Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, huff de har dewt grusomt i New Zealand du....

ap21114374388669.jpg

Du har ikke skrevet en setning som har overbevist meg om noen som helst fortreffelighet med den norske pisse-i-buksa-for-å-holde-varmen-strategien og jeg betrakter sannsynligheten som 0 for at neste innlegg blir noe mer overbevisende.

Jeg motsier ikke at strategien til N.Z, Australia og Kina har fungert, jeg bare prøver å si at det er ikke sikkert det er like enkelt og direkte overførbart til Norge. Det blir for enkelt å bare si gjør som dem. Det er en hel rekke andre faktorer som spiller inn. 

Man kan feks sveise folk inne her og, mer enn nok av sveiseapparater.

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Jeg motsier ikke at strategien til N.Z, Australia og Kina ikke har fungert, jeg bare prøver å si at det er ikke sikkert det er like enkelt og direkte overførbart til Norge. Det blir for enkelt å bare si gjør som dem. Det er en hel rekke andre faktorer som spiller inn. 

Nei, det har jeg fått med meg at du mener og du er fortsatt like lite overbevisende. Det eneste jeg er enig med deg er at jeg er 100% uenig.

Enten utrydder man et virus eller så lar man det brenne seg gjennom samfunnet med det konsekvenser det medfører. Det finnes ikke noe kompromiss eller mellomløsning på et såpass hurtigspredende virus som Covid-19. Så enkelt er det. Punktum!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Smart yrke å ha å være diplomat altså, man har klippekort under pandemier 🙂

vel vel - russiske diplomater i Nord Korea måtte ta en dresin over grensa til Russland. Så ikke alt er en dans på roser i diplomatlivet heller. Men diplomatiske spilleregler er regulert gjennom flere traktater som man ikke umiddelbart kan sette til side. 

https://www.bbc.com/news/world-asia-56206033

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Nei, det har jeg fått med meg at du mener og du er fortsatt like lite overbevisende. Det eneste jeg er enig med deg er at jeg er 100% uenig.

Enten utrydder man et virus eller så lar man det brenne seg gjennom samfunnet med det konsekvenser det medfører. Det finnes ikke noe kompromiss eller mellomløsning. Så enkelt er det. Punktum!

Det skal du få lov å være. 

hvis gjeldene strategi er å alltid utrydde et virus, så har vi et problem, de aller fleste viruset (om enn noen?) blir ikke utryddet. Australia og N.Z er ok nå, men når skal de åpne, hvordan skal de åpne og hva er konsekvensen? Dette er ting man ikke har svar på enda. 

Jeg tror ikke løsningen er verken å utrydde eller la det brenne igjennom, det handler om vaksiner, behandling og begrensning av smitte, samt tilpasning av strategien når nye mutasjoner oppstår. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke løsningen er verken å utrydde eller la det brenne igjennom, det handler om vaksiner, behandling og begrensning av smitte, samt tilpasning av strategien når nye mutasjoner oppstår. 

Denne "begrensingen av smitte" som Norge har holdt på med ville, om det fikk fortsette i noen år til nå ledet oss rett ut i en gedigen økonomisk og humanitær katastrofe av dimensjoner.

Igjen har du ikke lever tet eneste overbevisende argument til meg ikke et. Jeg står forstatt 100% inne for at den strategien Norges, og andre europeiske regjeringer har ført tilsvarer det å pisse i buksa for å holde varmen. Det finnes ikke et levende menneske i verden som får overbevist meg om noe annetr.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Lørenskog kommune

Sitat

Hei😄!

Vår nye mobile teststasjon😷 kommer 🚚 i morgen (som er i dag) til Høyblokkene på Skårer fra kl. 1600 - 1900. Her får du mulighet til å teste deg eller ta en prat med oss - kommunens helsearbeidere og Sanitetskvinnenes helseambassadører vil være der for deg.
Velkommen skal du være!🤝

Høyblokka på Skårer handler både om trangboddhet og flertall av innbyggere med utenlandsk opprinnelse. Tiltakene skreddersys.
Endret av Subara
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Denne "begrensingen av smitte" som Norge har holdt på med ville, om det fikk fortsette i noen år til nå ledet oss rett ut i en gedigen økonomisk og humanitær katastrofe av dimensjoner.

Igjen har du ikke lever tet eneste overbevisende argument til meg ikke et. Jeg står forstatt 100% inne for at den strategien Norges, og andre europeiske regjeringer har ført tilsvarer det å pisse i buksa for å holde varmen.

Og det hadde ikke skjedd dersom vi hadde gjort som N.Z? Hvordan kan du vite det? Hvilke konsekvenser kunne vi sett av det, som ikke N.Z gjør? Hvordan kan du idag vite at N.Z er den riktige? Vi vet ikke engang hvor vi er i pandemien.  Og så skal man i tillegg allerede i starten av pandemien forutsett at det var riktig måte. 

Jeg tenker du kan argumentere for hvilken strategi som er mest riktig når pandemien er over, og regnskapet skal gjøres opp. Men hvis du allerede nå har bestemt deg for hva som er riktig, så er det greit det, jeg deler ikke den oppfatningen av ting. 

New Zealand har nesten ikke vaksinert folk forresten, det er ikke så rart siden de ikke har smitte, men kan få fatale konsekvenser dersom de åpner.  Pandemien i N.Z er ikke over, slik den ikke var over i juli ifjor her til lands, og ei heller blir det når vi når 0 smittede pr dag. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (18 minutter siden):

Og det hadde ikke skjedd dersom vi hadde gjort som N.Z? Hvordan kan du vite det? Hvilke konsekvenser kunne vi sett av det, som ikke N.Z gjør? Hvordan kan du idag vite at N.Z er den riktige? Vi vet ikke engang hvor vi er i pandemien.  Og så skal man i tillegg allerede i starten av pandemien forutsett at det var riktig måte. 

Jeg tenker du kan argumentere for hvilken strategi som er mest riktig når pandemien er over, og regnskapet skal gjøres opp. Men hvis du allerede nå har bestemt deg for hva som er riktig, så er det greit det, jeg deler ikke den oppfatningen av ting. 

New Zealand har nesten ikke vaksinert folk forresten, det er ikke så rart siden de ikke har smitte, men kan få fatale konsekvenser dersom de åpner.  Pandemien i N.Z er ikke over, slik den ikke var over i juli ifjor her til lands, og ei heller blir det når vi når 0 smittede pr dag. 

Jeg har forklart for deg ørten ganger det her nå: den strategien Norge fører er ikke tilpassset et såpass hurtigspredende virus som covid-19. Det kan sammenlgines med en brann, og branner må man slukke helt. Så fort man slakker ned er det et tidsspørsmål før det blusser opp igjen og det tåler ikke hverken økonomien eller samfunnet vårt. Men du og jeg blir ikke enige så kanskje vi skal droppe mer ordveksling om det nå, fordi du og jeg er like uenige som kristne og hinduer om hva som er den sanne tro. Det er mulig du ville ment Erna-strategien ville vært den riktige om det så dukket opp en mutasjon som var like dødelig som ebola; og du får ha meg unnskyldt om du ikke mener det; men jeg står for det jeg står for og du står for noe annet så skal vi bare droppe det her og nå? Vi blir ikke enige, det er det eneste jeg har å si om den saken.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (25 minutter siden):

Igjen har du ikke lever tet eneste overbevisende argument til meg ikke et. Jeg står forstatt 100% inne for at den strategien Norges, og andre europeiske regjeringer har ført tilsvarer det å pisse i buksa for å holde varmen. Det finnes ikke et levende menneske i verden som får overbevist meg om noe annetr.

Tror jeg aldri vil slutte å forbause meg over at dette ikke fremstår som opplagt for alle og enhver.

Hvis man var tidlig ute, og bare hadde "korona 1.0" å hanskes med, ville man eller mindre ha kunnet utrydde viruset i løpet av noen uker, og det hadde ikke kostet mange milliardene.

Per nå ligger virus og tiltak an til å koste bare det amerikanske samfunnet 16 billioner dollar, og da er forutsetningen at pandemien mer eller mindre er over i høst (se https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2771764).

16 billioner dollar er nok til å kjøpe en iPhone og nærmere syv års forbruk av ris til alle som lever på jorden i dag

Når det er sagt, tror jeg det drøye året som er gått med pandemi har vist at det å la viruset "brenne igjennom samfunnet" ikke er noe alternativ. Gitt utsiktene til stadig nye mutasjoner, og kortvarig immunitet mot viruset, ville vi ikke oppnå noe som helst på denne måten.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg har forklart for deg ørten ganger det her nå: den strategien Norge fører er ikke tilpassset et såpass hurtigspredende virus som covid-19. Det kan sammenlgines med en brann, og branner må man slukke helt. Så fort man slakker ned er det et tidsspørsmål før det blusser opp igjen og det tåler ikke hverken økonomien eller samfunnet vårt. Men du og jeg blir ikke enige så kanskje vi skal droppe mer ordveksling om det nå, fordi du og jeg er like uenige som kristne og hinduer om hva som er den sanne tro. Det er mulig du ville ment Erna-strategien ville vært den riktige om det så dukket opp en mutasjon som var like dødelig som ebola; og du får ha meg unnskyldt om du ikke mener det; men jeg står for det jeg står for og du står for noe annet så skal vi bare droppe det her og nå? Vi blir ikke enige, det er det eneste jeg har å si om den saken.

Jeg har ikke sagt hvilken strategi som er best, eller om du tar feil og jeg har rett. Jeg bare lurer på hvordan man nå kan vite hvilken av de som er riktige.  Målet mitt er heller ikke å bli enige med, eller overtale deg.  Ser også at du pålegger meg en tro jeg absolutt ikke har, så ja, vi kan avslutte nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke sagt hvilken strategi som er best, eller om du tar feil og jeg har rett. Jeg bare lurer på hvordan man nå kan vite hvilken av de som er riktige.  Målet mitt er heller ikke å bli enige med, eller overtale deg.  Ser også at du pålegger meg en tro jeg absolutt ikke har, så ja, vi kan avslutte nå. 

Jeg tror vi avslutter. Jeg støttet regjeringen i fjor fordi da var dette upløyd mark og jeg trodde da at strategien var den rette. Nå et år senere ser jeg hva de gjorde feil og mener at man ikke skal gjenta feil. Jeg klandrer dem ikke for hva de gjorde da men jeg klandrer dem for hva de gjør nå og for at de tviholder på ikke å lære av sine feil. Dette er ikke egtterpåklokskap, tvert imot er det å bli klok av skade. Jeg mener man skal lære av feil og ikke tviholde på feilslått politikk av prestisjegrunner. End of story.

Skal vi avslutte ordvekslingen der?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg tror vi avslutter. Jeg støttet regjeringen i fjor fordi da var dette upløyd mark og jeg trodde da at strategien var den rette. Nå et år senere ser jeg hva de gjorde feil og mener at man ikke skal gjenta feil. Jeg klandrer dem ikke for hva de gjorde da men jeg klandrer dem for hva de gjør nå og for at de tviholder på ikke å lære av sine feil. Dette er ikke egtterpåklokskap, tvert imot er det å bli klok av skade. Jeg mener man skal lære av feil og ikke tviholde på feilslått politikk av prestisjegrunner. End of story.

Skal vi avslutte ordvekslingen der?

Ja, jeg er helt enig med deg, og motstrider ikke at de har tatt beslutninger som ikke burde vært tatt, men motivet har nok vært nobelt. Så tenker jeg at det vi begynte å diskutere her, med innreise fra India blir en slags test på om de har løst problematikken. Sånn helt objektivt, så er det ikke farlig å slippe inn de få som kommer, dersom de gjennomfører tiltakene de har satt, men jeg deler din bekymring der om at de driter seg ut igjen. Isåfall er det "utilgivelig", men skulle det vise seg å gå greit, så viser det samtidig at de har lært, og vi har da en metode som fungerer for å slippe statborgere inn igjen, og ta inn begrensede mengder folk som er på nødvendig reise hit. 

Poenget er at vi kan slippe inn folk, så lenge vi gjør det på riktig måte, jeg er mer uenig i tankegangen om å absolutt ikke slippe noen inn ( slik jeg tolker det at du mener). 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Subara said:

Norge skjerper innreisetiltak for reisende

Det innføres pålegg om karantenehotell for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan med noen svært få unntak. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell.

Så man kan ikke bare skifte fly i Nederland da?

5 hours ago, William_S said:

Det er vel kun få unntak som diplomater og sånt. Dette ville det vel vært umulig i hht Wienkonvesjonen å sende på karantenehotell. 

Så ikke begravelser, bryllup, fostervannsprøve og den slags altså.

India - reiseråd

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til India.

Fraråder? Det har jo fungert bra så langt i pandemien...

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Gran kommune har avsluttet arbeidsforholdet til en av arbeidstakerne ved bofellesskapet Solgløtt. Arbeidstakeren har ved flere anledninger unnlatt å overholde smittevernrutinene, skriver de i en pressemelding lagt ut på kommunens hjemmesier.

– Vi anser dette som et grovt pliktbrudd, og har derfor gitt vedkommende avskjed. Arbeidsforholdet ble avsluttet 27. april. Vi har et pågående smitteutbrudd ved bofellesskapet, som startet 8. april, står det videre.

Normalt deler ikke kommunen informasjon av denne typen, men sier de gjør et unntak nå fordi smitteutbruddet knyttet til Solgløtt er godt kjent i lokalsamfunnet, og er mye omtalt i pressen.

Kommune sier opp kvinne for smittevernmotstand – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Den var ganske ... spenstig. Hadde vært interessant om dette fikk rettslig etterspill, er dette i det hele tatt lov? Selvfølgelig burde vedkommende fulgt smittevernrutiner, og særlig med tanke på typen stilling vedkommende har, men kan jobben blande seg inn i privatlivet på den måten?

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Så man kan ikke bare skifte fly i Nederland da?

Sikkert mulig. Ta en dag i Amsterdam og kjøpe ny billett? Men man må ha negativ coronatest hvis man skal inn i landet. Og varigheten på coronatesten holder kanskje ikke til neste avreise.

Sitat

https://www.government.nl/documents/publications/2020/07/07/information-for-passengers-flying-to-and-from-the-netherlands

TESTING (3/4):ALL TRAVELLERS ON FLIGHTS TO THE NETHERLANDS FROM AHIGH-RISK COUNTRY OUTSIDE THE EU OR SCHENGEN AREA AND TO WHICH THE FLIGHT BAN DOES NOT APPLY AND/OR WHO ARE EXEMPTED FROM THE EU-ENTRY BAN, ARE BY ORDER OF THE MINISTRY OF HEALTH, WELFARE AND SPORTREQUIRED TO MEET THE FOLLOWING CONDITIONS:1.A VALID NEGATIVE NAAT-TEST(EITHER MPOCT, NAAT, PCR,RT PCR, LAMP ORTMA), NO OLDER THAN 72 HOURS BEFORE EXPECTED ARRIVAL IN THE NETHERLANDS,2.A NEGATIVEANTIGENRAPID TEST, NO OLDER THAN 24HOURS BEFORE BOARDING THE AIRCRAFTHEADING TO THE NETHERLANDS. A.A NEGATIVE NAAT-TESTTHAT IS TAKEN 24HOURS BEFORE BOARDING, WILL ALSO SERVE AS A SUBSTITUTE FOR THE NEGATIVE NAAT-TEST REQUIREMENT(TAKEN 72 HOURS BEFORE ARRIVAL IN THE NETHERLANDS) AND THE RAPID ANTIGEN-TEST (TAKEN 24HOURS BEFORE BOARDING THE AIRCRAFT),3.AHEALTH DECLARATIONFOR ALL PASSENGERS AGED 13 YEARS OR OLDER TRAVELLING TO AND FROM THE NETHERLANDS

Da blir det mye styr å ta ny coronatest, eller kanskje ikke, hvis den er lett tilgjengelig på flyplassen. Ev. om ny coronatest vil gi tilgang til personopplysninger o.l. så reisens førsteland blir oppdaget?

For å reise til India må man ha visum. Det vil man se i passkontrollen ved innreise til Norge. Antagelig bare to køer å velge mellom  - ankomst innenland og ankomst utland.

Turisme i India er for tiden forbudt, så det kan ikke være mange reiser til og fra. Særlig ikke nå med 300 000 nye smittede hver dag. Pakistan virker litt mindre restriktiv hvis man leser reiseinformasjonen til landene.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_india/id2414743/

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_pakistan/id2428616/

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (På 20.4.2021 den 22.27):

Tragisk hendelse.

Om pleieren har gått på låvefesten til konspiratoren også tatt med seg smitten på jobb, så burde faktisk denne pleieren miste jobben sin og eventuelt lisensen som helsepersonell. Den type oppførsel hos helsepersonell er vel en av de tingene som kan gjøre at de kan bli fratatt sin lisens, med rette. Det er skadelig oppførsel i det yrket. Høres ikke skikket ut.

Håper dette er en av de tingene Statsforvalteren ser på i denne saken.

Konsekvenser ble det heldigvis, denne pleieren har blitt sagt opp på bofellesskapet hun jobbet. Virkelig tilpass. Det er visst flere hendelsen der hun har brutt smittevernrutiner.

Sitat

Gran kommune seier opp ein tilsett ved eit bufellesskap. Arbeidstakaren har ved fleire høve latt vere å overhalde smittevernrutinane.

Blir sagt opp

Under det pågåande smitteutbrotet ved eit bufellesskap for psykisk utviklingshemma, Solgløtt i Gran kommune, har ein bebuar i slutten av 50-åra døydd med korona.

Det har vore frykta at det er ein tilsett ved bufellesskapet kan ha smitta bebuarar med korona, og Statsforvalteren i Innlandet har opna tilsyn av både den tilsette og Gran kommune.

Dette for å finne ut om det har skjedd brot på smittevernreglane.

Fire tilsette ved avdelinga, også den aktuelle kvinna, er stadfesta smitta.

Kvinna blir no sagt opp.

https://www.nrk.no/innlandet/vurderer-a-seie-opp-bufellesskap-tilsett-1.15473553

Noe uklart om kvinnen faktisk var på Låvefesten,  hun påstår i ettertid å ikke ha vært det, men er flere forhold som gjør til at vedkommende blir sagt opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Kommune sier opp kvinne for smittevernmotstand – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Den var ganske ... spenstig. Hadde vært interessant om dette fikk rettslig etterspill, er dette i det hele tatt lov? Selvfølgelig burde vedkommende fulgt smittevernrutiner, og særlig med tanke på typen stilling vedkommende har, men kan jobben blande seg inn i privatlivet på den måten?

Hva i alle dager har dette med privatlivet å gjøre? Hun jobbet på et bofellesskap. Hva om du hadde fått inn Guro fra Hjemmetjenesten din i hjemmet ditt, som ikke brukte hverken munnbind eller håndsprit, og som du visste hadde vært hos 7 andre pleietrengende tdigliere på dagen? Hun har det med å forholde seg til de smittevernsrutiner som er innført av arbeidsgiver, og dersom dette ikke gjøres, så er det selvfølgelig oppsigelsesgrunn. 

Hva hun nå enn måtte gjøre på privaten når hun ikke er på jobb er en annen sak.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...