Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener faktisk at det er bedre nå, uten skillet på "nødvendig" og "unødvendig" reise, da dette bare førte til forskjellsbehandling, masse rare unntak og smitteutbrudd. 

Viruset bryr seg ikke om reisen din er "nødvendig" eller ikke. 

Dessverre viste det seg at folk ikke greier å holde hjemmekarantene på en ordentlig måte, så det fungerte ikke i praksis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Mener faktisk at det er bedre nå, uten skillet på "nødvendig" og "unødvendig" reise, da dette bare førte til forskjellsbehandling, masse rare unntak og smitteutbrudd. 

Viruset bryr seg ikke om reisen din er "nødvendig" eller ikke. 

Dessverre viste det seg at folk ikke greier å holde hjemmekarantene på en ordentlig måte, så det fungerte ikke i praksis. 

Selv om man er veldig forsiktig så skal det desverre ofte veldig lite til før det smeller. For eksempel om man bor i en boligblokk med tanke på det vi nå vet, eller i det minste BURDE VITE om luftsmitte. Som når man går opp trappa i fellesoppgangen og puster peser - puster og peser ut aerosoloer, og naboen går ned i postkassa noen minutter etterpå - BANG! Kommer man hjem til karantene og bor i en boligblokk bør man IHVERTFALL ha på seg munnbind når man passerer gangene i blokka - av hensyn til naboene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Kato85

Sjekk dette 

Sitat

Unntak fra reisekarantene for personer som ikke er på arbeidsreise

Du kan få unntak fra karantenen dersom du kan dokumentere at du har testet negativt for koronavirus og tar en ny test samme dag som du skal:

• besøke nærstående som er alvorlig syk eller døende

eller

• delta i bisettelse eller begravelse til nærstående 

Som nærstående personer regnes ektefelle, samboer, kjæreste, barn, søsken, foreldre, besteforeldre, svigerforeldre eller andre som har en nær personlig tilknytning

Unntaket fra karantene gjelder kun for gjennomføring av det aktuelle besøket, bisettelsen eller begravelsen. Kravene om karantenested og gjennomføring av karantene vil ellers gjelde.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kato85 said:

Strider FHI:s regler om karantenehotell mot menneskerettighetene?

Fra og med idag så må ALLE som reist til ett land med høy smittetall, inn i karantenehotell, dette uansett hva reisen gjelder.

Skal man f.eks ta bussen fra Oslo 3 timer over grensen til Göteborg (Sverige) på arbeidsreise eller sin mors begravelse så er man da nødt til å sitte på karantenehotell og betale 5000:- for dette.

Hvorfor gjør man ikke forskjell på nødvendige og unødvendige reiser?

Logisk bør vel regjeringen ta regningen hvis det f.eks gjelder sin egen mors begravelse? Eller hva synes dere?

Selv skal jeg til Göteborg om 2 uker på begravelse etter at en meget nær venn som jeg kjent i 30 år hastig dødde av kreft.

Tidligere trudde jeg at jeg skulle slippe karantenehotell da begravelse anses som "nødvendig" men nå må jeg altså sannsynligvis sitte på Hotel Scandic på Skøyen i en uke og betale 5000:- for det

(det ironiske er at jeg bor nabo med Scandic Skøyen, det er altså snakk om å gå 25 meter over gata fra hotellet til min leilighet, alikevel må jeg spendere 10 døgn på dette forbannede hotell)

Hva skjer hvis man nekter?

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Hvis man nekter karantenehotell ilegges man bot på 20.000 kroner. Dersom man nekter å betale boten risikerer man fengsel i 15 dager.

Og hvor lang tid tar det å få behandlet den saken før man vet om det blir fengsel eller ei?

Lenke til kommentar
Sitat

Legemiddelverket om Johnson & Johnson: − Vi bruker vanligvis ikke vaksiner med dødelige bivirkninger

Helsemyndighetene jobber med å få på plass en frivillig ordning for alle som ønsker Johnson & Johnson-vaksinen – men sliter med det juridiske.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8KJgB/legemiddelverket-om-johnson-johnson-vi-bruker-vanligvis-ikke-vaksiner-med-doedelige-bivirkninger

Bare å skrotlegge dette stuntet med dårlig effekt på indisk mutasjon og dødelige bivirkninger for 1 av 20-50 000 bør den heller sendes til Nepal eller India der risikoen for å dø av koronaviruset er mye høyere enn her til lands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Og hvor lang tid tar det å få behandlet den saken før man vet om det blir fengsel eller ei?

Det vet jeg ikke. Spørs vel på prioritering i det aktuelle politidistriktet. Vil tro det går ganske raskt, da det bør være enkle saker. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Det vet jeg ikke. Spørs vel på prioritering i det aktuelle politidistriktet. Vil tro det går ganske raskt, da det bør være enkle saker. 

Årsaken til at jeg spør er at jeg kjenner en person som ukentlig reiser frem og tilbake mellom Norge og Danmark via Sverige (bil). Firmaet han jobber for har et team med advokater som skal sørge for at det aldri vil skje var hans utsagn. Hans reiser er ikke noe mer nødvendige enn alle andres da det i hovedsak dreier seg om å delta på noe man kunne gjort via teams.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Årsaken til at jeg spør er at jeg kjenner en person som reiser frem og tilbake mellom Norge og Danmark gjennom sverige ukentlig og firmaet han jobber for har advokater som sørger for at det aldri vil skje var hans utsagn. Hans reiser er ikke noe mer nødvendige enn alle andres om det så er for å delta på noe man kunne gjort via teams.

Tviler litt på at de advokatene har noe de skulle sagt med de nye reglene, der det ikke lenger skilles på nødvendige og unødvendige reiser. Med mindre det kan dokumenteres at reisen er nødvendig for å opprettholde samfunnskritiske funksjoner. Man plikter å registrere seg her når det er mindre enn 72 timer før ankomst i Norge.

All info her: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Jeg skulle likt å sett noen tall på hvor mange saker som blir henlagt, jeg har sett flere saker i media om det og har også lagt merke til flere i ulike grupper som har fått sakene henlagt når de valgte å reise hjem. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

Fengsel er ekstremt lite sansynlig så lenge du har inntekt.
Jobber du i kommune eller stat så trekker de pengene fra lønna, før du får pengene.

Ja, derav "risikerer fengsel". Men dyrt blir det uansett. Er man for eksempel et samboerpar blir det 40.000 i bot hvis man stikker av. Det avskrekker nok de aller fleste...

Pateia201 skrev (12 minutter siden):

Jeg skulle likt å sett noen tall på hvor mange saker som blir henlagt, jeg har sett flere saker i media om det og har også lagt merke til flere i ulike grupper som har fått sakene henlagt når de valgte å reise hjem. 

Ifølge en rekke artikler er det delt ut mange bøter for dette, så jeg tror egentlig ikke det er så mye som henlegges som man kan få inntrykk av, men at det var sånn i starten. Før jul ble sagt at de ikke ennå visste om de kom til å bøtelegge, men dette endret seg da de så at mange ikke brydde seg. Det var derfor de standardiserte boten til 20.000/15 dager. Det var en sak om en kvinne som slapp bot i april pga bevisets stilling, men jeg har inntrykk av at de eksemplene er i et greit mindretall nå.

Det finnes dog ingen statistikk ute såvidt jeg vet, så man skal vel ikke konkludere den ene eller andre veien. Tror heller ikke det er mange som stikker av lengre, og det var en sak i mars om at "så mange som 30 personer kan ha stukket av", og det synes jeg egentlig ikke var så mange.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg ville betalt boten 20 000 kr for ikke å få noe på rullebladet.

Ellers kan man ikke dra på ferie til USA.

Det tror jeg går fint, tror ikke det ville vært noe problem å få godkjent ESTA med noe sånt på rullebladet. Det kan være verre med forbrytelser mot en person som f.eks vold, eiendom, narkotikadom eller mot myndighetene som f.eks. bestikkelse eller skatteunndragelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...