Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (1 minutt siden):

Det er viktig at man tenker seg om både en, to og tre ganger når det er snakk om såpass inngripende tiltak som et portforbud. FrP mener jeg har helt rett her. Advokatforeningens innvendinger mener jeg også er bra. Får satse på at flere partier kraftig kommer på banen og skalerer ned dette evt sender forslaget i retur til regjeringa. For å sitere Advokatforeningen så er ikke dette ebola. 

Jeg tror ikke helt du eller advokatforeningen forstår at selv om koronaviruset ikke er i nærheten av så dødelige som Ebola, så kan det føre til ett betydelig høyere antall døde når helsevesenet bryter sammen.

Får vi den smittsomme mutasjonen fra UK for fullt her er det bare å se hvor galt det går i UK nå. London er på bristepunktet. Alle operasjoner som ikke er akutt livsviktige utsettes. Ambulanser får ikke hjelp folk før det har gått timer og sykehus vil ikke ta i mot pasienter.

Selv om koronaviruset har en dødelighet på under en prosent i snitt, kan den for komme opp i 10% om helsevesenet bryter sammen. Selv unge på 30-40-50 år vil dø uten god behandling på sykehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ber folk unngå å reise kollektivt i helga:

- Ikke reis kollektiv med mindre du virkelig må, og legg helgeturen til nærområdet. De ansatte i kollektivtrafikken gjør alt de kan for å opprettholde et trygt kollektivtilbud til de som er nødt til å reise kollektivt.

Det skriver Ruter i en pressemelding torsdag.

Søndag innførte regjeringen nye tiltak, der det ble annet ble oppfordret til å unngå å ha besøk eller å besøke andre. Mange tilbringer tid ute, og forrige helg dukket det opp bilder av fulle t-baner på vei til Oslomarka.

Ruter skriver i pressemeldingen at flere årsaker gjorde at de opplevde trengsel, noe de kaller "svært uheldig" når det pågår en pandemi.

Det er derfor de nå kommer med en oppfordring.

- Det er fullt forståelig at folk har behov for å komme seg ut, men vi oppfordrer sterkt til ikke å benytte kollektivtrafikken til fritidsaktiviteter. Vi må alle bidra til at de som må reise kan gjøre dette på en trygg måte. Vi håper alle følger denne oppfordringen, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Ruter skriver videre at de vil følge trafikkbildet og sette inn ekstra busser hvis det blir behov. Vektere vil også bistå på sentrale holdeplasser der det er fare for mange reisende.

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke helt du eller advokatforeningen forstår at selv om koronaviruset ikke er i nærheten av så dødelige som Ebola, så kan det føre til ett betydelig høyere antall døde når helsevesenet bryter sammen.

Får vi den smittsomme mutasjonen fra UK for fullt her er det bare å se hvor galt det går i UK nå. London er på bristepunktet. Alle operasjoner som ikke er akutt livsviktige utsettes. Ambulanser får ikke hjelp folk før det har gått timer og sykehus vil ikke ta i mot pasienter.

Selv om koronaviruset har en dødelighet på under en prosent i snitt, kan den for komme opp i 10% om helsevesenet bryter sammen. Selv unge på 30-40-50 år vil dø uten god behandling på sykehus.

Vi snakker om Norge her ikke UK. Kan ikke sammenlignes engang. Bor langt flere i London og omegn enn det gjør i hele Norge på langt mindre areal. Virusets spredningsvilkår har derfor langt mindre potensiale her. Og det er knapt folk under 40 som dør av covid 19 - de står for under 1% av covid 19 relaterte dødsfall her i landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Vi snakker om Norge her ikke UK. Kan ikke sammenlignes engang. Bor langt flere i London og omegn enn det gjør i hele Norge på langt mindre areal. Virusets spredningsvilkår har derfor langt mindre potensiale her. Og det er knapt folk under 40 som dør av covid 19 - de står for under 1% av covid 19 relaterte dødsfall her i landet. 

Danmark sliter jo allerede veldig med mutasjonen, ja bosetningsmønsteret er også litt annerledes enn Norge, men Danmark er ikke så ulikt Norge ellers. 

Du gikk helt glipp av poenget til PC lynet, han sa ikke at folk under 40 dør av Covid, han sa det kan skje om man får en situasjon der helsevesenet blir overbelastet og man må begynne å prioritere hvem som skal få helsehjelp. Du vet jo ikke hvor mange under 40 år som har blitt reddet av behandling på sykehus.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Vi snakker om Norge her ikke UK. Kan ikke sammenlignes engang. Bor langt flere i London og omegn enn det gjør i hele Norge på langt mindre areal. Virusets spredningsvilkår har derfor langt mindre potensiale her. Og det er knapt folk under 40 som dør av covid 19 - de står for under 1% av covid 19 relaterte dødsfall her i landet. 

Forstår du ikke at London har betydelig bedre sykehuskapasitet enn Oslo? Folk bor like tett i Oslo som i London. Grunnen til at folk under 40 knapt nok dør er som Fnugle nevner sykehusbehandling. I London må de snart si nei til de over en viss alder. I Norge får alle behandling uansett hvor gammel man er om det er hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Forstår du ikke at London har betydelig bedre sykehuskapasitet enn Oslo? Folk bor like tett i Oslo som i London. Grunnen til at folk under 40 knapt nok dør er som Fnugle nevner sykehusbehandling. I London må de snart si nei til de over en viss alder. I Norge får alle behandling uansett hvor gammel man er om det er hensiktsmessig.

Vel det kan være en liten del av årsaken - men ser man også på sykehustallene utgjør folk under 40 en liten andel av innlagte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (12 minutter siden):

Vel det kan være en liten del av årsaken - men ser man også på sykehustallene utgjør folk under 40 en liten andel av innlagte. 

Fordi vi ikke har stor smittespredning! Går smittespredningen eksponentielt vil vi få flere kritisk syke som trenger sykehus behandling enn vi har kapasitet til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):

Det er viktig at man tenker seg om både en, to og tre ganger når det er snakk om såpass inngripende tiltak som et portforbud. FrP mener jeg har helt rett her. Advokatforeningens innvendinger mener jeg også er bra. Får satse på at flere partier kraftig kommer på banen og skalerer ned dette evt sender forslaget i retur til regjeringa. For å sitere Advokatforeningen så er ikke dette ebola. 

De tenker jeg selvsagt om både en og to og tre ganger før det ville blitt aktuelt. Mange føler det er veldig inngripende. Personlig bryr jeg meg ikke så mye. Portforbud (sent på kvelden og natta) hadde ikke endret hverdagen min nevneverdig, da jeg sjelden er ute på den tiden av døgnet og fint kan tilpasse mine fritidsvaner til det. Har man gyldig grunn til å ferdes utendørs, f.eks jobb, så kan man også ferdes som før. Folk som er bekymret for at ondsinnede skal ringe på døra eller snoke rundt huset, kan sove bedre.

Portforbud er på en måte mer ideologisk plagsomt ettersom liberale anser det som et angrep på friheten. Mer det enn at det har store praktiske konsekvenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

825 nye registrerte smittetilfeller i Norge

Torsdag ble det registrert 825 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 260 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 565. Onsdag ble det registrert 787 tilfeller, mens det mandag ble registrert 935.

Forrige torsdag ble det registrert 557 nye smittetilfeller.

Totalt er det bekreftet 53.792 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, det er den også i 61 kommuner.

Økning fra i går, ser vi nyttårs smitten her? Blir nok over 1000 i morgen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 timer siden):

Forstår du ikke at London har betydelig bedre sykehuskapasitet enn Oslo? Folk bor like tett i Oslo som i London. Grunnen til at folk under 40 knapt nok dør er som Fnugle nevner sykehusbehandling. I London må de snart si nei til de over en viss alder. I Norge får alle behandling uansett hvor gammel man er om det er hensiktsmessig.

Hvorfor sliter NHS nesten alle vintere med influensa om de er "bedre " en Norge ?

De klager jo alltid på mangler, do a google search.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 timer siden):

Fordi vi ikke har stor smittespredning! Går smittespredningen eksponentielt vil vi få flere kritisk syke som trenger sykehus behandling enn vi har kapasitet til!

Så er derfor vi har hatt rekord på rekord i smitte, men nedgang i antall innlagte ?

Var jo masse smitte for flere uker siden, ennå ser vi nedgang i antall innlagte og de døde siste ukene er nesten alltid over 80år på sykehjem.

Var vel 6 døde under 50år sist jeg sjekket av 50k bekreftet smitte , med mørketall er det vel nærmere det doble antallet som har vært smittet.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Så er derfor vi har hatt rekord på rekord i smitte, men nedgang i antall innlagte ?

Var jo masse smitte for flere uker siden, ennå ser vi nedgang i antall innlagte og de døde siste ukene er nesten alltid over 80år på sykehjem.

Var vel 6 døde under 50år sist jeg sjekket av 50k bekreftet smitte , med mørketall er det vel nærmere det doble antallet som har vært smittet.

Enig med deg i dette.  Norge hadde nok reelt sett 3-4k smittede pr dag i mars/april. FHI anslo da at man kun fanga opp 10% av smitten. Vi har ikke sett den samme takten på antall sykehusinnleggelser nå, man kan trekke frem at det gikk fra omtrent 20 innlagte 12 mars da Norge stengte ned til 324 innlagte 1 april. Altså en voldsom stigning på 3 ukers tid. Smittesituasjonen i Norge den gang var kritisk - det samme kan man ikke si nå. Jeg mener det vi ser nå er en vintersesong som forventet. Influensaen er borte, men det er covid 19 som har overtatt plassen. At det nok vil skje en del dødsfall i januar pga covid 19 tviler jeg ikke på - men januar er samtidig også den måneden det skjer flest dødsfall i Norge i snitt. Jeg mistet faktisk selv to besteforeldre i januar måned (to ulike år bare så det er sagt). 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
 

Legane fryktar ny smittebølgje og vil forbi dei eldre i køen

Legeforeningen meiner det hastar å få vaksinert helsearbeidarar før ei ny smittebølgje kjem. No vil dei ha fleire helsearbeidarar først i vaksinekøen.

– Det vert teikna opp eit bilete av bølgje nummer tre om ein til to månader. Styresmaktene har allereie sett i gang tiltak med det scenarioet for auge. Då treng me friskt helsepersonell til å behandle dei som vert sjuke. Både covid-pasientar, men også andre, seier Marit Hermansen, som er leiar i Legeforeningen.

– Bør tenke seg om ei gong til

Så langt har Folkehelseinstituttet sagt at 15.000 helsearbeidarar kan få vaksinen på lik linje som dei eldste i risikogruppa. Dette er helsepersonell som er vanskeleg å erstatte om dei skulle bli sjuke, slik som intensivsjukepleiarar eller personell i luftambulansen.

Men å opne for at endå fleire skal få er ikkje aktuelt, seier Preben Aavitsland, overlege i Folkehelseinstituttet.

– Me synest det er vanskeleg å flytte unge, friske menneske før i køen. Om me skal vaksinere 130.000 sjukepleiarar og legar no, ja, så blir det 130.000 av dei eldre som må flyttast lengre bak i køen. Det synest me er vanskeleg å gjere, seier Aavitsland.

Han seier at det i verste fall kan koste liv, og meiner at Legeforeningen bør tenke seg om ei gong til.

– Viss legane skal før i køen, så må dei gå før sine egne, eldre pasientar, seier Aavitsland.

FHI fryktar ikkje helsekrise i Helse-Noreg

Hermansen meiner det at styresmaktene no førebur seg på ei ny bølgje og ein ekstraordinær smittesituasjon også bør føre til meir vaksinering av helsepersonell, slik at Helse-Noreg er klare for det som måtte komme.

Aavitsland er ikkje uroa for kapasiteten ved ei eventuell ny bølgje,

– Me ser ikkje for oss at det samtidig vil vere meir enn oppimot 10 prosent som er borte frå jobb. Og dei aller fleste av våre helsetenester toler eit slikt fråvære. Men så har me altså prioritert nokre heilt kritiske tenester, slik som intensivavdelingar, der eit slikt fråvære kan bli vanskeleg, seier Aavitsland.

Det er eit eige etikkutval som har vore med på å vurdere kva grupper som skal få vaksinen først. Dei konkluderte med at eldre og sjuke bør få vaksinen først, og slikt har det blitt. Unntaket er altså helsepersonell i ekstra viktige posisjonar, og som ikkje er enkle å erstatte ved sjukdom.

I ei spørjeundersøking utført av NRK var det derimot fleirtal for å gje vaksinen først til helsepersonell, og deretter til personar i risikogruppa.

https://www.nrk.no/norge/legane-fryktar-ny-smittebolgje-og-vil-forbi-dei-eldre-i-koen-1.15317911

Preben Aavitsland er vel den som har har en den mest laid backe holdningen. I grunn stereotypien på en lat sørlending. Han tar alltid feil ref:

Sitat

Mener munnbind ikke fungerer mot virus: − En kulturell greie

Den nye coronaviruset har økt etterspørselen også utenfor Kina, men norske myndigheter sier de aldri kommer til å anbefale bruk av munnbind.

– Det er en kulturell greie i deler av Asia at man bruker mye munnbind når det går ulike virus som influensa. Men det er ingen gode holdepunkter for at det har noe for seg, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet til VG.

Han opplyser at FHI aldri har anbefalt folk i Norge å bruke munnbind.

– Det kommer vi heller ikke til å gjøre, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

Sitat

Lege kritisk: − Det er ubegripelig at FHI har motarbeidet munnbind så lenge

Det er gått to måneder siden Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefalte munnbindbruk på offentlige steder. FHI burde kommet raskere etter, mener lege Gunnar Hasle.

https://www.vg.no/nyheter/i/mRGg4L/lege-kritisk-det-er-ubegripelig-at-fhi-har-motarbeidet-munnbind-saa-lenge

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (31 minutter siden):

Legane fryktar ny smittebølgje og vil forbi dei eldre i køen

Legeforeningen meiner det hastar å få vaksinert helsearbeidarar før ei ny smittebølgje kjem. No vil dei ha fleire helsearbeidarar først i vaksinekøen.

– Det vert teikna opp eit bilete av bølgje nummer tre om ein til to månader. Styresmaktene har allereie sett i gang tiltak med det scenarioet for auge. Då treng me friskt helsepersonell til å behandle dei som vert sjuke. Både covid-pasientar, men også andre, seier Marit Hermansen, som er leiar i Legeforeningen.

– Bør tenke seg om ei gong til

Så langt har Folkehelseinstituttet sagt at 15.000 helsearbeidarar kan få vaksinen på lik linje som dei eldste i risikogruppa. Dette er helsepersonell som er vanskeleg å erstatte om dei skulle bli sjuke, slik som intensivsjukepleiarar eller personell i luftambulansen.

Men å opne for at endå fleire skal få er ikkje aktuelt, seier Preben Aavitsland, overlege i Folkehelseinstituttet.

– Me synest det er vanskeleg å flytte unge, friske menneske før i køen. Om me skal vaksinere 130.000 sjukepleiarar og legar no, ja, så blir det 130.000 av dei eldre som må flyttast lengre bak i køen. Det synest me er vanskeleg å gjere, seier Aavitsland.

Han seier at det i verste fall kan koste liv, og meiner at Legeforeningen bør tenke seg om ei gong til.

– Viss legane skal før i køen, så må dei gå før sine egne, eldre pasientar, seier Aavitsland.

https://www.vg.no/nyheter/i/eKayRy/foerste-coronavaksine-i-stavanger-til-105-aaring

 ---

Er det fler enn meg som stusser over at vi vaksinerer eldre over 100 år?!! Jeg forstår jo at vi må vaksinere folk i risikogruppe. Men å altså prioritere de som er over f.eks. 90 år foran helsepersonell, eller den generelle befolkning – bør vi virkelig gjøre det? 

Vi har jo knapphet på disse vaksinene! Alt for få doser er tilgjengelig! Da er det i mine ører umusikalskt å bruke de opp på mennesker som strengt tatt ikke har særlig mange år igjen (grunnet naturlig høy alder). 

Er jeg ufølsom nå? Kanskje litt? Misforstå meg rett … jeg ønsker jo at også eldre mennesker skal kunne leve et godt liv. Også eldre må ha normal tilgang på nødvendig medisin og utstyr. Men når det kommer til akkurat denne vaksinasjonsrunden, så er det knapphet. Hva med alle personer i 40-50-60-70-åra som samtidig er i risikogruppe? Det er jo nettopp disse som burde fått vaksine først. 

Dersom vaksinen ikke var en knapphets-ressurs, og vi hadde nok til alle, mener jeg selvfølgelig at også personer på over 100 år kan få. For alle del! Men … Nei, dette provoserer meg! Ikke bare er det knapphet på antall vaksiner – i tillegg er de jo kjempedyre! Vi må bruke de der vi kan få mest nytte igjen. 

Er min etikk helt på jordet? Mener jeg at noen på 100 år er mindre verdt enn noen på 60 år? Nei! Jeg mener jo egentlig ikke det. Selv om alder ikke definerer et menneskes verdi, må det da vel være lov å prioritere på bakgrunn av alder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/eKayRy/foerste-coronavaksine-i-stavanger-til-105-aaring

 ---

Er det fler enn meg som stusser over at vi vaksinerer eldre over 100 år?!! Jeg forstår jo at vi må vaksinere folk i risikogruppe. Men å altså prioritere de som er over f.eks. 90 år foran helsepersonell, eller den generelle befolkning – bør vi virkelig gjøre det? 

Vi har jo knapphet på disse vaksinene! Alt for få doser er tilgjengelig! Da er det i mine ører umusikalskt å bruke de opp på mennesker som strengt tatt ikke har særlig mange år igjen (grunnet naturlig høy alder). 

Er jeg ufølsom nå? Kanskje litt? Misforstå meg rett … jeg ønsker jo at også eldre mennesker skal kunne leve et godt liv. Også eldre må ha normal tilgang på nødvendig medisin og utstyr. Men når det kommer til akkurat denne vaksinasjonsrunden, så er det knapphet. Hva med alle personer i 40-50-60-70-åra som samtidig er i risikogruppe? Det er jo nettopp disse som burde fått vaksine først. 

Dersom vaksinen ikke var en knapphets-ressurs, og vi hadde nok til alle, mener jeg selvfølgelig at også personer på over 100 år kan få. For alle del! Men … Nei, dette provoserer meg! Ikke bare er det knapphet på antall vaksiner – i tillegg er de jo kjempedyre! Vi må bruke de der vi kan få mest nytte igjen. 

Er min etikk helt på jordet? Mener jeg at noen på 100 år er mindre verdt enn noen på 60 år? Nei! Jeg mener jo egentlig ikke det. Selv om alder ikke definerer et menneskes verdi, må det da vel være lov å prioritere på bakgrunn av alder? 

Nei du er helt rasjonell. Det er helt utrolig å sløse bort doser på de over 90 år, demente etc. I Norge har vi ett unaturlig forhold til døden der alle skal pines og plages og holdes i live lengst mulig for "etisk rett".

For meg er det mer etisk riktig at man beskytter helsepersonell i 20-60 årene som også risikerer alvorlig sykdom og død. Så bør risikogrupper under 60 år følge på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen kommentarer på de siste innleggene:

- Det er forståelig at helsearbeidere bør få vaksine tidlig, men det skal også sies at ikke alle er like kritiske med tanke på koronahåndteringen. Å vise til intensivarbeidere og luftambulanse er alt for tendensiøst. De bør selvsagt få vaksine tidlig og er nok allerede inkludert i gruppa på 15 000. Legeforeningen argumenterer for at andre grupper i helsevesenet (130 000 personer) også skal få tidlig kølapp. Jeg er absolutt ingen ekspert på sammensetningen av antall mennesker i helsevesenet, men jeg synes det er fornuftig å dele de opp i en kritisk og en mindre kritisk gruppe. Den mindre kritiske gruppa kan godt få rykke f.eks 3 plasser frem i prioritetskøa i stedet for å flytte alle til f.eks prioritetsgruppe 2. Grunnen til det er at jeg synes aldrende helsearbeidere med risikofaktorer bør prioriteres fremfor unge kvikke helsearbeidere uten risikofaktorer. Det er forskjell på en 60-årig sykepleier med nedsatt lungekapasitet og en 20-årig sykepleier med tipp topp helse.

- Munnbind fungerer i følge svært mange studier om spredning i rom og fra en mer fysisk analyse av hvordan pust sprer seg i lufta og kunnskap om viral load. Det er veldig merkelig at FHI "har gått helt Tegnell" som om det har gått prestisje i det.

- Helg uenig i at folkerike kommuner bør få snike i vaksinekøa. Se på Norges smittetkartet som et kart over skogbranner. Det brenner i godt over halvparten av landets kommuner. Da starter man ikke å slukke der slukkearbeidet er mest krevende mens det får utvikle seg i alle småkommunene. Vi har 356 kommuner i landet. Den halvparten med lavest innbyggertall, altså 50% av kommunene, har bare 8% av landets innbyggere. De 10% mest folkerike kommunene har faktisk hele 58% av befolkninga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan jo også hende at det er en vurdering om at det er mindre risikabelt å gi relativt lite testede vaksiner til eldre enn til yngre, i forhold til at vi vet veldig lite om langtidseffekter enda. Kan tenke meg at FHI ikke er veldig lystne på å snakke om dette, men om det skulle dukke opp noen senskader pga. vaksine, så er dette mye mindre problematisk for en 80-åring enn for en 30-åring, feks. 

En annen faktor er at vi ikke har bevist sterilisende immunitet enda. Da gir det mer mening å vaksinere de som har stor risiko for død men liten risiko for å smitte andre (ie. sykehjemspasienter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kalle Klo said:

Kan tenke meg at FHI ikke er veldig lystne på å snakke om dette, men om det skulle dukke opp noen senskader pga. vaksine, så er dette mye mindre problematisk for en 80-åring enn for en 30-åring, feks.

Du snakker om potensielle senskader fra vaksinen, men unnlater å nevne elefanten i rommet som er senskader fra covid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Cecilie fikk allergisjokk etter koronavaksine

Cecilie Eikrem måtte få akutthjelp etter at hun tok koronavaksinen onsdag ettermiddag. Likevel angrer hun ikke og oppfordrer alle andre til å vaksinere seg.

Jeg kjørte en til lege som hadde allergisk sjokk, ikke pga vaksine, men av ukjent årsak. Det er visst rutine med overvåking en natt på sykehus etterpå, selv om man føler seg helt fin igjen. Sånn sett er det bra at ikke så mange blir allergiske når vaksinen settes, ellers ville sykehusene fylles opp av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...