Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sykehus er der for en grunn. Jeg syns det blir et blindspor å styre mot at vi skal ha færrest mulig innlagte med covid. Så lenge antallet innlagte ikke er høyere enn at helsevesenet takler det uten videre problemer så tenker jeg det må være innafor. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Vaksinen varer bare i femten uker?

Hva er da vitsen med å ta den, man kan uansett ikke reise på utenlandsferie eller gjøre noe morsomt, så er det på'n igjen om 15 uker?

Hvor har du fått den feilinformasjonen fra? 

Vaksinene selv en dose gir god beskyttelse i minst 6 måneder. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
:utakt skrev (2 minutter siden):

Sykehus er der for en grunn. Jeg syns det blir et blindspor å styre mot at vi skal ha færrest mulig innlagte med covid. Så lenge antallet innlagte ikke er høyere enn at helsevesenet takler det uten videre problemer så tenker jeg det må være innafor. 

Smitten sprer seg som ild i tørt gress på et sykehus.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Problemet er at mye annet må utsettes når sykehusene er fulle av koronapasienter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Hvor har du fått den feilinformasjonen fra? 

Vaksinene selv en dose gir god beskyttelse i minst 6 måneder. 

Vaksinepass er gyldig i femten uker etter vaksinering eller gjennomgått covid-19 står det store overskrifter om i enkelte aviser.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Problemet er at mye annet må utsettes når sykehusene er fulle av koronapasienter. 

Derfor presiseringen "hvis de takler det uten videre problemer". Nå er sykehusene på "grønn", det innebærer vel egentlig bortimot normal drift? 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Derfor presiseringen "hvis de takler det uten videre problemer". Nå er sykehusene på "grønn", det innebærer vel egentlig bortimot normal drift? 

Det er vel mer en ting de sier, jeg har vertfall erfart at det ikke er tilfelle. Jeg bor jo i Møre og Romsdal hvor alle sykehus har vært "grønn" stort sett hele pandemien, men jeg har likevel fått behandlinger utsatt eller direkte avvist med begrunnelse den pågående korona pandemien. Så og si all behandling jeg har helt nødvendig måtte hatt under pandemien har jeg måtte ta gjennom private helsetjenester da det statlige har blitt så seigt under pandemien at jeg mest trolig ikke hadde fått noe behandling i de heletatt. Rehabilitering via fysikalsk medisinsk poliklinikk i Ålesund har jeg ventet på i over ett år nå uten å få klarhet i når jeg kan få hjelp. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Den VG telleren er jo smått legendarisk. Det var i dag registrert 376 coronasmittede, det er 25 færre enn tilsvarende dag forrige uke, men 45 over snittet de siste dagene. Det var i går innlagt 123 coronapasienter en nedgang på 5. Det er ikke rart folk blir vettskremte av dette, kanskje mer enn nødvendig. Leser man utenlandsk media så er det ikke nærheten av det samme fokuset på disse tallene. Det hjelper heller ikke at Nakstad slenger ut en og annen påstand om 50 ganger flere døde og 50 ganger flere smittede innen 17 mai som han jo gjorde.  Dagbladet går i rødt med en gang det er en liten økning i smittetilfeller et eller annet sted der hvor ingen skulle tro at nokon kunne bu. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det er vel mer en ting de sier, jeg har vertfall erfart at det ikke er tilfelle. Jeg bor jo i Møre og Romsdal hvor alle sykehus har vært "grønn" stort sett hele pandemien, men jeg har likevel fått behandlinger utsatt eller direkte avvist med begrunnelse den pågående korona pandemien. Så og si all behandling jeg har helt nødvendig måtte hatt under pandemien har jeg måtte ta gjennom private helsetjenester da det statlige har blitt så seigt under pandemien at jeg mest trolig ikke hadde fått noe behandling i de heletatt. Rehabilitering via fysikalsk medisinsk poliklinikk i Ålesund har jeg ventet på i over ett år nå uten å få klarhet i når jeg kan få hjelp. 

Det er ganske drøyt. Jeg er også egentlig under halvårlig oppfølging av poliklinikk på sykehus, men jeg har ikke hørt noe fra dem på over et år. Jeg bor i Oslo, her har det vært litt heftig i perioder, så jeg har til en viss grad forståelse. Men i Ålesund har det vel ikke vært noe rush av covidtilfeller? 

Tror helseforetakene må se litt på dette for fremtiden. Det kan ikke være sånn at alt settes på vent i tilfelle det skulle komme to pasienter med covid. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det er feil. 

Det er nok riktig, men man kan sikkert fornye vaksinepasset/sertifikatet. Vaksinen varer trolig minst 6 mnd ser jeg andre skriver. For øvrig er det dårlig nytt at Seychellene nå stenger ned på nytt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Det er ganske drøyt. Jeg er også egentlig under halvårlig oppfølging av poliklinikk på sykehus, men jeg har ikke hørt noe fra dem på over et år. Jeg bor i Oslo, her har det vært litt heftig i perioder, så jeg har til en viss grad forståelse. Men i Ålesund har det vel ikke vært noe rush av covidtilfeller? 

Tror helseforetakene må se litt på dette for fremtiden. Det kan ikke være sånn at alt settes på vent i tilfelle det skulle komme to pasienter med covid. 

Jeg så smått hatt noe kontakt med en relativt stor lokal avvis som kan være interessert i å dekke "historien" min, men jeg har i utgangspunkt et ønske om at vi først skal bli ferdig med denne pandemien her i Norge før jeg går ut i media med den, samt jeg har en liten frykt for å kritisere de som i utgangspunktet har nødt å hjelpe meg videre. Men jeg mener vertfall det er svært mye kritikkverdig som har skjedd og kostet under teppet som "korona kutt" med min oppfølging etter den ulykken jeg var igjennom i fjor sommer, det har stort sett vært jeg og min fastlege som har stanget hodet i veggen å prøvd å komt oss videre på behandlingen men møtt motstand ved alle statlige helse instanser. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (18 minutter siden):

Det er nok riktig, men man kan sikkert fornye vaksinepasset/sertifikatet. Vaksinen varer trolig minst 6 mnd ser jeg andre skriver. For øvrig er det dårlig nytt at Seychellene nå stenger ned på nytt.

Det er feil. Eller delvis riktig.

vaksinesertifikatet er gyldig 3-15 uker etter første dose. I dette ligger det at du også skal ta andre dose i dette tidsrommet. Når du så har tatt dose 2 så er du inntil videre beskyttet. Dersom du da ikke tar andre dose, så mister du beskyttelsen etter 15 uker

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Det er feil. Eller delvis riktig.

vaksinesertifikatet er gyldig 3-15 uker etter første dose. I dette ligger det at du også skal ta andre dose i dette tidsrommet. Når du så har tatt dose 2 så er du inntil videre beskyttet. Dersom du da ikke tar andre dose, så mister du beskyttelsen etter 15 uker

Du mister ikke beskyttelse etter 15 uker. Men koronapasset. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):
Sitat

– Vi er på vei til en litt friere hverdag. I dag sørger vi for at alle de 1,4 millioner personene som har fått minst én vaksinedose får de samme lettelsene (som fullvaksinerte). Dette vil også gjelde de som har hatt covid-19 de siste seks månedene,

sier statsminister Erna Solberg. Langsom gjenåpning for noen grupper. Hun glemte å trøste resten.

Sitat

– Ute blant folk kan man ikke vite om det er uvaksinerte personer i risikogruppen i nærheten. Så lenge det fortsatt er mange som er ubeskyttet i samfunnet, og siden vaksinerte i noen tilfeller kan bli smittet og smitte andre, må råd og regler nå være de samme for beskyttede personer (tatt 1. vaksinedose) som for ubeskyttede i det offentlige rom,

sier Høie. De samme reglene som før, men ikke helt.

Sitat

Det er mulig å bli smittet selv om man er vaksinert. Det er også mulig for vaksinerte å smitte andre. Dette gjelder selv om man ikke merker at man er smittet.

Greit å vite.

Råd for personer som er beskyttet

Sitat

Beskyttede personer bør fortsatt holde god avstand (minst 1 meter) til ubeskyttede i risikogruppen som de ikke bor med.

Og hvis de bor med dem?

Sitat

Beskyttede personer kan ha nær sosial kontakt med ubeskyttede personer som ikke er i risikogruppen.

Beskyttede personer har lov til å smitte ubeskyttede utenfor risikogruppen.

Sitat

Ubeskyttede besøkende må fortsatt holde avstand til andre ubeskyttede

Ubeskyttede bør ikke smitte andre ubeskyttede.

Sitat

Hvis du bor i en kommune som har forskriftsfestet hvor mange som kan være på besøk i private hjem, må du holde deg til det. Disse reglene skiller ikke enda mellom beskyttede og ubeskyttede.

Likestilling mellom beskyttede og ubeskyttede i noen kommuner før nye regler trer i kraft.

Råd på sykehjem

Sitat

Der flertallet av sykehjemsbeboerne er vaksinert, vil fullvaksinerte beboere kunne ha nær fysisk kontakt med uvaksinerte besøkende

Her er det full klemmefrihet.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Du mister ikke beskyttelse etter 15 uker. Men koronapasset. 

Regjeringen kaller de som har tatt vaksine eller har hatt Covid-19 for "beskyttet". derav ordet beskyttet. vaksinen er nok effektiv lenger, selv med en dose.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Koronapass, nye råd og festivalsommer: Her er det viktigste du trenger å vite i dag

Sitat

1,4 millioner nordmenn har fått minst én vaksinedose. Nå kan de gi hverandre et håndtrykk.

Nå kan 1,4 millioner nordmenn klemme

– Beskyttede kan klemme andre, også ubeskyttede, når de er hjemme og på besøk, men ikke ubeskyttede personer i risikogrupper, sier statssekretær Saliba Andreas Korkunc til Aftenposten.

Lenke til kommentar
Smitte rammer 17 videregående skoler i samme fylke:
Sitat

17 videregående skoler i Vestland fylke er rammet av coronasmitte, melder Bergens Tidende. Situasjonen gjør at russetida kan bli utsatt til 1. juni.

- Jeg tror russen kommer til å samle seg uansett, sier russepresident Asdis Eva Omarsdottir i Bergen og Hordaland til avisa.

- Sammen med smittevernkontoret kartlegger vi nå situasjonen. De fem siste tilfellene har heldigvis ikke fått noen konsekvenser for driften, da ingen av elevene har vært på skolen de siste dagene, sier rektor Jens Petter Storheim ved Åsane videregående skole til Bergens Tidende.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Videre kan du nok alltids cherrypicke steder, situasjoner, innføring eller opphelvelse av tiltak slik det passer det narrativet du ønsker å presentere.

Nettopp. Man kan cherrypicke Sverige vs. Norge for å "bevise" at tiltak har stor effekt. Eller - man kan cherrypicke Sverige vs. andre europeiske land på kontinentet for å "bevise" at tiltakene har nærmest ubetydelig effekt. Eller California vs. Florida for å vise det samme, osv.

Alle kan vi finne eksempler som støtter vårt opprinnelige syn.

Men hvor er de samlede tallene for at tiltakene har klar og entydig effekt? Kan ikke huske å ha sett noen overbevisende tall for dette.  Hvordan kan noen være så skråsikre på at tiltakene har stor effekt - eller skråsikker på det motsatte for den del?

Det var dette som var mitt poeng overfor PC-lynet som var så skråsikker på at det var tiltakene som gjorde at smitten stupte i Norge utover sommeren ifjor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...