Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

xRun skrev (2 minutter siden):

Ser med en gang at informasjonen i  bildet ikke matcher virkeligheten, etter at en i familien i 45-54 med underliggende fikk tilbud og time til første dose i dag (settes om etpar uker). Ifølge skjemaet over skal det ha skjedd tidlig i mai, nå er vi nær slutten.

Ja, det er jo et scenario - ikke nøyaktig og det vil være variasjoner. 

Som det står i PDF-en: 

Sitat

- Vaksineringsscenariene viser et forenklet nasjonalt gjennomsnitt hvor vi antar at anbefalte prioriteringer blir fulgt nøye og at kommunene vaksinerer i samme tempo. Tallene er usikre og scenariet gir et foreløpig bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

MANGEL PÅ KARANTENEHOTELL I OSLO OG VIKEN

Hotellene i Oslo og Viken som brukes til karanteneopphold for personer som reiser til Norge, nærmer seg fulle. Statsforvalteren ber kommunene ta grep.

Lillestrøm kommune ble fredag pålagt å etablere mellom 200 og 1000 karantenehotellplasser, og det kan bli aktuelt å pålegge flere kommuner å opprette plasser, opplyser Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Helst ønsker de at kommuner skal påta seg dette frivillig.

I Oslo og Viken er det i Ullensaker, Oslo og Sarpsborg som huser de fleste karantenehotellgjestene.

Statsforvalteren er i dialog med flere kommuner i Viken for å øke kapasiteten.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Sitat

BERGEN KAN FÅ LETTELSER FRA MANDAG

Smittesituasjonen i Bergen er på bedringens vei. Det kan bety lettelser fra mandag av.

Smitteutviklingen i Bergen er lovende, sier byrådsleder Roger Valhammer (Ap) til Bergens Tidende. Det er registrert seks nye smittetilfeller det siste døgnet.

Med mindre situasjonen endrer seg gjennom helgen, vil byrådet la den lokale forskriften gå ut søndag, forteller Valhammer.

Det betyr at Bergen kan gå over til nasjonale regler natt til mandag.

Lenke til kommentar
Sitat

GODKJENNER PFIZER-VAKSINEN FOR UNGE NED TIL 12 ÅR I EU OG NORGE

EUs legemiddelsamarbeid EMA anbefaler at Pfizer-vaksinen godkjennes for barn ned til 12 år. Vaksinen er allerede godkjent for personer fra 16 år og opp.

Beslutningen ble tatt av en ekspertkomité i EMA under et ekstramøte fredag.

Det blir opp til FHI å vurdere om det kan være aktuelt å vaksinere barn i Norge eller ikke.Barn har i utgangspunktet liten risiko for å bli alvorlig covid-syke, og det kan spille inn på kost/nytte-vurderingen

Viktig å få ungene vaksinert i løpet av høsten. 

Lenke til kommentar
Sitat

Folk med grønt-erfaring kan få innreise til Norge

Nå åpnes det for at personer med tre års relevant erfaring fra grøntnæringen kan få innreise til Norge for å jobbe.

Så langt har hovedregelen vært at kun utlendinger som enten har jobbet hos et foretak før eller som kan vise til fagbrev eller dokumentasjon på relevant utdanning, har fått innreise.

– Det vil fortsatt være strenge vurderinger, men det åpnes nå for at også tre års relevant praktisk erfaring fra andre foretak i grøntnæringen kan gi grunnlag for innreise, opplyser Landbruksdirektoratet fredag.

Det er Nationen som først omtalte saken.

Direktoratet har godkjent 2333 søknader om innreise og gitt 302 avslag. 228 søknader er til behandling.

Da blir det jordbær i år også.

Lenke til kommentar
2 hours ago, xRun said:

Ser med en gang at informasjonen i  bildet ikke matcher virkeligheten, etter at en i familien i 45-54 med underliggende fikk tilbud og time til første dose i dag (settes om etpar uker). Ifølge skjemaet over skal det ha skjedd tidlig i mai, nå er vi nær slutten.

Märkligt att komma med ett scenario om framtiden där information flera uker bakåt i tiden ikke överenstämmer med verkligheten... I scenariot skulle alla i risiko grupperna fått vaksine tidigt i mai och enligt FHI egna tal har 70% i gruppe 4 och 50% i gruppe 5-7 fått vaksine nu. Är väl inget som tyder på att scenariot hittills har stämt med någon medel kommune eller att kommune som har kommit kortare har gjort noe fel. 

Antal doser för mai är väl också många fler än vad vi faktiskt fick i mai. Hvis man kommer med ett scenario 28 mai så bör man i alla fall bruka riktiga tal för mai ...

Lurer på vad de håller på med och har väldigt liten tro på att scenariorna kommer stämma denna gången. 

Sen ser jag ikke helt poängen med ett sånt scenario nu når 24 kommuner kommer få dubbelt så många doser än många andra kommuner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Ja, det er jo et scenario - ikke nøyaktig og det vil være variasjoner. 

Som det står i PDF-en: 

"- Vaksineringsscenariene viser et forenklet nasjonalt gjennomsnitt hvor vi antar at anbefalte prioriteringer blir fulgt nøye og at kommunene vaksinerer i samme tempo. Tallene er usikre og scenariet gir et foreløpig bilde."

Nei, talen ger fremdeles bilden för en månad eller två sen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

938887334_Skjermbilde2021-05-28kl_16_12_24.thumb.png.41cad1de96bb8e27cd40263912518cfb.png

Känns bra att man i Trondheim redan ligger 5 uker efter nøktern scenario eller noe sånt. 

Kan knappt tänka mig vad personer som Evil-duck tänker når de är i risikogruppen och trots att FHI påstår att de skulle fått vaksinen senaste för 4 uker sen ikke har fått den. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Som flere nevner så er jo disse scenarioene helt på bærtur, jeg skal ha fått tilbud om vaksine i midten av april ifølge scenarioet her, jeg har enda ikke fått tilbud 😅

Helt obegripligt. Har de satt en prao* elev för att räkna ut scenarior? Hur kan de komma med så otroligt mye tull? Är det ingen som vet vad som sker ute i Norge? Är väl ikke sikkert att deras tal ens stämmer för kommunene med mest skjevfördelning hittills.... 

* vet ikke hvis det bruks i Norge men i Sverige är det ungdomskole elever som är 2 uker ute i en bedrift.

Lenke til kommentar

Kristiansand haste innfører nye tiltak fra kl 09 I morgen.  Blant annet skjenkestopp men ikke dyrepark stengning 😂

Sitat

Stenging av følgende virksomheter:

• Treningssentre
  • Svømmehaller
  • Fornøyelsesparker, bowling o.l.
  • Museer
  • Kino, teater o.l
  • Andre offentlige steder/virksomheter hvor det foregår kultur og underholdningsaktiviteter.

Forbud mot arrangementer

Påbud om hjemmekontor

Skjenkestopp

Stenging av universiteter, høyskoler m.m.

Stans av innendørs idretts- og fritidsaktiviteter for personer over 20 år

Plikt til å bruke munnbind

https://www.kristiansand.kommune.no/aktuelt/2021/strammer-ytterligere-inn/

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket med koronatelefonen som videreførte meg til en stresset vaksine koordinator her tidligere i dag for å forhøre meg litt om hva som skjer med vaksinedosen min, ettersom kommunen rapporterte at risikogruppe 5 skulle startes på i uke 22 . Jeg fikk beskjed fra min fastlege at jeg skulle få vaksine i Uke 20, så ble det bestemt at uke 20 og 21 skulle helsepersonell som hadde fått AZ vaksineres med Pfizer så da ble det til at kun 2. doser ble satt disse to ukene. Hun på telefonen forklarte til meg at fra uke 22 (neste uke) så skulle alle i risikogruppe 5,6 og 7 bli vaksinerte med første dose, det var fortsatt noen få igjen i gruppe 4, å jeg fikk bekreftet at jeg var en av de etterslengerenne som ikke fikk vaksinen før alt stoppet opp i uke 20 og 21. Men når en setter seg ned å ser på tallene så stemmer ikke det heller. Ifølge kommune oversikten er det 450 personer her som tilhører gruppe 5,6 og 7 og i uke 2 får vi ifølge vaksinetildelingsoversikten 270 doser tildelt, hvor jeg vil anta at en prosentdel av de vil gå til dose 2. Så med 450 i risikogruppene 5-7 og noen i gruppe 4 som ikke har fått vaksine enda blir det vanskelig at disse skal bli vaksinerte i uke 22 vertfall... Men vi får se og håper på å våkne opp med en SMS med bestillingslink på mandag som vaksinekoordinatoren mente på at jeg skulle få, men føler det har blitt så mye rot nå at jeg ikke helt klarer å tro det før det skjer 😅

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (44 minutter siden):

Som flere nevner så er jo disse scenarioene helt på bærtur, jeg skal ha fått tilbud om vaksine i midten av april ifølge scenarioet her, jeg har enda ikke fått tilbud 😅

Det er helt på bærtur.

En jeg vet om jobber som BPA typ passer en frisk kid kanskje 2 ganger i mnd og fikk vaksine for mange uker siden grunnet det.

Frisk kompis på 41år fikk vaksine for 4uker siden i Gamle Oslo (Tøyen, Grønland).

Så har man faktisk folk som kan daue av dette som sitter venter🙄

Min mormor på 80år får vaksine først nå på Tirsdag ( Viken) en av de prioriterte kommunene.

Når ting er så utrolig tilfeldig så begynner jeg virkelig lure.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir sånn når man endrer vaksine-listene hver uke, basert på hvor mange som har testet seg og er smittet.

Jeg har aldri testet meg, så jeg vet ikke om jeg noengang har vært smittet, og jeg er nok ikke alene.
Virker som at det er de samme personene som tester seg hele tiden, så det er store mørketall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (26 minutter siden):

Min mormor på 80år får vaksine først nå på Tirsdag ( Viken) en av de prioriterte kommunene.

Det høres jo rart ut. Alle kommunene i Viken er ferdig med de eldste gruppene for ganske lenge siden. I min hjemkommune i Viken som ikke er prioritert er de nå ferdig med alle risikogrupper, og min bestemor på 80+ ble vel vaksinert i starten av mars.

Lenke til kommentar
Sitat

Hasteinnfører nye tiltak i Sandefjord:

Sandefjord innfører en rekke nye tiltak på grunn av smitteøkning. Det melder kommunen på sine nettsider.

Sandefjord har hatt en sterk økning i smittenivået siste ti dagene. Nå nærmer kommunen seg 200 smittede per 100 000 innbygger.

- Nasjonale myndigheter understreker at den gjenåpningen som nå skjer, skal være tilpasset den lokale smittesituasjonen, og at kommuner som har et høyt og stigende smittenivå, må vurdere innstramninger, sier kommuneoverlege Ole Henrik Augestad.

Han mener dette nå er nødvendig for å hindre videre smitte som igjen kan føre til alvorlig helseskade i befolkningen.

Sandefjord videregående skole og Sandefjord voksenopplæring settes derfor til rødt tiltaksnivå fra mandag.

Fra fredag gjelder i tillegg følgende:

- Maks ti personer kan møtes til private sammenkomster innendørs utenom i eget hjem. Utendørs er grensa 30 personer.

- Innendørs arrangementer uten faste, tilviste plasser er tillatt med inntil 20 personer, ned fra tidligere 50 personer.

- Arrangement som samler deltakere under 20 år som bor i samme kommune er tillatt med inntil 50 personer.

- Det anbefales maksimalt fem gjester på besøk i private hjem. I dette antallet regnes ikke de som er beskyttet gjennom vaksinasjon eller gjennomgått covid-19 sykdom. Barn i barnehage eller barneskole kan også motta besøk fra egen kohort.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...