Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Denne skjevfordelingen er helt urimelig. Vi snakker om at alle skal ha fått minst 1 vaksinedose i løpet av 2 måneder (Dersom regjeringen/FHI holder det de har lovet). Om så Oslo har vært stengt i 9 måneder så klarer de da 2-3 uker til. I stedet skal 300!! kommuner bli fratatt 35% av sine vaksinedoser i 7 uker for at Oslo og østlandet skal få vaksinere 40-åringer, mens folk med sykdommer ellers i landet må vente. 

At ikke dere østlendinger ser at dette er helt på tryne er for meg uforståelig. 

Det eneste som skjer her at det skaper en massiv splittelse mellom Østlandet og resten av landet som jeg vil tro kommer til å vare lenge. Vil vel nesten også kalle det politisk selvmord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Morromann said:

...og hvor det enetste "tiltaket" de har hatt er en flaske med håndsprit ved inngangen til butikkene, som om covid-19 var en bakterie som hovedsaklig kom fra folks hender.

Hvor får de detta fra? Har ju varit nationella tilltak som har medfört tilltak i hela landet. Sen ser du väl inte hur många som har hjemmekontor, hur många arrangemang som har varit inställda etc når du går in i butikker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

I Dagsrevyen var det i kveld snakk om at kommunar med høgt smittetrykk på Sørlandet kanskje ville måtte nekte feriefolket å komme dit i sommar m.a. på grunn av at dei må gje frå seg vaksiner. Ordføraren i Stryn stod på Vestlandsrevyen og snakka om at helsetilbodet i kommunen eigentleg er underdimensjonert for alle turistane om sommaren, og at dei i år ville måtte vaksinere for fullt i juli i tillegg til å drive smittesporing og alt det vanlege. Kanskje burde både Oslo-folk og andre halde seg heime i sommar? Eg skal iallefall ikkje av flekken før eg er vaksinert, og er glad for at eg bur på ein vakker og fredeleg stad som få turistar veit om.

2013-03-16_24.thumb.JPG.92106d09774caf52e580a62c4d8c9434.JPG

Det fotografiet ser gammelt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 minutter siden):

Denne skjevfordelingen er helt urimelig. Vi snakker om at alle skal ha fått minst 1 vaksinedose i løpet av 2 måneder (Dersom regjeringen/FHI holder det de har lovet). Om så Oslo har vært stengt i 9 måneder så klarer de da 2-3 uker til. I stedet skal 300!! kommuner bli fratatt 35% av sine vaksinedoser i 7 uker for at Oslo og østlandet skal få vaksinere 40-åringer, mens folk med sykdommer ellers i landet må vente. 

Det eneste som skjer her at det skaper en massiv splittelse mellom Østlandet og resten av landet som jeg vil tro kommer til å vare lenge. Vil vel nesten også kalle det politisk selvmord. 

Kanskje russen på Vestlandet kan dempe feiringen sin litt da slik den har klart i Oslo.

Tror denne "splittelsen" er glemt om noen måneder. Folk glemmer veldig fort i Norge i vår tid.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Meh, har dere ventet 9 måneder uten særlig smitte så klarer dere da 2-3 uker til.

Andre1980 skrev (5 minutter siden):

Ja, mangelen på medfølelse fra sånne som deg har satt sine spor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det; jeg siktet til kvaliteten på fotografiet. Fordi det var nettopp det; et fotografi tatt med et fotoapparat.

Ja, jeg skjønte det - du ble bare utsatt for min fryktelig dårlige humor. 😒

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Dette meiner eg er feil. I Bergen og mange andre stader er det vedvarande smitte. Ein kan ikkje drive gjenopning på Vestlandet når smitten kjem frå Bergen og folk ikkje er vaksinerte.

Alle driver valgkamp og popularitetskampanje 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 timer siden):

Det er ikke så oppsiktsvekkende synes jeg, det er bare litt lavere enn f.eks i Bergen. De aller fleste smittes jo i egen husstand, ukjent, privat samling og skole/barnehage. Du kan se litt flere detaljer i rapporten jeg lenket til over. Det fine er at importsmitten har gått ned siden i vinter!

Andre steder i Norge har jo også husstander, men det virker å være en stor forskjell i smitteutbredelsen i Oslos husstander kontra andre steders husstander. Antall pr husstand er vel omtrent likt. Det virker som det er noen uforklarte faktorer her.

Det samme kan sies som private samlinger. Bibelbeltet er vel så kjent for private samlinger, uten at det gir like høye smittetall i samlinger som i Oslo. Så det er noe uforklart her også.

Samme med skoler og barnehager. Man har jo de samme møtearenaene over hele landet, så hvorfor peker akkurat Oslo-skoler og Oslo-barnehager seg ut som større smittearenaer enn ellers i landet?

Klart man kan jo sirkelargumentere for at høy smitte i husstander skyldes så mange smittearenaer utenfor husstandene og vise versa, men det forklarer jo ikke forskjellen til resten av landet.

Flere folk forklarer heller ikke ettersom de er fordelt over et ditto areal. Dagligvarebutikkene i Oslo har for eksempel ikke voldsomt mange flere kunder per kvadratmeter, de har heller flere butikker, sånn at antall pr butikk er omtrent likt dimmensjonert ut fra kundemengde.

Poenget er at det virker som forklaringene Oslos høye smittenivå ikke henger på greip med virkeligheten og andre steders lignende forhold. Jeg tror en stor del av forklaringen ligger skjult i "ukjent smittested" i rapporten.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Simen1 said:

Poenget er at det virker som forklaringene Oslos høye smittenivå ikke henger på greip med virkeligheten og andre steders lignende forhold. 

Tror att det er mye vanskligare att kontrollera smitte i ett område med mye folk där folk beveger sig mellan flera områden som man gör i Oslo området. 

Men det är ju också väldigt mycket spekulationer om hur flinka eller dåliga man är i Oslo och resten av Norge som bara är baserat på ren synsing. Är ju ingen som egentligen vet hur bra folk flest i ett område er på smittevärn. Når man läser här verkar det Ibland som att man i Oslo er väldigt flinka och den höga smitten beror på annat och ibland er de i Oslo området idioter som drar på gym i Bærum och sprider smitten till resten av landet når de drar på ferie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at jo flere innbyggere i en kommune, jo lavere andel er gjerne importsmitte - altså en større andel smittes internt, naturlig nok på grunn av antallet mennesker. Andel smittemåte påvirkes også av hva som er stengt, for eksempel er det jo ting som rødt nivå i skoler, ingen smittede på utesteder, kafeer eller treningssentre i Oslo, og da øker andelen andre smittemåter. Hvis man ser i statusrapportene til de ulike kommunene så er det stort sett veldig likt, bare at Oslo har hatt en større nedgang i importsmitte den siste perioden enn andre.

Er samme greia i hele landet som Oslo stort sett, men det er vanskelig å sammenligne helt siden FHI har litt annen måte å vise på:

4169901_Skjermbilde2021-05-21kl_10_01_14.thumb.png.797212a7a93152e404ec880c9c866c1f.png
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-19-10.05---16.05.21.pdf

I Bergen hvor en del mer er åpent er for eksempel hele 5.2% av de smittede på bar/utested/restaurant, 12.6% på privat besøk/fest, 3.8% på idrett/treningssenter/kor osv:

https://www.bergen.kommune.no/publisering/api/filer/T546917633

Sitter og ser litt på Kristiansand kommune sin rapport også, og der er "privat husstand" veldig, veldig stor andel av smittested.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (47 minutter siden):

Tror att det er mye vanskligare att kontrollera smitte i ett område med mye folk där folk beveger sig mellan flera områden som man gör i Oslo området. 

Kanskje, men jeg savner som sagt en bedre analyse. Kanskje det er en del av forklaringen på den store "ukjent smittevei"-posten. I så fall bør man analysere hvor disse ukjente smittetilfellene kan ha skjedd basert på utelukking av muligheter og sannsynlighetsberegninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Jeg tror at jo flere innbyggere i en kommune, jo lavere andel er gjerne importsmitte - altså en større andel smittes internt, naturlig nok på grunn av antallet mennesker.

Men de bor og beveger seg jo på et større område, handler i flere butikker osv.

Eventuelt kan man se det på en annen måte: Tenk deg at vi slår sammen X kommuner sånn at de får samme folketall som Oslo. De handler i omtrent samme antall butikker, bor fordelt på omtrent like mange adresser, har omtrent like mange skoler, barnehager, arbeidsplasser osv. i denne tenkte storkommunen. Likevel er smittetallet erfaringsmessig lavere - hvorfor?

Jeg sier ikke direkte at Oslo-folk er dårligere på smitevern, men det kan være en av flere bidrag til at det har blitt som det er. Et par andre potensielle bidrag kan være at Oslo har en høyere andel "sabotører" som går med symptomer uten å teste seg, eller at folk føler terskelen for testing er høyere. Eller at tettheten i kollektivtrafikken og andelen som benytter kollektivtransport kan bidra til den høye "ukjent smittevei"-posten. Bare for å lufte noen potensielle forklaringer, for å forklare hvilken type analyse jeg etterlyser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 minutes ago, Simen1 said:

Men de bor og beveger seg jo på et større område, handler i flere butikker osv.

Eventuelt kan man se det på en annen måte: Tenk deg at vi slår sammen X kommuner sånn at de får samme folketall som Oslo. De handler i omtrent samme antall butikker, bor fordelt på omtrent like mange adresser, har omtrent like mange skoler, barnehager, arbeidsplasser osv. i denne tenkte storkommunen. Likevel er smittetallet erfaringsmessig lavere - hvorfor?

Jeg sier ikke direkte at Oslo-folk er dårligere på smitevern, men det kan være en av flere bidrag til at det har blitt som det er. Et par andre potensielle bidrag kan være at Oslo har en høyere andel "sabotører" som går med symptomer uten å teste seg, eller at folk føler terskelen for testing er høyere. Eller at tettheten i kollektivtrafikken og andelen som benytter kollektivtransport kan bidra til den høye "ukjent smittevei"-posten. Bare for å lufte noen potensielle forklaringer, for å forklare hvilken type analyse jeg etterlyser.

Høyere befolkningstetthet gjør at du er i direkte eller indirekte kontakt med flere. Selv om det er flere butikker, betyr ikke det at du bruker samme butikk som naboen -- det kan være at du foretrekker Rema-en mens han liker bedre Kiwi, selv om de er omtrent like langt unna. I et mer glisent bebygd område, er antallet butikker færre, og det er stor sannsynlighet for at naboen bruker samme butikk som deg, men du kan fortsatt være i kontakt med naboen av andre grunner (si at barna leker sammen). Da har du et økt indirekte kontaktnettverk for smitte som følge av at naboen bruker en annen butikk enn deg.

Det samme gjelder skoler og barnehager: Det er ikke uvanlig for barn i samme nivå å gå på forskjellige skoler eller barnehager. Det er et større tilbud i fritidsaktiviteter for barn (i Oslo kan barn gjøre alt fra kajakkpadling til slalom, fra ballettdans og breakdancing til malekurs med fiolinopplæring) som igjen gir større mobilitet i større deler av befolkningen. Barna i en skoleklasse kan veldig godt være spredt ut over 20 forskjellige fritidsaktiviteter på fritiden hvor de da møter barn fra andre skoler og klasser (det samme gjelder voksne da fritidsaktiviter for voksne var åpent). Og flere barn er gjerne på flere aktiviteter: Poden må jo lære slalom, fotball, dans og fiolin! I mindre strøk er det færre aktiviteter på fritiden å velge mellom.

Det er også betydelig flere som bor tett i Oslo. Områdene i bykjernen, hvor folk hovedsakelig bor i blokker, huser flere innbyggere enn 99% av Norges kommuner. Å bo i blokk gjør at en bor tettere på de andre i blokka, og har større sjanse for smitte. 

Arbeid er også relevant. Man samles rett og slett på tvers av flere bydeler for arbeid, hvor hver bydel er større enn de fleste kommuner i innbyggertall (men langt, langt mindre i areal!). De som fortsatt går på kontoret, kommer altså fra en bydel hvor barnet er i barnehage, på skolen og i fritidsaktiviteter (som kan være i annen bydel), og møter andre fra andre bydeler. 

Jeg er selv vokst opp i en mindre by enn Oslo (rundt 80k innbyggere), og jeg ser store forskjeller i dynamikken. Barn i min hjemby har betydelig mindre kontaktnettverk som følge av fritidsaktiviteter, og det er langt mindre vanlig å ha barn spredt over barnehager.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja, det er ganske interessant. Det har vel en del med demografi å gjøre, hvordan folk bor, hva som er sosiale arenaer og som du sier kollektiv o.l. som er annerledes i store byer enn andre steder. Og jo flere innbyggere, jo flere sabotører, og disse øker kanskje smitten "skjevt". Befolkningstetthet må også spille en rolle, hvor mange flere bor tett og i blokker som deler oppganger, fellesarealer osv. Flere som har jobber med risiko for smitte (bussjåfør, taxi, frisør osv). Større klasser på skolene.

I tillegg har byene en stor grad av tilreisende, kanskje dette også bidrar til "ukjent". Den største faktoren for kakestykket må likevel være tiltakene. Når ingen blir smittet på steder som er stengt vil andelen andre smittemåter være en større del av den store kaka. Slik man ser i Bergen, der er det mange som blir smittet på private samlinger, men det er også en ganske betydelig andel som blir smittet på arenaer som er nedstengt i Oslo. Da blir kakestykket deretter. Norge har jo bare én storby, så det er ikke nødvendigvis så enkelt å sammenligne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg så viser statistikken at personar av utanlandsksk opprinning er meir utsett for smitte og sjukdom. Det er (trur eg) mange fleire av dei i Oslo og omkringliggande område enn i resten av landet.

Det er nok fleire årsaker til at det er slik, både jobbsituasjon, språkbarrierer, tiltru (eller mangel på tiltru) til myndigheitene, integreringsproblem, D-vitamin etc. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...