Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Skummelt☹️

Såpass ung får håpe han ikke får varig skader av respirator bruken.

Jeg personlig tror genetik og d vitamin spiller en stor rolle i hvor syke folk blir og hvor lett de smittes.

2 bekjente som er i samme alder ble syke med covid for par uker siden, han ene sitter ute i solen hele tiden samt bor litt i Barcelona, alltid brun i huden, han andre er lik bleik og liker seg best i skyggen..Man kan vel gjette på hvem som ble sjukeste av de to..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (5 timer siden):

Smittevern er enkelt når det ikke er smitte. Når smitten kommer, da finner man ut hvor flink man egentlig er. 

Dette gjeld både for den vanlege mann og kvinne, men det same gjeld også beredskap på overordna nivå. Norge har fått testa beredskapen 9/4 1940, 22/7 2011 og 11/3 2021. Alle gongene har beredskapen stått til stryk. Ein kan ha planar for beredskap og halde beredskapøvingar, men ingen øvingar er så realistiske som når det er verkelegheit og FHI står der med eit planverk basert på influensa og lagera er tomme for smittevernutstyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Man kan bare se på hvor mange små barer, mat konsepter og utesteder som er kjøpt av store selskaper siden starten av 2020 i Oslo så skjønner man det er problematisk med både strenge tiltak og lockdowns over lang tid.

Man mister samfunnet som man kjenner det.

Gribbene og oligarkene gnir seg i hendene, ingen tvil om det. Om det er noen som stortrives med pandemien så er det Jeff Bezos og slike. Pandemien er det beste som har hendt dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

I andre land drikker de alkohol daglig da man får kjøpt alkohol over alt til greie priser.
Noen land har døgnåpent salg av alkohol.

I Norge er det så dyrt at skal man først drikke, så drikker man mye.

Vil tro alkohol bruk i Norge er på samme nivå som mange andre land som ikke innskrenker menneskers valg til å kjøpe en vare når de selv ønsker det.

Morromann skrev (19 minutter siden):

Kanskje jeg kan ta Pfeizer på en klinikk i utlandet og slippe å måtte vente 3 måneder på å reise for dose to.

Dubai.

Må bare kjenne litt folk så kan man dra ta Pfizern, vurderte det selv, men gadd ikke.

Lite solidarisk var nok viktigste faktor for min del avstå.

Kryptodebunker skrev (19 minutter siden):

Helt enig men det gjør vi dessverre ikke. Blir fri trafikk innad i EU i sommer dessverre for vaksinerte.

Jeg er avhengige reise for jobb, men jeg tar heller 50% redusert lønn mot at jeg kan leve fritt i mitt egent land inntil man har bedre kontroll på dette..

Europa/USA er ikke verden selv om mange tror det og India er uten noe tvil ikke ferdig med framskaffe herlige varianter vi kan kose oss med i framtiden..Det landet er jo kjent for bakterier som typ null antibiotika biter på med mer og ekstremt dårlig hygenisk forhold for en stod andel av befolkningen..

Ikke minst Norges største andel immigranter over siste 50årene kommer jo fra nettopp det området av verden.

Men nå får vi bare se an og håpe på det beste.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

På tide at disse religiøse gruppene settes under administrasjon. Det blir nesten meningsløst med tiltak når slike grupper står for mye av smitteutbruddene.

I så fall burde ein vel ta med russen i same slengen.

Elles er det vel her som andre stader, nemleg at det er nokre få som øydelegg heilheitsinntrykket. Men folk med innvandrarbakgrunn er meir skeptiske til styresmaktene og forstår ikkje "anbefalingar" som ein slags påbod. Og folk som er religiøse trur vel at skjebnen blir bestemt av Gud og ikkje korona.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Vil tro alkohol bruk i Norge er på samme nivå som mange andre land som ikke innskrenker menneskers valg til å kjøpe en vare når de selv ønsker det.

Jo, men det merkes mer når man drikker seg dritings i helgene.

Jeg drikker maks en øl per dag, uansett dag.
I ukedagene er det maks 1 butikkøl, mens i helgen kan jeg dra til med poløl på 12%, men kun EN.
Nei, jeg drikker ikke hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Ett stikk Pfizer eller AstraZeneca gir kun 30% beskyttelse mot indisk mutasjon.

Men førebels finst den mutasjonen knapt nok i Norge. Då er det betre å vente litt enn å utsetje seg for stor risiko for å få ei dårlegare vaksine.

Lenke til kommentar
Sitat

125 kommuneoverleger ber regjeringen snu om vaksinering: − Feil og usolidarisk

Kommuneoverlegene raser mot regjeringen – og ber dem snu om at Stortinget skal hurtigvaksineres. Politikerne setter sin egen troverdighet på spill, mener Legeforeningen-leder.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgbOQ/125-kommuneoverleger-ber-regjeringen-snu-om-vaksinering-feil-og-usolidarisk

Sitat

Stortingets «samfunnskritiske» sommerferie

Knappe fire uker før sommerferien deres begynner har regjeringen prioritert seg selv og stortingspolitikerne fram i vaksinekøen – foran risikogruppene og de mange sykepleiere og annet kritisk viktig personell i sykehus og kommuner som fremdeles venter på vaksine.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PR7jW7/stortingets-samfunnskritiske-sommerferie

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (44 minutter siden):

Nei, men det sier seg selv hva som må veie tyngst uansett. Stenge ned samfunnet og ruinere flere mennesker for at noen ikke skal få uføretrygd. Men vent litt; det blir jo et problem da.....hvem skal betale for de som da blir uføretrygdet? De hundretusener/millioner som går på arbeidsledighetstrygd. Ledighetstrygd skal finansiere uføretrygd? Jeg får ikke det regnestykket til å stemme helt.

Jeg har aldri hørt noen påstå at det å pisse i buksa for å holde varmen er en god ide.

Ein mellomting er gjerne det beste. Ikkje nedstenging, men behalde enkelte grunnleggjande tiltak. Men no får vi håpe at vaksinene fungerer godt også på dei nye mutantane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (37 minutter siden):

Gribbene og oligarkene gnir seg i hendene, ingen tvil om det. Om det er noen som stortrives med pandemien så er det Jeff Bezos og slike. Pandemien er det beste som har hendt dem.

Ein slektning jobbar i ei bedrift som på grunn av halvert omsetnad søkte og fekk 120 000 i koronakompensasjon. 75 000 gjekk til revisor, som er eit krav for dei som får støtte. Papirmølla er stor.

I år har bedrifta ikkje teke bryet med å søkje ...

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 minutter siden):

I dag fikk jeg melding om å bestille time for c19 sprøyten.

Kanskje egoist, men har overlevd alle de andre vaksinene.

Så tar sjansen på å vente litt til før jeg må ta c19 vaksinen(Vaksine pass)

Bare å få det gjort. Mye bedre å føle seg litt småsyk i ett par dager enn å dø av koronaviruset.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

17 nye smittede i Larvik i dag

Larvik har registrert 17 nye coronasmittede mandag, opplyser Guro Windsvold, kommunalsjef helse- og mestring, til VG.

– Risikovurderingen fra kommuenoverlegen er at vi den siste uken har 184 positive. Vi har et høyt antall positive og veldig mange i karantene, sier Windsvold.

Samtidig går også personer ut av isolasjon.

Mandag morgen hadde Larvik kommune 2080 nærkontakter i karantene, men dette inkluderer mange elever ved Thor Heyerdahl videregående skole som er blitt bedt om å opptre som om de er i karantene.

– Vi har et uoversiktlig sporingssystem knyttet til elever ved Thor Heyerdahl videregående hvor 40 av 70 klasser er karantene eller ventekarantene, sier Windswold.

Bare mandag har kommunen testet 700 personer ved skolen, og resultatene av disse testene vil foreligge i løpet av morgendagen og de kommende dagene

Sitat

Smitteutbrudd i Lier etter russefeiring

Lier kommune opplyser på sine hjemmesider at 11 personer har blitt smittet med coronaviruset i løpet av helgen 21.-23. mai.

– En stor andel av de smittede er russ eller personer som har festet med russen. Dette har ført til at ca. 180 personer er karantenesatt gjennom helgen, skriver kommunen.

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal (H) sier hun har stor forståelse for at russen vil feire, men at det er viktig å huske på at vi fremdeles er i en pandemi.

– Jeg synes det er hyggelig at russen koser seg, men de må ta hensyn til å ta avstand og at man skal ha få nærkontakter, understreker hun.

Ordføreren sier at de allerede har innført en streng lokal smittevernsforskrift, og at de dermed ikke kommer til å iverksette noen nye smittevernstiltak med det første.

– Vi følger situasjonen tett, og det blir gjort nye vurderinger hele tiden, sier Ringdal.

Russ ett evig problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kjetil Lura said:

Flere i norge som dør av influensa viruset, så nei venter til c19 vaksinen får litt tid.

PS: Normalt tar det 5-10 år utvikle nye vaksine.

Vanligvis er det mye midre penger tilgjengelig formå utvikle vaksinen og mye mindre smitte i samfunnet som lar deg teste vaksinen skikkelig. 

P.S: Det vaksine-skepsis-pratet ditt passer bedre her: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Trondheim hasteinnkaller til pressekonferanse:

Etter smitteøkning de siste dagene, kaller Trondheim kommune inn til pressekonferanse tirsdag. Kommuneoverlegen har antydet innstramminger.

- Jeg ser for meg at vi er nødt til å stramme inn. Vi har ukjent smitte i sirkulasjon. Det sprer seg i flere ledd. Testkapasiteten er overbelastet. Det blir for store volum. Vi ser at smitten har skjedd spesielt på utesteder i mai. Det er nok der vi må ha spesielt fokus når vi skal revidere forskriften, sier kommuneoverlege Tone Røsstad til Nidaros.

Mandag kveld varsler kommunen at de kaller inn til pressekonferanse om koronasituasjonen tirsdag klokka 11.

- Til stede vil det være representanter fra kommunedirektøren, kommuneoverlegen, vaksineprogrammet og smittesporingsteamet, opplyser kommunen.

Formannskapet skal ta stilling til ny lokal koronaforskrift på onsdag. Et forslag vil bli klart på tirsdag.

Bare siden 17. mai har Trondheim 159 nye registrerte smittetilfeller. Folk i 20-årene dominerer smittestatistikken. Det skal ikke være påvist smitte blant russen.

De nye smittede søndag er jevnt fordelt på 20-, 30- og 40-årene, og tre har ukjent smittekilde, opplyser kommunen mandag.

I Trondheim ble det søndag gjennomført 701 koronatester.

Flaksen er oppbrukt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (25 minutter siden):

Flere i norge som dør av influensa viruset, så nei venter til c19 vaksinen får litt tid.

PS: Normalt tar det 5-10 år utvikle nye vaksine.

Hva skal du vente på? Flere 100 millioner har fått vaksinene hittil. Ingen friske har dødd av Pfizer eller Moderna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Helt enig men det gjør vi dessverre ikke. Blir fri trafikk innad i EU i sommer dessverre for vaksinerte.

Heldigvis har de fleste europeere ferie i august, og da skulle vel de aller fleste ha fått ett stikk i hvert fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Heldigvis har de fleste europeere ferie i august, og da skulle vel de aller fleste ha fått ett stikk i hvert fall.

Bare det lille problemet at ett stikk med Pfizer kun beskytter 33% mot indisk mutasjon som kommer til å ha spredd seg over hele Europa innen august.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...