Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Stavanger Kommune så begynte de å vaksinere gruppe 8 for 2 uker siden. Nå ble det ikke så mye vaksiner på den gruppen, pga 2. dose, men de har startet. Her følges et gruppe for gruppe system. Nå har ikke Stavanger fått redusert dosene tildelt før eller nå men de har heller ikke fått flere doser. Blir allikevel betydelig færre doser i uke 23

Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre1980 said:

I følge Stavanger Kommune så begynte de å vaksinere gruppe 8 for 2 uker siden. Nå ble det ikke så mye vaksiner på den gruppen, pga 2. dose, men de har startet. Her følges et gruppe for gruppe system. Nå har ikke Stavanger fått redusert dosene tildelt før eller nå men de har heller ikke fått flere doser. Blir allikevel betydelig færre doser i uke 23

Tycker de skulle get doser baserat på hur många det är i de olika grupperna i varje kommun så folk i samma gruppe blev vaksinerade sån ca samtidigt i hela landet (förutom då en eventuell skjevfördelning). Nu verkar det spela rätt stor roll vilket kommune man bor i når man blir vaksinerad beroende på detaljer i folksammansättningen i kommunen (antar jag, alla kommuner sätter ju de vaksinerna de får utan noen problem).

Men det är klart att når FHI ikke kan få til ett vaksinescenario som överenstämmer med hur många och vilka som har blivit vaksinerade når man startar scenariot kanske det ikke är så lätt att räkna hur många det är i olika grupper.

Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 339 koronasmittede i Norge. Det er 375 færre enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 414 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 395, så trenden er stigende. I alt har 124.410 personer testet positivt. Til nå har 1.631.293 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 967.110 personer har fått andre dose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Politiet i Bergen anslår at det er samlet 700–800 personer i Nygårdsparken i sentrum. Politiet melder at det har kommet en jevn strøm med klager på høy musikk og støy, samt meldinger om slåssing og fyll. Politiet beskriver stemningen i parken som den rene «festivalstemningen» og skriver at det er vanskelig å få oversikt over situasjonen. Flere patruljer er sendt til stedet og prioriterer å gi pålegg om å slå av den høye musikken.

🤦

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Det høres jo rart ut. Alle kommunene i Viken er ferdig med de eldste gruppene for ganske lenge siden. I min hjemkommune i Viken som ikke er prioritert er de nå ferdig med alle risikogrupper, og min bestemor på 80+ ble vel vaksinert i starten av mars.

Min mor på 70 i viken har fortsatt ikke fått vaksine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er registrert 56 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er én under snittet de sju foregående dagene. 56 tilfeller er tre flere enn på torsdag, men 28 færre enn samme dag forrige uke. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 65 smittede per dag.

Smittetallene er høyest i bydel Søndre Nordstrand. Der ligger smittetrykket på 330 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene, Siste døgn ble det registrert elleve nye smittede i bydelen.

Deretter følger Bjerke (168) og Gamle Oslo (162). Nordre Aker har for tiden de laveste smittetrykket (56).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

🤦

Har det vert noen massive utbrudd i landet som følge av alle parkfestivalene som har vert de siste månedene? 
Jeg er egentlig litt glad for å se at folk kommer seg ut å har det gøy igjen, så får man håpe at ingen smittede var tilstede.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 time siden):

Har det vert noen massive utbrudd i landet som følge av alle parkfestivalene som har vert de siste månedene? 
Jeg er egentlig litt glad for å se at folk kommer seg ut å har det gøy igjen, så får man håpe at ingen smittede var tilstede.

Ansamlingene som følge av fyrverkeriet i Kristiansand får vel skylden for å være utløsende årsak til det store utbruddet der nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
nirolo skrev (57 minutter siden):

Ansamlingene som følge av fyrverkeriet i Kristiansand får vel skylden for å være utløsende årsak til det store utbruddet der nå.

Utbruddet var vel allerede i gang? Men nei, det gjorde det jo ikke bedre.

Lenke til kommentar

Det gjorde det nok hverken bedre eller verre. Sjansen for å bli smittet utendørs er tilnærmet null og som tidligere sagt er jeg temmelig oppgitt over hvor forstokket stuck media, i såærdeleshet NRK er i våren 2020-boblen hvor det er livsfarlig å gå ute blant fokk, livsfarlig at en jogger passerer deg for tett på fortauet etc. Det skulle jo bli DEN smittebomben fordi respektable mennesker trakk ut på gata i Bergen 17.mai. Not so. Men de gir seg ikke med det. Om et par dager eller kanskje allerede i dag kommer "sjokkbilder" av mennesker som hygger seg på Sørenga eller andres strender selv om det ikke var et eneste smitteutbrudd knyttet til noen strand noe sted i verden i fjor sommer. Å komme seg utendørs i frisk luft er det tryggeste man kan gjøre under en pandemi. Jeg trodde vi ble ferdig med denne "det er så livsfarlig å være utendørs blant folk" i august i fjor, men neida, media gir som vanlig full gass med fryktpropaganda. Same procedure as last year. Geir Bukholm selv har sagt at det lite fare for utendørs smitte. I august i fjor sa han at det er tryggere enn man opprinnelig fryktet. 12.mars til 5.juni 2020; da var det visst livsfarlig å gå ute på gata, men sommeren viste noe annet. Men utrolig nok er vi tilbake der igjen nå i mai 2021. Alt det er visst glemt nå og media fortsetter å  henge ut folk de ser på bilder som hygger seg i sola utendørs. Folk som helt sikkert bruker munnbind på butikker og i kollektivtrafikk og ikke har flere gjester hjemme enn anbefalt og som møter folk utendørs fordi det er tryggere der.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

Det gjorde det nok hverken bedre eller verre. Sjansen for å bli smittet utendørs er tilnærmet null og som tidligere sagt er jeg temmelig oppgitt over hvor forstokket stuck media, i såærdeleshet NRK er i våren 2020-boblen hvor det er livsfarlig å gå ute blant fokk, livsfarlig at en jogger passerer deg for tett på fortauet etc. Det skulle jo bli DEN smittebomben fordi respektable mennesker trakk ut på gata i Bergen 17.mai. Mehehehehe....not so! Men de gir seg ikke med det. Om et par dager eller kanskje allerede i dag kommer "sjokkbilder" av mennesker som hygger seg på Sørenga eller andres strender selv om det ikke var et eneste smitteutbrudd knyttet til noen strand noe sted i verden i fjor sommer. Å komme seg utendørs i frisk luft er det tryggeste man kan gjøre under en pandemi. Jeg trodde vi ble ferdig med denne "det er så livsfarlig å være utendørs blant folk" i august i fjor, men neida, media gir som vanlig full gass med fryktpropaganda. Same procedure as last year. Geir Bukholm selv har sagt at det lite fare for utendørs smitte. I august i fjor sa han at det er tryggere enn man opprinnelig fryktet. 12.mars til 5.juni 2020; da var det visst livsfarlig å gå ute på gata, men sommeren viste noe annet. Men utrolig nok er vi tilbake der igjen nå i mai 2021. Alt det er visst glemt nå og media fortsetter å  henge ut folk de ser på bilder som hygger seg i sola utendørs. Folk som helt sikkert bruker munnbind på butikker og i kollektivtrafikk og ikke har flere gjester hjemme enn anbefalt og som møter folk utendørs fordi det er tryggere der.

Vi vet betydelig mer i år enn i fjor. I fjor sommer hadde vi ikke britisk mutasjon. Vi hadde heller omtrent ikke smitte i Norge i juni og juli. 

29.05.2020 hadde vi 16 tilfeller I Norge 

15.06.2020: 36

01.07.2020: 8

15.07.2020: 6

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Min mor på 70 i viken har fortsatt ikke fått vaksine.

Ikke min på 60 heller. Jeg sa de eldste gruppene, kunne kanskje presisert at jeg mente sykehjem og 75 til 84. 

Ser litt gjennom kommuner i gamle Akershus uten prioritet og de fleste nå holder på med friske 55-64. Det som er interessant er hvor forskjellig kommuner i landet vårt velger å gjøre det. De fleste vaksinerer flere grupper samtidig, men det er forskjell på hvilke grupper. Noen innkaller alle i en gruppe mer spredt, mens andre går kronologisk etter fødselsår. Derav ganske store variasjoner.

Ullensaker er på friske 45-54 år i gruppe 9 nå, Lillestrøm er ferdig med alle i høyrisikogrupper, Enebakk er kommet til friske 62-åringer, Nittedal er på friske 56-åringer, Aurskog-Høland er på 65-74 åringer, Nordre Follo er på 55-64 år og 45-54 år samtidig og sånn fortsetter regla... 

Lenke til kommentar

Nja, smittetallene for Kristiansand var stabile fram til 21. mai hvor det ble påvist ca 7 ganger så mange smittede i forhold til snittet dagene før. Dagene etter har det også vært påvist mange smittede.

Nøyaktig årsak er vel vanskelig å fastslå, men det kan se ut til å ha sammenheng med aktiviteter ca 16-17 mai, muligens litt før. Så muligens var utbruddet allerede i gang, jeg vet ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til er det slik at noen ikke endrer mening med tiden og når ny viten foreligger. Jeg er ikke en av dem. Tidlig juni 2020-versjonen av Moromann er ikke den samme som sent mai 2021-Moromann på alle områder der. De som husker godt vet nok hvor full jeg var av fordømmelse og avsky for de som demonstrerte foran Stortinget 5.juni i fjor. "Nå er sommeren ødelagt"; "egoistisk; forsårsaker besteforeldres død yada yada"......vel, jeg tar alt det tilbake. Hvert et ord. Jeg har snudd 180 grader om nettopp det. Den demonstrasjonen beviste en gang for alle at det ikke er kjempefare å møtes utendørs. Og - det fine var jo at media roet seg med denne frylt- og skrekkpropagandaen og til dels stod og heiet på også. Plutselig var det glemt, alt det der med egoister på strender og som nøt utepils eller hygget seg ute på Grünerløkka da våren kom eller joggere langs Akerselva. Om de samme folkene vil holde en etårsmarkering av demoen gjør det meg ingen verdens ting. For da kommer media til å roe seg igjen med denne fryktpropagandaen om hvor farlig det er å være ute igjen. Blir jo for dumt den ene dagen å heie på en massemønstring foran Stortinget og så neste dag henge ut folk som går litt for tett på gata i Tromsø. Gjør meg ingen ting så lenge de har munnbind på banen eller bussen på vei til demoen. Og at de ikke velter statuer.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ikke min på 60 heller. Jeg sa de eldste gruppene, kunne kanskje presisert at jeg mente sykehjem og 75 til 84. 

Min mormor på 80ish har ikke fått, eller muligens fått siste uke (Har ikke snakket med min mor denne uken)
Hun bor hjemme hos seg selv, men det er like før hun havner på sykehjem.
Tror det var snakk om at datteren skulle kjøre henne til vaksinering, men det viser jo bare at systemet ikke fungerer, når de vaksinerer de på 20 før de er ferdig med de over 60.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Nja, smittetallene for Kristiansand var stabile fram til 21. mai hvor det ble påvist ca 7 ganger så mange smittede i forhold til snittet dagene før. Dagene etter har det også vært påvist mange smittede.

Nøyaktig årsak er vel vanskelig å fastslå, men det kan se ut til å ha sammenheng med aktiviteter ca 16-17 mai, muligens litt før. Så muligens var utbruddet allerede i gang, jeg vet ikke.

Utbruddet var i gang med russen. Hovedårsaken til situasjonen i Kristiansand er smitte blant russ, samt festing. Senere har det spredt seg mer til foreldre, familie osv. De kjørte daglige oppdateringer på smitte hvor de opplyste om hvor stor andel av de smittede som var russ, og det var mesteparten før det har blitt mindre og mindre andel når det sprer seg videre. 

Ansamlingene ute med fyrverkeri-showet samlet ifølge media mellom fem og seks tusen mennesker, så det kan også ha bidratt. Ikke nødvendigvis fordi noen ble smittet ute, men alle nærkontakter et sånt arrangement fører med seg når så mange skal til samme sted på samme tid.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ansamlingene ute med fyrverkeri-showet samlet ifølge media mellom fem og seks tusen mennesker, så det kan også ha bidratt. Ikke nødvendigvis fordi noen ble smittet ute, men alle nærkontakter et sånt arrangement fører med seg når så mange skal til samme sted på samme tid.

Jepp, fordi noen tullinger sannsynligvis dro på nachspiel etter showet. Men jeg er sikker på at et overveldende flertall av de som var der ikke gjorde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...