Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 time siden):

Er ikke bare munnbind som forsøpler ekstra nå. Mye takeaway søppel flyter over både her og der.

Mye av dette har kommunene delvis skyld i, da de setter ut for små dunker, og tømmer de for sjeldent.

Mange av munnbindene som ligger på gaten er det kråken og vinden som tar ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Dubious said:

Mye av dette har kommunene delvis skyld i, da de setter ut for små dunker, og tømmer de for sjeldent.

Ikke uenig, men likevel er det for enkelt å skylde på kommunen. Alle har ansvar for sitt eget søppel. De kan ta det med og kaste det hjemme eller dit de kommer fremfor å slenge det fra seg på en bussholdeplass med full søppelbøtte.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

I tillegg har vi litt over 113 000 immune som følge av det ekte viruset + mørketall.

Man regnes vel ikke lenger som immun etter 6 måneder. De jeg kjenner som hadde Covid-19 tidlig har måttet gå i karantene som alle andre ved nærkontakt etter denne perioden var over.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

En liten avsporing, men det er faktisk ikke så enkelt. Fylkeskommuner har ansvar for noen av dunkene, f.eks. dersom det er knyttet til busstopp ved fylkesvei etc.. Og av og til så er det dessverre faktisk uklart hvem som har ansvar, da kommunen sier/mener det er fylket sitt ansvar, og/eller fylket sier at dette tilhører kommunen og ingen er enige/har oversikt :) Dette kan jo forklare hvorfor det er så dårlig med tømming, fordi ansvarsområdet er uklart. Det er egentlig litt samme problemstilling som gjelder når det f.eks. gjelder hvem som ska ha ansvar for rasteplasser og vask/tømminga av doer, ofte veldig uklart hvem som har dette ansvaret når verken Statens Vegvesen eller kommunen vil ta dette ansvaret.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Fylkeskommune/kommune/staten = Kommunen(e)

Hehe, for en som jobber i det offentlige så betrakter ikke vi nødvendigvis på den måten. Det er nettopp viktig for oss å skille på disse tingene nettopp pga. ansvarsfordeling. Det er ingen som sier "Dette er vårt ansvar" dersom noe som skal til kommunen skal til fylkeskommunen, da sier man nettopp det, det er ikke kommunen sitt ansvar, men fylkeskommunen.

Ellers er det ganske store forskjeller generelt også på organisering, vilkår, lønn f.eks. Mange tror sikkert at det er samme lønnsnivå, men det kan være så mye som 50 000 kr i lønnsforskjell på nyansatt i fylkeskommune og stat med bachelorgrad og lønnstrinn. Så jo, det i grunn ganske stor forskjell.

En skikkelig avsporing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

6500+ er meldt inn av kvinner og 1200+ er meldt inn av menn.

https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-etter-koronavaksine-per-27-april-2021

Nå er det i tillegg noe hjerteposebetennelse som rapporteres.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona?pinnedEntry=174973

Dette kan ha sammenheng med at det er flere kvinner enn menn som jobber i helsevesenet ikke  nødvendigvis fordi flere kvinner enn menn har fått bivirkninger sånn prosentvis.  Før så var det kun leger og tannleger som hadde plikt å melde bivirkninger, men nå er den plikten utvida til mange flere profesjoner (loven ble endra en god stund før covid 19 kom) Helsepersonell kan også selv melde bivirkninger etter man selv har fått vaksinen. 

Coronavaksinene er også merka med et symbol i felleskatalogen om at man overvåker dem spesielt mtp bivirkninger så da er det en oppfordring nærmest å melde fra. Men dette gjør jo også sånn at Legemiddelverket får mye god kunnskap. En trygghet spør du meg. Problemet slik jeg ser det da er at toleransen for bivirkninger kan bli nærmest 0 når man melder fra om alt. Alle medisiner har bivirkninger også paracettabletten man knasker ved hodepine og jeg tviler på at folk flest gidder å lese pakningsvedlegget til paracetpakka. De to coronavaksinene man nå bruker her i Norge gir stort sett ikke noen flere bivirkninger enn det man får ved andre vaksiner. Litt ubehag noen dager tåler alle. Min fullvaksinerte bestefar på 99 sa han bare ble litt ekstra trøtt et par dager. 

Uansett en del av de milde bivirkninger man har etter vaksinering er egentlig et godt tegn. Det er kroppen som jobber på høygir for å lage antistoffer og immunrespons mot det man har fått sprøyta inn. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Evt. kan de kroniske festløvene begynne å respektere risikogruppenes frykt og ta hensyn til folk rundt seg. Blir det for mye meg-meg-meg så blir politikerne nødt til å innføre strengere tiltak, og hvem har vel lyst på det? Disse kronisk egoistiske festløvene går ut over oss alle, ikke bare risikogruppene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Evt. kan de kroniske festløvene begynne å respektere risikogruppenes frykt og ta hensyn til folk rundt seg. Blir det for mye meg-meg-meg så blir politikerne nødt til å innføre strengere tiltak, og hvem har vel lyst på det? Disse kronisk egoistiske festløvene går ut over oss alle, ikke bare risikogruppene.

Og foreldrene må skjerpe seg:

Sitat

Oppgitt etter festhelg

I helga ble det meldt om flere ungdomsfester natt til 1. mai. Politiet mener foreldrene er for passive når mindreårige fester og debuterer med alkohol.

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppgitt-etter-festhelg/73720634

Hvis dette ikke ender med ny nedstegning av Bergen om en ukes tid og 50+ daglige smittetilfeller er det ett under.

Lenke til kommentar

Slipper to polakker gjennom nåløyet er helvete løs:

Sitat

Svært få personer bak mye av spredningen av den britiske mutanten

Kanskje så få som to personer som var smittet med den britiske mutanten, er årsaken til en tredel av all smitte med den varianten som nå dominerer i Norge, ifølge en ny FHI-rapport.

Sitat

«To importtilfeller»

Av rapporten går det fram at det er mulig at så lite som to importtilfeller, det vil si to enkelt innreisende, til sammen står for smitte for til sammen en tredel av alle som har vært smittet av den engelske varianten i Norge. Det kan også være at det har vært flere importer av helt lik variant. FHI vet ikke hvem disse personene er.

«Begge de to importene har startet smittekjeder som i dag har spredd seg til samtlige av landets fylker», går det fram av rapporten.

– Noen få importtilfeller tidligere på året har gitt opphav til smittespredning på tvers av kommuner og fylker og disse virusene sirkulerer fortsatt. Eksempelvis kan enkelte importtilfeller ha gitt opphav til flere hundre smittetilfeller. Det er viktig å understreke at vi ikke vet om dette er enkeltpersoner eller flere reisende med helt lik variant, sier seksjonsleder ved FHI, Karoline Bragstad, til NRK.

Sitat

Øst-Europa utmerker seg

Genetiske analyser av virus viser at det var flere importer av den britiske virusvarianten fram til slutten av januar som resulterte i store smitteklynger og utbrudd. Importen av den virusvarianten har kommet fra mange europeiske land, og spesielt land i Øst-Europa.

Den første importen av den engelske mutanten kan ha skjedd så tidlig som tidlig i desember i fjor.

Totalt beregner FHI at det har vært minimum 200 personer som uavhengig av hverandre har reist inn i Norge med den engelske mutanten.

Siden 1. januar har over 20.000 personer fått påvist den engelske mutant-varianten. 85 prosent av alle som har vært smittet i Norge de siste månedene, har vært smittet med denne varianten.

https://www.nrk.no/norge/fa-personer-bak-mye-av-spredningen-av-den-britiske-mutanten-1.15480429

Rapporten hos FHI:

Sitat

Genetiske analyser fram til slutten av januar viser at flere importtilfeller av den engelske og sørafrikanske virusvariant av SARS-CoV-2 resulterte i store smitteklynger. De siste par månedene har det også vært importtilfeller, men disse har i liten grad ført til videre smitte innenlands. Det viser en kartlegging FHI har gjort av disse virusvariantene.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/farre-utbrudd-etter-importer-siste-to-maneder/

Så det ser ut til å fungere nå.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Norge rundet i dag 25% påbegynt vaksinerte (1 eller 2 doser).

I følge vaksineprognosene skal dette tallet nesten dobles til starten av juni. (fra 1,89 til 3,35 M doser)

I tillegg har vi litt over 113 000 immune som følge av det ekte viruset + mørketall.

Sitat

Unntak for koronavaksinerte

Fullvaksinerte får unntak frå smittekarantene, opplyser Helsedepartementet. Dei blir med det sidestilt med dei som har hatt covid-19 dei siste seks månadane.

Personar som har fått første dose for mellom 3 og 12 veker sidan kan også bli fritekne dersom dei tek ein test mellom 3 og 7 døgn etter siste nærkontakt med ein som er smitta. Dei som ikkje ønsker å ta test, må i ventekarantene.

Dette er i tråd med dei råda regjeringa har fått frå Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

God nyhet 👍

Lenke til kommentar

OL eller fengsel? 

Sitat

– Jeg ville ikke vært særlig bekymret for å være uvaksinert utøver i denne situasjonen. Jeg tror den olympiske landsbyen og OL-anleggene vil være blant de sikreste stedene i verden under OL, sier overlege Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet (FHI).

VG har nettopp vist ham regler som blant annet forbyr både utøvere og journalister å gå utenfor hotellet sitt eller OL-anlegg. Restauranter og shopping er altså fy-fy, enten man er vaksinert eller ikke.

Sitat

Alle rom må luftes hver halvtime. Utøvere, støttepersonell og journalister må ha munnbind til enhver tid, såfremt de ikke spiser, drikker eller sover. Alle må også levere en detaljert «aktivitetsplan» som viser hvor de skal oppholde seg, samt hvem de skal møte, under 14 første dagene i Japan – tillegg til å laste ned en smittesporingsapp på telefonen.

OL-utøverne skal coronatestes hver dag. Journalister temperaturmåles på alle arenaene, som de må ha søkt om å få tilgang til ett døgn i forveien. Mat skal spises på hotellrommet eller i hotellrestauranten, eller på pressesenteret - med minst to meters avstand.

https://www.vg.no/sport/i/gWm70B/ekstreme-grep-skal-hindre-ol-smitte-blant-de-sikreste-stedene-i-verden

Like regler for alle utøvere vaksinert eller ei. Bra de tar smittevern på alvor. Men må være frustrerende å komme til Japan og kun få se hotellet og OL arenaen. 

Lenke til kommentar

Ahhh, nok en gang er det så lett for de her inne som i utgangspunktet ikke rører så mye på seg å hamre løs på alle som gjør det. 

Folk er piss lei restriksjonene, og restriksjonene påvirker enkelte mye mer enn andre. Jeg sier ikke at det er rett at 1000 stk samles i Nygårdsparken, men jeg skjønner at folk er forbannet og at folk ikke bryr seg lengre. 

Har selv vert hardt rammet av hele pandemien og har ikke mye liv igjen rett og slett. Jeg har enten vert på jobb eller i karantene i snart 14 måneder med få unntak, som alle andre så hater jeg dette. Når smittevernreglene er så skjevfordelt og påvirker enkelte så kraftig i forhold til andre så er det ikke rart at det blir uenigheter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (20 minutter siden):

Ahhh, nok en gang er det så lett for de her inne som i utgangspunktet ikke rører så mye på seg å hamre løs på alle som gjør det. 

Folk er piss lei restriksjonene, og restriksjonene påvirker enkelte mye mer enn andre. Jeg sier ikke at det er rett at 1000 stk samles i Nygårdsparken, men jeg skjønner at folk er forbannet og at folk ikke bryr seg lengre. 

Har selv vert hardt rammet av hele pandemien og har ikke mye liv igjen rett og slett. Jeg har enten vert på jobb eller i karantene i snart 14 måneder med få unntak, som alle andre så hater jeg dette. Når smittevernreglene er så skjevfordelt og påvirker enkelte så kraftig i forhold til andre så er det ikke rart at det blir uenigheter. 

Derfor beholder vi forhåpentligvis strenge restriksjoner på innreise fra resten av verden i sommer. Slik at vi som bor i Norge kan leve som normalt slik som forrige sommer. 

Sitat

Norge mener EUs forslag til innreiseregler ikke er strenge nok

EU-kommisjonen vil tillate innreise for alle som kan vise attest på at de er fullvaksinert med en vaksine godkjent av EU. Ikke bra nok, mener norske myndigheter.

Sitat

EU-kommisjonen foreslår å tillate innreise for alle fullvaksinerte. Kravet skal være at man er fullvaksinert med en vaksine godkjent i EU minst 14 dager før innreise. Dette kan senere utvides til å følge en liste over vaksiner som er godkjent for nødbruk av Verdens helseorganisasjon.

Forslaget omhandler såkalte ikke-nødvendige reiser fra utenfor EU.

Det mener norske myndigheter ikke er strengt nok.

Sitat

Det EU forslår i dag, er at for eksempel reisende fra India og Pakistan skal kunne komme inn til Norge uten å gå i karantene, uten å teste seg, hvis de har en attest på at de er vaksinert. Det er ikke godt nok, sier statssekretær Saliba Andreas Korkunc (H) i Helsedepartementet til NRK.

https://www.nrk.no/norge/norge-mener-eus-forslag-til-innreiseregler-ikke-er-strenge-nok-1.15480965

Norge blir New Zealand i Europa. Vi kan leve normalt innenfor landets grenser mens resten av Europa vil herjes av nye mutasjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Derfor beholder vi forhåpentligvis strenge restriksjoner på innreise fra resten av verden i sommer. Slik at vi som bor i Norge kan leve som normalt slik som forrige sommer. 

Jeg er veldig med på den. Har jevnlig vert inn og ut av landet i løpet av pandemien og har ingenting i mot karantene, eventuelt isolasjon så lenge jeg kan leve som normalt når jeg er ferdig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Derfor beholder vi forhåpentligvis strenge restriksjoner på innreise fra resten av verden i sommer. Slik at vi som bor i Norge kan leve som normalt slikys som forrige sommer. 

https://www.nrk.no/norge/norge-mener-eus-forslag-til-innreiseregler-ikke-er-strenge-nok-1.15480965

Norge blir New Zealand i Europa. Vi kan leve normalt innenfor landets grenser mens resten av Europa vil herjes av nye mutasjoner. 

Jeg kan faktisk være med på den, med tanke på hva EU nå tenker å åpne opp for. En attest kan du få på gata i Thailand. Det må være et annerkjent system for vaksinesertifisering på plass før en åpner opp for verden. Tror det vil være en relativt smal sak å få til i EU så håper også andre land støtter seg til dette. Tror det er lurt at vi nå holder "stengt" ( altså reise med karantenehotell ) frem til først EU og EØS ordner et skikkelig system. Så kan vi åpne opp for fri reise i EU/EØS. På sikt så må det komme et slags system som alle land kan knytte seg til som er kvalitetssikret. Dette vil så åpne opp nye land. Første ser jeg for meg er USA/Canada, Australia, New Zealand.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Danmark legger nå vekk Astra Zeneca og J&J vaksinen fra deres vaksineprogram, men tillater allikevel at dem som vil ha de to vaksinene kan få den. 

Dette vil kunne gjøre at vaksineringen går raskere enn å bare forby dem. 

Hva mener dere her på forumet om dette? Bør også Norge gjøre AZ og J&J tilgjengelig for dem som vil? Hadde du selv tatt vaksinen? Den brukes jo over det meste av verden? Hvorfor ikke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Danmark legger nå vekk Astra Zeneca og J&J vaksinen fra deres vaksineprogram, men tillater allikevel at dem som vil ha de to vaksinene kan få den. 

Dette vil kunne gjøre at vaksineringen går raskere enn å bare forby dem. 

Hva mener dere her på forumet om dette? Bør også Norge gjøre AZ og J&J tilgjengelig for dem som vil? Hadde du selv tatt vaksinen? Den brukes jo over det meste av verden? Hvorfor ikke? 

Foretrekker å vente på Pfizer/Moderna. Men hadde det vært eneste mulighet ville jeg tatt J og J.

FHI har regnet ut at like mange vil dø av bivirkning fra AstraZeneca som av korona her i Norge siden vi har så lite smitte. Risk reward blir feil her til lands.

Sitat

Slik beregner FHI risikoen for sykdom og død av AstraZeneca og covid-19:

• I Norge er det meldt om fem tilfeller av alvorlige hendelser etter vaksinering.
  • Tre av disse har dødd.
  • Ale fikk symptomene syv til ti dager etter vaksinasjon.
  • De var mellom 32 og 54 år.

FHI har beregnet dødelighetsfrekvensen (hvor mange av de vaksinerte som har dødd, red.amn.) i Norge på 2,3 personer per 100.000 vaksinert.

I Norge i dag vil det generelt være en større risiko for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen, enn risiko for å dø av covidsykdommen, ifølge FHI.

«Det betyr at vi vil utsette yngre kvinner for en urimelig høy risiko ved å tilby vaksinen til denne gruppen, gitt dagens smittenivå i Norge», skriver instituttet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lERn2A/derfor-ville-fhi-droppe-astrazeneca-vaksinen

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...