Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (8 minutter siden):

Dumt å åpne opp noensinne spør du meg. "New normal" er mye bedre. Vi trenger ikke småbedrifter; de muiltinasjonale selskapene kan kjøpe opp alt og dermed skaffe arbeid til alle.

Det er bare idiotisk å åpne opp for reiser innen EU i sommer. Det kommer til å backfire noe utrolig utover høsten. Forhåpentligvis mindre her i Norge, der 80%? vil ha mRNA vaksiner som er effektive mot indisk mutasjon etter andre dose.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Det er bare idiotisk å åpne opp for reiser innen EU i sommer. Det kommer til å backfire noe utrolig utover høsten. Forhåpentligvis mindre her i Norge, der 80%? vil ha mRNA vaksiner som er effektive mot indisk mutasjon etter andre dose.

Ja, det er det sikkert. Men jeg reiser aldri til utlandet om sommeren uansett(jeg er mer en vinterflyktning)og håper i det minste at vi får en mye mer normal sommer innenfor Norges grenser enn i fjor. Samt at vi snart får sommervær også; så langt har det ventet på seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Det er vel andre mye bedre eksempel på at dette har skjedd tross testing på forhånd enn akkurat polske arbeidere. Ta f.eks. Island i Eurovision. To i delegasjonen ble koronasmittet. Der er det nok veldig strengt regime på testing før avreise, ved ankomst etc. og veldig strengt opplegg generelt. To i delegasjonen ble likevel smittet og dermed fikk ikke Island stå på scenen i semien og finalen. Men enig i at det er vanskelig å finne god data på når smitten har skjedd. Inkubasjonstid er vanskelig. Kanskje hadde viruset allerede festet seg i kroppen når de tok den første testen før avreise, men den slo ikke ut før senere.

Vi har jo gruppen som slapp ut av karantenen hotell på Oslo Lufthavn og først testet positivt på 11 dagen i Larvik.

Sitat

Reisende fikk ha hjemmekarantene – over 100 smittet

Reisefølget fikk ta karantenen hjemme i Larvik da de ankom Gardermoen fra utlandet i april. Nå er over 100 personer smittet i kommunen.

Sitat

Ifølge kommunalsjefen i Larvik skal alle i reisefølget ha oppholdt seg i hjemmekarantene hele den avtalte perioden.

Det forhindret ikke smitten med den britiske mutanten fra å spre seg i kommunen. 11 dager etter landing på Gardermoen testet personer i reisefølget positivt, én dag etter at karantenetiden uansett var ferdig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86npEW/reisende-fikk-ha-hjemmekarantene-over-100-smittet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Vi har jo gruppen som slapp ut av karantenen hotell på Oslo Lufthavn og først testet positivt på 11 dagen i Larvik.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86npEW/reisende-fikk-ha-hjemmekarantene-over-100-smittet

Dette minner vel litt om det som skjedde i Ulvik. Kanskje karanteneperioden burde settes opp til 14 dager igjen? Men det som satte i gang den tredje bølgen var vel folk som ikke var i karantene som de skulle. Mye av importen skjedde i løpet av februar. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Dette minner vel litt om det som skjedde i Ulvik. Kanskje karanteneperioden burde settes opp til 14 dager igjen? Men det som satte i gang den tredje bølgen var vel folk som ikke var i karantene som de skulle. Mye av importen skjedde i løpet av februar. 

Ja også er jeg litt usikker på om denne reisegruppen faktisk har overholdt karantenen hjemme. De kan like godt ha blitt smittet på toget fra Oslo til Larvik. Den britisk mutasjonen dominerer her til lands også.

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Smittevern er enkelt når det ikke er smitte. Når smitten kommer, da finner man ut hvor flink man egentlig er. 

Å skryte av at man er flink til å sprite hendene hver gang man går inn i en butikk(uten munnbind)for å kline seg inni folk mens man også prater i munnen på hverandre på nært hold(mens aerosoler spruter)er nettopp det; skryt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Smittevern er enkelt når det ikke er smitte. Når smitten kommer, da finner man ut hvor flink man egentlig er. 

Dette har resten av landet erfart de siste ukene. Kanskje folk i Oslo ikke er så ubrukelige på smittevern som forespeilet likevel. Spesielt i Nord-Norge har man levd med falsk trygghet om at viruset ikke finnes der og oppført seg deretter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Å skryte av at man er flink til å sprite hendene hver gang man går inn i en butikk(uten munnbind)for å kline seg inni folk mens man også prater i munnen på hverandre på nært hold(mens aerosoler spruter)er nettopp det; skryt.

Det er den største feilen begått under pandemien det at WHO og omtrent alle land har blånektet på at aerosolsmitte er hoveddriveren av smitte.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

De eventuelle bivirkningene vil ikke inntreffe før jeg er tilbake i Norge igjen uansett LOL. De kommer jo ikke akkurat samme dag. Om det skulle bli aktuelt ville jeg tilpasset flyturen så kort tid mellom stikket som mulig, slik at jeg kunne tatt taxi rett til flyplassen fra vaksinestedet.

Større risiko for smitte ved økt mobilitet.

Hva med feks. anafylaktisk sjokk som kan inntreffe i løpet av de første 20 min, for å krydre litt. Antagelig ren rutine på alle vaksinasjonssteder rundt om i verden, men for egen del ville jeg følt meg tryggere hvis det skjedde hjemme i kjent miljø. Jeg fulgte en til lege som fikk det av ukjent årsak. Da er rutinen i Norge å ligge på sykehus natten over.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

40 nye smittede i Kristiansand

40 nye personer er bekreftet smittet av coronaviruset i Kristiansand det siste døgnet, opplyser kommunen til VG.

Kommunen opplyser også at det er 118 nye i karantene det siste døgnet.

– 12 av de smittede er russ. 16 av de smittede er nærkontakter til russ. Det er ukjent smittevei hos 2 personer. Til sammen er det påvist smitte hos 170 russ etter 17. mai, skriver kommunen på sine nettsider.

I går hadde alle Agder-kommunene møte med Statsforvalteren og FHI for å utveksle råd, men Kristiansand tror ikke at det vil komme nye tiltak i dag.

Slik går det når man arrangerer offentlige opptredener ute i en pandemi.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Fullvaksinert sykepleier måtte på karantenehotell: − Føler meg arrestert

Frank Even Hagen (57) er fullvaksinert sykepleier og dro til Danmark for å besøke et sykt familiemedlem. Likevel havnet han på karantenehotell. – Skitten behandling, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ln2oep/fullvaksinert-sykepleier-maatte-paa-karantenehotell-foeler-meg-arrestert

Det viser at karantenehotell kun er teater. Reisegruppen med muslimer fra Larvik fikk slippe hjem for å feire ID, men fullvaksinert kritisk helsepersonell må sitte på Oslo Lufthavn.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 minutter siden):

Det viser at karantenehotell kun er teater. Reisegruppen med muslimer fra Larvik fikk slippe hjem for å feire ID, men fullvaksinert kritisk helsepersonell må sitte på Oslo Lufthavn.

Svært klønete håndtert - typisk norsk. Blindt regelrytteri og null evne til å tenke selv og finne pragmatiske løsninger. Da snakker jeg ikke bare om regjeringa, men hele veien fra topp til bunn i systemet, inkludert de som "bare gjør jobben sin".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Svært klønete håndtert - typisk norsk. Blindt regelrytteri og null evne til å tenke selv og finne pragmatiske løsninger. Da snakker jeg ikke bare om regjeringa, men hele veien fra topp til bunn i systemet, inkludert de som "bare gjør jobben sin".

I Ullensaker er det tydeligvis lotto om man slipper hotell eller ikke.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

I Ullensaker er det tydeligvis lotto om man slipper hotell eller ikke.

Mer orden på det i forkant hadde vært fint.

Sitat

Unntakene ved sterke velferdshensyn blir videreført. Regjeringen vil innføre en dispensasjonsordning for denne gruppen  som gjør at en kan søke om unntak fra karantenehotell og få vedtak før du står på grensen.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-i-karantenehotellordningen-og-lettelser-i-innreiserestriksjonene/id2850375/

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/23/2021 at 11:15 AM, fredrik2 said:

Nakstad

"– Nå kan vi tåle litt høyere smittetrykk, for nå er så å si alle i risikogruppene vaksinert. Det betyr at risikoen når noen blir syke, er tatt betydelig ned, forklarer han."

Ok, FHI skriver 70 av de med risk för alvarligt sjukdom och 49% för de i de andra risikogrupperna. Det är alltså med en dose. 

Kan man lita på dem når de uppenbarligen antingen ikke vet fakta eller bruker väldigt rara definitioner på ord?

Eller handlar det om att så och si alla bor i Oslo och därför är det bara de man bryr sig om?

Jeg kjenner til mange i risikogrupper som ikke er vaksinert. Men jeg forstår at det skaper et mentalt skifte når man selv er vaksinert og da kan snakke med det som bakgrunn på vegne av alle. 

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg vurderer å be om Janssen fordi det 1. Forenkler planleggingen av norgesferien 2. Samtlige tilfeller av alvorlige bivirkninger gjelder kvinner. (15 tilfeller med blodpropp a 15 millioner vaksinerte i USA (i følge CDC) = 1 pr million). Ingen menn. Derfor virker den pr nå svært trygg for meg selv om Helsedirektoratet ikke har uttalt seg om kjønnsforskjellen ennå og Gullvaag slang fram et tall om 1:100 000 som jeg ikke har sett dokumentert noe sted.

https://www.nbcnews.com/health/health-news/johnson-johnson-vaccine-linked-28-cases-blood-clots-cdc-reports-n1267128

Seneste jeg fant, 1:310 000. Norge var spesielt skeptiske til 1:1 000 000 fordi J&J har blitt spesielt brukt til å vaksinere hjemløse som det er vanskeligere å følge opp og gi andre dosen, samt følge opp evt bivirkninger. Ser ut til at det er en stor overvekt kvinner av en eller annen grunn, selv om det ikke er spesifisert i artikkelen hvordan kjønnsfordelingen var på vaksineringen. Usikker på hvilke langvarige effekt det har når man overlever blodproppen, men de fleste overlever altså, spesielt etter at behandling har blitt tilpasset siden de første tilfellene. Det er jo en vrien avveining i Norge og andre land med god tilgang på Pfizer og Moderna, om man skal vente på dem eller bruke J&J eller AZ. Men hadde jeg bodd i et av de mange landene som trolig må vente et år eller to på bedre alternativ, ville jeg nok ikke vegret meg mot J&J. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/05/24/79-nye-koronasmittede-i-hammerfest/ 

Går ille i Hammerfest for tiden, sammen med lav vaksinasjonsrate blant risikogruppene kan dette gå skikkelig ille :(

Sitat

– Vi har nå 1.400 smittede per 100.000 innbyggere. Hvis man skulle sett det opp mot tall for Oslo, ville det tilsvart 10.000 smittede i Oslo på tre døgn, sa Sivertsen Næss.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...