Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 time siden):

Kanskje ikkje, men det vil føre til utgifter til opptrening og kanskje også uføretrygd. Det er ikkje berre belastninga på sjukehusa som gjer at ein framleis har ganske strenge tiltak sjølv om dei fleste i risikogruppene trass alt er vaksinerte. Sjølv om ein snart kan fjerne mange av tiltaka vil nok enkelte av tiltaka (som det å ikkje gå på jobb når ein er sjuk) stå ved lag fram til alle over 18 er vaksinerte, og kanskje enno lenger.

WHAT?????

Du mener i fullt ALVOR at vi skal stenge ned økonomien, ruinere flere bedrifter, driuve mennesker ut i selvmord, konkurs og fornedring i det uendelige for å unngå...FLØERE UFØRETRYGDEDE?`???????? Ser du selv hvor selmvotsigende du selv er her?

Så la meg da spørre; HVOR skal de pengene til å finansiere flere uføretrygdede komme fra da mener du?  Gleder meg egentlig ikke til svaret; kjenner heller at jeg koker over av frustrasjon over hvordan noen spå til de grader kan leve i en boble hvor de tror det bare er å stenge ned og stenge ned i det uendelige for alt som er relaterti til covid-19..

Tror fremtidige uiføre kan glemme uføretrygd. De pengene skal også komme fra et sted, vet du og det blir ikke oljefondet.

Nå er et alternativ å stenge ned grensene helt og la livet gå sin gang så vi slipper flere konkurser men det har jo du gjort krystallklart at du ikke vil høre nsakk om.

Og når får jeg høre:; "Norge har jo klart seg så bra"(så derfor vil vi klare oss bra i det uendelige med mer lockdowns og yrekesforbud). Regner med at det kommer snart.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Dei offisielle smittetala frå i går er for låge. I følgje lokalavisa har Helse Førde analysert positive prøver frå Årdal, Lærdal og Sunnfjord. Ingen av desse var med i VG si oversikt då eg sjekka i natt.

Det er alltid et visst etterslep i msis 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (55 minutter siden):

WHAT?????

Du mener i fullt ALVOR at vi skal stenge ned økonomien, ruinere flere bedrifter, driuve mennesker ut i selvmord, konkurs og fornedring i det uendelige for å unngå...FLØERE UFØRETRYGDEDE?`???????? Ser du selv hvor selmvotsigende du selv er her?

Så la meg da spørre; HVOR skal de pengene til å finansiere flere uføretrygdede komme fra da mener du? Hæ? Hæ? Gleder meg egentlig ikke til svaret; kjenner heller at jeg koker over av frustrasjon over hvordan noen spå til de grader kan leve i en boble hvor de tror det bare er å stenge ned og stenge ned i det uendelige for alt som er relaterti til covid-19..

Lykke til i køen tilø Fattighuset. Tror fremtidige uiføre kan glemme uføretrygd. De pengene skal også komme fra et sted, vet du og det blir ikke oljefondet.

Jeg hadde virkelig håpet jeg skulle slippe å fyres opp over ignoranse og mangel på kontakt med virkeligheten i dag på 17.mai men....

Nå er et alternativ å stenge ned grensene helt og la livet gå sin gang så vi slipper flere konkurser men det har jo du gjort krystallklart at du ikke vil høre nsakk om.

Og når får jeg høre:; "Norge har jo klart seg så bra"(så derfor vil vi klare oss bra i det uendelige med mer lockdowns og yrekesforbud). Regner med at det kommer snart.

Knaksje dere evighets-seigpiningslockdown-entusiaster burde betale ekstra med skatt for dette KOSTER FAKTISK! Lockdown-luksusfellen kommer før dere aner ordet av det og jeg regner med at det vil komme som et sjokk.

Å be folk om å halde seg borte frå jobb om dei er sjuke er vel ikkje for mykje å be om dersom ein har eit smittsamt virus som fører til mykje sjukdom? Eg meiner også at det å vaske hendene og halde avstand i ein slik situasjon vil vere lurt. Det er også heilt unødvendig å arrangere store festivalar. Alt dette er eksempel på tiltak som ikkje påvirkar økonomien nevneverdig. Skulle det komme eit virus som var alvorleg nok må ein ha strengare tiltak. Sett at det kom eit virus som gjorde at ein halv million nordmenn fekk varige mein, ville du då ha meint at ein ikkje skulle ha nokon tiltak i det heile teke?

Nå er et alternativ å stenge ned grensene helt og la livet gå sin gang så vi slipper flere konkurser men det har jo du gjort krystallklart at du ikke vil høre nsakk om

No møter du deg sjølv i døra. Eg meiner at det er ufornuftig å fjerne alle tiltak. Du ser ut til å meine at tiltak var greit med tiltak i 2020 og 2021, men at alt bør fjernast i 2022. FHI og regjeringa vil vere einige i dette, og difor vil grensene bli vidopne. Både fordi desse tiltaka skadar økonomien og fordi folk er leie av å ikkje kunne reise fritt. Dessutan fungerer ikkje tiltaka på grensene i dag, det er for mange hol i regelverket slik at ein får inn det eine viruset etter det andre, no sist ved at det indiske viruset har fått spreie seg i Bergen.

Førebels har vaksinene god effekt på dei virusvariantane som vi har sett til no. Så får vi håpe at dette går bra også etter at landet opnar opp og reisekarantene blir fjerna.

evighets-seigpiningslockdown-entusiaster

Når vi har klart oss gjennom halvanna år klarer vi ei kort nedstenging til dersom alt anna skulle gå gale. At det blir nedstengingar på rekkje og rad i det uendelege er det vel få som trur?

Har du noko statistikk som viser at det har vore auke i sjølvmord? Dersom det skulle gå så gale at vi får ei nedstenging til må ein sjølvsagt kompensere med støtte til bedriftene over statsbudsjettet slik ein har gjort no. Det blir mindre til framtidige pensjonistar, men det får så vere. Kanskje må bedrifter i f.eks. reiselivet omstille seg på grunn av endra reisemønster eller strengare klimatiltak, men at næringslivet må omstille seg er ikkje noko nytt. Slik har det alltid vore.

Eg byrjar å lure på om du kjem til å vere blant dei som brenn munnbind framfor Stortinget ved neste pandemi.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Talet på innlagde går rett veg:

Sitat

13:37 

Færre koronapasienter på Østlandet

17. mai er 85 koronapasienter innlagt på sykehus i Helse sør-øst. Det er det laveste antallet siden 28. februar.

I Helse nord er det innlagt fire koronapasienter 17. mai, like mange som dagen før. Også i Helse Midt er fire koronapasienter innlagt, like mange som dagen før.

Helse vest har foreløpig ikke oppdatert tallene mandag.

Helse Vest har 8 innlagde i følgje Dagsnytt.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 minutter siden):

Å be folk om å halde seg borte frå jobb om dei er sjuke er vel ikkje for mykje å be om dersom ein har eit smittsamt virus som fører til mykje sjukdom? Eg meiner også at det å vaske hendene og halde avstand i ein slik situasjon vil vere lurt. Det er også heilt unødvendig å arrangere store festivalar. Alt dette er eksempel på tiltak som ikkje påvirkar økonomien nevneverdig. Skulle det komme eit virus som var alvorleg nok må ein ha strengare tiltak. Sett at det kom eit virus som gjorde at ein halv million nordmenn fekk varige mein, ville du då ha meint at ein ikkje skulle ha nokon tiltak i det heile teke?

No møter du deg sjølv i døra. Eg meiner at det er ufornuftig å fjerne alle tiltak. Du ser ut til å meine at tiltak var greit med tiltak i 2020 og 2021, men at alt bør fjernast i 2022. FHI og regjeringa vil vere einige i dette, og difor vil grensene bli vidopne. Både fordi desse tiltaka skadar økonomien og fordi folk er leie av å ikkje kunne reise fritt. Dessutan fungerer ikkje tiltaka på grensene i dag, det er for mange hol i regelverket slik at ein får inn det eine viruset etter det andre, no sist ved at det indiske viruset har fått spreie seg i Bergen.

Førebels har vaksinene god effekt på dei virusvariantane som vi har sett til no. Så får vi håpe at dette går bra også etter at landet opnar opp og reisekarantene blir fjerna.

Når vi har klart oss gjennom halvanna år klarer vi ei kort nedstenging til dersom alt anna skulle gå gale. At det blir nedstengingar på rekkje og rad i det uendelege er det vel få som trur?

Har du noko statistikk som viser at det har vore auke i sjølvmord? Dersom det skulle gå så gale at vi får ei nedstenging til må ein sjølvsagt kompensere med støtte til bedriftene over statsbudsjettet slik ein har gjort no. Kanskje må bedrifter i f.eks. reiselivet omstille seg på grunn av endra reisemønster eller strengare klimatiltak, men slik har det alltid vore.

Eg byrjar å lure på om du kjem til å vere blant dei som brenn munnbind framfor Stortinget ved neste pandemi.

Tusern takk for fine stråmenn fra deg nok en gang.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Jeg har fulgt tiltakene til punkt og prikke i over et år og ofret veldig mye av hensyn til alvorlig syke familiemedlemmer så det der vil jeg ha meg frabedt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at ALLE tiltak bør fjernes, det er stråmenn fra deg noe jeg begynner å bli *ganske* lei av. Det går an å gjøre noe uten å ruinere økonomien som er en grunnleggende forutsetning for et velferdssamfunn og et helsevesene som vi har.

Nettopp. Og det er jo eigentleg det eg har sagt heile tida. Vi er eigentleg einige i det meste, bortsett frå at du meiner at ingen ting kan forsvare ei kort nedstenging til om alt skulle gå til helvete (Men kor sannsynleg er det?)

Eg trur det er på tide å leggje ballen død.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Og det er jo eigentleg det eg har sagt heile tida. Vi er eigentleg einige i det meste, bortsett frå at du meiner at ingen ting kan forsvare ei kort nedstenging til om alt skulle gå til helvete (Men kor sannsynleg er det?)

Eg trur det er på tide å leggje ballen død.

Sannsynloigheten er lik 0. Nå stanser jeg der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Rundt 150 personer. Hvor mange gikk i tog samme sted for to år siden? Kanskje 50 000? I så fall kan det gi en viss pekepinn på andel antivaxere. Ca 150/50000 = ca 0,3%. Hvis denne pekepinnen er noe i nærheten av riktig så lover det veldig bra for vaksinasjonsprogrammet! :)

Tror du mener «dumme antivaxxere». Sånn passe oppegående folk vil ikke bli sett sammen med Sharter-Svein i en kokko-konspiranoia-demo selv om de skulle virkelig frykte vaksinen. Den delen av befolkningen som kan finne på å ødelegge «flokkimuniteten» er de som ikke vil ha vaksine og derfor bare lar være å møte til vaksinasjon, ikke de 150 tullingene som tror Bill Gates infiserer de med en smittsom microchip-vaksine (ja det er faktisk en greie at gærninger tror vaksinerte kan smitte de med vaksinen).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/studie-vaksiner-effektive-mot-indisk-virusvariant.83V5CFFV2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Det ser lyst ut fremover, i hvert fall for Norge, EU og USA! Nå går smitten jevnt og trutt ned i de fleste (eller alle?) disse landene mens vaksiner pumpes ut, og vi i tillegg går mot varmere tider som også gjør sitt for å bremse smitten. Forhåpentligvis går det bare én vei nå, med gradvis gjenåpning uten at det vil føre til noen dramatisk smitteøkning. Verre er det selvfølgelig med majoriteten av verdens befolkning som må vente lenge på vaksiner. Nye mutasjoner vil nok komme når viruset brenner gjennom Asia, Afrika og Sør-Amerika, men forhåpentligvis vil eksisterende vaksiner samt innreisekarantene for uvaksinerte sørge for at livene våre går tilbake til normalen fra sensommeren. Er også spent på hvordan det utvikler seg i UK som hovedsakelig har brukt AZ, samt flere andre land som har brukt denne i tillegg til kinesiske og Sputnik V, om disse ikke har god nok effekt på de forskjellige variantene som etterhvert vil ta over. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fictivision skrev (3 timer siden):

Har noen vært i hotellkarantene og hvordan dere opplevde det? Hvordan var maten, renslighet av rommet? 

Fikk høre at hele opplegget kan være meget stressende. 

Opplevelsen var ganske bra, jeg sitter igjen med inntrykk av at media har lagd veldig mye utav noen få dårlige situasjoner. 

Rommet var strøkent når jeg kom, la også merke til at vaskedamene brukte veldig lang tid på å vaske rommene når folk sjekket ut. 
Maten var veldig bra, de banket på døren hver gang de leverte mat. Da ble den satt på et bord rett utenfor rommet. Når jeg var ferdig å spise så var det bare å sette ut igjen på bordet, så ble det plukket opp.

Ikke særlig stressende imo, jeg fikk egen taxi tildelt fra flyplassen til hotellet, og opplevde aldri noen store folkemengder eller at smittevernet ble brutt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 time siden):

Opplevelsen var ganske bra, jeg sitter igjen med inntrykk av at media har lagd veldig mye utav noen få dårlige situasjoner. 

Rommet var strøkent når jeg kom, la også merke til at vaskedamene brukte veldig lang tid på å vaske rommene når folk sjekket ut. 
Maten var veldig bra, de banket på døren hver gang de leverte mat. Da ble den satt på et bord rett utenfor rommet. Når jeg var ferdig å spise så var det bare å sette ut igjen på bordet, så ble det plukket opp.

Ikke særlig stressende imo, jeg fikk egen taxi tildelt fra flyplassen til hotellet, og opplevde aldri noen store folkemengder eller at smittevernet ble brutt. 

Hvor mange dager var du på karantenehotellet? Var du på luftetur i løpet av dagen, og måtte du i så fall si i fra i resepsjonen?

Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Hvor mange dager var du på karantenehotellet? Var du på luftetur i løpet av dagen, og måtte du i så fall si i fra i resepsjonen?

Jeg fikk svar på testen min sent på kvelden på den 8. dagen så jeg endte opp med å bli til den niende dagen og reiste hjem på morningen da. Var på luftetur flere ganger, måtte aldri si fra til resepsjon. Nasjonalt kontrollsenter tok derimot kontakt innimellom og spurte om hvor jeg var og hva jeg holdt på med, litt usikker på hvorfor, men vet om enkelte som fikk telefon fra kontrollsenteret daglig i løpet av karantenen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Pateia201 skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk svar på testen min sent på kvelden på den 8. dagen så jeg endte opp med å bli til den niende dagen og reiste hjem på morningen da. Var på luftetur flere ganger, måtte aldri si fra til resepsjon. Nasjonalt kontrollsenter tok derimot kontakt innimellom og spurte om hvor jeg var og hva jeg holdt på med, litt usikker på hvorfor, men vet om enkelte som fikk telefon fra kontrollsenteret daglig i løpet av karantenen. 

Så du kunne komme og gå som du ville men syntes opplegget var bra? Merker jeg begynner å tro på historiene om folk i karantene som valser rundt på butikker nær karantenehotellet her...

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0 skrev (6 minutter siden):

Så du kunne komme og gå som du ville men syntes opplegget var bra? Merker jeg begynner å tro på historiene om folk i karantene som valser rundt på butikker nær karantenehotellet her...

Ja, utifra hvordan media har fremstilt karantenehotell så ble jeg positivt overrasket. 

Har sagt det før og sier det igjen, det har aldri vert forbudt å gå på butikken for nødvendige ærend om man er i karantene. 

Endret av Pateia201
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pateia201 said:

Flott å høre. Jeg tenker det også har vært en del dramaqueens som har villedet media til å tro at det er så forferdelig rett og slett fordi de ikke har fått viljen sin eller standarden de er vant til hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Pateia201 skrev (6 minutter siden):

Ja, utifra hvordan media har fremstilt karantenehotell så ble jeg positivt overrasket. 

Har sagt det før og sier det igjen, det har aldri vert forbudt å gå på butikken for nødvendige ærend om man er i karantene. 

Tidtrøyte er vel neppe nødvendig ærend. 

Lenke til kommentar

Det stod tidligere at noen i Farmen prøvde å drikke antibac for å feste, og de fikk legehjelp etterpå. 

Så til tarmene.. tidligere begynte kineserne med lovfestet testing for korona i endetarmen. Og ikke nok med det, i dag står det på Tekst-tv at dyr kan ta opp oksygen fra tarmene. Dermed er det trolig at oksygenopptak i tarmene kan bli en behandling for mennesker! Ja.. dette blir veldig tarmorientert. Hvor mye skal de egentlig grave inni der.. Men det forklarer også hvorfor det kommer ut andre gasser fra tarmen. Fordi oksygenet allerede er skilt ut, kanskje. 

Lenke til kommentar
Sitat

201 nye koronasmittede i Norge

PUBLISERT KLOKKEN00:16 IKORONAVIRUSET

Det siste døgnet er det registrert 201 koronasmittede i Norge. Det er 378 mindre enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 354 koronasmittede per dag.

Tala er nok låge på grunn av 17. mai. Likevel er det i følgje VG si oversikt uvanleg mange smitta i Trondheim og Trøndelag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...