Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

On 5/6/2021 at 9:28 AM, Benbjo said:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=63346

Kan vi blir det andre landet i verden der den indiske mutasjoner kommer ut av kontroll?

Hvordan når importsmitte inn i landet nå med karantenehotellordning? Hotellkorridorteorien kanskje? Er jo lov å lufte seg selv en 2 timer pr. døgn sies det.

38 nye smittetilfeller i Bergen:

Det er registrert 38 nye smittetilfeller i Bergen siden forrige rapport, melder BT.

30 av tilfellene er nærkontakter, mens to er importsmitte. Fem personer har ukjent smittevei.

13 av de smittede er i 20-årene. Åtte er mellom 13 og 19 år.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/6/2021 at 11:01 AM, Covido said:

Sånn går det med løk-politikk. Her jeg bor har man begynt å vaksinere unge folk (fikk selv første dose for en uke siden). Dette setter en effektiv stopper for store utbrudd da unge folk er de sterkeste vektorene. I tillegg vil vi fortsette å møtes, uansett hvor mange kallenavn du gir oss. 

Dette grepet gjorde kineserne med sin ungdom i år 2020 vedrørende vaksinebeslutninger. Til og med kinesiske utenlandsstudenter fikk tjuvstarte som prøvekaniner på den kinesiske vaksinen. Kina har gjort mange riktige grep også, med unntak av noen få svært stygge noen da.

Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 11:03 AM, Snikpellik said:

Hvor bor du? Indonesia?

Det og hva Kina valgte. Det er som om man gjerne kan lure grundig på om vestlige medisinske fagfolk er særlig flinke i faget? At de ikke enda har oppdaget at det er luftsmittende i større grad i Norge er jo helt bak mål egentlig. De har hatt 1 år på seg til å studere fenomenet.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 11:07 AM, Snikpellik said:

Det er én ting, men skal man sammenligne våren i fjor med nå kan man ikke se på smittetallene, man må nok se på sykehusinnleggelsene. Det var så og si umulig å få en test spesielt om man var under 30 år i begynnelsen. Mye er også helt annerledes nå med mer smittsomme varianter.

Og det i en tid hvor WHO sitt mantra var TEST - TEST - TEST

Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 1:32 PM, Morromann said:

Bortskjemte narsissistiske drittunger holder samfunnet som gisler fordi "ungdommen må jo få feste".

Leser at noen avskum drar på fest selv om de vet at de er smittet. På tide å skjerpe straffene. To års ubetinget fengsel og en bot på to millioner kroner samt tap av studieplass/skoleplass for 5 år. Slikt vil virke avskrekkende.

Eller samle dem på en øy, slik de gjorde i gamledager med rampungene? Sikkert fullt av seksuelle overgrep i statistikkene fra den gang, men det hadde kanskje fått seksuelle overgrep til nesten å forsvinne en gang for alle. For i dag er vel ikke slik tenkelig å akseptere lengre, bare barna kommer og forteller noen om det først da. I gamledager så ble du vel knapt trodd på om du stod fram som overgrepsoffer.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Hvordan når importsmitte inn i landet nå med karantenehotellordning? Hotellkorridorteorien kanskje? Er jo lov å lufte seg selv en 2 timer pr. døgn sies det.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/86gKwQ/mistenker-at-flere-nye-er-smittet-av-indisk-mutant-etter-smitteutbrudd

Sitat

Mistenker at flere nye er smittet av indisk mutant etter smitteutbrudd på UiB

– Det er trist om smitte spres videre som følge av dette utbruddet hos oss, sier UiB-rektor.

Bak betalingsmur dessverre. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor sånn viktig informasjon får lov til å være bak betalingsmur. Ser ut som det faktisk er et ekte utbrudd knytt til den indiske varianten i Bergen. Jeg er bekymret for at den får så lite oppmerksomhet og at kommunen ikke reagerer mer offensivt. Viruset løper fortere enn vi får vaksinert når det blir sånne utbrudd, å begrenset sånt nå har alt å si når godt vaksinert befolkning er noen uker fremfor oss.

Og hvor tafatte er denne rektoren egentlig? "Det er trist at den spres videre"? Det er ikke trist, det er en skandale. Og dersom opphavet er UiB-ansatte og den har rukket å spre seg blant flere tilknyttet UiB, så betyr det jo at de rett og slett at de ikke har tatt gode nok grep rundt smittespredning.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 3:41 PM, Morromann said:

Jeg vil heller kalle det fatalist. Når man har bestemt seg for at ingen ting går bra, at vaksinene knapt virker og at det blir lockdown og at det blir lockdown og begrensninger hver eneste høst i all fremtid for ever and ever er man i landskapet for fatalisme. Jeg har alvorlig og uhelbredelig syke i nær familie som faktisk er MER optimistisk når det gjelder livet og fremtiden enn mye av det jeg ser her.

Jeg synes at Benbjo er et meget artig bidrag. Han kommer ofte med ting som er svært relevant også å evt. fordype seg mer i. Du tror han roper ulv-ulv hele tiden du?

Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 3:46 PM, Yessmann said:

Min kommentar gjelder fortsatt. Tiltakene burde vært opphevet og uvaksinerte som er redd smitte, må selv sørge for å holde avstand til ungdommer som gir beng i smitteverntiltak.

:lol:

Det er ikke du som bestemmer dets gyldighet

Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 4:28 PM, Evil-Duck said:

Slik det fungerer i min kommune så vil jeg få en melding med en link som jeg trykke på å får opp en listen med vaksinasjonstimer som jeg kan velge, om dere har lignende system i din kommune skal det nok gå greit at du da velger bort akkurat de dagene du eventuelt er på spahotell. 

Var ikke så avansert system i min kommune. Fikk bare tildelt en time på SMS sånn plutselig. Egentlig like greit. Om folk ikke klarer å omstille seg for den timen det gjerne går med til kjøring, nålestikk og de 20 minutten venting på allergisk reaksjon, så kan de ha det så godt. Om de ikke har en svært god grunn da. At de våker over noen som ligger for døden eller hva det nå enn måtte være som ikke er mulig å få endret på.

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/mistenker-at-smitteutbrot-av-indisk-variant-pa-universitetet-i-bergen-kan-ha-spreidd-seg-1.15490563

Her fant jeg heldigvis mer info uten betalingsmur:

Sitat

– Nokre nærkontaktar til dei fem universitetstilsette har no testa positivt. Vi mistenkjer at også dei har den indiske varianten, seier smittevernoverlege Egil Bovim i Bergen kommune.

Han vil ikkje seie kor mange smitta nærkontaktar som no kan knytast til utbrotet ved Universitetet i Bergen (UiB), men seier det dreier seg om «få».

Da får vi håpe at nærkontaktene i familie ikke har rukket å spre det videre, og har vært i karantene en god stund.

Sitat

Dei tilsette ved UiB vart sett i karantene før den første helga i mai. Nærkontaktar er så spora opp og også sett i karantene.

– Det er beklageleg at smitta har spreidd seg. Vi håpar det går bra med dei og at det ikkje smittar vidare. Slik eg forstår helsestyresmaktene, så har dei oversikt over utbrotet, seier UiB-rektor Margareth Hagen til NRK.

Ser ut som nærkontaktene er blitt satt i karantene noe tid etter de ansatte. Potensielt kan de ha smittet andre fra de ble smittet til de ble satt i karantene.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 7:20 PM, Pc Lynet said:

Vi vet at vaksinene til Pfizer og Moderna er over 95% effektive. Så ja vaksinene beskytter mot sykdom og smittespredning.

Nå er han jo sørlending da, og det er jo en vesentlig del av bibelbeltet. Men, nå høres Preben Aavitsland mer ut som en kristen enn en med legebakgrunn. Et mirakel, er vel helst slike ord de religiøse lir av seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 7:27 PM, William_S said:

Vel. Altså vaksiner beskytter mot smittespredning. Dette vet vi fra de gamle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet vi har brukt i flere tiår. At FHI og andre instanser lata som de ikke visste det får være deres problem.  Meslinger feks er mye mye mer smittsomt enn covid 19 og er en sykdom som sjeldent forekommer her til lands også blant uvaksinerte. 

Man har steriliserende vaksiner også har man vaksiner som ikke virker steriliserende. Så dette våset ditt må du nok lengre ut på jordet med.

Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 12:27 AM, Morromann said:

Jaja, fra senkende til flat trend. Tusen takk, kjære russ for at dere ødela alt og saboterte gjenåpningen for oss fordi dere måtte på fylla.

Og Norge lar russen holde oss som gisler.

Her MÅ regjeringen på banen. Vi kan ikke ha det slik! Det er for j*vlig! Russen skal ikke f*cke opp det her. Øk aldersgrensen på alkohol til 25 år og innfør straff for å kjøpe til noen under den alderen. Steng av parker og strender i byer som Bergen hvor det festes hemingsløst. Innfør portforbud for alle under 21. Innfør kvoter på alkohol som selges i butikker. Begrens ølsalget; kanskje stenge for ølsalg for 18 på hverdager og 14 på lørdager. Noe må gjøres og det NÅ!!

Da går de til svartbørsen og kjøper seg "Skikkelig skambank" på 4-5 liters dunk. Faren kan da øke for at man ender med blind ungdom. Eller om de gidder så dypper de tampong og stapper opp i bakenden eller vagina for å spare penger. Sannsynligheten for at piller får et større inntog som alternativ da væskene er fjernet blir vel også litt større, og det vil man ikke ha en slik utvikling av.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 9:28 AM, Betroz said:

Så han døde av en vanlig lungebetennelse eller en annen lungesykdom. Dårlig inneklima på låven kanskje.

Jeg hevdet ikke at staten drepte han... Selv om han var en koronanekter og døde av lungeskader, så betyr det ikke automatisk at han da døde av Covid eller at staten drepte ham :wee:

Men vent litt nå... Ingen dør av vanlig lungebetennelse eller lungekreft lenger - ALT er Covid-19....got it.

Så du mener at obduksjoner kun er visuelle undersøkelser? Ingen vevsprøvetaking?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 12:33 PM, Quakecry said:

Vil ha og vil ha.. Jeg tenker (og dette har mange eksperter også sagt) at det er dem i risikogruppene som bør holde seg hjemme og ellers ha tiltak. 

I Spania og i den fransktalende delen av Canada så var de ansatte så redd selv for Covid-19 i historier fra år 2020, at folk fant sykehjemspasienter etterlatt til seg selv på noen sykehjem.

Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 2:36 PM, DaniNichi said:

Du kan trene ute på vinteren som er tiden vi har vært mest låst inne i Oslo over lenger tid nå..Men ikke klag til legen din eller andre om astmaen du mest sannsynlig vil pådra deg.

Kald luft ,typ tørr luft er ikke så sunt er eks derfor en eldre eks politimann i blokka mi løper opp og ned trappene innendørs her hele vinteren.

Husk også at de fleste unge i Oslo bor såpass trangt at trene hjemme er både vanskelig og lite motiverende, så da vil de som sliter med motivasjon være de første til å falle av.

Faktum er at de har bevist at inaktivitet er en av tingene som gir høyst risiko for alvorlig covid sykdom også hos unge.

Ser man kanskje korrelasjonen mellom at flere unge blir syke i land der de har hatt streng lockdown ? Aka sittet på ræva hele dagen, er ikke sikkert det er viruset som blir mer farlig mot unge, men heller at depresjon, inaktivitet , lite sosial nærvær kan være co faktorene som spiller inn på hvor godt kroppen kan bekjempe en slik infeksjon.

Det finnes spesialmasker å få tak i som er ment for ekstremt kalde temperaturer der luften gjerne blir svært tørr.

Lenke til kommentar
On 5/7/2021 at 3:37 PM, Pc Lynet said:

Oslo FRP Norges dummeste lokallag?

Populismepartiet, som enkelte ganger kan komme med gode idéer. Men, dette her virker mest som ren førvalgspopulisme.

Lenke til kommentar
On 5/8/2021 at 12:22 PM, Simen1 said:

Jeg stoler på FHI i dette tilfellet. Har de regnet ut at det er en god strategi så er det nok det. Husk at starten av vaksineringa handlet om å beskytte de med høyest risiko for alvorlig forløp. Når alle risikogrupper / risikoaldre er vaksinert så må strategien endre seg til å begrense generell smitteutbredelse. Da kan det, og jeg tror på FHIs beregninger, være smart å fordele vaksinene jevnt ut over aldersgruppene, eller gå mer målrettet på folk som har mye nærkontakt med et stort antall andre personer i alle samfunnslag og aldre. F.eks russen, omreisende selgere, bussjåfører, restaurantansatte etc.

Single barnløse avholdsfolk med hjemmekontor i egen leilighet kan med fordel stilles sist i køa.

Det blir vanskelig for helsevesenet å skulle kategorisere de siste som mottar vaksine i slike kategorier. Hva om det ble gjort et lotteri, og loddet ditt ble mulig å bytte med andre. Så hadde man ihvertfall fått litt volum av salgbare lodd fra folk som holder ut det å vente? Kanskje ikke den beste løsningen i verden, men et forslag om ikke annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...