. Hva er det å bli skremt av?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Utbruddet var i gang med russen. Hovedårsaken til situasjonen i Kristiansand er smitte blant russ, samt festing. Senere har det spredt seg mer til foreldre, familie osv. De kjørte daglige oppdateringer på smitte hvor de opplyste om hvor stor andel av de smittede som var russ, og det var mesteparten før det har blitt mindre og mindre andel når det sprer seg videre. 

Men smitten blant russen må også ha startet 17 mai eller inntil noen få dager før, mtp når det store antallet ble påvist?

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Ansamlingene ute med fyrverkeri-showet samlet ifølge media mellom fem og seks tusen mennesker, så det kan også ha bidratt. Ikke nødvendigvis fordi noen ble smittet ute, men alle nærkontakter et sånt arrangement fører med seg når så mange skal til samme sted på samme tid.

Ja, det er klart. Når noen sier at det ikke kan skje smitte utendørs så er jo det alt for bombastisk. Men vi vet jo også at store folkemengder gjerne fører med seg fulle butikker/kiosker/busser/restauranter. Da kan man selvsagt argumentere for at ansamlingen utendørs ikke var problemet, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper å pirke detaljene. Samler man mange flere enn normalt på et område så er det neppe gunstig for smittesituasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Vel, å lese om at russen samler seg alt for tett i trange busser sannsynligvis halveis bevistløst i fylla skremmer jo litt da. Og så er det jo at det har vært et kjempeoppsving i England til tross for at de har kommet lengst i Europa på vaksinering av befolkningen. Men som sagt er jeg ikke kjempepanisk, men ikke kjempeoptimistisk heller. Is i magen. Det at sola skinner og sommeren setter inn er jo positivt da fordi det gjør at færre samler seg inne hvor smitten faktisk skjer, selv om media later til å fremstille det som om det er omvendt. At det primært er ute i frilluft det skjer selv om vi nå i mai 2021 burde vite bedre. Det er ihvertfall den vinklingen media gjør når overskrifter om smitteøkning viser større grupper av mennesker som går forbi hverandre på gata og ikke bilder av folk som samler seg hjemme hos hverandre på fest. Misvisende og manipulerende vinkling er hva jeg vil kalle slikt. Ikke direkte fake news, men måten de fremtsiller det på visuelt er manipulerende.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det synes jeg høres rart ut. Har vært innom (skummelt) mange kommunenettsider for å se i detalj på vaksineringen og har foreløpig ikke funnet en eneste kommune som ikke er ferdige med de i den alderen som din mormor er.

De på 80+ som ikke er vaksinert har med all sannsynlighet enten takket nei eller blitt glemt var kommunen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

media later til å fremstille det som om det er omvendt. At det primært er ute i frilluft det skjer selv om vi nå i mai 2021 burde vite bedre.

Det er vel ingen som fremstiller det som om smitten primært er ute i friluft?

• Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Jo, media. Og jeg vil påstå at NRK, ihvertfall nettsiden deres er en versting her. Hvilke bilder er det de bruker som illustrasjon når de skriver om smitteøkning? Trange butikker hvor folk går uten munnbind? 50 stykker hjemme hos hverandre på fest? Nei, de bruker gatebilder samt bilder av folk på strendene. Det er bevisst manipulerende vinkling og bidrar til unødig frykt for å bevege seg ute i friluft.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (56 minutter siden):

Det gjorde det nok hverken bedre eller verre. Sjansen for å bli smittet utendørs er tilnærmet null og som tidligere sagt er jeg temmelig oppgitt over hvor forstokket stuck media, i såærdeleshet NRK er i våren 2020-boblen hvor det er livsfarlig å gå ute blant fokk, livsfarlig at en jogger passerer deg for tett på fortauet etc. Det skulle jo bli DEN smittebomben fordi respektable mennesker trakk ut på gata i Bergen 17.mai. Mehehehehe....not so! Men de gir seg ikke med det. Om et par dager eller kanskje allerede i dag kommer "sjokkbilder" av mennesker som hygger seg på Sørenga eller andres strender selv om det ikke var et eneste smitteutbrudd knyttet til noen strand noe sted i verden i fjor sommer. Å komme seg utendørs i frisk luft er det tryggeste man kan gjøre under en pandemi. Jeg trodde vi ble ferdig med denne "det er så livsfarlig å være utendørs blant folk" i august i fjor, men neida, media gir som vanlig full gass med fryktpropaganda. Same procedure as last year. Geir Bukholm selv har sagt at det lite fare for utendørs smitte. I august i fjor sa han at det er tryggere enn man opprinnelig fryktet. 12.mars til 5.juni 2020; da var det visst livsfarlig å gå ute på gata, men sommeren viste noe annet. Men utrolig nok er vi tilbake der igjen nå i mai 2021. Alt det er visst glemt nå og media fortsetter å  henge ut folk de ser på bilder som hygger seg i sola utendørs. Folk som helt sikkert bruker munnbind på butikker og i kollektivtrafikk og ikke har flere gjester hjemme enn anbefalt og som møter folk utendørs fordi det er tryggere der.

Smittetrykket nå alt for høyt til å arrangerer vi leker USA i Norge demo. 339 vs 16 eller 470% Hvis vi får en ansamling av så mange tullinger nå blir det stor smittespredning. Folk blir smittet ute, men i mindre grad enn innendørs. Men du har bestemt deg for å smitte ikke kan skje utendørs noe som er helt søkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 minutter siden):

Ja, det er klart. Når noen sier at det ikke kan skje smitte utendørs så er jo det alt for bombastisk. Men vi vet jo også at store folkemengder gjerne fører med seg fulle butikker/kiosker/busser/restauranter. Da kan man selvsagt argumentere for at ansamlingen utendørs ikke var problemet, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper å pirke detaljene. Samler man mange flere enn normalt på et område så er det neppe gunstig for smittesituasjonen.

Helt klart, og det er derfor vi ikke vil ha store ansamlinger ute, og derfor store ansamlinger er et problem, enten det er ute eller inne. Ikke at folk samles ute i seg selv, men med alt det medfører av ekstra mobilitet og nærkontakter. Det blir litt som de som hevder at det ikke er nødvendig å stenge butikker osv fordi "smitten ikke skjer der", mens det viktigste med stenging jo er å få ned aktivitet/mobilitet og få ned møteplassene. Derfor har vi ikke svære arrangementer enten det er ute eller inne under en pandemi...

nirolo skrev (5 minutter siden):

Niks, men Morromann har en svær stråmann gående på dette i ukevis nå hvor han hevder media mener dette osv 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Niks, men Morromann har en svær stråmann gående på dette i ukevis nå hvor han hevder media mener dette osv 😅

Hvorfor driver da media og illustrerer nyheter med smitteøkning om bilder av folk ute på gatene da? Er ikke det en smule misvisende? Hvorfor viet de en hel artikkel fra 17.mai om folk som hygget seg i sola i Bergen? Jeg har aldri sagt at media direkte hevder dette, men de legger opp til en vinkling hvor det er det som er inntrykket. Det går an å drive manipulerende journalistiskk uten å ty til direkte fake news.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Smittetallene stiger en del og antall innleggelser stiger kraftig i UK, men det er strengt tatt tema i en annen tråd.

Hvis vi ser på det i norsk sammenheng så er det interessant å se på hvor stor forekomst av den indiske varianten vi har og hvor gode våre vaksiner er mot den sett opp mot AZ som primært brukes i UK. Tallene som har framkommet så langt er vel særdeles usikre?

Jeg så en oversikt over antall forekomster av den indiske varianten vi hadde påvist i Norge for noen dager siden. Hadde vært interessant om noen visste om en oppdatert oversikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke se at denne her ble nevnt her i går. I Hammefest har smitten spredd seg til foreldregenerasjonen:

Sitat

Smitten fortsetter å stige i Hammerfest og nå er det foreldregenerasjonen til de unge som blir syke. – Jeg er bekymret, det skal jeg ærlig innrømme, sier ordfører Marianne Sivertsen Næss.

Ikke-vaksinerte foreldre

I dag er det flest unge som er smittet, men utviklingen går nå over til at det er foresatte som får smitten via sine barn. Det vil si en rekke ikke-vaksinerte mellom 40 og 60 år.

– Det som er bra oppi dette er at de eldste og de i risikogruppene er vaksinerte. Men det er klart når smitten nå sprer seg til en eldre gruppe enn det vi har sett til nå, så er dette noe vi følger nøye med på. Vår lokale bistand er klargjort dersom det blir behov, sier ordfører Marianne Sivertsen Næss.

– Situasjonen er alvorlig og jeg går med en uro i magen. Håpet er selvsagt at ingen skal bli alvorlig syk, sier hun.

Seks respiratorer

Hammerfest sykehus har i dag tre pasienter innlagt, og tidligere har ytterligere tre vært inne til behandling i forbindelse med det siste utbruddet.

– I utgangspunktet kan vi ta hånd om drøyt 30 koronapasienter ved Hammerfest sykehus, men den reelle kapasiteten vil være avhengig av personelltilgang, alvorlighetsgrad med mer, sier kommunikasjonsansvarlig Eirik Palm ved Finnmarkssykehuset.

Han legger til at intensivavdelingen kan ha inntil seks pasienter på respirator. Men også her vil tilgangen på personell være avgjørende for hvor lenge er mulig å opprettholde denne kapasiteten.

Det er det som er skummelt at spredningen skjer blant russen og på skolen f.eks.. Det er ikke russen eller barna som blir alvorlig syke, men når de fleste bor hjemme så fører det til at de smitter foreldrene sine som har større fare for alvorlig sykdom. Hammerfest sykehus har i utgangspunktet bare seks respiratorer.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/smitten-sprer-seg-til-foreldregenerasjonen-i-hammerfest-1.15512706

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Jo, media. Og jeg vil påstå at NRK, ihvertfall nettsiden deres er en versting her. Hvilke bilder er det de bruker som illustrasjon når de skriver om smitteøkning? Trange butikker hvor folk går uten munnbind? 50 stykker hjemme hos hverandre på fest? Nei, de bruker gatebilder samt bilder av folk på strendene. Det er bevisst manipulerende vinkling og bidrar til unødig frykt for å bevege seg ute i friluft.

Ok, så du føler at media presenterer det slik. Men har du noen link til tekst eller video hvor det faktisk fremstilles slik, eller er det hele basert dårlig bruk av illustrasjonsbilder?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Hvis vi ser på det i norsk sammenheng så er det interessant å se på hvor stor forekomst av den indiske varianten vi har og hvor gode våre vaksiner er mot den sett opp mot AZ som primært brukes i UK. Tallene som har framkommet så langt er vel særdeles usikre?

Jeg holder likevel en knapp på håpet om at vaksinen fungerer bedre mot indisk variant enn det de foreløbig har regnet ut. Det er tidlig i løpet ennå og det kan jo vise seg at de fungerer bedre likevel. På samme måte som vi nå vet at dødelighetsprosenten for covid heldigvis er langt lavere enn først antatt. På vinteren i fjor kunne det se ut som om det var 3-10% dødelighet men heldigvis vet vi at det er langt lavere. Så - jeg lever i håpet.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Ok, så du føler at media presenterer det slik. Men har du noen link til tekst eller video hvor det faktisk fremstilles slik, eller er det hele basert dårlig bruk av illustrasjonsbilder?

https://www.nrk.no/sorlandet/over-50-nye-smittetilfeller-i-kristiansand-1.15513092

"I gatene er det mye folk". Sitat slutt.

Nei, jeg har ikke sagt at de skriver det direkte i teksten, men illustrasjoner og bilder de velger spiller en vesentlig rolle i hvordan folk oppfatter det de leser. Slikt kan ikke undervurderes.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 minutter siden):

Smittetallene stiger en del og antall innleggelser stiger kraftig i UK, men det er strengt tatt tema i en annen tråd.

Jeg så en oversikt over antall forekomster av den indiske varianten vi hadde påvist i Norge for noen dager siden. Hadde vært interessant om noen visste om en oppdatert oversikt.

Vi får bare FHI sin ukentlige rapport. Neste kommer til onsdag. Men indisk mutasjon er den nest hyppigste her i landet etter britisk.

Lenke til kommentar
Sitat

33 nye smittede i Trondheim

Det er registrert 33 nye coronasmittede i Trondheim siden fredag, opplyser kommunen i en pressemelding. Det er 5 færre tilfeller sammenlignet med det som ble meldt i går.

Byen har sterkt stigende smittetrend, ifølge beregningene i VGs coronaoversikt.

Onsdag innførte kommunen en ny lokal forskrift som medfører skjenkestopp kl 22, samt videreføring av munnbindspåbudet.

https://twitter.com/HKommune/status/1398560123359043585?s=20

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

det er derfor vi ikke vil ha store ansamlinger ute, og derfor store ansamlinger er et problem, enten det er ute eller inne. Ikke at folk samles ute i seg selv, men med alt det medfører av ekstra mobilitet og nærkontakter.

Der tror jeg det er viktig å skille mellom folk som går ut døra og setter seg i en park utenfor og store arrangementer. Når folk bare går ut så medfører det lite ekstra nærkontakt - særlig slik situasjonen var på deler av Østlandet hvor alle restauranter etc var stengt.

Jeg tror at for Oslo er det et mye større problem at pubbene er åpnet enn at folk sitter i parkene og drikker øl/vin/sjampis. Det har nemlig folk gjort i en måneds tid hver gang det er fint vær.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/over-50-nye-smittetilfeller-i-kristiansand-1.15513092

"I gatene er det mye folk". Sitat slutt.

Nei, jeg har ikke sagt at de skriver det direkte i teksten, men illustrasjoner og bilder de velger spiller en vesentlig rolle i hvordan folk oppfatter det de leser. Slikt kan ikke undervurderes.

Og på grunn av dette så mener du at media fremstiller det som om smitte primært skjer utendørs?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...