Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

En pasient som var innlagt på en av infeksjonspostene på Haukeland universitetssjukehus noen dager i desember, fikk senere påvist koronavirus.

Ansatte som var definert som nærkontakter, ble testet. Senere fikk fire av dem påvist koronaviruset.

– Vi tror smitten kom inn i sykehuset med en pasient, sier seksjonslege Trond Bruun på infeksjonsseksjonen på Haukeland til NRK.

Totalt er tretten ansatte knyttet til utbruddet.

https://www.nrk.no/vestland/smitteutbrudd-blant-ansatte-pa-haukeland-universitetssjukehus-1.15321463

Nok et sykehus med smitteutbrudd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svindleren Vollvik. 

Sitat

Til sammen solgte de smittevernutstyr til kommuner og helseinstitusjoner for over ni millioner kroner i fjor.

VG har de siste månedene kartlagt hvem som har solgt smittevernutstyr til norske kommuner i 2020.

Minst fem av selskapene i VGs oversikt har markedsført Vollviks smittevernprodukter. 

Hvem er det egentlig Idar Vollvik har samarbeidet med?

• I en liten bygd i Nordland kjører en av dem en dyr Porsche. Han er tidligere dømt for grovt bedrageri. Bilen er registrert på et selskap som inntil nylig var drevet av Idar Vollvik. 

• En annen startet opp et eget smittevernselskap, like etter at pandemien rammet. Han har gått konkurs flere ganger tidligere. Under pandemien har han solgt smittevernfrakker som ikke kan brukes mot corona. 

• En tredje solgte Vollviks munnbind til Arendal kommune. I dag jobber kommunen fremdeles med å avklare kvaliteten på produktene. Mannen som solgte munnbindene, er dømt for grov hvitvasking og heleri.  

• En fjerde er straffedømt en rekke ganger tidligere, blant annet for grovt ran. 

De fire personene eier aksjer eller har sentrale roller i flere av Vollviks selskaper. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBM2np/vollviks-ukjente-smittevern-nettverk

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Helsedirektøren: – Vi er urolige nå

– Det er en ganske krevende situasjon nå hvor vi ikke har full oversikt over konsekvensene av jul- og nyttårshelga. Det kommer vi til å se i løpet av uka som kommer, sier helsedirektøren Bjørn Guldvog.

Antallet registrerte koronatilfeller har økt den del gjennom de siste to ukene.

– Vi er litt urolige nå, for vi kan få en enda sterkere økning i ukene som kommer.

Ifølge Guldvog er smittesituasjonen i Norge er usikker.

– Det kan hende av vi får en ganske kraftig vekst i ukene som kommer, men vi har iverksatt kraftige tiltak, så forhåpentligvis klarer vi å ta dette ned i løpet av noen dager, men vi får se hvordan utviklingen blir.

Det er i aldersgruppa 20–29 år hvor smitten er høyest. En god del av disse har kommet med personer som har reist inn i landet.

Søndag var 143 personer innlagt med covid-19 på sykehus i Norge. Det er en økning på 18 personer fra lørdag. Ifølge helsedirektøren tror de innleggelsene kommer av at folk har truffet mange i jule- og nyttårshelga.

Ifølge Guldvog vurderte de i forkant om jula i år burde avlyses, men kom til at de «personlige og samfunnsøkonomiske kostnadene ville ha blitt for store».

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Økning på antall innlagte, mulig dette er eldre som er blitt smittet i julefeiringen når unge og eldre møtes i større grad enn normalt? Samtidig ser vi ingen ekstrem økning i antall smittede over de siste dagene, skal ikke ta noen gleder på forskudd, men utifra dette så ser det jo faktisk bra ut mtp antall smittede enn så lenge. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FHI er ikke helt med på portforbud https://www.nrk.no/norge/fhi_-portforbud-kan-vaere-brudd-pa-menneskerettigheter-1.15321307

«Den smittevernmessige gevinsten ved portforbud, som altså skal redusere kontakthyppigheten og redusere antallet frittgående smittede, avhenger sterkt av hvilke andre tiltak som virker samtidig. Dersom hygienen er god, få smittekilder går fritt og kontakthyppigheten er liten (fordi andre restriksjoner gjelder), blir det ikke mye tilleggsgevinst av portforbud».

Og konkluderer med at:

«Samlet sett vurderer vi at den marginale gevinsten av portforbud, selv i dets strengeste form, er liten».

Lenke til kommentar
Sitat

555 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Søndag ble det registrert 555 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 110 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 665.

Fredag ble det registrert 684 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 443. Forrige søndag ble 450 personer registrert smittet.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Alt for mange på en søndag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

141 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I OSLO - 18 FÆRRE ENN UKESSNITTET PÅ 159

Søndag ble det registrert 141 smittetilfeller i Oslo. Dette er 18 færre enn snittet de foregående syv dagene, som er på 159.

Fortsatt Stovner som har hardest smitte trykk, og resten av områdene i Oslo med høy smitte overrasker ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nakstad: – Hadde vi ikkje hatt nye tiltak, hadde tala vore veldig mykje høgare

Det siste døgnet er det registrert 555 koronasmitta i Noreg. Det er 112 fleire enn dagen før, og 111 fleire enn same dag i førre veke. Assisterande helsedirektør, Espen Rostrup Nakstad, ser likevel eit lys i enden av tunnelen.

https://www.nrk.no/norge/nakstad_-_-hadde-vi-ikkje-hatt-nye-tiltak_-hadde-tala-vore-veldig-mykje-hogare-1.15321805

Lenke til kommentar
Sitat

Nakstad: – Hadde vi ikkje hatt nye tiltak, hadde tala vore veldig mykje høgare

Det siste døgnet er det registrert 555 koronasmitta i Noreg. Det er 112 fleire enn dagen før, og 111 fleire enn same dag i førre veke. Assisterande helsedirektør, Espen Rostrup Nakstad, ser likevel eit lys i enden av tunnelen.

For høgt r-tal

R-talet er no 1,4. Det vil seia at kvar smitta person smittar 1,4 personar.

– I Noreg så heng dette sannsynlegvis ikkje i det heile tatt saman med den muterte virusvarianten. Uansett er det eit alt for høgt tal, då det vil føra til ein kraftig stigning veke etter veke. Det vil gje oss ein vanskeleg situasjon om det held fram, seier han.

Nakstad trur vinteren kan bli krevjande i mange land, ikkje minst i Europa. Smittetala er høge, det er eit mutert virus som byrjar å spreia seg, og helsetenesta byrjar å bli sliten.

– Men det er eit lys i tunnelen med vaksine og med lysare tider der smitten også kanskje går ned, fordi vi er meir utandørs, seier Nakstad og legg til at vi i Noreg ikkje nærmar oss eit kritisk nivå når det gjeld behandling.

– Alle som treng eit helsetilbod får det framleis, seier han.

https://www.nrk.no/norge/nakstad_-_-hadde-vi-ikkje-hatt-nye-tiltak_-hadde-tala-vore-veldig-mykje-hogare-1.15321805

Lenke til kommentar

FHI anbefaler kvinner å ikke bli gravide før etter vaksinasjon:

https://www.aftenposten.no/norge/i/R96e1J/fhi-best-aa-vente-med-aa-bli-gravid-til-etter-vaksinasjon 

Det er jo spennende. Det er jo ingen plan p.t. å vaksinere befolkningen < 45 år. Andelen kvinner >= 45 som får barn er nokså liten.
Ergo anbefaler FHI i praksis at ingen i Norge skal få barn - på ubestemt tid.  

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke hvis jag helt håller med Nakstad. Tilltaken som kom på söndagskvällen borde väl knappt synes i datan i går. Minst några dagar fra smitte tills man får symtom, någon dags väntan på test och sen någon dag för att test svaret ska vara färdigt och sen kanske noen extra dag för att det ska rapporteras.

Lenke til kommentar
Sitat

Over 6200 personer droppet obligatorisk smittetest på Oslo Lufthavn

Fra 2. januar ble det obligatorisk å teste seg ved innreise til Norge fra utlandet. Men tall fra Oslo lufthavn viser at minst 6256 personer droppet å teste seg der.

Tall VG har fått fra Ullensaker kommune viser at kun 58 prosent av personene som ankom fra utlandet til Norges største flyplass, Oslo lufthavn, testet seg. Det er Ullensaker som drifter teststasjonen.

Ved innreise til Norge, må alle gjennom grensekontrollen på Gardermoen. Her får man beskjed av politiet om at det er obligatorisk å teste seg, enten på grensen ved ankomst - eller i kommunen man kommer til innen 24 timer.

Dette ble obligatorisk 2. januar. Likevel viser tallene fra Ullensaker kommune at kun 58 prosent av dem som ankom fra utlandet testet seg i perioden 2. - 7. januar.

Det vil si at over 6200 personer droppet testen på flyplassen.

Reglene sier at man kan teste seg i kommunen man skal til innen 24 timer. Enkelte grupper er også unntatt fra plikten til å teste seg. Det finnes imidlertid ingen oversikt over hvem som lar seg teste og ikke, sier fagdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

Ved Oslo lufthavn har andelen som tester seg gått opp etter at det ble obligatorisk. Andelen som tester seg har imidlertid vært langt høyere ved de andre flyplassene, viser tall VG har fått fra Helsedirektoratet. De gjelder for en kortere periode.

Fra 5.-7. januar testet 96 prosent seg ved Sandefjord lufthavn Torp, 98 prosent testet seg ved Værnes og 87 prosent testet seg ved Sola.

https://www.vg.no/nyheter/i/vA6K8m/over-6200-personer-droppet-obligatorisk-smittetest-paa-oslo-lufthavn

Hvorfor i helvete klarer ikke Norge å ha kontroll og kapasitet på sin største flyplass?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/vA6K8m/over-6200-personer-droppet-obligatorisk-smittetest-paa-oslo-lufthavn

Hvorfor i helvete klarer ikke Norge å ha kontroll og kapasitet på sin største flyplass?

Ikke overrasket.

Skulle ønske de postet statistikk på hvilke fly og fra hvilke land de fleste som ikke velger teste seg kommer fra.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Hvorfor klarer ikke folk å være litt solidariske og ta den testen på eget initiativ? Hater hvordan verden har blitt. "meg meg meg meg". "ingen skal fortelle hva jeg skal gjøre, fordi meg meg meg"

Sånn går det når vi får folk inn fra land med lav tillit. Kun trusler om fengsel og straff fungerer. Påbud gjelder ikke for dem.

DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Ikke overrasket.

Nei kan vel regne med at vi har fullt av den nye mutasjonen i hele Norge. Danskene tar det mye mer seriøst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Hvorfor klarer ikke folk å være litt solidariske og ta den testen på eget initiativ? Hater hvordan verden har blitt. "meg meg meg meg". "ingen skal fortelle hva jeg skal gjøre, fordi meg meg meg"

Du kan jo tenke på hvilket utland som har hatt mest innflytelse i Norge. Hvor slangspråket henter ordforråd fra, hvilke filmer vi ser, hvordan utenlandsk nyhetsdekning er skjevfordelt (det er ikke akkurat Al Jazera som er hovedinspirasjonskilden). Hvilke musikksjangere og artister vi hører mest på utenom norske. Hvor mye kan f.eks folk om dansk politikk vs amerikansk? Hvor mange danske ministere kan folk navnet på vs amerikanske. osv. Holdningen til nakenhet vs vold i filmer osv. Holdninger til sensur, overvåkning, hva militæret og etteretningsorganisasjoner kan gjøre er ofte i stor grad basert på inntrykk fra filmer og ikke fra faktisk innsikt i hva Norge driver med.

Vi har vært i en slags kok-en-frosk-situasjon i hvert fall 50 år. En kulturinvasjon som jeg er overbevist om har hatt en viss styring og intensjon bak seg. Ta f.eks subsidieordningene til amerikansk filmindustri der filmer med typisk amerikanske holdninger (småreligiøst, antiabort, nakenfobisk, voldsforherligende, forurensnings-ignorant, veldig USA-helter vs onde verden osv). Jeg innrømmer det gjerne selv. Jeg har sett en skremmende overvekt av amerikanske filmer og lar meg underholde av det fortsatt. Det kommer jeg ikke til å slutte med heller, men jeg er muligens mer bevisst enn folk flest på at jeg er frosken som kokes. Jeg tar meg selv ofte i at ting jeg ser på nå ville vært fullstendig utenkelig i norsk kultur for noen tiår siden. Rap i Norge? Fullstendig utenkelig på 70-tallet. Rasisme - i hvert fall slik jeg vokste opp var det aldri noe rasisme. Nå har vi importert mye av det holdningsregimet og aggresjonen mot bruk av visse ord fra USA. Når jeg vokste opp var det aldri noe vondt ment med N-ordet. Nå kan jeg ikke en gang skrive det i forumet. N-ordet var en helt normal fargepalett, og ble aldri brukt som skjellsord da jeg var liten. Synd at vi har importert så mye uggen kulturell splittelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...