Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke faktuit feil, det er veldig få hastetimer tilgjengelig. Man må ringe i et halvtimes tidsrom rett etter åpningstid for få få ofte 1 av 2 hastetimer og disse har man så og si aldri nubbesjangs til å få. 

Ser man i kalenderen til fastleger er det nesten umulig å få time før om 1-2 uker. Jeg har personlig selv aldri fått en time raskere enn 10 dager med mindre noen har avbestilt.

Det varierer vel litt fra kontor til kontor tenker jeg , jeg har aldri hatt problemer å få time på dagen på fastlegekontoret jeg har. Uansett - det er folk her i Oslo særlig som bruker legevakta som sitt "fastlegekontor". Det er jaggu ikke rart det er lenge å vente der for å si det sånn. Med det sagt så har jeg hatt flaks der og - hadde falt i rulletrappa på Stortinget tbanestasjon på vei hjem sent en kveld. Tenkte ikke over det før jeg våkna dagen derpå og det var satans vondt i skulderen. Dro ned da  - fra jeg gikk inn døra til jeg var inne hos legen tok det under 10 minutter, så var det jo litt venting for røntgen og sånt men ikke veldig gærent - kanskje en ekstra 15 minutter. Så venta jeg 10 minutter etter at bildene var tatt før jeg ble kalt inn til legen igjen. Ingenting skade på bildene - skulderen har nok bare fått seg en skikkelig trøkk, men unngå å belast den for mye i nærmeste tiden sa han. Veldig fornøyd med den opplevelsen og ikke minst overraska over den korte ventetiden- Hadde mentalt forberedt meg på flere timer. Men jeg sjekka for sikkerhets skyld - har hørt om folk som har skada seg stygt uten at det har gjort veldig vondt og så har legen oppdaga meget kompliserte brudd osv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har inntrykk av at det er litt kortere ventetid på skadelegevakt enn sykdom (Oslo), hvertfall har det gått rimelig greit de få gangene jeg har vært innom pga skade. 

Sykdom er derimot bare å gi opp. Det er time på time med ventetid, du kan like gjerne vente hjemme til fastlegen åpner. Med mindre du faktisk er døden nær, og det er vel det legevakta er ment for.. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, William_S said:

Det varierer vel litt fra kontor til kontor tenker jeg , jeg har aldri hatt problemer å få time på dagen på fastlegekontoret jeg har. Uansett - det er folk her i Oslo særlig som bruker legevakta som sitt "fastlegekontor". Det er jaggu ikke rart det er lenge å vente der for å si det sånn. Med det sagt så har jeg hatt flaks der og - hadde falt i rulletrappa på Stortinget tbanestasjon på vei hjem sent en kveld. Tenkte ikke over det før jeg våkna dagen derpå og det var satans vondt i skulderen. Dro ned da  - fra jeg gikk inn døra til jeg var inne hos legen tok det under 10 minutter, så var det jo litt venting for røntgen og sånt men ikke veldig gærent - kanskje en ekstra 15 minutter. Så venta jeg 10 minutter etter at bildene var tatt før jeg ble kalt inn til legen igjen. Ingenting skade på bildene - skulderen har nok bare fått seg en skikkelig trøkk, men unngå å belast den for mye i nærmeste tiden sa han. Veldig fornøyd med den opplevelsen og ikke minst overraska over den korte ventetiden- Hadde mentalt forberedt meg på flere timer. Men jeg sjekka for sikkerhets skyld - har hørt om folk som har skada seg stygt uten at det har gjort veldig vondt og så har legen oppdaga meget kompliserte brudd osv. 

Det varierer helt sikkert.

Sambo og jeg har vel hatt fastlege 5 forskjellige steder i løpet av årene og i 95% av gangene har vi ikke fått time før om 1-2 uker.  Vi fikk også som regel beskjed om at var det hastet kunne man dra på legevakta. Ved mistanke om bruddskader, hjerteinfarkt, blodpropp og den slags så involverer man ikke fastlegen som regel.

Vi har klart å få noen få hastetimer men de er som regel borte før man kommer igjennom telefonkøen som alltid er der for å få de veldig få timene.

De skader som har vært mulige brudd i vår bekjentskapskrets har som regel vært oppdaget på vanlig legevakt hvor de så har blitt sendt til skadelegevakt og i noen tilfeller med ambulanse fra legevakt til sykehus. Da har man i forkant fått beskjed av fastlegen at "trenger man time før må man ta kontakt med legevakten".

Men det er ikke uvanlig at fastlegekontorer gjør det samme nei. Jeg har selv blitt sittende å vente i 3 timer på fastlegekontoret fordi de fikk inn pasienter som trengte nødvendig førstehjelp før ambulanse kom og fraktet de videre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men tilbake til korona :)

KVINNE BORTVIST FRA NORGE

UDI har besluttet å utvise en utenlandsk sexarbeider som har oppgitt å ha hatt minimum 20 klienter i uken, opplyser Oslo politidistrikt i en pressemelding. Hun blir betegnet som en trussel mot folkehelsen. Kvinnen kunne dokumentere at hun overholdt karantenekravet.

Burde man ikke bortvise alle som kommer til eller oppholder seg i Norge uten norsk statsborgerskap for å selge sex? Spesielt under en pandemi?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Legevakten i Oslo er de som er flinkest på brudd og røntgen, så i din situasjon var det riktig sted å gå.

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Vi har klart å få noen få hastetimer men de er som regel borte før man kommer igjennom telefonkøen som alltid er der for å få de veldig få timene.

Det er manko på fastleger i mange kommuner. Det er så få som vil jobbe som det pga stort arbeidspress. Best at fastlegen holder seg frisk da de har 6 års utdannelse og ikke så lett å bytte ut. Så ja takk til tidlig vaksinering av fastlegen. Men jeg glad for at jeg ikke jobber i butikk under pandemien.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Subara said:

Legevakten i Oslo er de som er flinkest på brudd og røntgen, så i din situasjon var det riktig sted å gå.

Det er manko på fastleger i mange kommuner. Det er så få som vil jobbe som det pga stort arbeidspress. Best at fastlegen holder seg frisk da de har 6 års utdannelse og ikke så lett å bytte ut. Så ja takk til tidlig vaksinering av fastlegen. Men jeg glad for at jeg ikke jobber i butikk under pandemien.

Jeg er ikke i mot vaksinering av fastleger, på inge måte. Men jeg er i mot at de skal snike i køen :)

Og ja fastlegeordingen er ingen god ordning for hverken allmennlegen eller pasienten. De har maks 20 minutter per pasient og de har altfor mange pasienter på listen sin. 20min fungerer greit for enkle ting som et barn med kusma, en senebetennelse for å litt betennelsesdempende, en henvisning videre ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke i mot vaksinering av fastleger, på inge måte. Men jeg er i mot at de skal snike i køen

Aha, det var en som snek.

Helspersonell først. Så er det å definere hvem som er helsepersonell, og at man blir nødt til å ta med fysioterapeutene i samme slengen. Og da må også ...osv.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Aha, det var en som snek.

Helspersonell først. Så er det å definere hvem som er helsepersonell, og at man blir nødt til å ta med fysioterapeutene i samme slengen. Og da må også ...osv.

Kritisk helsepersonell først og så må man definere hvem det er ja. Hvor mange som har sneket vet vi nok ikke, men 2 har vært i avisen i Norge.

EDIT:
Så håper jeg man ser litt på hvilke som senere får stempelet "Samfunnskritisk" for de i bekjentskapskretsen som fikk tildelt denne tittelen tidligere i år er på ingen måte samfunnskritisk, men de jobbet i stat og kommune.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Men tilbake til korona :)

Burde man ikke bortvise alle som kommer til eller oppholder seg i Norge uten norsk statsborgerskap for å selge sex? Spesielt under en pandemi?

Sexarbeidernes kår har jo blitt verre under pandemien - ikke nødvendigvis pga færre klienter, men helt andre type klienter enn de vanligvis har osv - denne artikkelen sier litt om det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Sexarbeidernes kår har jo blitt verre under pandemien - ikke nødvendigvis pga færre klienter, men helt andre type klienter enn de vanligvis har osv - denne artikkelen sier litt om det.

Jeg har all empati med sexarbeideres kår men så lenge én av partene er som kriminelle å regne vil det alltid være vanskelig. I en pandemi sier det seg selv at sexarbeid ikke vil fungere særlig godt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Hvordan er forøvrig status på dette nå?
image.png.97b6f3f8b6311497a760ac18091fdca2.png

Forbudet ble opphevet og det ble ikke blitt innført noe nytt forbud - det er vel status på dette. Tror uansett det er svært få blant helsepersonell som reiser utenlands uansett nå. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

En samfunnsøkonom sa noe smart på radioen nå nettopp. Bekreftet smittede bør bli diskvalifisert fra vaksine fordi de allerede er immune. I land med store mørketall bør folk testes for antistoffer før de får vaksine. Har de antistoffer har de nok vært smittet og bør diskvalifiseres. Dette vil frigi vaksiner til flere folk som ikke har immunitet. Det vil rett og slett øke immunitetsgraden i samfunnet raskere. Flokkimmunitet vil oppnås tidligere.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

En samfunnsøkonom sa noe smart på radioen nå nettopp. Bekreftet smittede bør bli diskvalifisert fra vaksine fordi de allerede er immune. I land med store mørketall bør folk testes for antistoffer før de får vaksine. Har de antistoffer har de nok vært smittet og bør diskvalifiseres. Dette vil frigi vaksiner til flere folk som ikke har immunitet. Det vil rett og slett øke immunitetsgraden i samfunnet raskere. Flokkimmunitet vil oppnås tidligere.

Kanskje, men det å teste for antistoffer krever mange tester. Skal man f.eks vaksinere 100.000 per uke, og 20% har antistoffer, så trenger man 125.000 tester per uke.

Denne testingen må ikke dra ressurser vekk fra vaksineproduksjon eller distribusjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

NI ANSATTE SMITTET VED DRAMMEN SYKEHUS

Ni ansatte ved ortopedisk avdeling på Drammen sykehus er smittet av corona. Nå sjekkes ansatte på ni andre avdelinger for smitte, melder Drammens Tidende.

Det jobbes nå med testing og smittesporing i avdelingen, og så langt er alle operasjoner mandag og tirsdag utsatt på ubestemt tid. Sengeposten vil heller ikke ta imot nye pasienter.

Utbruddet har ført til at 12 ansatte og 20 pasienter har blitt satt i karantene.

Operasjoner blir utsatt etter koronasmitte som setter bemanningen på prøve ved Drammen sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ukestall fra de siste ukene:

Nye smittetilfeller Nyinnlagte
Uke 45 4045 93
Uke 46 4070 99
Uke 47 3651 108
Uke 48 2920 94
Uke 49 2412 105
Uke 50 2709 67
Uke 51 2934 88
Uke 52 3229 71
Uke 53 3852 90
Uke 1    

Alt tyder på at innleggelsesraten fremdeles er ganske jevnt, der tallene reflekterer smittesituasjonen for 1-2 uker siden. Forrige uke var antall smittetilfeller det på nivå med toppen i uke 45, dvs. at kan kan forvente 100 nyinnlagte denne uken. Det ser også ut som vi vil nærme oss nærmere 5000 smittetilfeller denne uken, og isåfall vil antall nyinnlagte stige i løpet av de neste ukene. Da tror jeg også vi vil se en tydeligere oppgang på antall totalinnlagte.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...