Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (1 minutt siden):

FFP2 åndedrettsmaske. Dette var dyrt hvis man må kjøpe 50 stk. Og alle apotekene har dem ikke. Billigere på nettet, men det burde vært mulig å gå innom et apotek for å kjøpe 1 stk. Mindre lufting i sidene enn ved "vanlig" munnbind.

https://www.vitusapotek.no/vi%2b-medlemstilbud-20%-pa-munnbind/ffp2-andedrettsmaske-50-stk-/p/951852

Ganske sikkert på at FFP2/3 masker er totalt overkill om du ikke skal sitte innendørs med bekreftede smittede. Selv på testasjonene innendørs bruker de som tester flere hundre per dag kun vanlig munnbind.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (2 timer siden):

Dette synes jeg ikke er helt bra. Når/hvis det kommer en pandemi hvor smitte beveger seg raskere, vil det være bedre å komme med sine råd raskt, og heller korrigere, enn å vente til man er 99.999967% sikker.

Det har vore eit problem at FHI og regjering har vore på etterskot like sidan starten av pandemien og grensene ikkje vart stengt før Norge var det landet i verda med mest smitte per folketal. FHI stod der med eit planverk for influensa, og oppgåvefordelinga mellom helsedirektoratet og FHI var uavklart. Regjeringa måtte stenge ned Norge fullstendig (det var vel delvis mot råda til FHI?) slik at ein rakk å få tak i smittevernutstyr, meir kunnskap, innføre smitterettleiarar og bransjestandardar, byggje opp TISK og alt det andre.

Er det noko ein burde ha lært av pandemien, så er det at styresmaktene bør vere frampå og ta forhåndsreglar samt bruke den kunnskapen som ein trass alt har før det er for seint.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Nei her suger vi tydeligvis som lar reisegrupper tilknyttet moske slippe karantenehotell fordi de er så fælt å faste på hotellet. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86npEW/reisende-fikk-ha-hjemmekarantene-over-100-smittet

No var det vel også slik at dei fyrste som testa positivt gjorde det 11 dagar etter innreise. Kan dei ha blitt smitta medan dei var på karantenehotellet?

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

For å gjøre det enkelt; ingen etnisk norske drar på ferie til Pakistan eller India i en pandemi mot myndighetenes anbefalinger. Det er ikke rart Oslo øst har slitt med høyt smittenivå når flere 100 familier har hentet sine foreldre hjem fra Pakistan hver uke til hjemmekarantene.

Er det nokon som veit korleis det står til med dei norske miljøa i Spania o.l.? Er det slik at dei aller fleste er reiste tilbake til Norge slik at husa står tomme?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Er det nokon som veit korleis det står til med dei norske miljøa i Spania o.l.? Er det slik at dei aller fleste er reiste tilbake til Norge slik at husa står tomme?

Jeg regner med de som bor der permamnet har blitt værende. Costa Blanca har hatt lite smitte i forhold til resten av Spania. Faktisk mindre smitte der nå enn Østlandet.

Sitat

Fra og med 7. juni åpner Spania opp for fri innreise for alle som er vaksinerte. Reglene sier at man må ha mottatt vaksinen minst 14. dager før ankomst-dato.

Man fjerner også krav om PCR-test / vaksine for reisende fra «grønne-områder».

Spanske myndigheter godtar bekreftelser på vaksineringen på papir så lenge sertifikatet er skrevet på spansk eller engelsk. Vaksinen må være en av de som er godkjent av det Europeiske helse-organet EMA eller en av vaksinene listet på WHO’s liste for «nødbruk av vaksiner».

Krav om negativ Covid-test

Frem til 7. juni kreves det en negativ PCR-test for innreise til Spania. Reglene som skal gjelde fra og med 7. juni er ikke publisert i detalj. Mest sannsynlig vil kravet bli opprettholdt for de som ikke er vaksinerte.

Barn er unntatt fra kravene

Barn, de under 18 år, har ingen krav om vaksinering når de reiser med familien. De må bare fremvise en negativ PCR-test ved ankomst. De under 6 år er også unntatt dette kravet.

https://spania.no/okonomi-turisme-naeringsliv/vaksinerte-kan-reise-fritt-til-spania/

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

2021w20_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.thumb.png.58f997227770502730a904bb19f32494.png

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (50 minutter siden):

Uenig nordmenn klarer å følge karantene regler. De klarer ikke alle innvandrere. Karantenehotell på alle uten unntak. 

Ein vil heilt sikkert finne ein del "etnisk norske" idiotar som ikkje følgjer karantenereglane.

Ja, om ein stiller krav om karantenehotell for alle uansett kvar dei kjem frå er problemet løyst. Då har heller ikkje EU noko dei skal ha sagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Ein vil heilt sikkert finne ein del "etnisk norske" idiotar som ikkje følgjer karantenereglane.

Ja, om ein stiller krav om karantenehotell for alle uansett kvar dei kjem frå er problemet løyst. Då har heller ikkje EU noko dei skal ha sagt.

Ja tviler ikke på at det er en del dumme nordmenn også.  Heldigvis har nordmenn stort sett holdt seg i landet siden februar. De har tydeligvis ikke Pakistanere og Tyrkere.

reiser.jpg.43fed0fd803ab4031abb9e9dac2094cd.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Uenig nordmenn klarer å følge karantene regler. De klarer ikke alle innvandrere. Karantenehotell på alle uten unntak. 

Du får begynne å vise til kilder om du skal fortsette å komme med slike påstander. Om alle her inne bare skulle slengt ut akkurat hva de vil så kunne man like godt stengt hele tråden. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (2 minutter siden):

Du får begynne å vise til kilder om du skal fortsette å komme med slike påstander. Om alle her inne bare skulle slengt ut akkurat hva de vil så kunne man like godt stengt hele tråden. 

Det er ikke noe kontroversielt. Mye av grunnen til stor smitte blant innvandrer er importsmitte fra turer til hjemlandet og mangefull gjennomføring av karantene i knøttsmå overfylte leiligheter på øst kanten. Det er en grunn til at reisende fra Pakistan og India måtte på karantene hotell til slutt.

Sitat

Utenlandsreisene

Så har det også vært diskusjon om importsmitte. Jeg mener noe av smitten i innvandrermiljøer kan tilskrives utenlandsreiser. En del har reist på tross av klare advarsler. De har satt sine egne og andres liv i fare.

Noen har hatt gode grunner for å reise: et dødsfall, sykdom, en eiendomstvist som ikke kunne vente. Andre har ikke hatt slike presserende grunner. Resultatet er uansett vanskelig å leve med. Den britiske mutanten ble importert inn til Pakistan via landsmenn på besøk. Smitte er kommet inn til Norge.

De færreste er stolte av utenlandsreisene. De fleste har angret bittert i ettertid. Mange har i sin naivitet trodd at forholdene var bedre for eksempel i Pakistan. Feilbedømmelsen har kostet dyrt. Særlig for dem som aldri kom hjem igjen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2dr0zr/hva-er-det-med-pakistanerne

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som bestilt 😉

Sitat

Innreisende fra Pakistan med høy smitte i hjemmekarantene

Innreisende fra Pakistan og India hadde i april høy smitte mens de var i karantene i eget hjem. Rundt 15 prosent av dem med innreisekarantene i egen bolig var smittet, viser nye tall NRK har fått innsyn i.

Sitat

Karantene på hotell burde vært obligatorisk

Nasreen Begum er leder av Bydelsmødre Norge, en organisasjon som spesielt i Oslo har drevet med informasjon om korona overfor innvandrerbefolkningen. Hun er av pakistansk opprinnelse.

– Mange familier med pakistansk bakgrunn er store, de deler rom med mange andre. Da er det vanskelig å være i isolasjon og karantene hjemme og samtidig unngå å smitte hverandre, sier Begum.

Begum sier at Bydelsmødrene har erfart at mange familier har forsøkt å holde smittevernregler. Men det står ingen steder på myndighetenes nettsider om hvordan man skal organisere rutiner hjemme for å hindre at ubevisst skjult smitte spres, når mange familiemedlemmer bor sammen, sier Begum.

Sitat

Jeg tror dette forklarer hvorfor smitten ble kraftig redusert da karantenehotell ble obligatorisk for alle som hadde reist til utlandet både med nødvendige og unødvendige reiser, sier Begum, leder av Bydelsmødrene.

Hun mener karantene på hotell burde vært obligatorisk fra starten av, da ville mye smitte i det norsk-pakistanske miljøet vært unngått.

Sitat

«Det er bra og viktige regler, men de gjelder nok ikke meg»

Nargis Jan, også av pakistansk opprinnelse, har drevet med korona-informasjon siden november i fjor overfor befolkningen i bydel Søndre- Nordstrand i Oslo. Jan uttaler seg som privatperson. Hun mener noe av årsaken til høy smitte blant norskpakistanere kan være trangboddhet. Men hun mener det også er andre forklaringer.

– Det er en kultur på at man besøker den som har vært på reise, spesielt i forbindelse med bryllup, pilegrimsreise eller begravelse. Det er også en kultur med nærkontakt som klemming etter en lang reise, sier Jan.

Sitat

Hun mener også dette dreier seg om holdninger.

– Utover dette er det en tradisjon på at «det er bra og viktige regler, men de gjelder nok ikke meg», eller «jeg kommer ikke inn under den kategorien» holdninger. Det vil si ren uforsiktighet, mener Nargis Jan.

Tallet på reiser til Pakistan ser ut til å ha gått ned etter at kravet var at alle måtte bo på karantenehotell.

– Noe av forklaringen på det kan være den økonomiske byrden ved hotellkarantene, du må betale selv. Det får også økonomiske konsekvenser da man ikke kan jobbe hvis man er innestengt på et hotell, mener Nargis Jan.

https://www.nrk.no/norge/norsk-pakistanere-med-hoy-smitte-i-hjemmekarantene-1.15504925

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nok kanskje litt treg... men har akkurat funnet mobilitetsrapportene til google. 

De kan være interessante å følge på nå når Norge åpner opp igjen. 

Pr 23.05.2021 var dataene følgene i forhold til før covid (referanse)

Detaljhandel og rekreasjon (restauranter, kafeer, kjøpesentre, fornøyelsesparker, museer, biblioteker og kinoer.): -29%

Dagligvare og apotek: +17%

Parker (nasjonalparker, offentlige strender, havneområder, hundeparker, torg og offentlige hager og parkanlegg): +36%

Kollektivholdeplasser (Knutepunkter for kollektivtransport, blant annet tog-, buss- og t-banestasjoner) -41%

Arbeidsplasser: -5%

Boliger: +4%

https://www.google.com/covid19/mobility/

Endret av Andre1980
Lagt inn link
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden senplager av korona ble diskutert her tidligere og det ble antydet at det er få som får senplager som ikke har vært innlagt på sykehus. Her er en sak fra Studvest i dag:

Sitat

Studentene Jeron Joseph og Ingeborg Liseth Pedersen ble begge smittet av korona i fjor høst. Begge sliter fortsatt med alvorlige senskader av sykdommen.
...

– Jeg fikk korona i slutten av oktober da jeg var i et møte med Studentparlamentet. Selv om vi overholdt alle smittevernreglene, og satt med to meters avstand, ble jeg smittet, forteller Joseph.

Han forteller at han tidligere har vært syk med vanlig influensa, men beskriver sykdomsforløpet med korona som noe helt annet. Han ble mye sykere, lengre sengeliggende og har fått mye kraftigere plager i etterkant.

– Fire-fem dager etter at jeg fikk påvist smitte begynte jeg å kjenne på symptomene. Det begynte med lett hodepine, men videre utviklet det seg til både feber og oppkast, forklarer Joseph.

Han ble sengeliggende i en uke. Da det ble vanskeligere å puste oppsøkte han lege. Legen anbefalte astmamedisiner allerede én uke inn i sykdomsforløpet.

Selv om de verste symptomene symptomene slapp etter en stund, er Joseph fortsatt avhengig av astmamedisinen.

....

Tung pust, uttmattelse, hodepine, og lyd- og lysskyhet har blitt en del av hverdagen til studenten. Joseph har måttet omstille seg og finne nye mønstre i livet. Han forklarer at kroppen ikke klarer å opprettholde det samme hverdagstempoet som han hadde før han ble smittet.

– Jeg er nå 100 prosent sykemeldt og har satt studieløpet mitt på pause. I tillegg har jeg sluttet å oppsøke steder med mye bråk, på grunn av lydskyheten. Jeg har også måttet roe ned på trening og generell fysisk aktivitet, forteller Joseph

Sitat

Ingeborg Liseth Pedersen studerer til å bli lektor i nordisk, og jobber som lærervikar på en skole. I oktober i fjor ble hun smittet på arbeidsplassen.

Pedersen forklarer at hun ble utmattet og sliten, og sov rundt 15 timer i døgnet. Etter hvert begynte hun også å kjenne på tung pust.

– Jeg ble sengeliggende i seks uker, og var i denne perioden flere ganger til legevakten fordi jeg var så dårlig. Etter hvert fikk jeg også astmamedisin, sier Pedersen.

Selv om det er over et halvt år siden Pedersen ble smittet, er formen fortsatt redusert.

– De første fire månedene etter at jeg ble smittet var verst, men selv om jeg har blitt bedre er formen enda ikke helt optimal. Jeg vil beskrive formen min på nåværende tidspunkt som halvparten så god som det den var før jeg ble smittet, forteller Pedersen.

Videre forklarer hun at hun fortsatt kjenner på utmattelse, hodepine og tung pust. Pulsen går fortere opp enn tidligere, og det er vanskelig å puste hvis hun beveger seg for fort.

Pedersen forteller at lungekapasiteten hennes har gått ned, og ligger omtrent på 60 prosent av det normale.

Det at lungekapasiteten er redusert ned til 60 prosent, beskriver Pedersen som merkbart både når det kommer til fysisk aktivitet og hverdagslivet generelt:

– Jeg trenger flere pauser, klarer ikke opprettholde høy puls over lenger tid og blir fortere sliten, sier hun.

Sitat

Bjørn Blomberg er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen (UiB) og spesialist i infeksjonssykdommer og indremedisin. Under pandemien har han fulgt en gruppe pasienter som ble diagnostisert med korona i den første bølgen av pandemien.

Et av punktene Blomberg holder på å undersøke, er senvirkningene som kan komme av viruset.

– Det som er interessant når det kommer til immunforsvaret, er at hos de som blir veldig syke av korona virker det som at immunforsvaret overreagerer. Dette har vi lurt på om kan spille en rolle i etterkant – altså ved senskadene. Ut ifra dataene vi har nå, kan det tyde på at overreagering av immunforsvaret kan ha en sammenheng med sterkere senskader, forteller Blomberg.

– Det som er overraskende i vår forskning, er at vi finner flere senplager hos de som ikke har vært så syke at de har vært innlagt på sykehus, og hos yngre mennesker i alderen 15-30 år. Dette inkluderer studentpopulasjonen. Her finner vi flere tilfeller av senplager et halvt år etter at de ble smittet. Om lag halvparten sliter med plager et halvt år senere – noe som er veldig høyt, sier Blomberg.

https://www.studvest.no/a-leve-med-senvirkninger-av-korona-jeg-er-na-100-prosent-sykemeldt-og-har-satt-studielopet-mitt-pa-pause/

• Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Fnugle said:

Siden senplager av korona ble diskutert her tidligere og det ble antydet at det er få som får senplager som ikke har vært innlagt på sykehus. Her er en sak fra Studvest i dag:

https://www.studvest.no/a-leve-med-senvirkninger-av-korona-jeg-er-na-100-prosent-sykemeldt-og-har-satt-studielopet-mitt-pa-pause/

Ja, denne Long Covid-fornektelsen er helt absurd. Det er mest vanlig etter mild infeksjon og hos yngre folk ser det ut til 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Ingen fornekter det men det er ingen god nok grunn til å stenge ned samfunnet over lengre tid i uoverskuelig fremtid da det vitterlig vil føre til langt verre konsekvenser samfunnsmessig, om det er det man mener da.

Men jeg fornekter det ikke.

Er det ikke bedre å stenge ned samfunnet i 2mnd til "alle" har fått 1 dose i stedet for at 50% av de smittede i denne perioden skal få langtidsplager (ref artikkelen lenket over)? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er c19 et hysteri i norge? Altså blåser det opp mer en nødvending. Bare en tanke om du tar influesa viruset med?

Aldri hørt om de vil ha vaksine pass mot influensa.

Men ser ut som det kommer i norge i mitten av juni(c19)

Senplager av influensa er verre en c19 til nå(vi vet ikke det enda, c19 er nytt)

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/influensa/artikkel/influensa-komplikasjoner/69366248

Lenke til kommentar

Strider FHI:s regler om karantenehotell mot menneskerettighetene?

Fra og med idag så må ALLE som reist til ett land med høy smittetall, inn i karantenehotell, dette uansett hva reisen gjelder.

Skal man f.eks ta bussen fra Oslo 3 timer over grensen til Göteborg (Sverige) på arbeidsreise eller sin mors begravelse så er man da nødt til å sitte på karantenehotell og betale 5000:- for dette.

Hvorfor gjør man ikke forskjell på nødvendige og unødvendige reiser?

Logisk bør vel regjeringen ta regningen hvis det f.eks gjelder sin egen mors begravelse? Eller hva synes dere?

Selv skal jeg til Göteborg om 2 uker på begravelse etter at en meget nær venn som jeg kjent i 30 år hastig dødde av kreft.

Tidligere trudde jeg at jeg skulle slippe karantenehotell da begravelse anses som "nødvendig" men nå må jeg altså sannsynligvis sitte på Hotel Scandic på Skøyen i en uke og betale 5000:- for det

(det ironiske er at jeg bor nabo med Scandic Skøyen, det er altså snakk om å gå 25 meter over gata fra hotellet til min leilighet, alikevel må jeg spendere 10 døgn på dette forbannede hotell)

Endret av Kato85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (35 minutter siden):

Ingen fornekter det men det er ingen god nok grunn til å stenge ned samfunnet over lengre tid i uoverskuelig fremtid da det vitterlig vil føre til langt verre konsekvenser samfunnsmessig, om det er det man mener da.

Men jeg fornekter det ikke.

Det kjem jo an på kor mange som får det. Dersom "alle" skulle bli smitta av indisk mutasjon samt få så store plager at dei ikkje kunne vere i jobb går alt til h...... Dersom vaksinene virkar godt og "ingen" får slike plager treng ein heller ingen tiltak. Dersom mange nok får slike plager blir det ein debatt om kva for tiltak som er nødvendige og kost-nytte vurdering av tiltak eller ikkje tiltak.

Eg er elles einig i at det må svært gode grunnar til for å stenge ned i lengre tid.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...