Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Morromann said:

Jo mer vi ser lyset i enden av tunnelen jo mer tar enkelte av dere fullstendig av i den fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen dere. Kjenner at jegbegynner å få denne tråden fullstendig i halsen, det er rett og slett destruktivt p lese all elendighetsdyrkingen her. Men man kan neppe ha noe særlig god innsikt i økonomi når man går rundt og fantaserer om "målrettede nedstenginer" i uoverskuelig fremtid ". Noen skal jo finansiere dette og da hjelper det ikke om de fleste er offentlig ansatte med hjemmekontor den dagen hundretusenvis av mennesker som har jobbet i verdiskapende virksomhet står i kø hos Frelsesarmeens suppekjøkken.

For å si noe realistisk om det suppekjøkkenet. Dersom det skulle gå så ille som du svartmaler her Morromann. Sier det slik fordi du jo er som en drøvtygger som gulper opp igjen ting og tygger det på ny :laugh:

Om suppekjøkkenet, så tror jeg selv Frelsesarméen hadde satt seg litt på bakbeina, da nok deres motto er å hjelpe de fattige og svake, og ikke drive selve sosialkontoret som en parallell til NAV.

Evige nedstenginer vil jo ikke fungere fordi det vil massakrere alt som er av verdiskapning og politiet vil ikke lenger ha ressurser til å håndheve det; før den tid vil de også ha hendene fulle med å ta seg av kriminaliteten som kommer til eksplodere samt opptøyer.  Noen har luftet teorien om at Sverige aldri gikk i lockdown fordi de rett og slett ikke har ressurser til å håndheve slikt i enkelte utenforskapsområder og jeg begynner å tro at det kan være noe i det. 

Var da veldig til negativt oppgulp Morromann. Ikke mye Morro. Vi vet jo at norsk politi omtrent ikke har råd til å dele en krone-is med sine ansatte en varm sommerdag, så lite penger de får i fra staten Norge til drift. Men, hos svenskene er det vel andre tilstander hvor politi er redd for å møte ghettoene.

Palestinere much i Malmø?

Du benekter jo egentlig at vaksinen virker noe særlig når du skriver slikt. Jeg begynner å lure på om du faktisk ønsker at dette ikke skal ta slutt i og med at du utelukkende og kun tenker ut det aller aller verste som kan skje hele tiden. Det er så ufattelig destruktivt at jeg ikke finner ord for det 

Det begynner å bli litt kjedelig med disse kommentarene. Minner litt om uthengning. Han er jo ikke akkurat i konspiratori-leiren, men det virker som at han bare serverer en del av den typen nyheter. Og det må det være rom for i tråden. Du er så engasjert Morromann, at jeg antar du klarer å skrive om andre ting også som kanskje er av mer nyttig karakter og også mer interessant?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (10 minutter siden):

Det var ikke i episenteret på østkanten folk ringte og avbestilte time. Det var i "typiske hjem med piano i stuen" hvor man føler mer at man har en rett til å bestemme sin plass i køen på grunn av sin "posisjon" i samfunnet. "Vet De ikke hvem jeg er"?

Husk på at dette i tillegg til å gjelde mange ressurssterke personer typisk på Oslo vest, så var det også eldre aldersgrupper som ble vaksinert i påsken enn de som skal vaksineres i sommerferien. Da står tradisjoner som hytteturen i påsken sterkt, kanskje en god del sterkere enn hos yngre aldersgrupper. Det å omstille seg er gjerne lettere for de yngre.

Det blir helt sikkert litt surr i sommerferien fordi folk utsetter, men det er ikke sikkert det blir så ille heller. Mange kommuner har i hvert fall et godt bookingsystem og at man tilbyr doser som er til overs raskt, så blir det ledige timer kommer man likevel til å få massevaksinert for full pupp i sommer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

For å si noe realistisk om det suppekjøkkenet. Dersom det skulle gå så ille som du svartmaler her Morromann. Sier det slik fordi du jo er som en drøvtygger som gulper opp igjen ting og tygger det på ny :laugh:

Om suppekjøkkenet, så tror jeg selv Frelsesarméen hadde satt seg litt på bakbeina, da nok deres motto er å hjelpe de fattige og svake, og ikke drive selve sosialkontoret som en parallell til NAV.

Jeg har bestemt meg for å ta det mer med ro. Jeg reagerer kanskje litt for personlig på en del innlegg her hvor det er for mye av hva jeg vil kalle katastrofetenkning. Så jeg har bestemt meg for å ignorere det mer eller mindre for man kan uansett ikke få gjort noe mer med at man har en forskjellig vinkling og forskjellig syn. Denne tråden er også blitt ganske hva skal jeg si....død. For et år tilbake og senere en det også ble det jo flere sider daglig grunnet omfattende aktivitet, nå er det stort sett "en hard kjerne" igjen som diskuterer her inne, minst 90% har gått lei, selv de som var veldig aktive og engasjerte. De er fortsatt på disusjon.no men ser ut til å ha mistet innteressen for corona nå. Og den tendensen vil fortsette. Blir som en TV-serie kan man si som har top ratings til å begynne med, men etterhvert daler innteressen. Nå er vi inne i sesong 2 av COVID-19:Norway på diskusjon.no og seerteallene har stupt og fortsetter å stupe og snart er det kroken på døra. Til høsten vil det neppe være mer enn 2-3 igjen som skriver her og det er ikke sikkert det blir fylt opp en side her daglig lenger. Blir som TV-serier som i starten er på alles lepper; men som senere har flyttet sendetid etter midnatt og det kuttes ned til 5 episoder i året grunnet lav innteresse. "Hva, går den ennå"? Blir som filmer/serier som i pre-strømmetiden gikk "som hakka møkk" men endte opp senere å bli solgt på billigsalg på DVD for 20 kroner. Eller ble gitt bort. Blodfans av The Beatles som aldri kom seg videre og investerte full i solokarrierne deres og tril og med kjøpte alle soloalbumene til Ringo.

Men tenk  - det er jo litt artig da; det var jo opprinnelig EN tråd om corona og den ble etterhvert så enorm at den ble delt opp i Corona Norge, Corona Verden og Corona USA. Til høsten vil entusiasmen for å diskutere dette være så lav at de like så godt kan slå trådene sammen igjen.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Jeg har bestemt meg for å ta det mer med ro. Jeg reagerer kanskje litt for personlig på en del innlegg her hvor det er for mye av hva jeg vil kalle katastrofetenkning. Så jeg har bestemt meg for å ignorere det mer eller mindre for man kan uansett ikke få gjort noe mer med at man har en forskjellig vinkling og forskjellig syn

:dribble:gurgle. Ja det samme sa du jo i går også. hehe

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt spesiell sak fra Narvik. Det blir kanskje litt mer sånne holdninger blant noen på steder det har vært lite smitte og ganske "milde" tiltak over tid?

Legen tordner mot egen befolkning: – Folk dro på jobb med symptomer på korona
https://www.nrk.no/nordland/folk-i-narvik-reiste-og-dro-pa-jobb-med-koronavirus-_-kommunelegen-oppgitt-1.15501000

Sitat

Smittevernoverlegen i Narvik fortviler. Ifølge han skal flere med koronasmitte ha dratt på jobb og reise, selv om de hadde symptomer.

Om få måneder skal alle i Norge ha fått første del av koronavaksinen. Vi kan skimte et lite lys i den tilsynelatende endeløse tunnelen.

Men i Kjøpsvik i Narvik kommune, har det skjedd en stor oppblomstring av smitte på oppløpssiden.

15 personer har blant annet fått påvist smitte på sementfabrikken Norcem, og smitten er ventet å stige de nærmeste dagene.Totalt er 25 personer bekreftet smittet og over 100 sitter i isolasjon eller karantene.

Bakgrunnen for smitten får smittevernoverlege i Narvik, Thomas Hultstedt, til mildt sagt å bli oppgitt.

Sitat

– Vi har flere tilfeller av folk som har gått på jobb når de har symptomer. De samme personene fikk senere påvist koronaviruset. Folk har også reist ut av kommunen eller unnlatt å teste seg, på tross av at de har symptomer eller er nærkontakter til noen med påvist smitte.

Sitat

Skrekkeksempel på 17. mai

Hultstedt sier at det klareste eksempelet på dårlig dømmekraft skjedde på nasjonaldagen, mandag.

Da bestemte en nærkontakt til en som hadde fått påvist koronasmitte, at vedkommende skulle på busstur ut av fylket.

– En person hadde fått beskjed om å holde seg i ro, men valgte heller å dra på tur ut av fylket. Vi fikk ikke tak i personen, men vi fikk hjelp av politiet til å få denne personen hjem i karantene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

OK. Men det er jeg enig i. Jeg er enig i TISK, men lockdowns og yrkesforbud må stoppe nå. Jeg er helt enig. TISK er bra. Og så bør de som har sår hals og hoster, men ikke har feber og ellers føler seg frisk kunne jobbe på hjemmekontor til man blir bedre. Det bør gjelde for vanlig forkjølelse og annen slik drit også av hensyn til kolleger.

Det er jo ingen som ynskjer lockdown og yrkesforbod. Men skulle det bli eit stort utbrot kan det jo bli nødvendig med målretta tiltak (som ikkje rammar unødvendig) eller i verste fall ei kort lokal nedstenging f.eks. Men nedstengingar i all evigheit får vi garantert ikkje.

Kva som vil skje med smitte, tiltak eller økonomi i framtida får tida vise, og så kan vi om nokre år diskutere kva som vart gjort rett eller feil. Eg er iallefall optimistisk og trur at pandemien i det store og heile snart er over og at også økonomien vil greie seg godt. Det kan følgje personlege tragediar med konkursar, men så lenge kundegrunnlaget er der vil nye bedrifter oppstå i kjølvatnet etter dei gamle.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Litt spesiell sak fra Narvik. Det blir kanskje litt mer sånne holdninger blant noen på steder det har vært lite smitte og tiltak over tid?

Legen tordner mot egen befolkning: – Folk dro på jobb med symptomer på korona
https://www.nrk.no/nordland/folk-i-narvik-reiste-og-dro-pa-jobb-med-koronavirus-_-kommunelegen-oppgitt-1.15501000

Håper de får sparken og blir nektet dagpenger.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men tenk  - det er jo litt artig da; det var jo opprinnelig EN tråd om corona og den ble etterhvert så enorm at den ble delt opp i Corona Norge, Corona Verden og Corona USA. Til høsten vil entusiasmen for å diskutere dette være så lav at de like så godt kan slå trådene sammen igjen.

Mye av grunnen til dette var at den opprinnelige tråden ble for mye å holde styr på, startet du å skulle prøve å moderere noe så var det plutselig 3 nye sider med krangling før du var ferdig med å huke av innleggene du skulle fjerne eller splitte ut. Samt som et tiltak mot at vi skulle unngå denne "harde kjernen" som diskuterer med hverandre eksklusivt og skaper miljø som er vanskelig å trenge innpå. Korona kategorien er vel fortsatt en særdeles aktiv kategori , men det er klart at når vi nærmer oss slutten av pandemien for oss i Norge så forsvinner jo og litt interessen for å diskutere det videre :) Å slå sammen tråder blir nok ikke aktuelt uansett, selv håper jeg på at kategorien etterhvert dør ut og korona blir et fjernt minne ;) 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Det begynner å bli litt kjedelig med disse kommentarene. Minner litt om uthengning. Han er jo ikke akkurat i konspiratori-leiren, men det virker som at han bare serverer en del av den typen nyheter. Og det må det være rom for i tråden. Du er så engasjert Morromann, at jeg antar du klarer å skrive om andre ting også som kanskje er av mer nyttig karakter og også mer interessant?

Jeg skrev det vel litt i affekt. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal gi noe mer oppmerksomhet til dystre scenarier mer nå fordi jeg ikke får gjort noe mer med det uansett og jeg vet at folk er forskjellige. Denne tråden er uansett ikke hva den var likevel og nesten alle som deltok her til å begynne med har for lengst pakket sakene og forlatt "baren". Jeg blir her neppe om noen måneder jeg heller. Det er få serier som slutter med flagget til topps. Og det skjer definitivt ikke med denne tråden som nå dør en langsom død - akkurat som coronapandemien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Mye av grunnen til dette var at den opprinnelige tråden ble for mye å holde styr på, startet du å skulle prøve å moderere noe så var det plutselig 3 nye sider med krangling før du var ferdig med å huke av innleggene du skulle fjerne eller splitte ut. Samt som et tiltak mot at vi skulle unngå denne "harde kjernen" som diskuterer med hverandre eksklusivt og skaper miljø som er vanskelig å trenge innpå. Korona kategorien er vel fortsatt en særdeles aktiv kategori , men det er klart at når vi nærmer oss slutten av pandemien for oss i Norge så forsvinner jo og litt interessen for å diskutere det videre :) Å slå sammen tråder blir nok ikke aktuelt uansett, selv håper jeg på at kategorien etterhvert dør ut og korona blir et fjernt minne ;) 

Vel, man må ikke bla like mange sider bakover i tråden for å finne ut hva som ble skrevet for noen timer siden lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Verda vil nok halde fram som før, og pandemien vil etter kvart bli eit fjernt minne. Det vil nok bli forska mykje på handteringa av pandemien i dei kommande åra. Til neste år vil folk diskutere heilt andre ting. Men vi kan iallefall fortelje born og borneborn om då vi greidde delvis å stanse ein pandemi ved hjelp av tiltak og vaksiner, noko som aldri har skjedd før. Og at levealderen steig i løpet av pandemien.

Det er jo også ein lang 22. juli-tråd her i forumet, men det er liten aktivitet der no når dette snart er 10 år sidan.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Hehe, hadde dette vært en TV-serie ville direktørene for TV-selskapet sagt "det var det; nå skroter vi denne serien. Sponsorene trekker seg. Takk for innsatsen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns mange har et veldig snevert syn på "tiltak" når det snakkes om å videreføre noen av dem etter pandemien. Jeg kan f.eks. ikke se for meg at vi fjerner pleksiglassene forann kassene i matbutikker med det første. Å kunne ha møte på øret mens man går tur er også helt magisk, håper det blir videreført som helt greit i all fremtid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Hehe, hadde dette vært en TV-serie ville direktørene for TV-selskapet sagt "det var det; nå skroter vi denne serien. Sponsorene trekker seg. Takk for innsatsen".

Det har jo nesten vore som ein tv-serie. Eg har av og til lurt på kva som har skjedd elles i verda det siste halvanna året bortsett frå korona og den amerikanske valkampen. Eg tykkjer at Nrk (og andre) kunne ha hatt breiare dekning av andre saker på bekostning av alt korona-vaset dei har komme med.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Karantene enkelt og billig tiltak...

Det er oppsiktvekkende at ingen har regnet på hvor mange årsverk som har gått tapt det siste året+.

Med ca 120 000 smittede, kan man si at det har gått minst 120 000 uker i isolasjon, pluss X antall ganger dette i karantene for nærkontakter.

Vi snakker altså om mange tusen årsverk i karantene+isolasjon på ett år. Unge, friske mennesker som må sitte hjemme og ta en "friuke" for de har vært i samme rom som en med covid-19. No problem, så lenge Nav betaler.

Nå kompliseres regnestykket selvfølgelig noe pga. barn og pensjonister, uføre og andre som ikke gjør noe - pluss alle som kan ha hjemmekontor i karantenen/isolasjonen. Men det burde absolutt være mulig å kalkulere ut dette.

Godt poeng. Men det hadde nok også kosta med ein million nordmenn utslått av korona på same tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...