Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

[VG] FHI regner i sitt siste vaksinescenario at alle over 18 år er ferdigvaksinerte i løpet av uke 37, altså innen 19. september. Samtidig regner de med at alle vil ha fått tilbud om den første vaksinedosen innen uke 30, altså i perioden 26. juli til 1. august.

Beregningene tar utgangspunkt i et nøkternt scenario og at det er 12 ukers intervall mellom dosene.

Hmmm, er det bare jeg som syns dette virker litt rart?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, D0vendyret said:

[VG] FHI regner i sitt siste vaksinescenario at alle over 18 år er ferdigvaksinerte i løpet av uke 37, altså innen 19. september. Samtidig regner de med at alle vil ha fått tilbud om den første vaksinedosen innen uke 30, altså i perioden 26. juli til 1. august.

Beregningene tar utgangspunkt i et nøkternt scenario og at det er 12 ukers intervall mellom dosene.

Ja, det har jo vist seg at nøkternt scenario er optimistisk scenario. Tenker vi sier 1 dose innen 19 sept. 

FHI og regjeringen "håper" at Pfizer skal ta igjen det tapte ila juni, men erfaringsmessing så får vi færre doser enn lovet. Denne uka f.eks fikk vi 15% mindre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

3 minutes ago, Quakecry said:

Hvor mange må vaksineres da, før en kan gjennåpne og ikke ha noen restriksjoner? Og, om korona-tilfeller skulle dukke opp, så blir ingen å havne i karantene, eller at det spores videre. 

FHI har vel tidligere sagt at vi vil ha restriksjoner til våren 2022 i alle fall. 

Vi må opp på et høyt antall vaksinerte før R er under 1 av seg selv. Antageligvis 80%+. 

TISK og karantene kommer vi sannsynligvis til å ha en stund. Det må vi for å oppdage nye mutasjoner før de kommer ut av kontroll. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

FHI har vel tidligere sagt at vi vil ha restriksjoner til våren 2022 i alle fall. 

Vi må opp på et høyt antall vaksinerte før R er under 1 av seg selv. Antageligvis 80%+. 

TISK og karantene kommer vi sannsynligvis til å ha en stund. Det må vi for å oppdage nye mutasjoner før de kommer ut av kontroll. 

Med andre ord, så føles det ikke ut som vi blir ferdig med det der, selv på en god stund med vaksinering.. En kan vel aldri få stoppet ulike "mutanter" av ulike typer.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (41 minutter siden):

Endelig nytt vaksinescenario etter hele 4 uker fra forrige (i motsetning til 2 som det har vært tidligere).

Ser dere noen store forskjeller? Edit: Jeg ser bare noen små utsettelser, samt at CureVac + Novavax leverer litt mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (21 minutter siden):

Med andre ord, så føles det ikke ut som vi blir ferdig med det der, selv på en god stund med vaksinering.. En kan vel aldri få stoppet ulike "mutanter" av ulike typer.

Jeg synes du kan ta det med ro. Det er noen som kun velger å tro på de aller aller aller aller aller verste scenariene. Politikerne våre er ikke idioter, de vet at den samfunnsøkonomiske kostnaden av å stenge ned samfunnet vårt i all evighet er helt enorm og at kostnadene er astronomiske og at en hefit bakrus kommer. Det var aldri meningen å stenge ned samfunnet for at 0 skulle dø, Hensikten var å få kontroll da man ingen kontroll hadde og bruke tiden på å etablere et mer ekkektivt system med smittesporing. Selvfølgelig kommer de ikke til å stenge ned samfunnet vårt når 90% er immune. Det ønsker ikke det norske folk heller. Se deg om, dugnaden er over, flere og flere gir blaffen i reglene nå som vaksineringen øker på. Detr vil ikke være noen vilje hverken hos folket, politikerne eller næringslivet til å holde dette gående i det uendelige og det vil det ikke heller. Husk også at Norge har et ganske svakt politi og har definitivt ikke ressurser til å forfølge brudd på smittevern når 90% av befolkningen ikke gidder mer dugnad og viser langefingeren til smitteregler. I september er det valg og jeg er en av de som tror på at det da knapt er noen smitte å snakke om i samfunnet. Skulle regjeringen gønne på med at vi må ha lockdowns så lenge corona eksisterer vel da har opposisjonen en vinnersak hvis de skulle ta det kortet. Men det kommer de ikke til å gjøre. Snart er det over. Og folk kommer til å slutte å snakke om det. Om det så er noen som får coronasmitte vil det være så mariginalt og knapt gis en avisnotis. VG kommer til å fjerne de daglige oppdateringene og fokus på politisk debatt blir den økonomiske bakrusen som følger med og nok en gang blir velferdsordningene offere hver gang det er en krise. Og den økonomiske bakkrusen vil vare mye le nger enn selve pandemien. Håper folk har spart opp verdier. TV-programmet Luksusfellen blir nok ikke tatt av plakaten med det første; blir nok ganske mange kandidater til å bli med der i post-corona-tiden.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske sikkert at vi vil få en ny smittebølge i sommer med indisk mutasjon siden såpass mange ikke vil ha fått andre dose før langt ute i september. Jeg ligger an til å få første dose i August. Så 15. august har jeg 33% beskyttelse med indisk mutasjon.

Færre vil dø fordi heldigvis er de på 60+ fullvaksinerte men mange unge under 50 år vil bli alvorlig syke. Studiestart i august går i dass, blir nedstengt.

For ikke å glemme de under 18 år smitte på skolene vil være ett stort problem i høst.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også fastlegene sluntrer unna med ansvaret ovenfor pasienter og prioritering i vaksinekø. Jeg hører stadig om flere som er i risikogrupper men som ikke har blitt satt i riktig gruppe og selv må rydde opp i dette på tross av at man har fått beskjed om å ikke ta kontakt rundt slik.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror også fastlegene sluntrer unna med ansvaret ovenfor pasienter og prioritering i vaksinekø. Jeg hører stadig om flere som er i risikogrupper men som ikke har blitt satt i riktig gruppe og selv må rydde opp i dette på tross av at man har fått beskjed om å ikke ta kontakt rundt slik.

Ditto. Jeg måtte selv ha noen oppklarende runder med dem. Det er et velkjent uttrykk om at man må være frisk for å klare å være syk og det passer her også. Tror det går i surr for en del leger også, de er jo bare mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Alle er bare mennesker, men kanskje det ikke er riktig å overlate ansvaret kun til fastlegene? Kanskje den modellen ikke fungerer godt nok for slike ting?

At fastlegeordningen i Norge har ganske store mangler er vel ikke akkurat noe kontroversielt standpunkt? Tror de fleste kan skrive under på det.

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

At fastlegeordningen i Norge har ganske store mangler er vel ikke akkurat noe kontroversielt standpunkt? Tror de fleste kan skrive under på det.

Og da er det forunderlig at man har lagt såpass store oppgaver i hendene til et slikt mangelfult system.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Bra skrevet. Får håpe du får rett.. 

Jeg får rett. Det er bare å se seg rundt i samfunnet. Jeg regner med å få dose 1 til uka. Da når jeg 3-ukers-nivået rundt St.Hans.  Og DA er det over for meg; jeg tror ikke på pesismisme om inder-variant. Ja da, jeg vil bruke munnbind i butikken så lenge det er påbudt; jeg ønsker ikke å være en som stikker meg ut med å provosere. Men når påbudet fjernes ja da fjernes også munnbindet av mitt fjes. Da skal jeg ut og leve og ta igjen alt det tapte fra begrederlige 15 måneder. Slik er den saken så får andre være uenige. Jeg har ikke blitt noe yngre det siste året og blir det ikke heller. Tipper kommunmen min fjerner muinnbindpåbud senest i juli. Så slik blir det. Jeg deltar fortsatt i "dugnaden" men ikke så mye mer lenger nå. Til St.Hans toppen. Passende tid forøvrig. Og tro meg, jeg er ikke alene om å tenke slik. Ser mange eldre folk som er ute og hygger seg for tiden. Jeg unner dem det virkelig når vi vet de er i livets høst og måtte ofre et år selv da.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Theo343 said:

Og da er det forunderlig at man har lagt såpass store oppgaver i hendene til et slikt mangelfult system.

Det er jo standard "new public management", sett opp et system, lass opp med mye mer oppgaver enn de ansatte kan håndtere. Slik "sparer" man penger... Jamfør NAV.

Ser ikke ut til at det er bedre på sykehus heller, var jo en sak i media for ikke så lenge siden hvor en mann døde på akuttavdelingen fordi de var underbemannet og ikke hadde tid til å sjekke opp på alle pasientene. 

Viktig å ha penger til opera og "hjertesaker", vet du. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kalle Klo said:

Det er jo standard "new public management", sett opp et system, lass opp med mye mer oppgaver enn de ansatte kan håndtere. Slik "sparer" man penger... Jamfør NAV.

Ser ikke ut til at det er bedre på sykehus heller, var jo en sak i media for ikke så lenge siden hvor en mann døde på akuttavdelingen fordi de var underbemannet og ikke hadde tid til å sjekke opp på alle pasientene. 

Viktig å ha penger til opera og "hjertesaker", vet du. 

Spikeren på hodet. Det offentlige helsevesenet er jo ikke så viktig så lenge man selv har gullmedlemskap hos Volvat.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her er det nye vaksineringsscenariet for de som ikke gidder å lete frem:
https://www.fhi.no/contentassets/71e97765e43c41ee8f059efbd4016ca8/vedlegg/2021.05.28-vaksinasjonskalender-fhi.pdf

888728404_Skjermbilde2021-05-28kl_15_41_00.thumb.png.5f3b8d978733933b99a85d374f032669.png

Fortsatt er det slik at det ser ut til at nesten alle får tilbud om første dose innen første uka i august. Det er ikke så stor forskjell på optimistisk og nøkternt scenario. Optimistisk avhenger av CureVac og Novavax-vaksinene, om disse blir godkjent og når det eventuelt skjer.

Den høye oppslutningen om vaksinene (90%) gjør at det tar litt lengre tid, men det er jo helt fantastisk at nesten alle sier ja. 

Ting som kan forandre litt på planen er at det vurderes om 16-18 åringer skal vaksineres, eller om det plutselig skulle skje noe med leveranser igjen. Eller at enda flere enn antatte 90% takker ja, eller færre. 

Som man ser er det små forskjeller fra forrige scenario:

938887334_Skjermbilde2021-05-28kl_16_12_24.thumb.png.41cad1de96bb8e27cd40263912518cfb.png

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Her er det nye vaksineringsscenariet for de som ikke gidder å lete frem:
https://www.fhi.no/contentassets/71e97765e43c41ee8f059efbd4016ca8/vedlegg/2021.05.28-vaksinasjonskalender-fhi.pdf

Spoiler

888728404_Skjermbilde2021-05-28kl_15_41_00.thumb.png.5f3b8d978733933b99a85d374f032669.png

Ser med en gang at informasjonen i  bildet ikke matcher virkeligheten, etter at en i familien i 45-54 med underliggende fikk tilbud og time til første dose i dag (settes om etpar uker). Ifølge skjemaet over skal det ha skjedd tidlig i mai, nå er vi nær slutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...