Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

4 hours ago, torbjornen said:

Ein ting eg kjem til å hugse er Hallvard Sandberg og den flotte kunsten på veggen hans.

Begynte å lure på hvem du pratet om. Første offentlige veggmaleriet som kom til tankene mine var dette, men helt sikkert en annen kunstner det da. Uansett framtiden kommer ikke til å bli kjedelig med hun der i führer-setet :laugh:

f8ec3b3d-7d5d-4e1b-b5f8-a0938c0a08eb?fit

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstra vaksinering for 222 kommuner
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Helsedirektoratet mener at 222 av kommunene som potensielt må gi fra seg vaksinedoser, bør kunne gjennomføre ekstra vaksinering i slutten av juli.

Regjeringen åpnet i forrige uke for en sterkere geografisk omfordeling av vaksiner. Folkehelseinstituttet hadde da anbefalt å gi flere vaksinedoser til 24 kommuner på Østlandet som har hatt vedvarende høyt smittetrykk. For at de skal kunne få flere vaksinedoser, lå det an til at 319 kommuner måtte gi fra seg noen vaksinedoser.

Sitat

I et dokument fra Helsedirektoratet kommer det frem at 266 kommuner har svart på spørsmålet om de kan vaksinere ekstra i ukene 29–31. Av dem sier 166 kommuner at de kan vaksinere ekstra, mens 56 kommuner er usikre.

HELSEDIREKTORATET: 222 AV DE 266 KOMMUNENE BØR KUNNE VAKSINERE EKSTRA I SOMMERFERIEN
I en rapport fra Helsedirektoratet kommer det frem hvor mange kommuner som har sagt ja til å vaksinere ekstra i fellesferien, dersom regjeringen går inn for en skjevfordeling av vaksinene.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/helsedirektoratet-222-av-de-266-kommunene-boer-kunne-vaksinere-ekstra-i-sommerferien.n1Sy4xZve

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen følger FHIs anbefaling - skjevfordeler vaksiner
https://www.vg.no/nyheter/i/7KW5JB/regjeringen-foelger-fhis-anbefaling-skjevfordeler-vaksiner

Sitat

Helseminister Bent Høie sier regjeringen vil skjevfordele vaksiner etter FHIs anbefaling, blant annet fordi et flertall av kommunene har svart at de vil ha mulighet til å vaksinere ekstra i sommerferien.

Vaksiner til hardt rammede kommuner
https://www.nrk.no/nyheter/1.15501952

Sitat

Helse- og omsorgsminister Bent Høie sier på pressekonferansen onsdag at regjeringen går inn for en omfordeling av vaksiner til hardt rammede kommuner.

Høie: – Gjør at vi kan åpne raskere
https://www.nrk.no/nyheter/1.15501959

Sitat

– Norge kan gjenåpne samfunnet raskere som følge av en geografisk fordeling av vaksinene, sier helseminister Bent Høie på en pressekonferanse om fordeling av vaksiner onsdag.

– Den viktigste grunnen til at regjeringen går inn for en omfordeling av vaksiner, er at det øker muligheten for at vi sammen kan åpne opp samfunnet litt raskere. Det vil komme alle til gode, sier Høie.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Da ble det som fryktet, tidenes mest meningsløse skjevfordeling ble en realitet til tross for massiv motstand mot vedtaket. Fuck alle syke som ikke bosetter seg sentralt på Østlandet,  Magda på 60 med kreft og kols må vente til 18 åringene i Oslo er vaksinerte før hun kan få sin dose, for det har sentrale styresmakter i oslo bestemt :) Hipp hipp!

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Da ble det som fryktet, tidenes mest meningsløse skjevfordeling ble en realitet til tross for massiv motstand mot vedtaket. Fuck alle syke som ikke bosetter seg sentralt på Østlandet,  Magda på 60 med kreft og kols må vente til 18 åringene i Oslo er vaksinerte før hun kan få sin dose, for det har sentrale styresmakter i oslo bestemt :) Hipp hipp!

... eventuelt 24 kommuner som møter FHIs kriterier inkludert Oslo? Hva er greia med Oslo-hatet? :S

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

... eventuelt 24 kommuner som møter FHIs kriterier inkludert Oslo? Hva er greia med Oslo-hatet? :S

Det er jo bare en realitet at flere bydeler i Oslo har begynt å vaksinere gruppe 9 ifølge deres egne oversikter, at disse bydelene skal få tildelt enda mer på toppen av det de allerede har fått med en økining på 60% flere doser på bekostning av risikogruppene ellers i landet syns jeg er forkastelig. De andre kommunene som får skeivfordelte doser er det noe enklere å argumentere for da de fortsatt i stor grad holder på med sine risikogrupper. Oslo blir dradd frem fordi det er den kommunen i Norge som har kommet lengst i å vaksinere sine risikogrupper, Oslo har og en negativ smittetrend, å det har jo seg da en gang  slik at vaksiner ikke fungerer bakover i tid. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Nå ble det sagt at man forventet at alle i risikogruppene var vaksinert før man startet skjevfordelingen.

Forøvrig er vel 18 åringer blant de første som får vaksine i den store 18-45 gruppa, så de vil fort få vaksine når man har kommet seg ned til 45 åringer ja.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Jeg klarer ikke forstå alt hat mot Oslo...

Sånn seriøst når det kommer til isolasjon og typ ting man har vært inni gjennom covid er jeg å regne som ganske hardcore, men selv jeg sliter som fxxx nå.

Oslo har vært typ låst ned i 9mnd så tenker folk kan klage etter de har opplevd det, fordi her i Oslo virker det som 80% av Norge har levd ganske så normalt hele denne perioden..

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare en realitet at flere bydeler i Oslo har begynt å vaksinere gruppe 9 ifølge deres egne oversikter, at disse bydelene skal få tildelt enda mer på toppen av det de allerede har fått med en økining på 60% flere doser på bekostning av risikogruppene ellers i landet syns jeg er forkastelig.

De seks bydelene i Oslo samt de fem andre kommunene som har fått skjevfordeling til nå får ikke dette på toppen av den forrige skjevfordelingen. Det ble sagt på den forrige pressekonferansen. 

Lenke til kommentar

Alver, Askøy, Bjørnafjorden og Øygarden (nabokommuner til Bergen) har hatt kontinuerlig smitte siden predikanten fra Øygarden var på besøk i Askøy. Så da må disse kommunene avgi vaksiner. Forstå det den som kan.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Nå ble det sagt at man forventet at alle i risikogruppene var vaksinert før man startet skjevfordelingen.

Det er bullshit, jeg er i gruppe 4 å fikk akkurat utsatt min vaksine time fordi helsepersonell skal vaksineres de neste 2 ukene med sin andre dose  (som jeg syns er helt greit forøvrig) men om 2 uker så står da min kommune fortsatt fast på gruppe 4, og da skal skeivfordelingen allerede ha startet. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare en realitet at flere bydeler i Oslo har begynt å vaksinere gruppe 9 ifølge deres egne oversikter, at disse bydelene skal få tildelt enda mer på toppen av det de allerede har fått med en økining på 60% flere doser på bekostning av risikogruppene ellers i landet syns jeg er forkastelig. De andre kommunene som får skeivfordelte doser er det noe enklere å argumentere for da de fortsatt i stor grad holder på med sine risikogrupper. Oslo blir dradd frem fordi det er den kommunen i Norge som har kommet lengst i å vaksinere sine risikogrupper, Oslo har og en negativ smittetrend, å det har jo seg da en gang  slik at vaksiner ikke fungerer bakover i tid. 

Nå vrir du på virkeligheten. Bare fordi man har begynt å vaksinere en gruppe begyr ikke at man er ferdig med risikogruppene. Blant annet av praktiske årsaker så er man nødt til å blande disse gruppene for å ikke kaste bort vaksiner. Synes du det er forkastelig også?

Det er altså slik at Oslos bydeler ikke er ferdige med risikogruppene selv om de har begynt på personer som ikke er i risikogruppene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Du får kritisere noen deler av Oslo, og ikke tro får et øyeblikk at ikke vi andre i Oslo har en hvis bismak til de områdene også.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Når vestlandet hadde høy smittespredning var det ikke snakk om skjevfordeling for oss, heller motsatt.

Det er som alt annet, Oslo blir prioritert mens resten av landet blir nedprioritert. 

Endret av .berZerk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det er bullshit, jeg er i gruppe 4 å fikk akkurat utsatt min vaksine time fordi helsepersonell skal vaksineres de neste 2 ukene med sin andre dose  (som jeg syns er helt greit forøvrig) men om 2 uker så står da min kommune fortsatt fast på gruppe 4, og da skal skeivfordelingen allerede ha startet. 

Det var det som ble sagt. Om din kommune har nedprioritert risikogrupper så synes jeg det er drøyt at andre kommuner skal lide pga det. Hvis vaksinering av helsepersonell i din kommune hindrer Oslo med omegn å åpne opp så får dere vente med helsepersonellet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Filmen om Bent Høie kommer på kino i slutten av november, i tide til jul. Den heter "Rødt nivå - blå løsning". Kristoffer Joner spiller hovedrollen, og filmens handling foregår 80% i venterommet utenfor Dagsrevyen sitt studio. Espen Nakstad spiller seg selv, og han er med i alle scenene selv om han kun har én replikk, nemlig ordet "bekymret". Den skal du se.

Foretrekker heller og bli overkjørt av en semitrailer enn og se den filmen.

Lenke til kommentar

Synes denne skjevfordelingen er ganske hårreisende, og Bent Høie klarte ikke å forklare hva dette ville bety vedr. gjenåpningen på dagens pressekonferanse. Merket meg at journalistene tilstede var hakket mer aggresive med spørsmålene enn hva de tidligere har vært. 

Dette får garantert etterspill. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, nirolo said:

Så hvor lenge har vestlandet vært nedsteng da? 7 mnd?

Du må gjerne sette deg inn i Bergen sine nedstengninger, det positive her er at politikerne her har vært tidlig ute med tiltak og greid å snu trenden ofte. I realiteten burde vel egentlig vi bare brutt alle regler, det er jo tilsynelatende det som gir gevinsten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (3 minutter siden):

Du må gjerne sette deg inn i Bergen sine nedstengninger, det positive her er at politikerne her har vært tidlig ute med tiltak og greid å snu trenden ofte. I realiteten burde vel egentlig vi bare brutt alle regler, det er jo tilsynelatende det som gir gevinsten.

Så det var Bergen du snakket om da du skrev vestlandet?

Du har virkelig liten innsikt når du sier at Oslo med omegn har høy smitte fordi vi har brutt alle regler. Da får du ikke noen sympati fra meg i hvert fall.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...