Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Pc Lynet said:

Du har en egen tråd for konspirasjonstullet ditt. 

Jeg nevnte ingen konspirasjon i mitt innlegg. Slutt med hersketeknikkene dine!

Så hvis et sykehus har totalt 50 plasser som er beregnet for å behandle pasienter som har symptomer liknende Covid og alle de er opptatt, så rettferdiggjør det lockdown av samfunnet i dine øyne? Så tenker du at hvis vi slipper opp på restriksjonene, så betyr det automatisk at vi mister kontrollen og alle får viruset da eller? Ikke bare får viruset, men alle blir grise dårlige? Har du beviser for at dette GARANTERT vil skje?

Lenke til kommentar
Betroz skrev (11 minutter siden):

Så hvis et sykehus har totalt 50 plasser som er beregnet for å behandle pasienter som har symptomer liknende Covid og alle de er opptatt, så rettferdiggjør det lockdown av samfunnet i dine øyne? Så tenker du at hvis vi slipper opp på restriksjonene, så betyr det automatisk at vi mister kontrollen og alle får viruset da eller? Ikke bare får viruset, men alle blir grise dårlige? Har du beviser for at dette GARANTERT vil skje?

Du nevner PCR testen som jeg vet du og andre konspiratører ikke forstår hvordan fungerer.

Har du sett reportasjer fra India? Brasil? England? Italia?

Selv unge friske dør om de ikke får oksygen behandling på sykehus. Er sykehuset fullt slik som det er nå i India dør unge folk også.

Sitat

Koronakaoset i India: Her går de løs på sykehuspersonalet

Panikk og desperasjon sprer seg flere steder i India. Folk som mister sine kjære, eller som ikke får hjelpen de trenger går til angrep på sykehusansatte.

https://www.nrk.no/urix/koronakaoset-i-india_-her-gar-de-los-pa-sykehuspersonalet-1.15475561

Sitat

Koronakrisen i India: – Vi feiret for tidlig

I september var India nesten friskmeldt. Nå slår landet dystre smitterekorder daglig. Hva er grunnen til at det gikk så galt i India?

https://www.nrk.no/urix/derfor-har-india-blitt-sa-hardt-rammet-av-koronapandemien-1.15474120

Sitat

Helsekrise i India: Solgte konas smykker for å skaffe oksygen til syke

Rickshawsjåføren Javed Khan så altfor mange i hjembyen hans som ikke fikk helsehjelp. Nå bruker han all sin tid og penger på å kjøre koronasmittede i India til sykehus.

https://www.nrk.no/urix/rickshaw-sjafor-i-india-tilbyr-folk-gratis-oksygen-1.15477381

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):

Russefeiring er tro det eller ei et privat initiativ. Ikke noe skolene står bak. Å forby folk å dra på seg en rød/blå/svart bukse kan ikke akkurat forsvares med smittevern i seg selv 

Hva er russetida uten å kunne møtes i store grupper? Russeorganiasjonene bør se egeninteresse i å utsette det til de kan møtes på større treff, og sette standarden for framtida. Gammel uvane er vond å vende heter det, og det opplevdes sånn i min russetid på 90-tallet også. Det er på høy tid at denne gamle uvanen vendes og nå gir koronaen en gyldens sjanse til å gjøre nettopp det.

Alt trenger ikke påtvinges motvillig av noen "overformyndere". Russen har egen indre vilje og endringsmulighet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

https://www.nrk.no/sorlandet/vil-frem-i-vaksinekoen_-_-jeg-far-ikke-dette-aret-tilbake-1.15471414

Hvis ikke man klarer å kontrollere tenåringer her i landet må det være bedre å vaksinere de først. Vi på 30+ overlever en måned eller to til. 

Jeg er så lei av at de som oppfører seg dårlig får vaksine først. Joda det er smart for å beskytte de svakere mot dårlig oppførsel men likevel fører det til at folk isolerer seg i halvannet år eller mer mens de stadig rykker bakover i køen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (41 minutter siden):

Hvis man ser på Brasil, England, India og USA bør det være tydelig at koronaviruset ikke er noe man kan slippe løs uten stor overdødelighet. Mange flere enn 0.5% dør når helsevesenet kollapser. I India tenker jeg vi får over 1-2% døde. Noe som er 13-26 millioner ut av 1.3 milliarder. 

Jeg er ikke i nærheten av så pessimist. Jeg tipper rundt 10% av Indias befolkning blir reelt smittet innen alle 1,39 milliarder er fullvaksinerte, derav ca halvparten av de 10% blir diagnostisert. Videre tror jeg at dødsraten blir ca 1:100 (av de reelt smittede) inkludert økt dødsrate av andre årsaker enn covid-19 på grunn av kollaps i helsevesenet. Totalt ca 1,4 millioner døde. Tipper jeg. Pr i dag er det offisielt 0,22 millioner døde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Betroz said:

Lag en egen tråd for "Vi som er motstandere av tiltak".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg er så lei av at de som oppfører seg dårlig får vaksine først. Joda det er smart for å beskytte de svakere mot dårlig oppførsel men likevel fører det til at folk isolerer seg i halvannet år eller mer.

Barneoppdragelsens regel nr 1: Ikke premiér dårlig oppførsel. Selv om det isolert sett føles enklest og best der og da.

Bryter man regel nr 1 så "pisser man i buksa for å holde varmen". Da oppfordrer man til mer dårlig oppførsel og eskalerer det underliggende problemet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke i nærheten av så pessimist. Jeg tipper rundt 10% av Indias befolkning blir reelt smittet innen alle 1,39 milliarder er fullvaksinerte, derav ca halvparten av de 10% blir diagnostisert. Videre tror jeg at dødsraten blir ca 1:100 (av de reelt smittede) inkludert økt dødsrate av andre årsaker enn covid-19 på grunn av kollaps i helsevesenet. Totalt ca 1,4 millioner døde. Tipper jeg. Pr i dag er det offisielt 0,22 millioner døde.

Har du fått med deg at de reelle tallene er 5-10x større en rapportert. Derfor er det nå minst 1.1 millioner døde i India hittil.

Sitat

The states where the team worked have reliable death numbers, the researchers write, because they started “rigorous disease surveillance and contact tracing early in response to the pandemic.” But elsewhere in the country, Laxminarayan suspects far more people have died than reported. He points to a study from the Indian Council of Medical of Research, published on 27 January in The Lancet Global Health, that looked for antibodies in the blood of nearly 29,000 people over age 10 from more than 15,000 households in 21 of India’s 36 states and union territories. The study found antibodies in 7.1% of people, implying that India had nearly 75 million cases by mid-August 2020, when the study finished collecting data. At the time, the official case count was about one-thirtieth as high, at 2.7 million. “By that token, is it really unreasonable to think that deaths are underreported by a factor of four or five?” he asks.

https://www.sciencemag.org/news/2021/04/will-india-s-devastating-covid-19-surge-provide-data-clear-its-death-paradox

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Jeg er så lei av at de som oppfører seg dårlig får vaksine først. Joda det er smart for å beskytte de svakere mot dårlig oppførsel men likevel fører det til at folk isolerer seg i halvannet år eller mer.

Enig men det er objektivt sett bedre for samfunnet at idiotene som ikke klarer å følge reglene får første stikk. Ellers vil de bare spre mer smitte i samfunnet slik at vi må stenge ned i sommer.

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Barneoppdragelsens regel nr 1: Ikke premiér dårlig oppførsel. Selv om det isolert sett føles enklest og best der og da.

Bryter man regel nr 1 så "pisser man i buksa for å holde varmen". Da oppfordrer man til mer dårlig oppførsel og eskalerer det underliggende problemet.

Heldigvis har vaksiner lite å gjøre med barne oppdragelsesmetoder. Å vaksinere idiotene først vil gi positiv effekt for alle.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Kunne ikke vært mer enig.

Men jeg har merket meg en trend i Norge siste 10 år. Både blant barn og selv i arbeidslivet at dårlig oppførsel faktisk belønnes i stadig større grad.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

Akkurat det må de jo betale selv da. Eller foreldrene.

Det stemmer. Privatisteksamener koster mye - koster rundt 2000 kroner pr fag om jeg ikke tar helt feil og det er bare gebyret for å kunne ta eksamen. Jaja jeg som har en liten ekstrajobb som eksamensvakt har en timelønn på 227 kroner/timen. ekke så lenge til det braker løs nå. :)

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (53 minutter siden):

Du nevner PCR testen som jeg vet du og andre konspiratører ikke forstår hvordan fungerer.

Har du sett reportasjer fra India? Brasil? England? Italia?

Selv unge friske dør om de ikke får oksygen behandling på sykehus. Er sykehuset fullt slik som det er nå i India dør unge folk også.

https://www.nrk.no/urix/koronakaoset-i-india_-her-gar-de-los-pa-sykehuspersonalet-1.15475561

https://www.nrk.no/urix/derfor-har-india-blitt-sa-hardt-rammet-av-koronapandemien-1.15474120

https://www.nrk.no/urix/rickshaw-sjafor-i-india-tilbyr-folk-gratis-oksygen-1.15477381

Hører ikke denne posten egentlig hjemme i coronaviruset i verden? Er vel rimelig irrelevant å dra inn India i Norge tråden uansett. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig.

Men jeg har merket meg en trend i Norge siste 10 år. Både blant barn og selv i arbeidslivet at dårlig oppførsel faktisk belønnes i stadig større grad.

Ja, jeg tror det handler om konfliktskyhet og populisme, ofte skjult under mantraet "velge sine kamper". Mange velger å se gjennom fingrene med ting fordi det er enkelt og fordi det ikke gjør de upopulære.

En relatert trend er at unge er mindre selvstendige i dag enn da jeg vokste opp. Både foreldre, skole og samfunn påtar seg en større og mer formyndersk rolle, som gjør at unge voksne ikke har vokst like godt ut av redet når de blir myndig, som det forrige generasjon gjorde. De forventer i større grad at "samfunnet" - "de andre" skal ta seg av formynderrollen, sånn at de slipper å være like "voksen" som forrige generasjon var på deres alder. Mindre ansvarsfølelse.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (30 minutter siden):

Heldigvis har vaksiner lite å gjøre med barne oppdragelsesmetoder. Å vaksinere idiotene først vil gi positiv effekt for alle.

Joda, å pisse i buksa for å holde varmen fungerer - en stund. Vi trenger ikke en ny pandemi for å se konsekvensene av det. Det er mange samfunnsutfordringer der premieringen av dårlig oppførsel vil gi negative konsekvenser på lengre sikt. Det er et helt nødvendig prinsipp å lære folk at dårlig oppførsel ikke lønner seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Joda, å pisse i buksa for å holde varmen fungerer - en stund. Vi trenger ikke en ny pandemi for å se konsekvensene av det. Det er mange samfunnsutfordringer der premieringen av dårlig oppførsel vil gi negative konsekvenser på lengre sikt. Det er et helt nødvendig prinsipp å lære folk at dårlig oppførsel ikke lønner seg.

Vi har jo lover og regler. Mennesker er ikke rasjonelle. Idiotisk å utsette flere folk i Norge for smitte for en lærepenge som de fleste ikke vil forstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...