Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:hmm:

Mens festivaler over hele landet avlyses er det blitt bestemt at testkonsertene er etisk forsvarlig å gjennomføre.

...

– For å kunne sammenlikne hvor mye det smitter, må vi ha smitte å sammenlikne med. Det bør derfor foregå i områder der det er et viss smittetrykk, har Atle Fretheim forklart.

Planen er å sikte mot yngre aldersgrupper og folk må krysse av for at det ikke har noen risikofaktorer. Om aldersbegrensningen blir mellom 18 til 30 år, eller mellom 18 til 45 år er ikke bestemt enda.

https://www.nrk.no/kultur/testkonsertene-med-30-000-mennesker-er-etisk-forsvarlig-a-gjennomfore-1.15492530

For det første så kan det være ukjente risikofaktorer som folk ikke vet at de har. Samt, det kan føre til at folk lyver om risikofaktorene som de er bærere av. Så hvor etisk er dette?

Deltakerne må vel heller ikke i karantene etterpå? Slik at det kan glippe noe smitte utover byen og landet etterpå.

Ungdomsorganisasjoner burde virkelig stå sammen og å stille litt høyere krav til myndighetene om at den avkryssingen ikke kan avkorte retten til erstatning etter long covid.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

Ikke bare i Oslo. Gjelder for store deler av nedre Østlandet også det. Blir nok Bergen som blir episenteret for smitte fremover tenker jeg så bystyret der kommer til å bønnfalle regjeringen og FHI om flere vaksinedoser; og det får de nok også. Skjønt jeg mener de burde kunne ha tatt mer ansvar selv og sørge for bedre smittevernstiltak slik man har i Oslo. Man har latt ting skure og gå for lett i store deler av landet hvor det eneste "smittevernstiltaket" i lang tid var en latterlig beholder med håndsprit ved inngangen; noe som er latterlig; covid-19 er et luftveivirus, ikke en bakterie og spres ikke fra hendene men fra luftveiene. Slike spirtbeholdere kan ikke fungere som noe annet enn en falsk følelse av trygghet. Disse spritbeholderne er ikke noe smitteversntiltak overhodet.

Nå tror jeg du skal være særs forsiktig her, Bergen med sine 272 000 innbyggere har klart å slå ned sinne smitte utbrudd uhyre mye mer effektivt enn hva Oslo har klart gjennom hele pandemien, å komme med slikt vås som at "Bergen må ta mer ansvar selv slik som Oslo har gjort" som nå har kommet mye lenger i vaksineringen av smittesprede enn det Bergen har, å ikke engang skal få noen flere vaksiner nå mens Oslo med negativ trend som holdet på å vaksinere gruppe 9 i flere bydeler skal få 60-80% flere doser. Bergen er de som må ta mer ansvar selv ja :roll:

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir irritert når det er mindre enn 3 uker til det er min tur å bli vaksinert, også blir jeg plassert lengre bak i køen. Det kjennes ut som en tunnel som det tar et år å kjøre igjennom, og når du endelig ser lyset i andre enden så blir tunellen dobbelt så lang.

Jeg skjønner at det i det lange løp kan være mer effektivt, men egoismen i meg ønsker immunitet nå, for jeg har venner og nære som jeg ikke får møte personlig før vaksineringen fordi de er så varsom mot Corona. Folk jeg ikke har møtt fysisk siden 2019.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Nå tror jeg du skal være særs forsiktig her, Bergen med sine 272 000 innbyggere har klart å slå ned sinne smitte utbrudd uhyre mye mer effektivt enn hva Oslo har klart gjennom hele pandemien, å komme med slikt vås som at "Bergen må ta mer ansvar selv slik som Oslo har gjort" som nå har kommet mye lenger i vaksineringen av smittesprede enn det Bergen har, å ikke engang skal få noen flere vaksiner nå mens Oslo med negativ trend som holdet på å vaksinere gruppe 9 i flere bydeler skal få 60-80% flere doser. Bergen er de som må ta mer ansvar selv ja :roll:

OK, jeg tar selvkritikk på det. Jeg har ikke vært i Bergen i løpet av pandemien; men jeg har vært andre steder i vest hvor det absolutt IKKE var noe smitterversntiltak overhodet; og nei; antibac-flasker ved butikkinngangen er ikke et smittevernstiltak men et symbol for falsk trygghetsfølelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg blir irritert når det er mindre enn 3 uker til det er min tur å bli vaksinert, også blir jeg plassert lengre bak i køen. Det kjennes ut som en tunnel som det tar et år å kjøre igjennom, og når du endelig ser lyset i andre enden så blir tunellen dobbelt så lang.

Jeg skjønner at det i det lange løp kan være mer effektivt, men egoismen i meg ønsker immunitet nå, for jeg har venner og nære som jeg ikke får møte personlig før vaksineringen fordi de er så varsom mot Corona. Folk jeg ikke har møtt fysisk siden 2019.

Jeg har brukt tid sammen med eldre familiemedlemmer gjennom hele pandemien men som en konsekvens av det har jeg også unngått kontakt med stort sett alle andre og det å besøke venner, gå på en pub, restaurant, kino eller lignende er mer eller mindre et fjernt minne. OK, jeg skeiet litt ut i juni-juli i fjor da smittetrykket nesten var nede i null men det var det. Fordi jeg har prioritert familie.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Morromann said:

Mange sektorer og bransjer har fellesferie i juli, men ikke alle og det er selvfølgelig ikke noe som heter "fellesferie" for de som jobber på spreng for å avslutte pandemien i en tid da mutasjoner truer hele tiden. Innenfor samfunnskritisk infrastruktur er det ingen fellesferie og selvfølgelig ikke heller innenfor pandemibekjempelse.

Arbeidsgiver har rett til å legge ferien til en tid hvor det passer virksomheten bedre. De kan vel ikke hindre folk i å ta ferie, men kan tilby å flytte ferieperioden frivillig over til neste år om så er. Loven sier vel at man har krav på 3 ukers sammenhengende ferietid. Så må resten av ferien evt. legges til andre tider eller dersom arbeidsgiver godkjenner så kan det jo sammenføyes med de 3 ukene så folk får lengre tid.

Det normale er likevel at disse 3 ukene forsøkes å legges til sommeren, men det behøver ikke å avvikles ferie på den måten i en virksomhet.

Det kommer også veldig mye an på hva slags fagorganisering du har eller ikke har. For noen har vel opptil 5 uker årlig ferie om jeg husker rett og ikke de 4 ukene som er lovpålagt. Nå har jeg ikke sett på denne loven på år og dag, så tar høyde for at det kan ha vært småforandringer.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver har rett til å legge ferien til en tid hvor det passer virksomheten bedre. De kan vel ikke hindre folk i å ta ferie, men kan tilby å flytte ferieperioden frivillig over til neste år om så er. Loven sier vel at man har krav på 3 ukers sammenhengende ferietid. Så må resten av ferien evt. legges til andre tider eller dersom arbeidsgiver godkjenner så kan det jo sammenføyes med de 3 ukene så folk får lengre tid.

Det kommer også veldig mye an på hva slags fagorganisering du har eller ikke har. For noen har vel opptil 5 uker årlig ferie om jeg husker rett og ikke de 4 ukene som er lovpålagt. Nå har jeg ikke sett på denne loven på år og dag, så tar høyde for at det kan ha vært småforandringer.

Jeg regner med at det blir flere enn før som tar ferien sin i august og til og med september i år. Og i september er nok det meste av Europa eller hele Europa ute av pandemien og man kan trygt reise på ferie dit. Og sommerværet holder seg langt ut i september når man er langt nok sør. Ihvertfall vil mange som ikke har barn i skole ta ut ferie i september i år og reise sørover.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Jeg har brukt tid sammen med eldre familiemedlemmer gjennom hele pandemien men som en konsekvens av det har jeg også unngått kontakt med stort sett alle andre og det å besøke venner, gå på en pub, restaurant, kino eller lignende er mer eller mindre et fjernt minne. OK, jeg skeiet litt ut i juni-juli i fjor da smittetrykket nesten var nede i null men det var det. Fordi jeg har prioritert familie.

Litt liknende opplegg med meg. At jeg har skygget unna å treffe det jeg kan skygge unna. På tross av at jeg ikke bor alene og selvsagt må tilpasse meg litt andre individers rettigheter om å få treffe andre. Så det blir fort litt debatt enkelte perioder, om det virkelig er så lurt og det der.

Angående ferie så burde vel selv arbeidsgiverne se at det blir noe umulig og vanskelig å forholde seg til alt. Arbeidsgiver har heller ingen rett på innsikt i alt om helse hos en arbeider. Så litt mer impulsiv ferieavvikling må det vel bli, eller? Selv om vaksinestatus nok er noe mindre sensitivt å først skulle dele om seg? Det finnes nok unntak hvor den ansatte føler at det er tryggere å ikke oppgi noe om skrantene helse da. Men, på den andre siden, så kan det jo være nyttig også å dele det om arbeidsgiver ikke finner på å bytte deg ut for ingenting da.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

OK, jeg tar selvkritikk på det. Jeg har ikke vært i Bergen i løpet av pandemien; men jeg har vært andre steder i vest hvor det absolutt IKKE var noe smitterversntiltak overhodet; og nei; antibac-flasker ved butikkinngangen er ikke et smittevernstiltak men et symbol for falsk trygghetsfølelse.

Både Bergen og Oslo har begge håndtert pandemien strålende så langt synes jeg, selv om de har litt ulike forutsetninger med antall innbyggere osv. Bergen har holdt smitten relativt lav nå under denne siste økningen. Oslo har klart å slå ned smitten til et veldig lavt nivå nå. Når man nå har kommet ned på 80-tallet daglig i en by med 640.000 innbyggere og flere hundre tusen daglig besøkende så kan man ikke annet enn å applaudere innsatsen til både myndigheter og innbyggere. Det er faktisk jævlig bra, og det er mange som har ofra mye spesielt de siste 7 månedene med harde tiltak.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Litt liknende opplegg med meg. At jeg har skygget unna å treffe det jeg kan skygge unna. På tross av at jeg ikke bor alene og selvsagt på tilpasse meg litt andre individers rettigheter om å få treffe andre. Så det blir fort litt debatt enkelte perioder, om det virkelig er så lurt og det der.

Ja, man må veie ting opp mot hverandre. Men jeg skal virkelig skeie ut når dette er over det er sikkert og visst. Da blir det ikke mye "new normal" nei. Jeg blir sikkert forkjøla igjen; noe jeg ikke har vært på evigheter og kanskje får jeg forkjølelse igjen men det får så være.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vel blitt påstått at antibac også tar virus. Men, det er jo helsevitenskap da, som ikke alle har greie på.

Eksempelvis så finnes det virus som tåler utrolig mye. F.eks. hepatittvirus, hvor man omtrent må bruke autoklav for å være trygg på kirurgisalen (finnes stygge eksempler i øst-europa og Russland, fra folk som har lagt seg under kniven).

Jeg er likevel enig med Morromann på det med antibac at det er et smårart tiltak, selv om det stopper noen typer smitte og gir såre hender. Det virker utifra utenlanske undersøkelser å i hovedtrekk være luftsmittende og dråpesmittende samtidig. Men, da må man forberede seg mot den verste av de to, som jo blir luftsmitte. Sånn sett så er jo antibac lavmål.

Munnbind ser ut å hjelpe mot spredning sånn på kort sikt, men om du oppholder deg innendørs hvor det er dårlig ventilert så tror jeg munnbindet mister sin funksjon ganske fort.

Jeg tror det er på tide at myndighetene kommuniserer det bedre og tar innover seg at de veiledet feil i år 2020 om dråpesmitte.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, G said:

Munnbind ser ut å hjelpe mot spredning sånn på kort sikt, men om du oppholder deg innendørs hvor det er dårlig ventilert så tror jeg munnbindet mister sin funksjon ganske fort.

Munnbind hjelper mot direkte spyttdråper som kan komme ut når man prater, hoster eller nyser i rettning av en annen person. Derfor leger bruker det under operasjoner fordi dem ikke ønsker at spytt (eller noe fra nesa) skal komme inn i et åpent sår. Munnbund beskytter ikke mot mindre dråper som kommer ut som damp med utpusten vår, siden den kan komme ut fra siden av munnbindet - altså luftbåren smitte som de sier. 

Derfor rister jeg på hodet hver gang jeg ser noen kjører bil alene med munnbind på, eller når noen går ute alene med munnbind på og ingen andre er i sikte. Ikke alle som tenker logisk, de bare hører "munnbind påbud" og tenker at det gjelder overalt :p

Endret av Betroz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Betroz said:

Derfor rister jeg på hodet hver gang jeg ser noen kjøre bil alene med munnbind på, eller når noen går ute alene med munnbind på og ingen andre er i sikte. Ikke alle som tenker logisk, de bare hører "munnbind påbud" og tenker at det gjelder overalt :p

Det er bare å riste i vei. Selv gjør jeg dette hvis jeg skal fra en butikk til en annen for eksempel. Lavere forbruk. Ting har som regel en logisk forklaring ;)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Betroz said:

Derfor rister jeg på hodet hver gang jeg ser noen kjøre bil alene med munnbind på, eller når noen går ute alene med munnbind på og ingen andre er i sikte. Ikke alle som tenker logisk, de bare hører "munnbind påbud" og tenker at det gjelder overalt :p

Hvis man beveger seg fra ett munnbindområde til et annet, så kan det være mer fornuftig å beholde det på, selv om man er for seg selv noen minutter. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Det normale er likevel at disse 3 ukene forsøkes å legges til sommeren, men det behøver ikke å avvikles ferie på den måten i en virksomhet.

Alle barn har rett på tre ukers ferie, ble det sagt i sin tid. Også ble ferien lagt til fellesferien likevel. Jeg husker ikke om det var fordi barnehagen var stengt i noen uker, eller om vi tok hensyn til de ansatte som jobbet der. Men da var det ikke pandemi.

Lenke til kommentar

Dette med folk som kjører alene rundt i biler med munnbind kan og ofte være verksted personell som tester en bil eller potensielle bilkjøpere som er ute på en prøvekjøring og lignende da det ofte har blitt et krav fra en del forhandlere at en skal bruke munnbind i biler med mye rotasjon/interesse for prøvekjøring. Eller bare folk som ønsker å få ned munnbindforbruket sitt med å ikke ta det av seg til hen skal inn i neste butikk som Skrekkugle skriver :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 timer siden):

Innleggelsesraten for de 30-45 som er sist i køen er på 3-5%. Sykehusene vil svært raskt fylles opp om vi åpner nå. 

Så er det long covid da 

Dette tallet tror jeg ikke på et sekund. Hvor har du dette fra? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg tenker ift. vaksine er at jo lenger man havner bakover i køen jo lenger tid vil det ta med de 12 ukene til dose 2 før man får et vaksinesertifikat som vi ikke kjenner hele omfanget av ennå.

Det betyr jo potensielt at noen ikke vil få et slikt sertifikat før nærmere jul/nyttår 2021. Og da er man vel allerede i gang med "Covid-22/Catch-22" og nye vaksiner med krav om oppføring i vaksinesertifikat.

Catch-22 (logic) - Wikipedia

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...