Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For øvrig tviler jeg sterkt på at alle små grenseoverganger til Sverige er fysisk avsperra. Det er helt ekstremt mange av dem. Bare i Lierne kommune i Trøndelag finner man fire overganger. Ellers er jo grensa nok aldeles åpen til fots. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Muligens derfor de ikke stenger grensene da. Ikke nok grensevakter. Og det blir dyrt med alle piggtrådsperringene 🙂

Over 50 000 kom seg over til Sverige under andre verdenskrig ved hjelp av grenseloser, så tar man bena fatt er det nok mange muligheter.

Ellers er det vel kanskje et sunnhetstegn at regjeringen stoler på folk. Men vi blir ikke sunne av viruset.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 7.1.2021 den 11.14):

Tilfeldig at det er mye trafikk over grensen,både legitim og unødvendig?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/15-amerikanske-soldater-har-testa-positivt-for-covid-19-i-norge-1.15316637

Blir garantert katastrofe!

Sitat

Utenlandske soldater på trening i Indre Troms: 45 bekreftet smittet

I løpet av januar skal det ankommet omkring 3000 utenlandske soldater til Indre Troms for trening.

Så langt er 41 amerikanere og fire briter bekreftet smittet, sier kommunelege Vidar Bjørnås til VG. I tillegg er tre norske soldater smittet, forteller han.

– Smitten er uavhengig av hverandre. Vi har konstatert at det har vært høy forekomst blant amerikanerne og lav blant britene. De norske tilfellene ses som isolert fra hverandre både internt og mellom de andre nasjonalitetene, sier Bjørnås.

Lenke til kommentar
Sitat

Gardermoen: 70-80 personer fikk flynekt

Lørdag skjerpet Danmark innreisereglene til landet. Det innebærer blant annet at dokumentasjon på negativ coronatest må være under 24 timer gammel, og ikke 72 som kravet har vært tidligere.

Samme sak i Aftenposten.

Sitat

Danmark skjerpet innreisereglene på kort varsel. Det ga reisenekt på Oslo lufthavn.

De nye reglene førte til flynekt og full forvirring for reisende med SAS rute SK1614 til Kastrup tidlig søndag morgen.

Selv tok Bobby Bastviken en koronatest ved et privat legekontor fredag ettermiddag. Svaret kom lørdag formiddag. Dermed var det innenfor den nye 24-timersgrensen med grei margin.

M.a.o. gjaldt testen fra lørdag selv om han tok den på fredag. Jeg trodde alle måtte ta test til flyreiser på et privat legekontor?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 timer siden):

Kun 125 innlagt pr idag og grei nedgang i de som trenger intensiv behandling.

Må si det har vært ganske stabilt.

Positivt.

Sitat

143 innlagte coronapasienter - økning på 18:

Søndag var 143 coronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på 18 pasienter fra dagen før.

20 av pasientene får respiratorbehandling. Det er like mange som dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt søndag.

108 av coronapasientene er innlagt på sykehus i helseregionen Sør-Øst, 16 er innlagt i Helse Midt-Norge, 15 er innlagt i Helse vest og fire er innlagt i Helse nord.

Siden mars i fjor har 54.919 personer fått påvist coronasmitte her i landet, viser søndagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Den holdt ikke lenge.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Man får se i starten av denne uka tror det forteller mye om hvordan tiden framover blir.

Ja det blir spennende. Er redd vi kan få en stor smittehopp mandag eller tirsdag.

Subara skrev (1 minutt siden):

Hm, er de syke eller ikke?

Sikkert ikke veldig syke, relativt unge folk i militæret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Sikkert ikke veldig syke, relativt unge folk i militæret.

I følge Nakstad er det lite smittsomt før symptomene slår ut. Her har vi jo ikke alle detaljene, men enkelte hadde altså vært smittet tidligere ( i løpet av de siste 90 dagene) og testet positivt likevel. Har ikke viruset gått ut av kroppen ennå? Når er man syk og når er man friskmeldt?

Soldatene må jo ha tatt Covid-19 test før de la ut på ferden til Norge. Blir de utkommandert som syke?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Subara said:

I følge Nakstad er det lite smittsomt før symptomene slår ut. Her har vi jo ikke alle detaljene, men enkelte hadde altså vært smittet tidligere ( i løpet av de siste 90 dagene) og testet positivt likevel. Har ikke viruset gått ut av kroppen ennå? Når er man syk og når er man friskmeldt?

Soldatene må jo ha tatt Covid-19 test før de la ut på ferden til Norge. Blir de utkommandert som syke?

Det Nakstad sier er direkte feil. Mange studier viser at man er mest smittsom i dagene rett før og rett etter symptomer oppstår. 

Videre tyder studier på at 50% av smittespredningen kommer fra folk uten symptomer. 

Skal finne igjen sistnevnte studie 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Det Nakstad sier er direkte feil. Mange studier viser at man er mest smittsom i dagene rett før og rett etter symptomer oppstår. 

Videre tyder studier på at 50% av smittespredningen kommer fra folk uten symptomer. 

Fint. Synes også jeg har fått med meg at når man har hatt Covid-19, får man fritak fra karantene i en viss tid. Det gjaldt bla i rettsaken mot Laila Bertheussen, som hadde vært i Sverige og handlet. Er dette årsaken til at de amerikanske soldatene kunne bli utkommandert, kanskje, da enkelte av dem testet positivt. For det betyr vel ikke at de er smittet for andre gang?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Ja det blir spennende. Er redd vi kan få en stor smittehopp mandag eller tirsdag.

Når jeg ser hvem som gir f ute i Oslo og hvem som blir i hovedsak innlagt så må jeg si meg enig.

Pc Lynet skrev (1 time siden):

Lockdown Stovner?

Ja hadde vært lurt, noe mer kommentar på at det nettopp er Stovner som er så rødt lar jeg ligge.

Benbjo skrev (1 time siden):

Covid.-19 er jo kjent for å smitte fra folk som har null symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Fint. Synes også jeg har fått med meg at når man har hatt Covid-19, får man fritak fra karantene i en viss tid. Det gjaldt bla i rettsaken mot Laila Bertheussen, som hadde vært i Sverige og handlet. Er dette årsaken til at de amerikanske soldatene kunne bli utkommandert, kanskje, da enkelte av dem testet positivt. For det betyr vel ikke at de er smittet for andre gang?

Det er ikke veldig uvanlig å avgi positiv PCR-test etter man har blitt frisk, uten at det betyr noe annet enn at testen var positiv. Hvis man søker litt leser man at det er mange som tester positivt flere uker etter at de er friske og ikke smittsom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pc Lynet said:

For dem som gambler, er tirsdag generelt et bra stalltips. Da kommer vanligvis tall fra rapportering siste 3-4 dager endelig inn i alle systemer. 

Personlig klarerjeg ikke å slutte å irriterie meg over dagsmedia som trekker sine små konklusjoner som "opp" eller "ned" mellom datapunkter med kun 24t i mellom. Et lyspunkt var NRK i morges som faktisk hadde med "det pleier å være mindre rapportering i helgene"

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, alws_br00d said:

Personlig klarerjeg ikke å slutte å irriterie meg over dagsmedia som trekker sine små konklusjoner som "opp" eller "ned" mellom datapunkter med kun 24t i mellom. Et lyspunkt var NRK i morges som faktisk hadde med "det pleier å være mindre rapportering i helgene"

Helt enig, jeg følger bare 7-dagers rullende eller lenger tilbake i tid. Selv 7 dager tilbake i tid er egentlig for lite til å se trenden. Å fokuserer på dag til dag er heller meningsløst IMO. Eneste er vel når det er nye rekorder og sånt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

All effekt fra nyttårsfeiring vil være på plass i løpet av neste uke. Det er uansett lite som tyder på at tallene vi nå ser er veldig urovekkende på mange måter. Jeg tror feks nasjonale tiltaket om skjenkestopp forsvinner om tallene ikke viser noen kraftig hopp i dagene som komme så vil kanskje regimet som var før det ble innført bli gjeninnført. Så får heller hver kommune håndtere det selv.  Er jo uansett ikke snakk om å tillate party party på en god stund ennå. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...