Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 time siden):

No er det ikkje gjort i ei handvending å produsere og distribuere nye vaksiner og å få vaksinert fleire millionar nordmenn ( og resten av verda) på nytt, så det kan bli nye nedstengingar når/dersom det kjem smittsame og dødelege variantar som vaksinene ikkje virkar på. Dommedag blir det derimot ikkje, og eg er elles einig i det som du skriv.

Det kan ikke bli flere nedstenigner, er det så vanskelig å forstå???? Økonomien vår kollapse; det blir ustabilt, verdiskapning forsvinner og skatteinntekter som skal sørge for å holde helsevesenet og trygdepenger til de permiterte blir fraværende. Jeg overdriver ikke. Konsekvensen ALENE av snart halvtannet år med nedstenginger har vi ikke sett starten på ennå men vi har noen skikkelige "overraskelser" i vente. Jeg blir ikke overrasket dog. Det vi har foran oss nå blir ILLE NOK! Så jeg antar at hele lockdown-systemet blir avviklet til fordel for en målrettet politikk med å utvide helsevesenet; kutte i undøg byråkrati samt sette i gang en enorm flytting av millarder fra andre budsjetter over i helsevesenet for å sørge for nok kapasistet om en ny variant med potensiale til å oversvømme helsevesenet skulle dukke opp. Men helsevesenet har ikke kollapset i Sverige. Ja, flere har død men slik er virkeligheten og slik var virkeligheten for våre forfedre på 1800-tallet som levde mye mer med dødelige viruser og bakterier hele tiden og var innstilt på at det var slik det var. Slikt blir vi NØDT TIL også fordi vi ikke kan stenge ned samfunnet til ruin og u-landstilstander hver eneste gang det er et smitteutbrudd. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så vanskelig å forstå. Isåfall får dere komme opp med et alternativ til hvordan en økonomi skal overleve lockdowns store deler av året i flere år fremover. Hvordan man skal finansiere det med en permittert befolkning, smpåbedrifter som går konkurs, kutt i velferdsordninger fordi det mangler skatteinntekter++++?

Hva er løsningen på det? Trykking av penger? Det er prøvd før.

Jeg skjønner at det med økonomi er vanskeligere og kjedeligere å sette seg inn i enn viruspandemier, jeg synes det selv, men det er en realitet likevel man MÅ forholde seg til. Staten kan ikke ordne opp med nedstenginger og kompensasjoner for permiterte og bedrifter i det uendelige.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Morromann said:

Det kan ikke bli flere nedstenigner, er det så vanskelig å forstå???? Økonomien vår kollapse; det blir ustabilt, verdiskapning forsvinner og skatteinntekter som skal sørge for å holde helsevesenet og trygdepenger til de permiterte blir fraværende. Jeg overdriver ikke. Konsekvensen ALENE av snart halvtannet år med nedstenginger har vi ikke sett starten på ennå men vi har noen skikkelige "overraskelser" i vente. Jeg blir ikke overrasket dog. Det vi har foran oss nå blir ILLE NOK! Så jeg antar at hele lockdown-systemet blir avviklet til fordel for en målrettet politikk med å utvide helsevesenet; kutte i undøg byråkrati samt sette i gang en enorm flytting av millarder fra andre budsjetter over i helsevesenet for å sørge for nok kapasistet om en ny variant med potensiale til å oversvømme helsevesenet skulle dukke opp. Men helsevesenet har ikke kollapset i Sverige. Ja, flere har død men slik er virkeligheten og slik var virkeligheten for våre forfedre på 1800-tallet som levde mye mer med dødelige viruser og bakterier hele tiden og var innstilt på at det var slik det var. Slikt blir vi NØDT TIL også fordi vi ikke kan stenge ned samfunnet til ruin og u-landstilstander hver eneste gang det er et smitteutbrudd. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så vanskelig å forstå. Isåfall får dere komme opp med et alternativ til hvordan en økonomi skal overleve lockdowns store deler av året i flere år fremover. Hvordan man skal finansiere det med en permittert befolkning, smpåbedrifter som går konkurs, kutt i velferdsordninger fordi det mangler skatteinntekter++++?

Hva er løsningen på det? Trykking av penger? Det er prøvd før.

Jeg skjønner at det med økonomi er vanskeligere og kjedeligere å sette seg inn i enn viruspandemier, jeg synes det selv, men det er en realitet likevel man MÅ forholde seg til. Staten kan ikke ordne opp med nedstenginger og kompensasjoner for permiterte og bedrifter i det uendelige.

Hva tror du egentlig skjer med samfunnsøkonomien ved frislipp og en stor andel får long covid? 

Det er en litt damned if you do, damned if you dont situasjon. 

Jeg har troen på at målrettede nedstenginger i fremtiden vil fungere fint uten at verden skrus tilbake til middelalderen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Hva er egentlig vitsen med å sprite hendene på vei ut av butikken, samtidig som du triller på en handlevogn?

Virker som at folk har gjort spriting som en vane, spriter på vei inn, og på vei ut.

Helt enig, de gjør det uten å tenke over det og det er tull. Covid sprer seg fra luftveiene, ikke fra hendene. Jeg har sluttet å bruke antibac på butikker. Jeg vasker hendene når jeg har kommet hjem slik man alltid skal. Sjansen for "berøringssmitte" er veldig nært 0, sjansen er der KANSKJE om man tar ut tunga og slikker på en overflate og så svelger det ned. Men selv det tror jeg man skal ha max uflaks for å "lykkes" med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Hva tror du egentlig skjer med samfunnsøkonomien ved frislipp og en stor andel får long covid? 

Det er en litt damned if you do, damned if you dont situasjon. 

Jeg har troen på at målrettede nedstenginger i fremtiden vil fungere fint uten at verden skrus tilbake til middelalderen 

Ja, hvordan overlevde våre forfedre på 1800-tallet med LAAAANGT VERRE smittsomme sykdommer enn covid-19? Helt utrolig. Var de bedre rustet til å takle virkeligheten? Var det fordi de ikke følte at de måtte ha en mamma stat til å ordne opp hvis virkeligheten banket på døra? Jezzz......

Det er ikke noe som heter "mpålrettet nedstenging" nå¨r økonoimien vår står foran en f*ckings kollaps!! Er det mulig????????

Jeg anbefaler å begynne å sette deg litt mer inn i økonomi og ta litt pause fra covid nå. Du har lest mer enn nok om det, det er helt sikkert.

Det er ikke "damned if you do damned if you dont"; det er "crap,scariness but managable if you do; society collaps and failed state if you dont".

Og det med long covid som du har fått på hjernen gidder jeg ikke en gang å kommentere.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Hva er egentlig vitsen med å sprite hendene på vei ut av butikken, samtidig som du triller på en handlevogn?

Virker som at folk har gjort spriting som en vane, spriter på vei inn, og på vei ut.

Ja, noen tenker seg kanskje ikke så mye om. Noe håndsprit har dog en desinfiserende effekt på hendene i en del minutter.

Vi vet mer om viruset og hvordan det sprer seg nå enn vi gjorde i fjor, og ting tyder på at det er ganske så lite spredning via flater. Dette er noe som er vanskelig å spore, så tallene på det er kanskje litt høyere enn noen få prosent ble meldt en liten tid tilbake.

Men folk ser etter enkle løsninger, og håndsprit er enkelt.

God håndhygiene er dog generelt viktig, og oppmerksomheten rundt dette er jo en fin ting som sikkert vil henge igjen litt etter pandemien. Det viktigste er uansett at helsepersonell bruker det flittig, det kan være avgjørende for liv og død.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ja, noen tenker seg kanskje ikke så mye om. Noe håndsprit har dog en desinfiserende effekt på hendene i en del minutter.

Vi vet mer om viruset og hvordan det sprer seg nå enn vi gjorde i fjor, og ting tyder på at det er ganske så lite spredning via flater. Dette er noe som er vanskelig å spore, så tallene på det er kanskje litt høyere enn noen få prosent ble meldt en liten tid tilbake.

Men folk ser etter enkle løsninger, og håndsprit er enkelt.

God håndhygiene er dog generelt viktig, og oppmerksomheten rundt dette er jo en fin ting som sikkert vil henge igjen litt etter pandemien. Det viktigste er uansett at helsepersonell bruker det flittig, det kan være avgjørende for liv og død.

Men hpndsprit er ikke noe smittervernstiltak mot covid. I mange kommuner i Norge har man ikke hatt andre "smittevernstiltak" enn antibacflakser ved butikkinngangen, selv om de har blitt flinkere, men frem til da hadde de ikke noe egentlig smittevernstiltak overhodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

No er det ikkje gjort i ei handvending å produsere og distribuere nye vaksiner og å få vaksinert fleire millionar nordmenn ( og resten av verda) på nytt, så det kan bli nye nedstengingar når/dersom det kjem smittsame og dødelege variantar som vaksinene ikkje virkar på. Dommedag blir det derimot ikkje, og eg er elles einig i det som du skriv.

Skal det ikke mye til før viruset har mutert så mye at vaksinene har null effekt? De variantene vi kjenner til nå har vel mutert så mye at vaksinene har mindre effekt, men fortsatt en betydelig effekt sammenlignet med hvordan de fleste av oss står stilt nå, altså ingen immunitet. Jeg kjenner ikke fremdriften til Pfizer og Moderna, men kan tenke meg til at de legger om til produksjon av vaksinen for nye varianter til f.eks. til høsten, og at det da ikke haster å få vaksinert alle på nytt. Kanskje holder det å vaksinere de aller mest utsatte, mens for resten av oss vil en viss immunitet fra opprinnelig vaksine være tilstrekkelig for å holde situasjonen så under kontroll at det minner om en normal influensasesong. Vet det kan høres ut kontroversielt ut for dem som nærmest sikler etter dommedag, men det kan faktisk være at vi, og andre som bor i land med god vaksinetilgang, langt på vei kan gå tilbake til normalt liv etter sommeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (25 minutter siden):

Men hpndsprit er ikke noe smittervernstiltak mot covid. I mange kommuner i Norge har man ikke hatt andre "smittevernstiltak" enn antibacflakser ved butikkinngangen, selv om de har blitt flinkere, men frem til da hadde de ikke noe egentlig smittevernstiltak overhodet.

🤪

Håndsprit (og håndvask) er definitivt et smitteverntiltak mot Covid-19 og fortsatt anbefalt av fagfolk og helsemyndigheter verden over, selv om andelen som er blitt smittet via flater/kontakt er lavere enn vi trodde i begynnelsen. God håndhygiene, at vi tar på færre ting og selvsagt lang mindre fysisk kontakt bidrar jo også til at denne andelen holdes nede. Hvor mange har du håndhilst på det siste året?

Fra FHI:

Sitat

Kontaktsmitte: Det er uavklart hvor viktig kontaktsmitte er for smitte med SARS-CoV-2, men nåværende kunnskap tyder på at det kan ha en rolle i smittespredningen. Kontaktsmitte kan foregå både via direkte kontakt med en smittsom person (for eksempel klem, håndhilsning) eller indirekte via kontakt med andre overflater som er blitt forurenset med virus (dørhåndtak, lysbrytere, betalingsterminaler og lignende). Dråper/partikler med smittsomt virus kan overføres fra luftveiene til andre overflater og videre derfra til slimhinner i nese, munn og øyne hos en annen person.

Forskning tyder på at koronavirus (inkludert foreløpig informasjon om SARS-CoV-2) kan overleve på overflater fra få timer til flere dager, avhengig av virusmengde, type overflate, temperatur, sollys og luftfuktighet. Man kan ikke slutte fra eksperimentelle studier om virusoverlevelse på ulike overflater, at viruset har evne til å forårsake infeksjon hos mennesker.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

Fra WHO:

Sitat

Regularly and thoroughly clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. This eliminates germs including viruses that may be on your hands.

Avoid touching your eyes, nose and mouth. Hands touch many surfaces and can pick up viruses. Once contaminated, hands can transfer the virus to your eyes, nose or mouth. From there, the virus can enter your body and infect you.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

Fra CDC:

Sitat

To prevent the spread of germs during the COVID-19 pandemic, you should also wash your hands with soap and water for at least 20 seconds or use a hand sanitizer with at least 60% alcohol to clean hands BEFORE and AFTER:

• Touching your eyes, nose, or mouth
  • Touching your mask
  • Entering and leaving a public place
  • Touching an item or surface that may be frequently touched by other people, such as door handles, tables, gas pumps, shopping carts, or electronic cashier registers/screens

https://www.cdc.gov/handwashing/when-how-handwashing.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Morromann said:

Ja, hvordan overlevde våre forfedre på 1800-tallet med LAAAANGT VERRE smittsomme sykdommer enn covid-19? Helt utrolig. Var de bedre rustet til å takle virkeligheten? Var det fordi de ikke følte at de måtte ha en mamma stat til å ordne opp hvis virkeligheten banket på døra? Jezzz......

Det er ikke noe som heter "mpålrettet nedstenging" nå¨r økonoimien vår står foran en f*ckings kollaps!! Er det mulig????????

Jeg anbefaler å begynne å sette deg litt mer inn i økonomi og ta litt pause fra covid nå. Du har lest mer enn nok om det, det er helt sikkert.

Det er ikke "damned if you do damned if you dont"; det er "crap,scariness but managable if you do; society collaps and failed state if you dont".

Og det med long covid som du har fått på hjernen gidder jeg ikke en gang å kommentere.

Det er ingen "slipp det fri" land som har berget særlig bra økonomisk heller. Var en veldig bra analyse fra en av de mer kjente økonomikomentatorene i Norge om at økonomi eller helse var et falskt valg,  hvis man prøvde å prioritere økonomien, så ville effektene av villsmitte være mer skadelig for økonomien enn det en moderat lockdock vil være. 

Å sammenligne med 1800-tallet er helt meningsløst, verden var veldig forskjellig da på veldig mange måter. Hadde ikke resten av samfunnet vårt vært så trygt, så hadde nok ikke Covid fått så stor oppmerksomhet. 

Greier ikke å se det du ser når det gjelder den norske økonomien. Helheten er fortsatt veldig bra, mange er fortsatt i full jobb og mange bedrifter tjener penger. Vi har latterlig mye penger på bok, ingen utenlandsgjeld å snakke om, og har ikke trykket penger. Hovedproblemet er vel at Covid rammer veldig skjevt, og her synes jeg ikke myndighetene har gjort nok for å demme opp for dette. Høyre er dessverre litt for mye i lomma på NHO, og har prioritert deres medlemsbedrifter. Tror landet hadde kommet bedre ut av det ved å prioritere innenlandsønomomien, og heller la bedrifter basert på tilreisende arbeidskraft ta støyten. Da kunne vi hatt lavere smittetrykk innenlands, og mer åpent. Reiseliv er f*cket uansett hva vi gjør, så å prøve å redde det er fånyttes. Jobb heller med å få folk over i andre bransjer. 

Så jeg har dyp sympati for individer som sliter med økonomien, men landet som helhet står veldig støtt, og vi er veldig heldige som bor i Norge og har det slik. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Det kan ikke bli flere nedstenigner, er det så vanskelig å forstå???? Økonomien vår kollapse; det blir ustabilt, verdiskapning forsvinner og skatteinntekter som skal sørge for å holde helsevesenet og trygdepenger til de permiterte blir fraværende. Jeg overdriver ikke. Konsekvensen ALENE av snart halvtannet år med nedstenginger har vi ikke sett starten på ennå men vi har noen skikkelige "overraskelser" i vente. Jeg blir ikke overrasket dog. Det vi har foran oss nå blir ILLE NOK! Så jeg antar at hele lockdown-systemet blir avviklet til fordel for en målrettet politikk med å utvide helsevesenet; kutte i undøg byråkrati samt sette i gang en enorm flytting av millarder fra andre budsjetter over i helsevesenet for å sørge for nok kapasistet om en ny variant med potensiale til å oversvømme helsevesenet skulle dukke opp

Du burde ikke være for optimistisk med hensyn til Arbeiderpartiet som største parti i venstreblokken ved roret. Om de klarer å holde de andre partiene i ørene da mot mer pengebruk. Arbeiderpartiet har jo en langvarig tradisjon på å sultefôre helsevesen, eldrepleie, veivedlikehold og slikt for penger. Rett og slett sultefôre mye til fant (fattigdom).

Arbeiderpartiet har også skylden for at vi ikke lengre har særlig vaksineforskning i Norge i den grad vi hadde før de la ned støtten til en del slike programmer.

Så vi har en mørk tid i møte med Arbeiderpartiet ved roret til høsten da.

Jeg husker også at Arbeiderpartiet via Jens goddagmannøkseskaft Stoltenberg på Stortinget stod og forsvarte at norske menn skulle ha et dårligere kreftbehanslingstilbud noen år til. Jeg er medlem i Fellesforbundet (LO) og synes at det er litt ille hvor mye penger som går til Ap, SV og Sp (står noe om det i artikkelen nedenfor).

Høyre vil ha screening av norske menn mellom 50 og 69 år nå:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgnmp5/stein-erik-hagen-om-hoeyre-vedtak-kan-redde-mange-norske-menns-liv

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Arbeiderpartiet har også skylden for at vi ikke lengre har særlig vaksineforskning i Norge i den grad vi hadde før de la ned støtten til en del slike programmer.

Hmm, har du kilder? 

Uavhengig av hva som er gjort før (begynner å bli ganske mange år siden Arbeiderpartiet satt med makta) ser det uansett ut til at dette er ståa nå:

Vil ha norsk vaksineproduksjon: – Altfor sårbart
https://www.nrk.no/norge/vil-ha-norsk-vaksineproduksjon_-_-altfor-sarbart-1.15327142

Sitat

Senterpartiet lover vaksineproduksjon i Norge, dersom de kommer til makten etter valget. Med seg har de Arbeiderpartiet og SV, som har fremmet lignende forslag før.

Sitat

Arbeiderpartiet mener også at det er behov for å bedre vaksineberedskapen i Norge. I april la de frem et forslag om å få i gang en norsk vaksineproduksjon, som Senterpartiet og SV stemte for.

Tommel ned fra regjeringspartiene og Frp gjorde at forslaget ikke fikk flertall.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Hmm, har du kilder? 

Uavhengig av hva som er gjort før (begynner å bli ganske mange år siden Arbeiderpartiet satt med makta) ser det uansett ut til at dette er ståa nå:

Vil ha norsk vaksineproduksjon: – Altfor sårbart
https://www.nrk.no/norge/vil-ha-norsk-vaksineproduksjon_-_-altfor-sarbart-1.15327142

Skjedde i år 2011:

Står allerede noe om det i første fototeksten:

BAKSTREVERSK: Partileder Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet vil starte norsk vaksineproduksjon. Den ble avviklet av den rødgrønne regjeringen i 2011, der Senterpartiets nestleder Marit Arnstad var med. Norsk vaksineproduksjon var en dårlig idé den gang, og det er en dårlig idé nå. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

LA NED VAKSINEPRODUKSJON: Arbeiderpartiets helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen la ned den norske vaksineproduksjonen fordi det var sikrere å satse på de store legemiddelgigantene..

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norsk-vaksineproduksjon-er-en-dodfodt-tanke-og-det-burde-senterpartiet-forsta/s/12-95-3424076101

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Jeg ville nok lagt mer vekt på hva som skjer i det nåværende politiske klimaet og hva de mener i dag, og ikke avgjørelser gjort for ti år siden. Det er jo for eksempel kortere tid siden Frp var mot at homofile skulle få gifte seg, noe som er helt utenkelig i dag.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg ville nok lagt mer vekt på hva som skjer i det nåværende politiske klimaet og ikke avgjørelser gjort for ti år siden. Det er jo for eksempel kortere tid siden Frp var mot at homofile skulle få gifte seg, noe som er helt utenkelig i dag.

Jo, men jeg begynner å få noen år på nakken. Kan være i stand til å se i mellom linjene, og man skal ikke kimse helt av de erfaringene man har gjort seg. Selvsagt så kan nye krefter tilkomme, som kan snu et og annet. Stortinget er heller ikke så statisk.

Det at Høyre nå ikke stemte for som du siterte, beror vel kanskje noe på hvor tungt det kan være å få noe slikt vaksineapparat til å rulle igjen. Han var jo for et Skandinavisk konsept eksempelvis. Ikke for å rose Høyre for absolutt alt heller da. Men, man kan ta et konservativt politisk "statement" når man først er innom norsk helsepolitikk da:

82226335_525457348319801_142965383240037

Da vaksineproduksjonen ble lagt ned forrige gang hadde man brukt 270 millioner kroner av skattebetalernes penger på et topp moderne vaksinebygg. Til slutt ga man bort utstyret til legemiddelindustrien.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Jo, men jeg begynner å få noen år på nakken. Kan være i stand til å se i mellom linjene, og man skal ikke kimse helt av de erfaringene man har gjort seg. Selvsagt så kan nye krefter tilkomme, som kan snu et og annet. Stortinget er heller ikke så statisk.

Det at Høyre nå ikke stemte for som du siterte, beror vel kanskje noe på hvor tungt det kan være å få noe slikt vaksineapparat til å rulle igjen. Han var jo for et Skandinavisk konsept eksempelvis. Ikke for å rose Høyre for absolutt alt heller da. Men, man kan ta et konservativt politisk "statement" når man først er innom norsk helsepolitikk da:

82226335_525457348319801_142965383240037

La oss ikke la det bli en debatt om Høyre vs. Arbeiderpartiet eller sosialisme mot kapitalisme. Jeg er ikke sterkt imot Høyres helsepolitikk (og har forøvrig vært medlem av Høyre i 10 år). Jeg mener dog at hva partier mener er viktigere å legge til grunn for hva de har som standpunkt i saker  enn hva de mente for 10 år siden.

Selv om de store linjene gjerne forandrer seg veldig sakte, er det også mye utvikling i norsk politikk og et slags generasjonsskifte har vel også funnet sted. Koronapandemien har i tillegg understreket viktigheten av bedre vaksineberedskap på norsk jord. Jeg deler heller ikke din oppfatning om at vi går "en mørk tid i møte" hvis Arbeiderpartiet vinner valget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

La oss ikke la det bli en debatt om Høyre vs. Arbeiderpartiet eller sosialisme mot kapitalisme. Jeg er ikke sterkt imot Høyres helsepolitikk (og har forøvrig vært medlem av Høyre i 10 år). Jeg mener dog at hva partier mener er viktigere å legge til grunn for hva de har som standpunkt i saker  enn hva de mente for 10 år siden.

Selv om de store linjene gjerne forandrer seg veldig sakte, er det også mye utvikling i norsk politikk og et slags generasjonsskifte har vel også funnet sted. Koronapandemien har i tillegg understreket viktigheten av bedre vaksineberedskap på norsk jord. Jeg deler heller ikke din oppfatning om at vi går "en mørk tid i møte" hvis Arbeiderpartiet vinner valget.

Kanskje det ikke burde bli en politisk debatt. Men, det vil nok naturligvis flaske seg til å bli litt av det selv i slike tråder som dette, da det snart er nyvalg til Stortinget utrolig nok.

Og i motsetning til deg så synes jeg en 10 årsperiode er lite i perspektiv disse politiske partiene. Man må kjenne dem ganske langt tilbake for å forstå hvordan de er limt sammen.

Mitt medlemskap i Fellesforbundet er kun et resultat av ordninger i arbeidslivet. Jeg har aldri vært politisk engasjert slik du forteller at du er.

Min mening om politikere generellt er at de er manipulatorer. Spesiellt i et indirekte demokrati som i Norge, så har man jo mange eksempler på svikere. Den siste svikeren som veldig mange nordmenn på vestlandet (Rogaland) har et ambivalent forhold til. Er jo Nei til bompenge-bølgen, hvor en leder i Stavangerpolitikken tydeligvis var sosialist og gikk i mot konseptet han hadde løyet fram, altså Nei til bompenger.

I nabokommunen så har du også et veldig rart fenomen, hvor politikk ikke ser ut å gjelde lengre. Fordi i Sandnes f.eks. så samarbeider Ap med Frp, fordi Frp lederen ikke tåler den tidligere Høyrelederen. Så det har gått personlige følelser inn i politikken hos Frp foran politikken. Det naturlige er jo at Frp og Høyre normalt ville ha vært samarbeidspartnere.

Det er nok noen i Rogaland i hvertfall som føler seg noe sveket etterhvert av politikere vil jeg tro. Man kan ikke tro på det som kommer i fra munnen på noen politikere!

Endret av G
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 minutter siden):

At AP tør uttale seg om en dritt om helsevesenet og beredskapen i Norge er helt utrolig. Det er ikke et glass igjen i glasshuset til støre! 

Bør ikke dette da gjelde alle partiene som har vært i regjering de siste 20 årene? Det er jo ikke sånn at den nåværende regjeringen har tatt beredskapen nok på alvor heller, for å si det mildt. Blant annet ved massive kutt i årsverk hos Folkehelseinstituttet. Dette til tross for at DSB hadde pandemi som mest sannsynlige trussel mot Norge. Den foreløpige rapporten om beredskapen før pandemien var ikke særlig nådig med den sittende regjeringen.

G skrev (3 minutter siden):

Og i motsetning til deg så synes jeg en 10 årsperiode er lite i perspektiv disse politiske partiene. Man må kjenne dem ganske langt tilbake for å forstå hvordan de er limt sammen.

Det er ikke i motsetning til meg, for jeg mener det samme. Som jeg skriver - de store linjene endres veldig sakte. 

Men enkeltsaker og kunnskap utvikler seg definitivt, og jeg vil anta at en sak som vaksineberedskap naturligvis har en helt annen posisjon nå enn før pandemien. Man må jo forholde seg hva de ulike partiene faktisk mener nå, og ikke før i tida.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Bør ikke dette da gjelde alle partiene som har vært i regjering de siste 20 årene? Det er jo ikke sånn at den nåværende regjeringen har tatt beredskapen nok på alvor heller, for å si det mildt. Blant annet ved massive kutt i årsverk hos Folkehelseinstituttet. Dette til tross for at DSB hadde pandemi som mest sannsynlige trussel mot Norge. Den foreløpige rapporten om beredskapen før pandemien var ikke særlig nådig med den sittende regjeringen.

Det er ikke i motsetning til meg, for jeg mener det samme. Som jeg skriver - de store linjene endres veldig sakte. 

Men enkeltsaker og kunnskap utvikler seg definitivt, og jeg vil anta at en sak som vaksineberedskap naturligvis har en helt annen posisjon nå enn før pandemien. Man må jo forholde seg hva de ulike partiene faktisk mener nå, og ikke før i tida.

Må man egentlig det? Jeg respekterer deg. Synes at du er en flott bidragsyter i dette forumet på dette helsetemaet pandemi.

Man har retten til å stemme blank også i avsky om man så vil. Man har rett til å danne nye partier med noen få tusen stemmer, ala det "Bompengepartiet" gjorde. Legger vekt på "Bompenger" i og med at det var det det nye partiet endte opp med å støtte. Jeg er så glad for at jeg slapp å kaste bort en eneste stemme på det populistiske løgnerpartiet. Stemte Høyre den gang jeg.

Man må ikke forholde seg til noe om man ikke ønsker politisk hodepine fare igjennom skallen sin, selv om jeg tillater meg å lytte litt til hva som skjer i politikken. Folk behøver ikke å gjøre som meg.

Tilbake til tema, om Norge bør produsere eller både forske og produsere på vaksiner:

Jeg tror at dette er en know-how, som kan være en bidragsyter til å få Norge på nye bein. Vi lærte jo kompetanse av USA, før vi gjorde oljeutvinningen til vår egen know-how.

Man kan også gå en middelvei om det kun er produksjon man ønsker. Dersom man betaler nok, så kan man etablere et produksjonsapparat i Norge, og lage vaksiner helt på lisens. Bare man betaler nok for å låne disse dyrkjøpte patentene da.

Man behøver ikke å se til USA en gang, der mye medisinsk forskning som regel skjer for oss vestlige. Man kan se til Israel, en nasjon som er mye nærmere Norge i folketall. De får jo til medisinsk forskning med skikkelig iver. Det er miljø der for det. Man mangler nok dessverre dette miljøet i Norge til dels. Og dette er selvsagt også litt politikernes skyld.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...