Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (20 timer siden):

Økning fra i går, ser vi nyttårs smitten her? Blir nok over 1000 i morgen.

Nei, det blir ikke over 1000 i dag heller. Hvorfor er det så mye snakk om å komme over 1000? 
Jeg tror fortsatt rekorden på 932 (og muligens andre dager med høye tall) er etterslep. Om du sjekker tallene julaften og dagene etterpå så vil du se en nedgang, sannsynligvis pga helligdager og kanskje folk som rett og slett ikke gidder å teste seg i frykt for å miste julen. Gi det en uke til så har vi nok litt bedre peiling på hvordan situasjonen i Norge er akkurat nå. 

Skal ikke se bort ifra at det blir en økning, men at den blir så ekstrem som enkelte her inne tror er det jo ingen garanti for. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DårligNavn skrev (1 time siden):

Nei, det blir ikke over 1000 i dag heller. Hvorfor er det så mye snakk om å komme over 1000? 
Jeg tror fortsatt rekorden på 932 (og muligens andre dager med høye tall) er etterslep. Om du sjekker tallene julaften og dagene etterpå så vil du se en nedgang, sannsynligvis pga helligdager og kanskje folk som rett og slett ikke gidder å teste seg i frykt for å miste julen. Gi det en uke til så har vi nok litt bedre peiling på hvordan situasjonen i Norge er akkurat nå. 

Skal ikke se bort ifra at det blir en økning, men at den blir så ekstrem som enkelte her inne tror er det jo ingen garanti for. 

Veldig mye pessimisme her. Det synes klart at jul og nyttår har gitt en økning, men muligens ikke så ille som man først hadde antatt. Det er iallefall det man kan trekke ut fra tallene. Her i Oslo har det vært rekordtesting i det siste med et sted mellom 4 og 5000 tester pr dag og testkapasiteten er fortsatt god slik at man får gjerne time dagen etter man bestiller på nett evt på dagen om man bestiller tidlig på dagen. Mange bydeler har popup teststasjoner som man ikke trenger time for å teste seg hos (blir annonsert på bydelenes FB sider hvor de er). En kan godt si at Oslo var litt sløve med dette rett etter sommeren,  men nå er testkapasiteten eksepsjonelt god og man trenger ingen grunn til å teste seg heller annet enn at man vil det. Det har blitt litt som å gå i dagligvarebutikken om man vil teste seg for covid 19.    I følge VG så har dog positivitetsraten på testene gått ned i landet i sin helhet. Så alt tyder på at det er  noe mer smitte, men ikke så mye som man kanskje har antatt. Og det er jo egentlig bra vi får avdekka mer smitte for å bryte smittekjedene. Det er neste uke jeg tror blir kritisk - om tallene stabiliserer seg og tom går noe ned så tror jeg det blir med disse to ukene med nasjonal skjenkestopp og sånt. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Slik jeg har forstått det nå så ligger det ikke an til at en får noe valg om hvilken vaksine en får ved vaksinering. 

Så hvorfor i alle dager skal jeg da velge å vaksinere meg dersom jeg blir tilbudt AstraZeneca sin vaksine som kun gir 60% beskyttelse? Kanskje bedre å vente til moderna eller pfizer vaksinen blir mer tilgjengelig og kan tas på et privat legesenter. Jeg er under 45 og er er blant de siste i køen, så blir lenge til vakinen er tilgjengelig for meg uansett

Hva tanker har dere om dette? Vente eller ta ved første anledning, selv om det er med en dårligere vaksine? Antar at en ikke bare kan toppe opp med andre vaksiner. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (19 minutter siden):

Spørsmål:

Slik jeg har forstått det nå så ligger det ikke an til at en får noe valg om hvilken vaksine en får ved vaksinering. 

Så hvorfor i alle dager skal jeg da velge å vaksinere meg dersom jeg blir tilbudt AstraZeneca sin vaksine som kun gir 60% beskyttelse? Kanskje bedre å vente til moderna eller pfizer vaksinen blir mer tilgjengelig og kan tas på et privat legesenter. Jeg er under 45 og er er blant de siste i køen, så blir lenge til vakinen er tilgjengelig for meg uansett

Hva tanker har dere om dette? Vente eller ta ved første anledning, selv om det er med en dårligere vaksine? Antar at en ikke bare kan toppe opp med andre vaksiner. 

60% er bedre enn 0% Nå sier vel siste undersøkelser at den er 80% eller mer effektiv. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Veldig mye pessimisme her. Det synes klart at jul og nyttår har gitt en økning, men muligens ikke så ille som man først hadde antatt. Det er iallefall det man kan trekke ut fra tallene. Her i Oslo har det vært rekordtesting i det siste med et sted mellom 4 og 5000 tester pr dag og testkapasiteten er fortsatt god slik at man får gjerne time dagen etter man bestiller på nett evt på dagen om man bestiller tidlig på dagen. Mange bydeler har popup teststasjoner som man ikke trenger time for å teste seg hos (blir annonsert på bydelenes FB sider hvor de er). En kan godt si at Oslo var litt sløve med dette rett etter sommeren,  men nå er testkapasiteten eksepsjonelt god og man trenger ingen grunn til å teste seg heller annet enn at man vil det. Det har blitt litt som å gå i dagligvarebutikken om man vil teste seg for covid 19.    I følge VG så har dog positivitetsraten på testene gått ned i landet i sin helhet. Så alt tyder på at det er  noe mer smitte, men ikke så mye som man kanskje har antatt. Og det er jo egentlig bra vi får avdekka mer smitte for å bryte smittekjedene. Det er neste uke jeg tror blir kritisk - om tallene stabiliserer seg og tom går noe ned så tror jeg det blir med disse to ukene med nasjonal skjenkestopp og sånt. 

Over 1000 i dag garantert. Vi får først nyttår bakrusen registrert nå. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (35 minutter siden):

Så hvorfor i alle dager skal jeg da velge å vaksinere meg dersom jeg blir tilbudt AstraZeneca sin vaksine som kun gir 60% beskyttelse? Kanskje bedre å vente til moderna eller pfizer vaksinen blir mer tilgjengelig og kan tas på et privat legesenter.

Dette må være opp til hver enkelt å vurdere, men forstår poenget, gjør nok det samme selv, venter til en av mRNA-vaksinene er tilgjengelige som eget valg dersom jeg blir tilbudt noe annet.

Foreløpig er det kun Pfizer sin vaksine som er tilgjengelig, fra neste uke også Moderna, men med den siste avtalen i EU så ser det ut som det blir Pfizer som kommer til dominere en stund fremover, ettersom Norge nå vil motta nok av den vaksinen til å vaksinere ca, 85% av den voksne befolkningen (7.2 mill. doser, på 4.18 mill. mennesker).

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (25 minutter siden):

Over 1000 i dag garantert. Vi får først nyttår bakrusen registrert nå. 

Hva er det med denne dommedagstråden her? Det høres jo ut som at dere vil at det skal gå til helvete. 
Nei, over 1000 i dag skjer ikke, sjekk opp tall før du sprer denne driten. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (44 minutter siden):

Spørsmål:

Tipper du får velge når den tiden kommer. Eventuelt kunne kjøpe den du vil privat. Eventuelt få AstraZeneca fra det offentlige (60%) og senere ta Pfizer/Moderna privat for å supplere opp til 95% beskyttelse.

Men der er nok mer sannsynlig at smitten er slått helt ned før det blir din tur. Flokkimmunitet oppnås ved lavere prosentandel immune når det kombineres med tiltak, så det er fullt mulig at koronaen er ute av landet før du får din kølapp. Kanskje det rett og slett blir overflødig å ta den. Kun noe man gjør i forkant av reiser til andre deler av verden der koronaen finnes fortsatt.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Kryptodebunker said:

60% er bedre enn 0% Nå sier vel siste undersøkelser at den er 80% eller mer effektiv. 

AZ har trikset og mikset en del med tall. Ikke til å stole på. Ikke uten grunn at vaksinen har blitt slaktet av EMA og FDA 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Battaman said:

Hvordan legger man egentlig sammen beskyttelse med ulike vaksiner? 

Hvis jeg tar Moderne og Pfizer, og vi sier at begge er 90% effektive, er jeg da forsatt på 90% eller er bedre beskyttet? 

180%? :p Ingen aning, tror ikke det er testet

Lenke til kommentar
Battaman skrev (18 minutter siden):

Hvordan legger man egentlig sammen beskyttelse med ulike vaksiner?

Det kan neppe noen svare på. Jeg tenkte bare at et kjapt estimat ville være at de virker overlappende uten å forsterke eller svekke hverandre. Altså at 60% + 95% = 95%. Men dette er jo høyst uvitenskapelige gjetninger. Det må nok forskes på først.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

En samfunnsøkonom sa noe smart på radioen nå nettopp. Bekreftet smittede bør bli diskvalifisert fra vaksine fordi de allerede er immune. I land med store mørketall bør folk testes for antistoffer før de får vaksine. Har de antistoffer har de nok vært smittet og bør diskvalifiseres. Dette vil frigi vaksiner til flere folk som ikke har immunitet. Det vil rett og slett øke immunitetsgraden i samfunnet raskere. Flokkimmunitet vil oppnås tidligere.

Veldig fornuftig! Håper de som tar avgjørelsene tar til seg dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 hours ago, Pc Lynet said:

For å ikke nevne at vaksine kan gi bedre immunitet enn gjennomgått sykdom.

Men likevel et poeng at man bør komme lenger bak i køen om man har antistoffer.

2 hours ago, William_S said:

Veldig mye pessimisme her. 

Jeg synes det er vesentlig mer av slike kommentarer enn faktisk pessimisme her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (50 minutter siden):

Hva er det med denne dommedagstråden her? Det høres jo ut som at dere vil at det skal gå til helvete. 
Nei, over 1000 i dag skjer ikke, sjekk opp tall før du sprer denne driten. 

Haha. Nevnt dette flere ganger i de trådene her, get ready to get whipped av pessimisme mobben her inne.

Her inne har vi 10000 innlagte om folk får trene, 400 døde innen november++++++++

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Haha. Nevnt dette flere ganger i de trådene her, get ready to get whipped av pessimisme mobben her inne.

Her inne har vi 10000 innlagte om folk får trene, 400 døde innen november++++++++

Enig her. Det snakkes om over 1000 registrerte smittede hele tiden, nett som at de vil at dette skal skje.
Jeg håper ikke dette skjer, men ser ikke på det som usannsynlig. Uansett så syns jeg det tar litt av her inne til tider, folk har snakket om 1000+ smittede lenge nå, men vi ligger fortsatt under. Blir ikke overrasket om det skjer, men hysteriet er ekstremt til tider, helsevesenet i Norge har fortsatt god kapasitet og det er ikke meldt om problemer. Vi har det egentlig bra her i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...