Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg sett det meste. Dette kommer nok bøndene til å bli populære for tenker jeg:

Bønder mener utlendinger i åkeren gir bedre smittevern enn norsk ungdom
Selv om regjeringen lover penger til opplæring av nordmenn, vil bønder i Trøndelag heller ha inn sesongarbeidere fra Øst-Europa.

https://www.nrk.no/trondelag/bonder-mener-arbeidsinnvandrere-er-bedre-smittevern-_-vil-ikke-ha-millioner-til-opplaering-av-norske-1.15480613

Jeg tør vedde på at dette nok bare er et økonomisk overskuddshensyn som bønder tenker ut i fra. Det strider mot fornuft at utlendinger har mindre smitte enn nordmenn. Koster vel ikke så mye å hurtigteste de norske arbeiderne, og dessuten så vil jo kommunen bistå ved utbrudd på smitteoppsporing enten de er norske eller utenlandske.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, G said:

Det strider mot fornuft at utlendinger har mindre smitte enn nordmenn. Koster vel ikke så mye å hurtigteste de norske arbeiderne, og dessuten så vil jo kommunen bistå ved utbrudd på smitteoppsporing enten de er norske eller utenlandske.

Står väl tydligt att de vill ha utländskt arbetskraft för att de tycker att det fungerar bättre, kan jobbet, er motiverade, ikke krever opplärning etc. Blir billigare också.

Kan sikkert stämma. 

Tvivlar på att de egentligen tänker på smittevern men det de skriver bör också stämma. Att ha en gruppe arbetare på gården som bor och jobbar där är sikkert sikrere än att ha folk som pendlar dit. 

Angående reiser både av Norrmän på ferie och utländsk arbetskraft så är det egentligen inget problem hvis regler om karantän faktiskt följs. Då blir det i alla fall ingen smittspridning vidare. Så hvis de följer reglerna så tycker jag de har rätt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så sakens kjerne ligger på at arbeiderne blir boendes den tiden de arbeider om jeg forstår deg rett fredrik2? Ja, det kan vel bli litt dyrere å innlosjere nordmenn som stiller mye større krav til boforholdende vil jeg tro. Det tror jeg veldig lett på.

Diskusjonen om vi skal akseptere så mye utenlandsk arbeidskraft blir jo en helt egen greie. Men, det jo litt ugreit at bønder, byggebransje med flere skal ha så lett for å ty til utenlandsk arbeidskraft foran norsk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Men, det jo litt ugreit at bønder, byggebransje med flere skal ha så lett for å ty til utenlandsk arbeidskraft foran norsk.

Alle samfunnsendringer skaper uventede konsekvenser. Minstelønn i Norge var en endring. Men er det ikke minstelønn for polske arbeidere også? Uansett kommer de direkte fra et samfunn der de kan jobbe 11 timer til dagen og jobbe effektivt. Dette har vi på en måte mistet i Norge, da folk her har vent seg til å jobbe 6-8 timers dager. Nordmenn har lært å innstille seg på mer fritid.  

Syns det er utrolige overskrifter i avisene før 17. mai. "Du kan ha 20 personer på potetløp i gata, men ikke hvis de er i din egen hage". Det høres så kontrollerende ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Budeia said:

Alle samfunnsendringer skaper uventede konsekvenser. Minstelønn i Norge var en endring. Men er det ikke minstelønn for polske arbeidere også? Uansett kommer de direkte fra et samfunn der de kan jobbe 11 timer til dagen og jobbe effektivt. Dette har vi på en måte mistet i Norge, da folk her har vent seg til å jobbe 6-8 timers dager. Nordmenn har lært å innstille seg på mer fritid.  

Syns det er utrolige overskrifter i avisene før 17. mai. "Du kan ha 20 personer på potetløp i gata, men ikke hvis de er i din egen hage". Det høres så kontrollerende ut. 

Hadde arbeidsgiverene akseptert polsk inntekt, så hadde det jo vært noe annet. Men de vil ha norske inntekter og polske utgifter...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Ja,  venner sier: bare vi holder avstand og bruker antibac (pluss munnbind) går det greit. Så luftsmitte og dårlig ventilering innendørs er ikke på tapeten. Så lenge de følger smittevernsreglene og tar hensyn til andre, nevner jeg ikke aerosolene når de er av den engstlige sorten.

Jeg ser få grunner til at myndighetene skal kommunisere luftsmitten altfor mye. Enkelte kunne nok hatt godt av en leksjon, men det ville gått utover de som plages med korona-angst. Det er mange som må på jobb selv om det er pandemi, innimellom må folk til tannlegen og kanskje er det noe med helsen som ikke kan utsettes.

Men jeg synes det er dårlig gjort av regjeringen og ikke la lærere og ansatte i barnehager rykke framover i vaksinekøen. På en måte kan de la være nettopp fordi luftsmitten/dråpesmitten blir underkommunisert.

Og jeg er glad for at noen går i krigen for barnas skyld. Hadde jeg vært lærer, hadde jeg nok sagt opp jobben for lenge siden 😷

Jeg syns ungdomen(russene) skal få den først. Lærer og barnehageansatte fester ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vaksinedagbok Dag 8

Trøttheten ser definitivt ut å ha gitt seg allerede litt tilbake i tid, som nevnt før. Ubehaget i armen er ikke borte, men det er ikke noe voldsomme greier uansett. Får se an hva det utvikler seg til. Pulserende verk som jeg nevnte varte kun deler av det døgnet jeg nevnte det i. Helst når jeg lå for å hvile. Skjønner ikke helt tegningen i fra at det ikke gir seg i armen 100 prosent. Har nålen revet over en nerve, eller er det bare slik "angrepet" på cellene skal utarte seg?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, torbjornen said:

Dette må vere ein parodi på koronatiltaka.

Nok til å få folk til å gi beng i det, tipper jeg. Da er det fort ikke vits i å ha noe regler heller.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Å jobbe for bønder er vel ikke det mest lukrative en nordmann kunne funnet på. Men, i byggebransjen så er det nok enda mer overskudd for eierne å ta ut. En kan forstå det litt at bønder prater på den måten han der gjorde, men det er likevel ikke helt greit å framstille det basert med at nordmenn er mer smittsomme enn utlendinger, enten at det er avisens eller den røstens skyld.

Man bør være litt hardere i mot byggebransjen enn i mot bonden, er min mening. Når det velges utenlandsk arbeidskraft. Det står i stil med innteksgrunnlaget til disse forskjellige eierne.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Hva legger du i "testet negativt"? At bare de som har hatt Covid-19 + testet negativt, var det det du mente. De uten antistoffer bør vel ikke få vaksinesertifikat vel.

Eg meiner at det har vore sagt at negativ test åleine skal kvalifisere til koronasertifikat. Eg har ikkje kjelde, og er einig i at det høyrest rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan iallefall glede oss over at antall innlagte på sykehus er nede på 112 igjen., 13 færre enn i går i følge vg.  Det går den rette veien for det meste - mye av det som drar opp tallene er russeutbrudd her og der. Oslo ser ut til å stabilisere seg under 100 også på hverdager. Utbruddene blant russen er nok noe man tåler ganske greit. Disse ordførerne som protesterer mot enda større skjevfordeling burde egentlig ha levd i over et halvt år i en nedstengt by. Der hvor lokale utbrudd ganske lett slås ned med TISK har Oslo hatt en vedvarende høy smitte over tid. I en by som Oslo skal det mindre til før TISK  ikke holder tritt enn i bygder hvor alle kjenner alle omtrent.  Dessuten er det snakk om noen få uker i forsinkelse til distriktet - jeg er sikker på at de gledelig tar disse ukene fremfor at gjenåpning tar lenger tid.  Faktisk kan vaksinering av Oslo og omegn føre til at også disse får friheten tilbake fortere som feks skjenking til kl 03, tillatelse til større arrangementer osv. Så får man håndtere smitte der det oppstår  og vi har sett at mindre steder ofte klarer å slå ned utbrudd på en uke eller to. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, torbjornen said:

Eg meiner at det har vore sagt at negativ test åleine skal kvalifisere til koronasertifikat. Eg har ikkje kjelde, og er einig i at det høyrest rart ut.

Har ikke jeg fått med meg. Men å får korona pass må du ta sprøyten.

Er ikke frivillig, er tvang:shrug:

• Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, DaniNichi said:

The novel coronavirus’ spike protein plays additional key role in illness

Salk researchers and collaborators show how the protein damages cells, confirming COVID-19 as a primarily vascular disease

https://www.salk.edu/news-release/the-novel-coronavirus-spike-protein-plays-additional-key-role-in-illness/

Like greit jeg må vente med kanskje ta vaksine.

Det logikken skjønte jeg ikke. Er vel en enda bedre grunn til å ta vaksinen. 

Disse fundene forklarer hvorfor vi ser organskader hos asymptomatiske personer. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (14 minutter siden):

Har ikke jeg fått med meg. Men å får korona pass må du ta sprøyten.

Er ikke frivillig, er tvang:shrug:

Nei, det blir ikke tvang av den grunn.

For å kunne kjøre bil må du ta førerprøven, er alle i Norge tvunget til å ta førerprøven?

Du trenger ikke koronapass, så langt er det helt uvisst hva det evt skal være nyttig for. Om du ønsker pass må du ta vaksinen, men det er fortsatt frivillig. Ingen pålegger deg å bli vaksinert.

Uansett burde du ta vaksinen når du får tilbud om det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...