Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

`Den løgnen har blitt debunket flere ganger her inne men du gidder jo som vanlig ikke å diskutere det? Skal du slenge på konspirasjonsteorien din om at det var VG og Dagbladet som fikk Norge stengt ned også`?

Dessuten har jeg fortalt deg at jeg kjente to personer i utlandet som nå er døde av covid-19, de var ikke under 80 og var ikke dødssyke fra før så det er utrolig ufint å sitte og skrive slikt til meg gang på gang da dette faktisk har gjort inntrykk på meg som menneske. Jeg ville aldri våget å sagt noe slikt til noen jeg viste kjente omkomne.

Jeg klarer ikke å ta deg seriøst, og har ikke gjort det på lenge. Du skriker etter interneringsleire for innreisende til Norge, og synes det er helt på sin plass å "ofre seg" ved å ikke ha mulighet til å reise hjem på over et år ( ref Australia).  Tiltakene må stå i forhold til faren. Jeg er utrolig glad du ikke er i noen posisjon til å ha noe å si for styringen av dette landet. 

I antall tilfeller pr 1 mill så ligger vi på 99. plass av 220 land

I antall dødsfall pr 1 mill så ligger vi 121. plass

Thailand prøvde seg på en slik strategi som du skriker etter. Der må alle som tester positivt inn på "sykehus" (interneringsleire), Alle innreisende må i 14 (15) dagers karantenehotell. De har allikevel nå en massiv oppblomstring av smitte flere steder i landet med rundt 2000 registrerte smittede pr dag. Antallet smittede er nok betydelig høyere, da de har mangel på tester, og med trussel om interneringsleir så er det heller ikke særlig fristende å teste seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (10 minutter siden):

Jeg klarer ikke å ta deg seriøst, og har ikke gjort det på lenge. Du skriker etter interneringsleire for innreisende til Norge, og synes det er helt på sin plass å "ofre seg" ved å ikke ha mulighet til å reise hjem på over et år ( ref Australia).  Tiltakene må stå i forhold til faren. Jeg er utrolig glad du ikke er i noen posisjon til å ha noe å si for styringen av dette landet. 

I antall tilfeller pr 1 mill så ligger vi på 99. plass av 220 land

I antall dødsfall pr 1 mill så ligger vi 121. plass

Thailand prøvde seg på en slik strategi som du skriker etter. Der må alle som tester positivt inn på "sykehus" (interneringsleire), Alle innreisende må i 14 (15) dagers karantenehotell. De har allikevel nå en massiv oppblomstring av smitte flere steder i landet med rundt 2000 registrerte smittede pr dag. Antallet smittede er nok betydelig høyere, da de har mangel på tester, og med trussel om interneringsleir så er det heller ikke særlig fristende å teste seg. 

Ja, huff det å redde liv er det samme som å gasse jøder i gasskammere ifølge logikken til de som er imot tiltak for å få slutt på pandemien. Jeg har ikke snakket om "leire"; jeg har snakket om å sørge for at man ikke rømmer fra karantenehotellene og sprer villsmitte inn i samfunnet.

Ja, vi er lavt i antall tilfeller så langt fordi....?

Thailand har 100 millioner innbyggere. 2000 smittede per dag er lite når vi sammenligner med at Norge med knappe 5 millioner innbyggere har hatt over 1000 smittede per dag.

Og jeg er veldig glad Kari Jaquesson, Charter-Svein og deres like ikke er i noen posisjon til å ha noe å si for styringen av Norge.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Er garantert store mørketall her. 

Mener de nå sekvensierer ganske mange prøver nå i motsetning til tidligere. Kapasiteten på dette er i allefall skrudd veldig mye opp etter bølge 3.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Jotun said:

Ja du ser svart på det Benbjo?

Vi får se. Det er garantert mørketall fordi bare en brøkdel sekvensieres. 

Vi skal ikke så mange mnd tilbake til da vi først oppdaget b117. Da var det jo allerede for sent. Varianten hadde fått fotfeste. 

Ikke dermed sagt at det samme vil skje nå, men jeg forventer lokale utbrudd slik som med SA-varianten. Så får vi satse på at det er mulig å stoppe videre spredning 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Håper de prioriterer sekvensering av tester fra innreisende fra India, Pakistan og andre land hvor denne potensielt litt skumle varianten er mest utbredt.

Fra VG: "Av de tre er én registrert som innreisende fra India. ".
Støtt hører vi om innreisende som har med seg og sprer smitte. Da skjønner jeg ikke helt, trodde man kontrollerte og testet alle som kommer fra utlandet før de får gå videre inn i landet. Hvordan kommer de igjennom med smitte?

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

Fra VG: "Av de tre er én registrert som innreisende fra India. ".
Støtt hører vi om innreisende som har med seg og sprer smitte. Da skjønner jeg ikke helt, trodde man kontrollerte og testet alle som kommer fra utlandet før de får gå videre inn i landet. Hvordan kommer de igjennom med smitte?

Man må ha negativ test maks 24 timer før avreise, og teste seg ved ankomst. Likevel kan man være smittet fordi det er tidlig i forløpet og ikke oppdages av test, eller at man blir smittet under reisen. Testing alene er ingen garanti.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Man må ha negativ test maks 24 timer før avreise, og teste seg ved ankomst. Likevel kan man være smittet fordi det er tidlig i forløpet og ikke oppdages av test, eller at man blir smittet under reisen. Testing alene er ingen garanti.

Får håpe de ble syke mens de var på karantenehotellet.

Lenke til kommentar

Det som gjør at jeg venter med utepilsen er at vi ikke ser ut til å håndtere India situasjonen godt nok her til lands. Hadde vi klart å ha riktige reiserestriksjoner på plass kunne vi kanskje gått mot en full åpning før 17. mai men slik det er nå kan det se ut som vi kan få en ny bølge mot 17. mai og sommeren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Den litt mer dystre siden av det er at storparten av nedgangen skyldes dødsfall 😔 . Men likevel helt klart positivt at pilen likevel peker nedover og ikke oppover. 

Det gjør det da vel ikke? Den registreringen av dødsfallene FHI gjør skjer gjerne en god stund etter dødsfallet har funnet sted . De tar gjerne mange registreringer i et og samme jafs.  Media omtaler dødsfallene mer i sanntid og det har i dag ikke blitt rapportert noen nye dødsfall såvidt jeg ser i mediene. Media hadde rapportert det om det hadde skjedd 14 dødsfall fra i går til i dag. Garantert.  Så en må ikke la seg lure av at FHI plutselig registrerer mange døde - de har tidvis gått ganske langt bak i tid og de dødsfallene er som regel omtalt av media allerede. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Det gjør det da vel ikke? Den registreringen av dødsfallene FHI gjør skjer gjerne en god stund etter dødsfallet har funnet sted . De tar gjerne mange registreringer i et og samme jafs.  Media omtaler dødsfallene mer i sanntid og det har i dag ikke blitt rapportert noen nye dødsfall såvidt jeg ser i mediene. 

Det er likevel ikke å skubbe under en stol at vi har hatt 85 dødsfall den siste måneden ut fra hva som rapporteres i media som jo er en ganske heftig jafs av den samme nedgangen vi har hatt i innlegelser den siste måneden.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Det er likevel ikke å skubbe under en stol at vi har hatt 85 dødsfall den siste måneden ut fra hva som rapporteres i media som jo er en ganske heftig jafs av den samme nedgangen vi har hatt i innlegelser den siste måneden.

Nja både og. Det legges jo inn folk samtidig som det skrives ut folk hele tiden. Den siste måneden har jo summen av dette  vært at det skrives ut flere enn folk som legges inn. Ja det er folk som dør dessverre og det inngår jo i statistikken, men det er likevel for enkelt å si at mesteparten av nedgangen skyldes dødsfall. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt noe om negativ test maks 24 timer før avreise, og om dette stemmer så gjelder det ikke for alle. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...