Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, Kryptodebunker said:

Det er allerede ett faktum. Jeg vil ikke at alt går til helvete i UK, men heller der før det skjer her slik at kanskje NHO og noen politikere våkner og forstår at det trossalt er bedre med fir ferdsel i Norge i sommer enn nedstengt.

Enig, bør sperres helt for utenlandsreiser i sommer - tross vaksinepass. Passet er meningsløst når vaksinene har en effektivitet på 33%. Må i så fall bare gis til fullvaksinerte. 

I følge Feigl-Ding er 10% av de innlagte vaksinerte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (21 minutter siden):

Det er allerede ett faktum. Jeg vil ikke at alt går til helvete i UK, men heller der før det skjer her slik at kanskje NHO og noen politikere våkner og forstår at det trossalt er bedre med fri ferdsel i Norge i sommer enn nedstengt.

Nei. Nei. Og nei. Slikt tankeset deler.jeg.ikke.punktum.

Det blir som mora som er redd for at ungene hennes skal begynne og røyke og uttrykker ønske om at onkel eller bestefar eller en annen i familien som er storrøyker skal dø av lungekreft for at de skal bli skremt fra å begynne å røyke.

Mitt menneskesyn forbyr meg å ønske andres nød, død og lidelse for at man selv skal bli skremt. Så enkelt er det ikke. Og så enkelt KAN DET IKKE BLI. Du må gjerne ha slike ønsker, det har ikke jeg og det kommer jeg heller ikke til å ha. Ferdig med den saken.

Jeg skjønner virkelig at jeg bør ta en pause fra tråden nå for dette begynner å bli i overkantg rett og slett.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Nei. Nei. Og nei. Slikt tankeset deler.jeg.ikke.punktum.

Det blir som mora som er redd for at ungene hennes skal begynne og røyke og uttrykker ønske om at onkel eller bestefar eller en annen i familien som er storrøyker skal dø av lungekreft for at de skal bli skremt fra å begynne å røyke.

Mitt menneskesyn forbyr meg å ønske andres nød, død og lidelse for at man selv skal bli skremt. Så enkelt er det ikke. Og så enkelt KAN DET IKKE BLI. Du må gjerne ha slike ønsker, det har ikke jeg og det kommer jeg heller ikke til å ha. Ferdig med den saken.

Jeg skjønner virkelig at jeg bør ta en pause fra tråden nå for dette begynner å bli motbydelig rett og slett.

Du tolker alt i verste mening uansett. Tror du bør ett par ukers fri herfra. Vi andre kan ikke sensurer oss fordi du ikke tåler annet enn solskinnshistorier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (12 minutter siden):

Du tolker alt i verste mening uansett. Tror du bør ett par ukers fri herfra. Vi andre kan ikke sensurer oss fordi du ikke tåler annet enn solskinnshistorier.

Du skrev at du håpet på at det skulle gå ille i et annet land. Vel, det håper jeg definitivt ikke. Jeg håper av hele mitt hjerte at vaksinene fungerer mye bedre mot mutasjonene enn det det så langt kan se ut til og at vi snart ser mer positive resultater og så håper jeg at den ikke sprer seg så lett. Slik. Gode ønsker og ikke skremme folk til sjokk ved andres nød og lidelse. Der har du meg. Og det er hva du får ut av meg.

Jeg snakker ikke om solskinnshistorier. Men det er en forskjell på det og på å uttrykke et ønske om nød og lidelse for andre for å "vekke andre". Jg lever ikke med solskinsshistorier FYI. Faktisk lever jeg med alvorlig og uhelbredelig sykdom i nærmeste familie.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Frå pressekonferansen i Trondheim (frå Adressa):

- Smittesporing er veldig ressurskrevende. Vi skal ringe opp hver enkelt smittede og informere dem, og vi skal smittespore dem slik at ingen rundt dem blir utsatt for smitterisiko, også skal vi finne smittekilden. Mange er veldig sjokkert når vi ringer dem, noen er syke, og noen er frustrerte, så det tar tid å finne informasjonen vi trenger. I tillegg må vi snakke med alle nærkontaktene. Når det blir veldig mange nærkontakter og veldig mange smittede, klarer vi ikke å gjøre den jobben så godt som vi vil. Når det er 200 nærkontakter på én smittet har vi ikke sjans til å ringe opp alle når vi har 11-12 stykker på jobb. Men det er viktig å finne kilden og å begrense videre smitte, sier helse og velferdsdirektør Wenche Dehli.

200 nærkontakter, går  det an?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Du skrev at du håpet på at det skulle gå ille i et annet land. Vel, det håper jeg definitivt ikke. Jeg håper av hele mitt hjerte at vaksinene fungerer mye bedre mot mutasjonene enn det det så langt kan se ut til og at vi snart ser mer positive resultater og så håper jeg at den ikke sprer seg så lett. Slik. Gode ønsker og ikke skremme folk til sjokk ved andres nød og lidelse. Der har du meg. Og det er hva du får ut av meg.

Jeg snakker ikke om solskinnshistorier. Men det er en forskjell på det og på å uttrykke et ønske om nød og lidelse for andre for å "vekke andre". Jg lever ikke med solskinsshistorier FYI. Faktisk lever jeg med alvorlig og uhelbredelig sykdom i nærmeste familie så ikke kom med den der om "solksinnshistorier" til meg takk.:grumpy:

Faren min døde av kreft for en månedstid siden. Ønsker ingen vondt. Derfor vil jeg at politikerne ser hvor galt det går i UK før det samme gjentar seg her i Norge og Europa. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
ok67 skrev (2 minutter siden):

Gutta boys på bildet over her, vet du. De drar ikke hjem til morsan klokka 22, de drar fra vors til fest til nach og strør om seg med laks i taxier og på kebabsjapper. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Faren min døde av kreft for en månedstid siden. Ønsker ingen vondt. Derfor vil jeg at politikerne ser hvor galt det går i UK før det samme gjentar seg her i Norge og Europa. 

Det var trist å høre. Men det er ikke særlig godt gjennomtenkt at flere millioner skal lide i UK, med langt større befolkning og langt større sosiale problemer for at vi skal ha det bedre i Norge. Man må være konsekvent og ønske det beste for verden og ikke bare for sitt eget miljø.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det var trist å høre. Men det er ikke særlig godt gjennomtenkt at flere millioner skal lide i UK, med langt større befolkning og langt større sosiale problemer for at vi skal ha det bedre i Norge. Man må være konsekvent og ønske det beste for verden og ikke bare for sitt eget miljø.

Du mistolker meg i verste mening. Jeg vil ikke at UK skal lide gjennom en ny smittebølge. Men alle data tilsier at de vil gjøre det. Det vil jeg unngå her.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Du mistolker meg i verste mening. Jeg vil ikke at UK skal lide gjennom en ny smittebølge. Men alle data tilsier at de vil gjøre det. Det vil jeg unngå her.

Alle bør unngå det. UK. Og Norge. Tenker jeg setter sluttstrek for det ordskiftet der. Og jeg regner med at du er enige med meg om at vi bør stenge grensene helt. Det har jeg ment lenge med det er det helt klart et mindretall i tråden her som ønsker også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ok67 skrev (9 minutter siden):

Det var også flere smittede i Hammerfest som hadde hatt 200 nærkontakter. I en kommune med 8000 folk blir det da nærkontakt med 2,5% av kommunens innbyggere... og med Utvidet TISK settes også nærkontakter av nærkontakter i karantene. For en jobb. Derfor skal vi holde antallet nærkontakter nede, så enkelt er det. Men med milde tiltak og lite smitte over tid forsvinner nok dette bakover i bevisstheten for mange, og det er forståelig men samtidig tror jeg det er mye av årsaken til utbruddene mange steder i landet nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette ble postet fredag, men i lys av dagens nyheter om at Danmark og Sverige gir 3 millioner doser hver til Covax så er den greit å få med seg at Norge også gir, og vi gir mer. Veldig gode nyheter!

Norge gir 5 millioner vaksiner til fattige land
https://www.klartale.no/norge/norge-gir-5-millioner-vaksiner-til-fattige-land-1.1839738

Sitat

For å slå ned korona-smitten i verden, gir Norge omtrent fem millioner vaksinedoser til fattige land.

– Hvis vi ikke slår ned korona i hele verden, er det ingen av oss som er sikre. Det sier statsminister Erna Solberg til nyhetsbyrået NTB. 

Norge gir omtrent fem millioner vaksinedoser til fattige land. Statsministeren lover at det ikke vil forsinke vaksineringen i Norge. 

Nyheten kommer etter et møte mellom helsetoppene i verden fredag. Solberg sier at det er viktig med solidaritet. 

Vaksinedosene vil bli gitt videre i løpet av høsten i år. Og våren neste år. 

Sitat

Norge har bestilt mer vaksine enn det som trengs i landet, ifølge Solberg. Samtidig har Norge bestemt seg for å droppe vaksinen fra AstraZeneca.

AstraZeneca-dosene skal i første omgang lånes ut til andre europeiske land. Men etter hvert må lånene «betales tilbake». Da vil Norge gi vaksinedosene videre til fattige land. 

– Vi ønsker å gi bort det som vi ikke skal bruke selv framover, sier Erna Solberg. 

Vaksinene skal deles ut via Covax, som er et globalt samarbeid om vaksiner. Det er for å dele ute vaksinene på en rettferdig måte. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om dette ble postet fredag, men i lys av dagens nyheter om at Danmark og Sverige gir 3 millioner doser hver til Covax så er den greit å få med seg at Norge også gir, og vi gir mer. Veldig gode nyheter!

Norge gir 5 millioner vaksiner til fattige land
https://www.klartale.no/norge/norge-gir-5-millioner-vaksiner-til-fattige-land-1.1839738

Norge med færre innbyggere gir to millioner mer enn Sverige med 10 millioner innbyggere. Jeg jubler ikke i taket. Jeg synes utviklingsminister Ulstein burde vært en av de som gav bort dosen sin men det gjør selvfølelig ikke den skinnhellige hykleren.🤮

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Merkligt rapportering av pandemin angående utbrudd tycker jag. 

Tror varenda litet utbrud i Trondheim efter jul har kommit med i riksmedia. I Oslo hör man nästan aldrig detaljerat om utbrudd trots att man har haft mye smitte.

Nu tycker jag inte det ser så väldigt bra ut för Trondheim men hvis man ser på smittetalen för senaste 7 dagarna så är det ju många kommuner som har högre eller lika hög smitte utan att man hör speciellt mycket, Tønsberg for eksempel. 

Det är ikke direkt noen statistisk bra utval på nyheter om smitteutbrudd man ser i media.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...