Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (24 minutter siden):

At Benbjo overdriver iblant er greit, man han har ikke skrevet dette du påstår her. Igjen argumenterer du mot deg selv, det er ingen som har skrevet her nå at man skal ha lockdowns i det uendelige og i hvert fall ikke Benbjo. Ikke en gang i nærheten!

Beklager at jeg blander meg inn, jeg er jo ingen moderator eller noe, men jeg begynner å bli litt lei av at man finner på hva andre mener for så å skrive lengre avhandlinger i caps lock mot egenkonstruerte stråmenn, og nå er tråden full av dette greiene her hver gang man er innom i stedet for gode diskusjoner. Tonen blir ikke spesielt god og jeg tror kanskje jeg snakker for flere.

Posten som er klistret øverst over tråden er jo en fin påminnelse tenker jeg :) 

Greit, jeg skal roe meg, men jeg blir lei av det her. De er det vel få som ikke er. Jeg skal være mer overbærende. Ser jeg noe som jeg synes er irriterende skal jeg telle til ti og late som jeg ikke så det.

Jeg mener; æresord, jeg skal bli mer overbærende. Det er et valg å la seg irritere over ting, det vet jeg. Negative nyheter er jo ikke det dominerende og man får jo ikke overbevist de man er grunnleggende og fundamentalt uenige i på alle områder heller:).

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

72 nye koronasmittede registrert i Oslo siste døgn
https://www.ao.no/72-nye-koronasmittede-registrert-i-oslo-siste-dogn/s/5-128-102128

Sitat

Det er registrert 72 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er seks over snittet de sju foregående dagene.

72 tilfeller er 38 flere enn på mandag, men ti færre enn samme dag forrige uke. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 84 smittede per dag.

Fortsatt ikke dumme tall i Oslo, men det er vel en sannsynlighet for at det kan øke noe de nærmeste dagene nå på grunn av etterslepet etter de røde dagene i helga, og mange nærkontakter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Behandlingsmetodene er bedre enn våren 2020. Vi er langt unna taket på kapasitet.

Hvor mye restriksjoner og ressurser skal vi bruke på at "unge" mennesker blir syke i tiden fremover?

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Fibonacci said:

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet nå? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Hvor mye restriksjoner skal vi bruke på at "unge" mennesker blir syke i tiden fremover?

Unge blir også lagt inn på sykehus. De som er sist i vaksinekøen (30-45) har 3-5% sannsynlighet for innleggelse:
https://www.fhi.no/nyheter/2021/britisk-virusvariant-er-assosiert-med-hoyere-risiko-for-sykehusinnleggelse/

Dette ville vært svært dumt å åpne opp alt nå som vi er så nærme at alle skal ha fått tilbud om første dose. Det går mot sommer hvor folk er mer utendørs. Forhåpentligvis vil antall tilfeller fortsette å gå nedover slik at samfunnet kan åpnes mer og mer. 

Hvis du ser på grafene så ser du at smittetallene har flatet ut, det samme har innleggelser. Det betyr at hvis vi åpner nå vil disse tallene stige. Vi er fremdeles et stykke unna FHI sitt mål om under 200 tilfeller hver dag. Jo flere daglige tilfeller vi har når det åpner opp jo raskere vil det stige også. 

Husk at vaksinene også tar en stund før de får effekt. Om du vaksinere i dag er du fremdeles ikke beskyttet før etter noen uker. 

Det er fremdeles mange i risikogruppene som ikke har fått vaksine. Min far f.eks har ikke fått vaksine enda selv om i hans aldersgruppe er det rundt 15% sjanse for innleggelse. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Behandlingsmetodene er bedre enn våren 2020.

Hvor mye restriksjoner og ressurser skal vi bruke på at "unge" mennesker blir syke i tiden fremover?

Svarert er kort, enkelt og konsinst: vi kan ikke og vi har ikke råd. Det er den nakne sannhet alt for mange ikke vil se i hvitøyet. Det at 230 milliarder har blitt brukt på tiltak og at det nå er køer hos Fattighuset er nok til at jeg mister nattesøvnen. Og selv når alle tiltakene opphører vil bedrifter som har "overlevd" med et skrik frem til da likevel måtte lide. Det vil garantert skje at flere selv etter slutten på lovkdown må begjæres konkurs fordi de ikke vil klare å ta igjen det økonomiske tapet for over et år med lockdowns.

Men dette vil prege oss i årene fremover. Post-lockdown-finanskrisen kommer til å vare mye lenger enn coronapandemien. Og det blir den dominerende delen av vår hverdag de neste årene fremover. Det blir garantert kutt i velferdstilbud og det blir paradoksalt nok en rødgrønn regjering som kommer til å foreta de mest dramatiske kuttene i velferdsordninger noensinne i norsk historie etter 1945; rett og slett fordi de ikke har noe valg.

Lenke til kommentar

Husk at det hvert år legges inn 3 600 -7 600 personer pga. influensa. At mennesker ligger på sykehus er ikke noe nytt og sensasjonelt. Det er faktisk ganske vanlig. Vi må ikke glemme at folk ble syke og døde i ganske store antall også før mars 2020. Hvorfor skal vi ha nulltoleranse nå?

I fjor vår var argumentasjonen at vi ikke skulle overbelaste helsevesenet. Den kneika kom vi oss over. Så ble det at eldre og syke ikke skulle dø. De fleste har nå fått vaksine. Nå er argumentasjonen at unge kan bli syke og/eller mutasjoner er mer smittsomme. Hva blir det neste?

fhi.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (14 minutter siden):

Slik jeg er skrudd sammen, så må det være mye mer slitsomt å være krampepositiv, og så bli skuffet gang på gang. 

Jeg er ikke krampepositiv men over et år med dette tærer på. "Følg med i neste episode" blir man også lei av etterhvert. Man får etterhvert en Groundhog Day-effekt om man kan kalle det slikt. Det jeg vet er at det aldri blir noen tilbakevending til noen "dugnadsfølelse" i folket slik det var mellom april og mai 2020. Det er ugjenkallelig over for alltid og bare å glemme at kan skje igjen i nærmeste fremtid om man bestemmer seg for stadig mer lockdowns og begrensninger på folks sosiale omgang og folks mulighet til å tjene til livets opphold. Svunnet. Om det er det man ønsker seg tilbake til kan jeg bare si det her og nå at det kommer ikke tilbake. Jeg har full forståelse for om man savner det, men det er over. Når krybben er tom bites hestene. Sosial uro i kjølvannet av pandemien er allerede en realitet flere steder i verden - og i Europa. Noe som kanskje er grunnen til at Sverige valgte å ikke stenge ned.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Husk at det hvert år legges inn 3 600 -7 600 personer pga. influensa. At mennesker ligger på sykehus er ikke noe nytt og sensasjonelt. Det er faktisk ganske vanlig. Vi må ikke glemme at folk ble syke og døde i ganske store antall også før mars 2020.

fhi.png

Så lenge det ikke er noen fare for overbelastning av helsevesenet er det ikke noe rasjonelt grunnlag for lockdowns. Det var det i mars 2020 og har vel vært for inntill noen måneder siden, men det er det i mye mindre grad nå og det vil ihvertfall ikke være det den dagen over 80% av befolkningen er vaksinerte.

Jeg har fulgt tiltaktene lojalt jeg, men jeg vet det går mot slutten. Og når jeg er fullvaksinert skal jeg ut og leve livet igjen og da vil jeg også se frem til den dagen munnbindpåbudet oppheves.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Husk at det hvert år legges inn 3 600 -7 600 personer pga. influensa. At mennesker ligger på sykehus er ikke noe nytt og sensasjonelt. Det er faktisk ganske vanlig. Vi må ikke glemme at folk ble syke og døde i ganske store antall også før mars 2020. Hvorfor skal vi ha nulltoleranse nå?

fhi.png

Du kan ikke sammenligne influensa som vi har en viss beskyttelse mot i samfunnet og vi ikke har tiltak mot med covid som vi ikke har beskyttelse mot og som vi har tiltak mot. 

Hadde vi ikke hatt tiltak mot Covid 19 så ville dødstall og innleggelsestall i Norge sett svært annerledes ut. 

Dessuten er det svært mange som blir langtidssyke av covid19 sammenlignet med f.eks influensa. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet nå? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Hvor mye restriksjoner skal vi bruke på at "unge" mennesker blir syke i tiden fremover?

Synes det er et godt spørsmål, for det er dette vi driver med nå. Målet har hele tiden vært å begrense antallet som blir alvorlig syke, dødsfall og viktigst; presset på helsetjenestene våre. Behandling av Covid-19 på sykehus krever store ressurser og personell, det er ikke noe man kan sammenligne med å behandle influensasyke slik vi gjør hvert år.

Det er derfor sykehusene ikke har kunnet levere den hjelpen de skal til alle siden pandemien begynte, og i mars-april i år hadde vi fulle intensivavdelinger ved flere sykehus i Helse Sør-Øst, på grunn av for mange smittede samtidig. Foreløpig er det fortsatt for mange av oss som ikke er vaksinert og beskyttet, så om vi hypotetisk hadde sluppet opp alt over natta og begynt å leve som normalt nå ville det resultert i altfor mange som trenger helsehjelp samtidig, selv om de er for det meste unge.

Når disse tingene ikke lenger blir konsekvensene av at folk blir smittet, så er det jo ikke lenger nødvendig med tiltak. Så svaret på spørsmålet er at vi nærmer oss veldig å være i den situasjonen at det ikke lengre gjør så mye at folk blir smittet, og da kan vi åpne opp helt. Det er hele tiden en avveining, men tro meg, er det noe regjeringen ønsker å få til før stortingsvalget er det virkelig å åpne opp så fort som overhodet mulig så lenge det er trygt.

Bare ikke heeelt enda, så vi må holde ut et par måneder til selv om det helt sikkert blir fine lettelser også de neste ukene for veldig mange av oss, så jeg tror de fleste vil få en relativt normal sommer slik som i fjor.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er tvilsomt at samfunnet hadde returnert til normalen og fri flyt av smitte med en gang tiltakene ble lettet på. De fleste har lært seg å vise hensyn og ta forholdsregler nå.

Mange stater i USA har fjernet restriksjonene, men folk er likevel forsiktige og smittetallene går nedover.

Nå når vaksinasjonsgraden begynner å bli såpass høy blant de mest sårbare, bør vi lette opp mye mer og la folk ta ansvar for egen helse. Om man virkelig frykter covid-19, kan man på frivillig basis fortsette å leve slik vi har gjort det siste året.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide at FHI presenterer et nytt vaksineringsscenario? Tidligere har de lagt frem nytt scenario hver 14. dag, men nå er det 20 dager siden sist (30. april). Jeg er spesielt spent på hvordan omprioriteringa mellom aldersgruppene vil påvirke tidsestimatene utover sommeren, samt om det er noen oppdaterte leveranseestimat for J&J, CureVac og Novavax.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Det er tvilsomt at samfunnet hadde returnert til normalen og fri flyt av smitte med en gang tiltakene ble lettet på. De fleste har lært seg å vise hensyn og ta forholdsregler nå.

Mange stater i USA har fjernet restriksjonene, men folk er likevel forsiktige og smittetallene går nedover.

Nå når vaksinasjonsgraden begynner å bli såpass høy blant de mest sårbare, bør vi lette opp mye mer og la folk ta ansvar for egen helse. Om man virkelig frykter covid-19, kan man på frivillig basis fortsette å leve slik vi har gjort det siste året.

Jeg frykter at mange har blitt såpass traumatisert av dette at de har utviklet alvorlig helseangst og at det vil bli værende hos dem veldig lenge. Jeg har selv slitt med bakteriofobi og OCD i livet og vil anta at de i kjølvannet av epidemien har blitt endemisk.,

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner til en del som har blitt fullstendig paranoide det siste året. Sitter bare og ser på nyheter og blir foret med skrekkscenarier dagen lang. Tør knapt gå ut av huset og er livredd for å bli smittet og dø. Hva slags livskvalitet har man da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (26 minutter siden):

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Behandlingsmetodene er bedre enn våren 2020. Vi er langt unna taket på kapasitet.

De fleste kommuner utenom Oslo henger katastrofalt etter vaksineringsplanen til FHI som sier at risikogruppene skal ha fått vaksine tilbud til midten av mai. Perr nå, vertfall med  skeivfordelingen som nå potensielt skal bli kommer vil ikke risikogruppene til å være vaksinerte med første dose før langt uti Juli. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fibonacci said:

Tycker man ska vänta till riskgrupperna i hela landet faktiskt er vaksinerade och att man har fått mer immunitet i befolkningen av vaksineringen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Er det ikke på tide at FHI presenterer et nytt vaksineringsscenario? Tidligere har de lagt frem nytt scenario hver 14. dag, men nå er det 20 dager siden sist (30. april). Jeg er spesielt spent på hvordan omprioriteringa mellom aldersgruppene vil påvirke tidsestimatene utover sommeren, samt om det er noen oppdaterte leveranseestimat for J&J, CureVac og Novavax.

Jeg tror det jobbes knallhardt nå med å finne ut dette, og at de har ventet så lenge som mulig for å være sikre på leveransene og se hvilken prosentandel skjevfordeling regjeringen gikk for (de gikk for 60%, ikke 80%). Det ble vel sagt etter pressekonferansen at de hadde håp om at den nye fordelingen kunne gjøre at vi blir et par uker fortere ferdig med alt, men at de ikke hadde regnet på det.

Så i en notis i går at Preben Aavitsland i FHI håpet på å at alle over 18 år skal ha fått første dose i "juni eller juli", ikke det tidligere "tilbud om vaksine innen månedsskiftet juli-august". Så om den retorikken har endret seg til det mer positive for en grunn gjenstår å se når scenarioet publiseres. 

Sitat

Aavitsland skriver i en e-post til NTB at leveransene fra de to produsentene, Pfizer og Moderna, nå er veldig stabile.

– Vi planlegger å motta 4,5 millioner doser av disse vaksinene i juni, juli og august. Fra uke 22 får vi rundt 340.000 doser i uken, skriver overlegen.

FHI og kommunene samarbeider nå for at alle over 18 kan få sin første dose i juni eller juli.

(...) – Det blir noen som må få andredose i august og september, men så er vi ferdige.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=31066

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finns det noen statistisk som visar hur många som har fått vaksinen i olika områden baserad på vaksine grupperna och inte ålder? 

Har ikke funnit noe och så vansklig att veta hur många i en viss ålder som är vaksinerade på grund av att de jobbar i helsevesenet eller er i en riskgruppe. 

Mer detaljerade planer som också visar når olika grupper i olika områder ska få vaksiner skulle också vara bra. 

Nu har jag läst och sökt en del efter information men förstår faktiskt inte speciellt mycket av vad som sker. 

FHI sina planer er för hela landet och verkar ikke stämma. Kommuner verkar frustrerade för att de får färre vaksiner än väntat och i alla fall en del, som Trondheim, verkar ikke tro att de har noen möjlighet att genomföra det FHI sier (ref plus artikel adressa idag och tidligare artiklar). Jag har ingen aning om når jag kan förvänta att bli vaksinerad.

Självklart möjligt att FHI sina scenarior kommer stämma men skulle vilja ha mer information.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...