Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke reist til utlandet for å ta en usikker vaksine. Hvis man får bivirkninger og blir lagt inn på sykehus i et annet land, vil det kunne være en ekstra påkjenning. Et annet helsesystem, kommunisere på engelsk, ingen du kjenner som kommer på besøk. Dessuten risikoen for å bli smittet både på veien ned og tilbake igjen til Norge. Vaksinen begynner ikke å virke før etter 14 dager eller 3 uker. (PS. Husk Europeisk helsetrygdekort).

Ta heller kontakt med det lokale vaksinekontoret, spør når du blir vaksinert og ikke gi deg før du får svar. Deretter å begynne nedtellingen med en konkret sluttdato.

Ellers er det snakk om å tilby Janssen-vaksinen i Norge til de som ikke kan vente. Men jeg ville ikke utsatt meg for vaksiner som FHI og Legeforeningen fraråder.

Bare noen uker igjen nå å vente på Pfizer og Moderna.

Jeg ville også sjekket opp muligheten for å melde seg på noen reserveliste til vaksinedoser i Norge, der man kan stille på kort tid.

Enig med deg, bare det å sitte på et fly på vei til å ta vaksine utgjør stor risiko for smitte. Som et minimum bør man kjøre doble masker på flyet. Det er så mange risikofaktorer forbundet med dette at det er stort sjansespill, du risikerer potensielt å bli smittet før du får vaksinen og da er vel hele poenget borte.

Og ellers veldig godt poeng det med at du blir sittende fast i utlandet ved eventuelt smitte og risikerer å måtte bli tatt hånd om et helsevesen med varierende kvalitet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg ville også sjekket opp muligheten for å melde seg på noen reserveliste til vaksinedoser i Norge, der man kan stille på kort tid.

Enig med deg, bare det å sitte på et fly på vei til å ta vaksine utgjør stor risiko for smitte. Som et minimum bør man kjøre doble masker på flyet. Det er så mange risikofaktorer forbundet med dette at det er stort sjansespill, du risikerer potensielt å bli smittet før du får vaksinen og da er vel hele poenget borte.

Og ellers veldig godt poeng det med at du blir sittende fast i utlandet ved eventuelt smitte og risikerer å måtte bli tatt hånd om et helsevesen med varierende kvalitet.

Lol doble masker ja, igjen dette tullet som ikke har noe for seg. Og vanlige munnbind beskytter ikke en selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Lol doble masker ja, igjen dette tullet som ikke har noe for seg. Og vanlige munnbind beskytter ikke en selv. 

Hva mener du man bør gjøre på fly da? M3-masker da iallfall, ville iallfall ikke kjørt enkelt munnbind.

Det aller beste er å ikke sette seg på fly. Man sitter tross alt i en hermetisk lukket boks som sirkulerer den samme luften rundt i luften i flere timer. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Hva mener du man bør gjøre på fly da? M3-masker da iallfall, ville iallfall ikke kjørt enkelt munnbind.

Det aller beste er å ikke sette seg på fly. Man sitter tross alt i en hermetisk lukket boks som sirkulerer den samme luften rundt i luften i flere timer. 

Luft som filtreres ja. Faktisk så er fly et av de tryggeste stedene å være mtp smitte om man først skal være trangt innendørs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, William_S said:

Luft som filtreres ja. Faktisk så er fly et av de tryggeste stedene å være mtp smitte om man først skal være trangt innendørs. 

Problemet er også alt det andre som følger med på kjøpet - flyplasser, køer, buss til flyet, masse folk og muligheter for smitte. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var det ikke utrolig mange som har blitt smittet på fly fra India til Canada? Det var jo fly der type 30-40 av passasjerene var/ble smittet? Og det var vel snakk om flere fly.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 minutter siden):

Er Janssen-dosen like effektiv som Pfizer? Tenker man ikke bør bare vurdere risikoen med bivirkninger, men hvor effektiv den er samlet seg, og også mot de ulike mutantene. Siden jeg er kvinne selv og i den alderen som har flest alvorlige bivirkninger, kommer jeg ikke til å ta noe annet enn Pfizer. Så da blir det å vente.

Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Jeg ville ikke reist til utlandet for å ta en usikker vaksine. Hvis man får bivirkninger og blir lagt inn på sykehus i et annet land, vil det kunne være en ekstra påkjenning.

De eventuelle bivirkningene vil ikke inntreffe før jeg er tilbake i Norge igjen uansett LOL. De kommer jo ikke akkurat samme dag. Om det skulle bli aktuelt ville jeg tilpasset flyturen så kort tid mellom stikket som mulig, slik at jeg kunne tatt taxi rett til flyplassen fra vaksinestedet.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (23 minutter siden):

Har satt meg på liste i Norge så det er tenkt på. Mener du jeg bøær la være å fly i Norge også?`Har flydd et par ganger i løpet av pandemien men bare i Norge selvfølgelig.

Smitte i utlandet? Som sagt så vil en slik tur bli så kort at jeg vil være hjemme igjen lenge før noen eventuelle symptomer dukker opp. Men jeg går rett i karantene; jeg er ikke en som driter i smittevernsregler. Ingen tur på txfree men rett hjem og med munnbind på helt til jeg er hjemme igjen. Og karantenen følger jeg; jeg kan det der med hjemmelevering etter over et år nå så det blir ikke noe problem. Ingen behøver å frykte noe fra meg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

FFP3, alternativt FFP2 (N95)- masker tok visst aldri av her til lands.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/personlig-beskyttelsesutstyr/

Det har vel kanskje ikke vært nødvendig heller. Det har vel faktisk ikke vært massiv smitte blant helsepersonell her til lands. En del har det jo vært , men ikke i ekstrem stor skala. Hadde jo praksis i sykehjem da smittetallene var som verst i allefall her i hovedstaden. Det var noen tilfeller blant de ansatte - ikke til å unngå når det er et høvelig stort sykehjem, men det var ikke noe spredde seg blant flere ansatte. Det som ramma driften der var ikke smitte i seg selv, men karantener og ventekarantene. Mange har jo barn osv. Dette var jo også før vaksinerte kunne slippe smittekarantene. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker og at fly må være en smittekilde når jeg selv har sittet på informasjon om smittede gjestearbeidere fra Polen som har ankommet et verft det siste året, også etter det ble krav om negativ test før avreise fra Polen var det like mange smittede som kom inn som før dette ble en greie. Men det er jo bare anekdotisk bevisføring uten noe reell data å vise til så en for ta synsingen min som en selv vil :p 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (23 minutter siden):

hmm - det er ikke bra. mRNA bare 33% effektiv mot varianten etter 1 dose. Det betyr antagelig at det er dumt å åpne opp før 60%+ har fått dose nr 2. 

Dumt å åpne opp noensinne spør du meg. "New normal" er mye bedre. Vi trenger ikke småbedrifter; de muiltinasjonale selskapene kan kjøpe opp alt og dermed skaffe arbeid til alle. Folk trenger ikke å nedbetale boliger heller, de kan bo i arbeidsbrakker eid av Bezos og slike.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker og at fly må være en smittekilde når jeg selv har sittet på informasjon om smittede gjestearbeidere fra Polen som har ankommet et verft det siste året, også etter det ble krav om negativ test før avreise fra Polen var det like mange smittede som kom inn som før dette ble en greie. Men det er jo bare anekdotisk bevisføring uten noe reell data å vise til så en for ta synsingen min som en selv vil :p 

Mye av problemet her var vel at slike papirer var å få kjøpt for en hundrings på gata i Warsawa. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Har satt meg på liste så det er tenkt på. Mener du jeg bøær la være å fly i Norge også?`Har flydd et par ganger i løpet av pandemien men bare i Norge selvfølgelig.

Smitte i utlandet? Som sagt så vil en slik tur bli så kort at jeg vil være hjemme igjen lenge før noen eventuelle symptomer dukker opp. Men jeg går rett i karantene; jeg er ikke en som driter i smittevernsregler. Ingen tur på txfree men rett hjem og med munnbind på helt til jeg er hjemme igjen. Og karantenen følger jeg; jeg kan det der med hjemmelevering etter over et år nå så det blir ikke noe problem. Ingen behøver å frykte noe fra meg.

Idiotisk å utsette seg for den store smittefaren å fly til Serbia for å få vaksine ett par uker tidligere enn i Norge. Du får også en dårligere vaksine. Da kan du jo heller ta Janssen i Norge når den blir tilgjengelig i løpet av juni.

• Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Teoretisk sett om alle på flyet satt stille. Ventilasjonen ombord er ofte ikke på før man starter opp motorene. Man kan ofte sitte i ett fullpakket fly i 10-30 minutter under boarding før motorene blir startet.

Fnugle skrev (10 minutter siden):

Var det ikke utrolig mange som har blitt smittet på fly fra India til Canada? Det var jo fly der type 30-40 av passasjerene var/ble smittet? Og det var vel snakk om flere fly.

Ja fra Delhi. Ikke overraskende når vi vet at den indiske mutasjonen er 50-60% mer smittsom enn den britiske.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mye av problemet her var vel at slike papirer var å få kjøpt for en hundrings på gata i Warsawa. 

Det er vel andre mye bedre eksempel på at dette har skjedd tross testing på forhånd enn akkurat polske arbeidere. Ta f.eks. Island i Eurovision. To i delegasjonen ble koronasmittet. Der er det nok veldig strengt regime på testing før avreise, ved ankomst etc. og veldig strengt opplegg generelt. To i delegasjonen ble likevel smittet og dermed fikk ikke Island stå på scenen i semien og finalen. Men enig i at det er vanskelig å finne god data på når smitten har skjedd. Inkubasjonstid er vanskelig. Kanskje hadde viruset allerede festet seg i kroppen når de tok den første testen før avreise, men den slo ikke ut før senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (Akkurat nå):

Captain Stråmann strikes again...

Ikke stråmann. Satire. Men alle som tror det bare er å stenge ned og åpne litt og stenge ned igjen i det uendelige burde begynne å tenke over at slikt har konsekvenser på lengre sikt. Men jeg gidder ikke å begi meg lenger ut på det. De som tar til orde for det kommer uansett til å innse konsekvensen av et slikt tankesett før eller siden. Om et år for eksempel, npår det er mye frustrasjoner, men da om helt andre ting enn virus og vaksiner. Og jeg tror ikke det har noe for seg for meg å komme da og si ITYS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...