Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (31 minutter siden):

Jeg kjørte en til lege som hadde allergisk sjokk, ikke pga vaksine, men av ukjent årsak. Det er visst rutine med overvåking en natt på sykehus etterpå, selv om man føler seg helt fin igjen. Sånn sett er det bra at ikke så mange blir allergiske når vaksinen settes, ellers ville sykehusene fylles opp av den grunn.

https://www.nrk.no/mr/fikk-allergisjokk-etter-koronavaksine-1.15317129

Fra samme artikkel:

Sitat
Cecilie Eikrem er sykepleier og fikk koronavaksinen onsdag ettermiddag før hun skulle begynne på seinvakt på Åse helsehus i Ålesund. Stikket gikk greit, men etter noen minutter skjønte hun at noe ikke var som det skulle.

– Det føltes som om jeg satt i et bål. Det begynte nederst i tærne og spredte seg oppover. Hjerte banket i uutholdelig fart og det prikket i armene og bena. Så snørte brystet mitt seg sammen og jeg brølte navnet på legen, forteller hun.

Leger og sykepleiere var til stede og Eikrem fikk raskt akutthjelp. Deretter ble hun sendt til sykehus for videre behandling.

Allergisjokk

Hun har trolig fått det man på fagspråket kaller anafylaktisk sjokk, også kalt allergisjokk.

Det betyr at kroppen reagerer voldsomt på et stoff som blir tilført kroppen gjennom et legemiddel eller en vaksine. Tung pust, hevelse i munn og lepper, blodtrykksfall og besvimelsestendens er vanlige symptom.

Tilstanden er veldig farlig dersom det ikke blir behandlet. Derfor må alle som tar vaksine i Norge, være under observasjon imellom 15 og 30 minutter etter at vaksinen er satt.

– Om man ser tegn på allergisk reaksjon får pasienten umiddelbart behandling med adrenalin, som alle som setter vaksiner har tilgjengelig. Da er det ikke farlig og alle som får allergisjokk i Norge blir friske, forteller Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket.

Bare ett tilfelle rapportert i Norge så langt

Norge har startet vaksineringen mot korona. Så langt har Legemiddelverket fått rapport om ett mulig tilfelle av allergisjokk i forbindelse med koronavaksine her i landet, men det har vært flere tilfeller i andre land.

– Ut ifra de internasjonale tallene vet vi at risikoen for å få et alvorlig allergisjokk er noe høyere ved denne vaksinen enn andre vaksiner, sier Madsen.

Foreløpige beregninger tyder på at én av 100.000 kan få av en alvorlig allergisk reaksjon. Madsen påpeker at det er viktig å se dette tallet i sammenheng.

– Flere vanlige legemidler har mye høyere risiko for allergisjokk, for eksempel penicillin, der ca. en av 10.000 får en allergisjokk, sier han.

Er det grunn til å være redd for å ta koronavaksinen dersom man er allergisk eller tidligere har fått allergisjokk?

– Nei det tror vi ikke, men dersom man reagerer på den første dosen av vaksinen skal man ikke ha en dose nummer to.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Er det grunn til å være redd for å ta koronavaksinen dersom man er allergisk eller tidligere har fått allergisjokk?

– Nei det tror vi ikke, men dersom man reagerer på den første dosen av vaksinen skal man ikke ha en dose nummer to.

Mulig jeg bør informere denne personen om det. Siden reaksjonen kommer med en gang og det er helspersonell som setter vaksinen blir det ordnet opp på stedet, så man er i gode hender.

Pc Lynet skrev (10 minutter siden):

- Om man ser tegn på allergisk reaksjon får pasienten umiddelbart behandling med adrenalin, som alle som setter vaksiner har tilgjengelig. Da er det ikke farlig og alle som får allergisjokk i Norge blir friske, forteller Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Noen kommentarer på de siste innleggene:

- Det er forståelig at helsearbeidere bør få vaksine tidlig, men det skal også sies at ikke alle er like kritiske med tanke på koronahåndteringen. Å vise til intensivarbeidere og luftambulanse er alt for tendensiøst. De bør selvsagt få vaksine tidlig og er nok allerede inkludert i gruppa på 15 000. Legeforeningen argumenterer for at andre grupper i helsevesenet (130 000 personer) også skal få tidlig kølapp. Jeg er absolutt ingen ekspert på sammensetningen av antall mennesker i helsevesenet, men jeg synes det er fornuftig å dele de opp i en kritisk og en mindre kritisk gruppe. Den mindre kritiske gruppa kan godt få rykke f.eks 3 plasser frem i prioritetskøa i stedet for å flytte alle til f.eks prioritetsgruppe 2. Grunnen til det er at jeg synes aldrende helsearbeidere med risikofaktorer bør prioriteres fremfor unge kvikke helsearbeidere uten risikofaktorer. Det er forskjell på en 60-årig sykepleier med nedsatt lungekapasitet og en 20-årig sykepleier med tipp topp helse.

- Munnbind fungerer i følge svært mange studier om spredning i rom og fra en mer fysisk analyse av hvordan pust sprer seg i lufta og kunnskap om viral load. Det er veldig merkelig at FHI "har gått helt Tegnell" som om det har gått prestisje i det.

- Helg uenig i at folkerike kommuner bør få snike i vaksinekøa. Se på Norges smittetkartet som et kart over skogbranner. Det brenner i godt over halvparten av landets kommuner. Da starter man ikke å slukke der slukkearbeidet er mest krevende mens det får utvikle seg i alle småkommunene. Vi har 356 kommuner i landet. Den halvparten med lavest innbyggertall, altså 50% av kommunene, har bare 8% av landets innbyggere. De 10% mest folkerike kommunene har faktisk hele 58% av befolkninga.

Helt enig og denne utviklingen så jeg. Jeg er helt enig i at kritisk helsepersonell som er hyppig i kontakt med pasienter skal få vaksine (sykepleiere, helsesøstre som har kontakt med barn, paramedics, portører på sykehus mm).

Men fastlege, allmennleger osv? Nei! Direkte latterlig. Hvorfor det?

1. Har man luftveisinfeksjon skal man ikke gå til fastlegen etc, dette har vært instruks siden mars.
2. Har man noen form for symptom som ligner på et korona symptom så får man ikke lov å komme til slike leger.
3. Man testes for korona helt andre steder og av helt annet personell.
4. Leger har i økende grad videosamtaler med pasienter.
5. Det er fortsatt usikkert hvorvidt man sprer sykdommen om man har fått vaksine.

Direkte latterlig når jeg ser fastleger mener at de burde få snike i vaksinekøen. Men jeg forutså at det kom til å skje.

Jeg har også siste uken lest om flere leger som bevisst sniker i vaksinekøer akkurat som jeg trodde ville skje.

Quote

 

Legen snek i vaksinekø

 

Kommuneoverlege Jakob Thorkildsen i Berlevåg valgte helt bevisst å sette den første koronavaksinen på seg selv. Det er i strid med reglene fra FHI. Thorkildsen sier han gjorde først og fremst for å vise at vaksinen er trygg. Det melder ifinnmark.

 

Akkurat som leger hamstret det man trodde var effektiv medisin mot korona i mars (til privat bruk) så ser vi nå det samme med vaksiner. Myndighetene må sette en stopper for dette asap!

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 said:

Men fastlege, allmennleger osv? Nei! Direkte latterlig. Hvorfor det?

1. Har man luftveisinfeksjon skal man ikke gå til fastlegen etc, dette har vært instruks siden mars.
2. Har man noen form for symptom som ligner å et korona symptom så får man ikke lov å komme til slike leger.
3. Man testes for korona helt andre steder enn og av helt annet personell.
4. Leger har i økende grad videosamtaler med pasienter.

Direkte latterlig når jeg ser fastleger mener at de burde få snike i vaksinekøen. Men jeg forutså at det kom til å skje.

Fastleger ser kanskje 10-20 forskjellige personer per dag, så om de blir smittet så kan det være en katastrofe.

Og det har f.eks vært instruksen å ikke bringe gammel dynamitt til politistasjonen i mange tiår, men folk gjør det uansett. Flere ganger i året.

Man må forutsette at folk med korona møter opp hos fastlegen, bevisst eller ubevisst. Ikke alle har symptomer og ikke alle setter seg inn i reglene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fastleger ser kanskje 10-20 forskjellige personer per dag, så om de blir smittet så kan det være en katastrofe.

Og det har f.eks vært instruksen å ikke bringe gammel dynamitt til politistasjonen i mange tiår, men folk gjør det uansett. Flere ganger i året.

Man må forutsette at folk med korona møter opp hos fastlegen, bevisst eller ubevisst. Ikke alle har symptomer og ikke alle setter seg inn i reglene.

Vel jeg fikk faktisk i nyere tid beskjed en gang om å komme inn med en mistenkelig pakke til Politiet som hadde blitt lagt utenfor. Så Politiet er like sløve på dette. Jeg ringte fra trygg avstand for å fortelle at det var forlagt en pakke utenfor og fikk beskjed om om ta den med inn. I etterkant når de innså idiotien sin (som jeg spurte de om var lurt) ble det litt ramaskrik og de prøvde å legge skylden på meg :)

Samt de gangene jeg har tatt vaksiner ifb. med reise har det aldri vært fastlegen men de som jobber på lab'en som har satt den i armen på meg. Fastlegen har gjort papirarbeidet og ber meg vente på gangen og andre har satt sprøyten.

Ingen går heller til fastlegen med noe som er akutt. Ergo, ikke enig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
torbjornen skrev (På 3.1.2021 den 4.13):

Er det forresten nokon som veit kvifor land som Israel og Storbritannia tilsynelatande har fått tilsendt langt fleire dosar per folketal enn det Norge og EU har fått? Er det fordi dei var tidleg ute med godkjenning slik at dei fekk all vaksinen som vart produsert i starten for seg sjølv?

De har godkjent og bestilt tidligere enn andre. At Norge ikke har gjort det samme er pur idioti når vi trenger såpass få doser målt mot resten av verden.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 said:

Vel jeg fikk faktisk i nyere tid beskjed en gang om å komme inn med en mistenkelig pakke til Politiet som hadde blitt lagt utenfor. Så Politiet er like sløve på dette. Jeg ringte fra trygg avstand for å fortelle at det var forlagt en pakke utenfor og fikk beskjed om om ta den med inn. I etterkant når de innså idiotien sin ble det litt ramaskrik og de prøvde å legge skylden på meg :)

Samt de gangene jeg har tatt vaksiner ifb. med reise har det aldri vært fastlegen men de som jobber på lab'en som har satt den i armen på meg. Fastlegen har gjort papirarbeidet og ber meg vente på gangen og andre har satt sprøyten.

Ergo, ikke enig.

Hvilken forskjell gjør det hvem som setter sprøyten? Dette viruset spres til stor grad av at folk puster i nærheten av hverandre.

Så fremt fastleger kommer i nærheten av mange folk som puster, så bør de være tidlig ute med å bli vaksinert. Spesielt når de da er i kontakt med veldig mange som er i risikogrupper.

Jeg syns også butikkansatte og f.eks prester bør være tidlig ute med å bli vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvilken forskjell gjør det hvem som setter sprøyten? Dette viruset spres til stor grad av at folk puster i nærheten av hverandre.

Så fremt fastleger kommer i nærheten av mange folk som puster, så bør de være tidlig ute med å bli vaksinert. Spesielt når de da er i kontakt med veldig mange som er i risikogrupper.

Jeg syns også butikkansatte og f.eks prester bør være tidlig ute med å bli vaksinert.

Forskjellen var at jeg ikke var inne hos legen når jeg satt vaksiner før jeg skulle reise. Jeg fikk beskjed om å gå rett til laben.

Sist gang jeg var hos legen (oktober 2020) brukte vi begge munnbind og det ble også fakturert for munnbindet legen brukte. Jeg har også skrevet tidligere at butikkansatte spesielt i dagligvare bør bli vaksinert tidlig, de treffer vesentlig flere mennesker i løpet av en dag. Det samme med personale på sykehus som håndterer svake pasienter som er innlagt (også portørene).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Fastleger ser kanskje 10-20 forskjellige personer per dag, så om de blir smittet så kan det være en katastrofe.

Og det har f.eks vært instruksen å ikke bringe gammel dynamitt til politistasjonen i mange tiår, men folk gjør det uansett. Flere ganger i året.

Man må forutsette at folk med korona møter opp hos fastlegen, bevisst eller ubevisst. Ikke alle har symptomer og ikke alle setter seg inn i reglene.

Svært mange har yrker som innebærer kontakt med mange mennesker daglig. Alt fra bussjåfører til kassaarbeidere, resepsjonister, bartendere, vektere, servitører, konsultering i offentlige og private kontorer osv. Kanskje over en million mennesker. Det blir helt feil å flytte en så stor gruppe fram i køa og da tilsvarende flytte eldre og sårbare kanskje over 1 million plasser bakover.

Gjest ca5c4...88c skrev (10 minutter siden):

De har godkjent og bestilt tidligere enn andre. At Norge ikke har gjort det samme er pur idioti når vi trenger såpass få doser målt mot resten av verden.

Samme argument som små kommuner vs store. Jeg er med på logikken i form av å geografisk avgrense pandemien der det er raskest å avgrense, men synes ikke det bør telle kjempemye. Det bør først og fremst være en eller annen optimering av å redusere tap av menneskeliv, men uten å åpne pandoras boks av kreativ køsniking. Derfor er jeg tilhenger av et enkelt og forståelig system, framfor et pinlig nøyaktig beregnende uforståelig system. En slags "black box" som gir folk konkret kølapp ut fra hundrevis av parametere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Sist gang jeg var hos legen (oktober) brukte vi begge munnbind og det ble også fakturert for munnbindet legen brukte. Jeg har også skrevet tidligere at butikkansatte spesielt i dagligvare bør bli vaksinert tidlig.

Det hjelper så klart mye, men munnbind beskytter ikke 100%, og leger kommer også fort opp i situasjoner der pasienter må ta av seg munnbind eller legen må ta på pasienten.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Forskjellen var at jeg ikke var inne hos legen når jeg satt vaksiner før jeg skulle reise. Jeg fikk beskjed om å gå rett til laben.

Sist gang jeg var hos legen (oktober 2020) brukte vi begge munnbind og det ble også fakturert for munnbindet legen brukte. Jeg har også skrevet tidligere at butikkansatte spesielt i dagligvare bør bli vaksinert tidlig, de treffer vesentlig flere mennesker i løpet av en dag.

Det høres ut som du har en skurk av en fastlege her. Fakturere for munnbindet legen brukte? Det er uansett ganske forskriftsregulert hva en fastlege kan ta betalt for av pasientene - hans personlige munnbind går nok neppe under det. 

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Svært mange har yrker som innebærer kontakt med mange mennesker daglig. Alt fra bussjåfører til kassaarbeidere, resepsjonister, bartendere, vektere, servitører, konsultering i offentlige og private kontorer osv. Kanskje over en million mennesker. Det blir helt feil å flytte en så stor gruppe fram i køa og da tilsvarende flytte eldre og sårbare kanskje over 1 million plasser bakover.

Sier ikke at fastleger skal være fremst i køen.

Men det kan også nevnes at mange fastleger også jobber på legevakt, eller er i beredskap i forhold til korona-tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Sier ikke at fastleger skal være fremst i køen.

Men det kan også nevnes at mange fastleger også jobber på legevakt, eller er i beredskap i forhold til korona-tiltak.

Jepp - i distriktene er det helt vanlig at fastlegene har legevakt utenfor ordinær arbeidstid. Litt mindre vanlig i de store byene da legevakta som oftest ansetter  legene selv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Svært mange har yrker som innebærer kontakt med mange mennesker daglig. Alt fra bussjåfører til kassaarbeidere, resepsjonister, bartendere, vektere, servitører, konsultering i offentlige og private kontorer osv. Kanskje over en million mennesker. Det blir helt feil å flytte en så stor gruppe fram i køa og da tilsvarende flytte eldre og sårbare kanskje over 1 million plasser bakover.

Helt riktig. En hvilken som helst lege er heller på ingen måte kritisk, man går eks. ikke til en almennlege om man har noe akutt. Dette fordi det fort kan ta 14 dager å få en time hos din fastlege og fordi de sier at du skal ta kontakt med legevakt på sykehus i slike tilfeller.

Paramedics derimot som bringer akutte pasienter til sykehus bør være tidlig i vaksinekøen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Helt riktig. En hvilken som helst lege er heller på ingen måte kritisk, man går eks. ikke til en almennlege om man har noe akutt. Dette fordi det fort kan ta 14 dager å få en time hos din fastlege og fordi de sier at du skal ta kontakt med legevakt på sykehus i slike tilfeller.

Feil - alle fastleger er pålagt å ha hastetimer. Men helt klart man går ikke til fastlegen ved sterke brystsmerter. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Feil - alle fastleger er pålagt å ha hastetimer. Men helt klart man går ikke til fastlegen ved sterke brystsmerter. 

Feil - hastetimer blir i veldig stor grad fylt opp med pasienter som trenger sykemelding til arbeidsgiveren sin. Du har lite erfaring med dette skjønner jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Feil - hastetimer blir i veldig stor grad fylt opp med pasienter som trenger sykemelding til arbeidsgiveren sin. Du har lite erfaring med dette skjønner jeg.

Jeg påpekte bare noe som var faktuelt feil i innlegget at det fort kan ta 14 dager å få time hos fastlegen. Jeg sa ingenting om hva de ble brukt til. Men at det helt klart at det brukes en del av folk som må ha sykemeldinger er det ingen tvil om - men systemet er nå sånn at det skal dateres samme dag. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
3 minutes ago, William_S said:

Jeg påpekte bare noe som var faktuelt feil i innlegget at det fort kan ta 14 dager å få time hos fastlegen. Jeg sa ingenting om hva de ble brukt til. Men at det helt klart at det brukes en del av folk som må ha sykemeldinger er det ingen tvil om - men systemet er nå sånn at det skal dateres samme dag. 

Det er ikke faktuit feil, det er veldig få hastetimer tilgjengelig. Man må ringe i et halvtimes tidsrom rett etter åpningstid for få få ofte 1 av 2 hastetimer og disse har man så og si aldri nubbesjangs til å få. 

Ser man i kalenderen til fastleger er det nesten umulig å få time før om 1-2 uker. Jeg har personlig selv aldri fått en time raskere enn 10 dager med mindre noen har avbestilt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
17 minutes ago, William_S said:

Det høres ut som du har en skurk av en fastlege her. Fakturere for munnbindet legen brukte? Det er uansett ganske forskriftsregulert hva en fastlege kan ta betalt for av pasientene - hans personlige munnbind går nok neppe under det. 

Nå skrev jeg ikke at det var fastlegen som fakturerte munnbindet. I det tilfellet var det en allmennlege via avtale på arbeidsplassen fordi fastlegekontoret ikke hadde ledig time de nærmeste 3 ukene. Hun tok da 50,- for "smittvernmateriale".

Fastleger får helt sikkert dekket dette via andre ordninger.

NB! Det er forøvrig ikke legens feil at fastlegeordningen fungerer dårlig. De har eks. 20 minutter per pasien og på den tiden går mye til papirarbeid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...