Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skjerpede-innreisetiltak-for-reisende-fra-india-irak-nepal-og-pakistan/id2846348/

Skjerpede innreisetiltak for reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_india/id2414743/

India - reiseinformasjon

Sitat

REISERÅDET ER SIST OPPDATERT: 28. APRIL 2021 - FORTSATT GYLDIG

India - reiseråd

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til India.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (9 minutter siden):

Det bør ikke tiltates noen innreise fra India overhodet. Heller ikke karantenehotell. Eventuelle diplomater burde holdes i karantene i India til situasjonen har bedret seg.

Er nok ikke mange som kommer derfra nå, men det er normalt at folk ønsker å dra dit hvis foreldrene er i ferd med å dø feks, eller for å delta i begravelser.  Usikker på om man kan forhindre utreise ved lov i Norge, og man kan vel heller ikke nekte norske statsborgere å komme hjem. Å stenge helt for indiske turister tenker jeg er helt forsvarlig å gjøre, om det lar seg gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Er nok ikke mange som kommer derfra nå, men det er normalt at folk ønsker å dra dit hvis foreldrene er i ferd med å dø feks, eller for å delta i begravelser.  Usikker på om man kan forhindre utreise ved lov i Norge, og man kan vel heller ikke nekte norske statsborgere å komme hjem. Å stenge helt for indiske turister tenker jeg er helt forsvarlig å gjøre, om det lar seg gjøre.

New Zealand og mange andre land har gjort det. Det kan Norge også når vi tross alt befinner oss i en j*vlig alvorlig diskusjon. Jeg regner med at alle andre enn egoister ville hatt full forståelse for at man måtte gjøre det slik. Jeg kjøper ingen "ja men"-argumenter i en såpass alvorlig og prekær situasjon. Det har vært nok importsmitte nå. Jeg er 100% uenig i hvert eneste argument du kommer med. Jeg er ikke enig i ett eneste et av dem!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med smittevernoverlegen der.

Synes Oslo kommune burde tillatt maks 5 gjester slik som er den nasjonale anbefalingen. Ikke sette forskriften på 10, som ikke er anbefalt nasjonalt.

Da ville det vært lettere for alle som skal planlegge 17. mai og lignende hjemme å ha en maksgrense å forholde seg til og samtidig følge råd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

New Zealand og mange andre land har gjort det. Det kan Norge også når vi tross alt befinner oss i en j*vlig alvorlig diskusjon. Jeg regner med at alle andre enn egoister ville hatt full forståelse for at man måtte gjøre det slik. Jeg kjøper ingen "ja men"-argumenter i en såpass alvorlig og prekær situasjon. Det har vært nok importsmitte nå. Jeg er 100% uenig i hvert eneste argument du kommer med. Jeg er ikke enig i ett eneste et av dem!

Kanskje de har lovhjemmel, eller har endret loven. Jeg tror de aller aller fleste, tenker seg godt om før de drar til hjemlandet for begravelse eller lignende, og jeg er svært overrasket om noen i det hele tatt tenker " Skal jeg ta meg en liten ferie i India, a mon tro? Billig der nå!". 

Skal man nekte norske statsborgere å vende hjem? Skal man nekte norske statborgere å reise hvor de vil? Ja, det er kanskje fornuftig å tenke i de baner, men det er ikke bare å gjennomføre tror jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Kanskje de har lovhjemmel, eller har endret loven. Jeg tror de aller aller fleste, tenker seg godt om før de drar til hjemlandet for begravelse eller lignende, og jeg er svært overrasket om noen i det hele tatt tenker " Skal jeg ta meg en liten ferie i India, a mon tro? Billig der nå!". 

Skal man nekte norske statsborgere å vende hjem? Skal man nekte norske statborgere å reise hvor de vil? Ja, det er kanskje fornuftig å tenke i de baner, men det er ikke bare å gjennomføre tror jeg. 

1)Ja, under en alvorlig pandemi

2)ja, under en alvorlig pandemi

3)Jo, en rekke land i verden har gjort det og argumentet om at "det lar seg ikke gjennomføre" er bortkastet tid på meg. 100% bortkastet.

Ellers viser resten av svaret dit at du langt fra forstår alvoret her. Men det har du til felles med det marerittet av en regjering.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan etter grunnloven ikke nekte norske statsborgere adgang til riket. Man ser jo Australia tilnærma har gjort det og australiere har tom tatt saken til FN. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Synes Oslo kommune burde tillatt maks 5 gjester slik som er den nasjonale anbefalingen. Ikke sette forskriften på 10, som ikke er anbefalt nasjonalt.

Da ville det vært lettere for alle som skal planlegge 17. mai og lignende hjemme å ha en maksgrense å forholde seg til og samtidig følge råd.

Ja, det er et stort sprang fra 2 til 10. Skjønner ikke hvorfor. Har det noe med å være romslige mot barn å gjøre?

Samtidig blir vi anbefalt å bare møtes ute nå.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

1)Ja, under en alvorlig pandemi

2)ja, under en alvorlig pandemi

Ellers viser resten av svaret dit at du langt fra forstår alvoret her. Men det har du til felles med det marerittet av en regjering.

Haha, ok. Liker måten du ser verden på, det er så enkelt, er jo bare å gjøre sånn og slik og så blir det bra.   Jeg deler dog din bekymring, at folk skal klare å unnslippe karantenehotell og således spre smitten.  

Hvor mange mennesker som kommer fra India i tiden fremover er jeg også uikker på, tviler på at det er mange, men man kan ikke nekte norske statborgere å komme hjem i all evighet, så dersom løsningen med karantenehotell fungerer, og folk faktisk blir satt i de, så ser jeg ingen bedre løsning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Ja, det er et stort sprang fra 2 til 10. Skjønner ikke hvorfor. Har det noe med å være romslige mot barn å gjøre?

Samtidig blir vi anbefalt å bare møtes ute nå.

Synes man kunne holdt grensa på 2 men samtidig åpnet uteserveringer og butikker.  DA kunne vi fått i gang næringslivet litt. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Haha, ok. Liker måten du ser verden på, det er så enkelt, er jo bare å gjøre sånn og slik og så blir det bra.   Jeg deler dog din bekymring, at folk skal klare å unnslippe karantenehotell og således spre smitten.  

Hvor mange mennesker som kommer fra India i tiden fremover er jeg også uikker på, tviler på at det er mange, men man kan ikke nekte norske statborgere å komme hjem i all evighet, så dersom løsningen med karantenehotell fungerer, og folk faktisk blir satt i de, så ser jeg ingen bedre løsning.

Den eneste som snakker om "all evighet" er deg, med mindre du mener at dette skal vare i all evighet da.

Nei, vi må for Guds skyld ikke lære en dritt av land som effektivt har bekjempet viruset, for Norge og regjeringen Solberg er verdensmestere i alt.

Lenke til kommentar

Er det ikke også noe med folkeregistrert i Norge og over 1/2 året i utlandet ikke lenger gir rett på trygdeytelser. Man kan se langt etter fastlegen og NAV. Gro Harlem Brundtland kunne ikke reise hjem for å operere hoften i Norge da hun bodde i Frankrike.

Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Man kan etter grunnloven ikke nekte norske statsborgere adgang til riket. Man ser jo Australia tilnærma har gjort det og australiere har tom tatt saken til FN. 

Likevel er mange australiere ganske glad for at de har tatt dette såpass på alvor. Det har reddet landet på lengre sikt. Jeg tviler på at særlig mange der vil bytte plass med europeiske land, Norge inkludert.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Den eneste som snakker om "all evighet" er deg, med mindre du mener at dette skal vare i all evighet da.

Nei, vi må for Guds skyld ikke lære en dritt av land som effektivt har bekjempet viruset, for Norge og regjeringen Solberg er verdensmestere i alt.

Selvfølgelig skal vi lære av de andre, men det er ikke helt tydelig enda at de har helt rett i alt, og det er uansett ganske vanskelig å feks få gjennomslag for og vike bort fra grunnloven på kort varsel " bare fordi Australia og N.Z" har sett god effekt av det. Husk at i disse landene så har de fra før allerede meget strenge innreisevilkår, omstillingen har vært lettere for dem. 

Jeg ser ikke problemet med å slippe inn feks noen få fra India, dersom de håndteres på riktig måte når de kommer inn, bekymringen min er om de ikke klarer å gjennomføre dette korrekt og at noen slipper igjennom. 

For ordens skyld, så er jeg egentlig enig med deg, vi burde hermetisk lukket og fått smitten i null, og ikke åpne før alle var vaksinert, men det er nok dessverre ikke å enkelt å gjennomføre det. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal vi lære av de andre, men det er ikke helt tydelig enda at de har helt rett i alt, og det er uansett ganske vanskelig å feks få gjennomslag for og vike bort fra grunnloven på kort varsel " bare fordi Australia og N.Z" har sett god effekt av det. Husk at i disse landene så har de fra før allerede meget strenge innreisevilkår, omstillingen har vært lettere for dem. 

Jeg ser ikke problemet med å slippe inn feks noen få fra India, dersom de håndteres på riktig måte når de kommer inn, bekymringen min er om de ikke klarer å gjennomføre dette korrekt og at noen slipper igjennom. 

Ja, huff de har det grusomt i New Zealand du....

ap21114374388669.jpg

Du har ikke skrevet en setning som har overbevist meg om noen som helst fortreffelighet med den norske pisse-i-buksa-for-å-holde-varmen-strategien og jeg betrakter sannsynligheten som 0 for at neste innlegg blir noe mer overbevisende.

Jeg ser i aller høyeste grad helt enorme problemer med å slippe oinn noen fra India og ALLE nærliggende land i den alvorlige situasjonen vi befinner oss i nå. Jeg ser utelukkende problemer. Sannsynligheten for at India-mutasjonen sprer seg inn i Norge er lik 100% med den politikken du forsvarer.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

5 gjester virker mer fornuftig. 

Jeg synest dette tiltaket er helt merkeleg, gitt all den tid størsteparten av smitten foregår innendørs når man oppholder seg i samme rom over lang tid, noe man gjør ved besøk.

Jeg synest det hadde gitt mye mer mening å heller sette grensen på 5 nå og heller åpne for butikker/kjøpesentre etc i stedet. Det er tross alt arbeidsplasser det er snakk om, og kjøpesenter/butikker er mye tryggere steder gitt at man holder anbefalingen til avstand/bruker munnbind og fordi man ikke oppholder seg der lenger over tid, sett bort i fra de som jobber der, men trolig bedre ventilering enn i private hjem.

For meg virker det som de har valgt det tiltaket som gir minst økonomisk gevinst og største risiko for smittespredning. Selv om besøk på 2 er strengt,  så er det veldig stort sprang fra 2 til 10. 5 er ein fin mellomting.

Har vært mye klaging på ungdoms psykiske helse, er det det som er motivet bak for å tillate besøk på 10? Men hva med den psykiske helsen til de som fortsatt er permittert? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...