Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (3 timer siden):

Dette grepet gjorde kineserne med sin ungdom i år 2020 vedrørende vaksinebeslutninger. Til og med kinesiske utenlandsstudenter fikk tjuvstarte som prøvekaniner på den kinesiske vaksinen. Kina har gjort mange riktige grep også, med unntak av noen få svært stygge noen da.

Vi begynte med de eldste for at sykehusene ikke skulle fylles opp, så de ble prøvekaninene.

Et liv er antagelig mer verdt her i landet, for vi setter fullt brukelige vaksiner på lager når en håndfull har dødd av dem. Det er jo ikke så mange av oss. Tenker at kinesisk helsevesen ikke sier i fra om bivirkninger før alle er vaksinert, og det er nok ikke frivillig. Vi har også så lite smitte at vi tåler å stoppe vaksineringen til vi har fått inn de beste varene.

Men denne kurven er helt utrolig.

Spoiler

image.thumb.jpeg.541c86330ab44bcb7f11939ceba0a49e.jpeg

G skrev (2 timer siden):

Det og hva Kina valgte. Det er som om man gjerne kan lure grundig på om vestlige medisinske fagfolk er særlig flinke i faget? At de ikke enda har oppdaget at det er luftsmittende i større grad i Norge er jo helt bak mål egentlig. De har hatt 1 år på seg til å studere fenomenet.

Luftsmitten er underkommunisert for å finne balansen mellom et åpent og lukket samfunnet og de økonomiske kompensasjonene. Sykepleiere kan bruke korona som grunnlag for yrkesskade-erstatning, mens lærere, barnehageansatte, taxi-sjåfører og butikkansatte ser ut til å måtte tåle belastningene av å jobbe i felten. Det er ikke ønskelig at long-covid skal sette mange i en lang NAV-relasjon.

Luftsmitte er egentlig så lite hyggelig at jeg bevisst toner ned tanken på den, de gangene jeg har nødvendige avtaler i samfunnet som ikke kan utsettes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (4 timer siden):

Man har steriliserende vaksiner også har man vaksiner som ikke virker steriliserende. Så dette våset ditt må du nok lengre ut på jordet med.

Det er nok du som farer med vås her , uansett - de vaksinene mot covid 19 funker jo. UK har et lavere smittetrykk enn Norge, det har heller ikke gått til helvete i delstater i USA som har åpna helt opp (les Texas som var skikkelig utskjelt). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Var ikke så avansert system i min kommune. Fikk bare tildelt en time på SMS sånn plutselig. Egentlig like greit. Om folk ikke klarer å omstille seg for den timen det gjerne går med til kjøring, nålestikk og de 20 minutten venting på allergisk reaksjon, så kan de ha det så godt. Om de ikke har en svært god grunn da. At de våker over noen som ligger for døden eller hva det nå enn måtte være som ikke er mulig å få endret på.

Kan årsaka vere at du stod på reserveliste og måtte ta ein time som andre har avbestilt?

Lenke til kommentar
Dr GreenDumb skrev (9 timer siden):

Utendørs ja..Det er auka fare,best å isolerer seg,sånn for dugnaden sin skyld..https://www.nrk.no/mr/auka-smitte-utandors---fhi-ber-folk-halde-avstand-i-naturen-1.15447619

Alle treng no vel ikkje å stimle saman på same stad. Om eg skulle ha reist nokon stad no ville eg ha reist til stader som det ikkje står så mykje om i turistbrosjyrane.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

579 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/579-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.dFhqTwe4Y

Sitat

Mandag ble det registrert 579 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 154 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 425.

Søndag ble det registrert 309 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 316. Det blir generelt sett registrert færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Fortsatt såvidt flat trend nasjonalt, men dessverre stigende i 33 kommuner nå. Mange av de i folkerike kommuner og byer.

1673098739_Skjermbilde2021-05-11kl_01_10_14.thumb.png.573382f6b38ec0c067aba9c551e59e11.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er 96 fleire enn for ei veke sidan. Også snittet for siste 7 dagar er høgare enn forrige 7-dagarsperiode. Det er såleis liten tvil om at smittetrenden er stigande att. Nrk:

Sitat

11. mai 2021 kl. 00:16 

579 nye smittede i Norge siste døgn

Det siste døgnet er det registrert 579 koronasmittede i Norge. Det er 96 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 438 koronasmittede per dag.

Ved midnatt natt til tirsdag var det utført 5,2 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 117.022 personer testet positivt.

Til nå har 1.485.659 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 472.376 personer har fått andre dose.

Mandag var 117 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var sju flere enn dagen før.

Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 398, så trenden er stigende.

Samstundes nærmar ein seg ein milepæl der 1,5 millionar er vaksinerte med minst 1 dose.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Benbjo said:

Stigende trend igjen ja. Tipper ny lockdown ila kort tid. 500 daglige tilfeller er nokså mange. 

Antageligvis venter regjeringen til etter 17 mai slik at folk får se litt familie før det stenges ned igjen 

Her i Grenland er det lockdown - igjen. 17. Mai er avlyst. Om bare folk hadde sluttet å teste seg...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (23 minutter siden):

Stigende trend igjen ja. Tipper ny lockdown ila kort tid. 500 daglige tilfeller er nokså mange. 

Det holder nå. Vi vet at du er fatalistisk rundt det her. We know. Vi vet at du kun tenker totalfatalistisk rundt dette. Og da har jeg et vennlig råd og oppfordring; slutt å les så mye om coronaen. Du har alllerede bestemt deg for at ingen vaksiner virker, at vi må lide med flere mutasjoner, tusener på tusener vil dø og alle vil få long covid. Så hva med å nyte den tiden du fortsatt har til noe mer positivt enn å tenke på at det går mot slutten hele tiden. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg sliter med alvorlig og uhelbredelig sykdom i nær familie og selv DER ser jeg mer livsoptimisme.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Laffe skrev (8 minutter siden):

Lockdown? Nei. Sentrene er fortsatt åpen

Han har holdt på slik sisden pandemien startet. Jeg har aldri sett noen så ekstremt entusiastisk over worst-case-scenarier i noen debatter jeg har vært i. Lurer på hvordan det blir den gagen WHO erklærer pandemien for avsluttet. Må bli trist for han. Men det vil jo finnes en og annen i foirskningsverdenen som vil klamre seg til håpet om at de erklærer det voer for tidlig og med entuasiasme vil peke på at "det er noen tilfeller ennå i verden og at det snart vil komme en mutasjon som tar verden med storm igjen og ingen vaksiner vil virke på". Men da er nok denne tråden forflyttet til side 2 på dette forumet og de fleste har "gått hjem".

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Postivt og gledelig at smittetallene fortsetter å stupe i hovedstaden. Regner med at vi begynner å se både en vaksineffekt samt effelkt av flokkimmunitet fra smitte i enkelte bydeler. Det gåpr absolutt rett vei nå.:)

At det trekker opp på grunn av Vestlandet er nå så, men de får nå svi nå for at de ikke har hatt skikkelig smittetiltak tidligere.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

De har innført 5b ja, så ikke alt er stengt - men treningssentera ER stengt, og det er viktig for mange av helsemessige årsaker.

Nå på våren er det ingenting i veien for å drive trening utendørs. Da får man til og med frisk luft med på kjøpet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Morromann said:

Han har holdt på slik sisden pandemien startet. Jeg har aldri sett noen så ekstremt entusiastisk over worst-case-scenarier i noen debatter jeg har vært i. Lurer på hvordan det blir den gagen WHO erklærer pandemien for avsluttet. Må bli trist for han.

Fordi jeg vet det er en agenda rundt Covid, som jeg har visst om siden starten ja. Hva denne agendaen er har jeg forklart mange ganger nå i den andre tråden. Selvfølgelig vil pandemien en dag være over (duhh!!), men det er når målene med den er oppnådd. Hvilken dato det blir vet selvsagt ikke jeg, og ikke sikkert eliten vet det heller - siden det avhenger av hvor raskt de kan få vaksinen(e) inn i alle folk. De ønsker også å skade den gamle økonomiske orden mer, slik at de har en unnskyldning for å innføre det nye systemet deres.

JEG ønsker ingen pandemi eller kaos, og ikke sitter jeg her å hakker tenner av frykt heller :roll:

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Nå på våren er det ingenting i veien for å drive trening utendørs. Da får man til og med frisk luft med på kjøpet.

Jeg vet da det, men mitt poeng er at lockdown er bullshit, om det er 5a eller b eller xxx.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (13 minutter siden):

De har innført 5b ja, så ikke alt er stengt - men treningssentera ER stengt, og det er viktig for mange av helsemessige årsaker.

Akkurat. Da blir det feil å si at det er lockdown når det ikke er lockdown. Misvisende og fake news. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...