Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Kan man dra til sverige på shopping nå?

Man kan gjøre det hvis man ønsker å tilbringe 10 dager på karantenehotell... Men det kan vel være at 0laf bor i Sverige (noe som jo ikke er helt uvanlig) eller har en jobb som gjør at han må krysse grensa jevnlig. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
10 hours ago, fredrik2 said:

Hvorfor visar det där att viruset är luftburet? Kan väl lika bra vara kontakt smitte?

Fly ska väl ha bra ventilering också. 

I denne artikkelen mener man at det er kontaktsmitte om man er i kabinen etter passasjerer har forlatt flytet.
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-clean-is-the-air-on-your-airplane-coronavirus-cvd

Men såvidt jeg kan huske stopper man luftannlegget i god tid før alle har gått av flyet og dermed er det ingen garanti for at luften har blitt renset av HEPA filtrene som påstås å ta 99.97%.

God luft er det ikke nødvendigvis på  på alle fly.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK143720/

All large commercial jet aircraft built after the late 1980s, and a few adapted older aircraft, have a system to recirculate the cabin air. Between 10% and 50% of the cabin air is filtered, mixed with outside conditioned bleed air from the engine compressors and then reintroduced into the passenger cabin. Depending on the type of aircraft, air may be recirculated throughout the entire cabin or only within limited zones. All large commercial jet aircraft provide approximately 20 air exchanges per hour during cruising, with lower amounts during descent and while on the ground.

Airline crew, passengers and the media have expressed concern about the possible health risks to passengers and crew relating to air recirculation and air contaminants on aircraft. When recirculated, the cabin air passes through a set of filters before being mixed with outside conditioned air and re-entering the passenger cabin. At the cruising altitude, outside ambient air is virtually free of microorganisms. Generally, the first filter (or prefilter) of recirculated air traps the largest particles. Then, on most modern aircraft, the air passes through high-efficiency particulate air (HEPA) filters before re-entering the passenger cabin. The most efficient HEPA filters will capture 99.97% of particles between 0.1 and 0.3 μm and 100% of the other particles. The tubercle bacillus is approximately 0.2–0.5 μm wide and 2–5 μm in length. Properly-functioning and maintained HEPA filters therefore remove any M. tuberculosis organisms as well as other bacteria, fungi and viruses from the recirculated air, thereby eliminating the risk of exposure for passengers and crew from this source.

De gangene jeg har blitt syk på ferie har det alltid startet kort tid etter flyreisen og da spøker man med "det var nok AC luften" mens det i virkeligheten er fordi man sitter flere hundre mennesker i en tube. Jeg har alltid godt med klær på meg i flyet da jeg vet det kan bli kjølig.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

I denne artikkelen mener man at det er kontaktsmitte om man er i kabinen etter passasjerer har forlatt flytet.
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-clean-is-the-air-on-your-airplane-coronavirus-cvd

Men såvidt jeg kan huske stopper man luftannlegget i god tid før alle har gått av flyet og dermed er det ingen garanti for at luften har blitt renset av HEPA filtrene som påstås å ta 99.97%.

Det er helt riktig at man stopper luftanlegget - dette er ganske strømkrevende som jeg vil tro flyselskapet må betale når man kobler flyet til bakkestrøm. I en del tilfeller skrur man ikke på luftanlegget før man skrur på APUen like før pushback og da forsvinner lufteanlegget et øyeblikk fordi all kraft fra APUen må til for å starte motorene. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Det er helt riktig at man stopper luftanlegget - dette er ganske strømkrevende som jeg vil tro flyselskapet må betale når man kobler flyet til bakkestrøm. I en del tilfeller skrur man ikke på luftanlegget før man skrur på APUen like før pushback og da forsvinner lufteanlegget et øyeblikk fordi all kraft fra APUen må til for å starte motorene. 

Og rengjøringspersonale starter jobben med en gang da de har begrenset tid før passasjerer skal ombord igjen. Ergo har man ingen garanti for at luften er renset av HEPA filtere. Det kan fort ta 10-20min å tømme et fly for folk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, G said:

Spørs om ikke kapteinen har slått av den ventilasjonen innen rengjøringspersonalet har nådd inn i flyet.

Ventilasjonen slås av før passasjerer forlater flyet.

Möjligt men luftkonditionering är väl normalt på tills alla gått ut

Kan ikke si jeg husker å ha opplevd det. Man merker godt at luften blir veldig klam og innestengt mens man venter på å få komme ut.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

222 registrert nysmittede i går. Helt klart lavt fordi det var søndag, men bare det at man ser 200-tallet viser at det går rett vei nå. Om rundt en uke blir det 200 og noe på registrerte hverdagstilfeller vil jeg tro. Og kanskje et tosifret antall registrerte neste søndag.

Hadde de enda bare sørget for å ha den fordømte grensa stengt. Skikkelig stengt.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (5 minutter siden):

Noen som vet hvordan det gikk med smitteutbruddet blant fullvaksinerte på sykehjem for et par uker siden? Var det SA eller Brasil, og fikk de et mildere forløp eller var det like høy dødelighet som det har vært blant uvaksinerte tidligere? 

Siden vi ikke har hørt noe mer var det kanskje ikke noen høy dødelighet om det var noen dødelighet. Meningen med vaksinen er jo ikke at man skal være 100% virusfri men at man ikke skal bli alvorlig syk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Siden vi ikke har hørt noe mer var det kanskje ikke noen høy dødelighet om det var noen dødelighet. Meningen med vaksinen er jo ikke at man skal være 100% virusfri men at man ikke skal bli alvorlig syk.

Derfor kunne det vært fint å høre noe :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Data fra CDC tyder på at dersom man først blir syk etter vaksinasjon så reduserer ikke vaksinen sannsynligheten for alvorlig forløp:

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/health-departments/breakthrough-cases.html

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Benbjo said:

Data fra CDC tyder på at dersom man først blir syk etter vaksinasjon så reduserer ikke vaksinen sannsynligheten for alvorlig forløp:

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/health-departments/breakthrough-cases.html

Huh? Tatt rett fra artikkelen du linker til 

• There is some evidence that vaccination may make illness less severe.

Når de skriver slik betyr det at alt tyder på at de med vaksiner får mindre sykdom men datagrunnlaget ikke er stort nok til at de kan med 100% bekrefte dette. Folk må slutte å spre så mye feil informasjon..

Altså, alt tyder på at vaksiner hjelper mot å bli smittet, smitte andre OG hindre alvorlig sykdom

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
3 minutes ago, scuderia said:

Når de skriver slik betyr det at alt tyder på at de med vaksiner får mindre sykdom men datagrunnlaget ikke er stort nok til at de kan med 100% bekrefte dette. Folk må slutte å spre så mye feil informasjon..

Altså, alt tyder på at vaksiner hjelper mot å bli smittet, smitte andre OG hindre alvorlig sykdom

Hvis du ser på tabellen under overskriften "COVID-19 vaccine breakthrough infections reported to CDC as of April 20" så ser du tallgrunnlaget. Omtrent 4.5% av infeksjonene tross vaksinasjon fører til innleggelse og omtrent 1% av infeksjonene tross vaksinasjon fører til død. Hva var tallene for naiv infeksjon igjen? Omtrent det samme. 

Tallgrunnlaget tyder altså på at sannsynligheten for alvorlig sykdom er omtrent den samme hvis man får infeksjon tross vaksinasjon. 

Nå kan man jo si at tallgrunnlaget på i overkant av 7000 infeksjoner tross vaksinasjon er lavt så vi får se hvordan dette utvikler seg fremover, men det er i alle fall en klar tendens. 

Obs - jeg argumenterer ikke for at vaksinene er dårlige eller noe sånt. mRNA vaksinene fungerer svært bra. De forhindrer i stor grad infeksjon og dette er viktig. Det betyr at de også forhindrer ting som Long Covid. 

Så må vi huske på at AZ og J&J ikke er fult så gode som Pzifer og Moderna. Dette passer jo også godt med modellen til FHI der vi vil oppleve flere innleggelser om vi begynner å bruke J&J enn om vi kun går for de mRNA-baserte vaksinene (mener det var omtrent 10% flere).

Så har vi jo wild cardet som heter mutasjoner i tillegg som reduserer effekten av vaksinene.  

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Nå har vel jeg gjort det ganske så klart at jeg er blant de som velger bevist å ikke lete frem og tenke ut og tolke de aller verste fatalistiske scenariene om viruset og pandemien for det kommer ikke noe godt ut av det likevel. Og det akter jeg å fortsette med.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (37 minutter siden):

Jeg må si folk har urealistiske forventninger om at vaksinen må være 100% effektiv. Ingen vaksiner er det. Influensavaksinen man kan få hvert år har effektivitet på ca 60%. Men slik har det jaggu blitt i en tid med nulltoleranse for smitte og død og en forventning om at vaksinen ikke skal ha bivirkninger eller være 100% effektiv. Selv de vanlige reseptfrie legemidlene folk knasker i seg ved en lett hodepine har bivirkninger. Eldre har også en dårligere immunrespons så det er helt naturlig å forvente at vaksinen fungerer dårligere på den eldste aldersgruppa. Bare å lese en grunnleggende lærebok i geriatri. 

Så til din kommentar at det er lavt tall fordi det er søndag - helt korrekt, men 222 er fortsatt mye mye lavere enn søndagen før hvor det ble registrert 364 tilfeller. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Jeg må si folk har urealistiske forventninger om at vaksinen må være 100% effektiv. Ingen vaksiner er det. Influensavaksinen man kan få hvert år har effektivitet på ca 60%. Men slik har det jaggu blitt i en tid med nulltoleranse for smitte og død og en forventning om at vaksinen ikke skal ha bivirkninger eller være 100% effektiv. Selv de vanlige reseptfrie legemidlene folk knasker i seg ved en lett hodepine har bivirkninger. Eldre har også en dårligere immunrespons så det er helt naturlig å forvente at vaksinen fungerer dårligere på den eldste aldersgruppa. Bare å lese en grunnleggende lærebok i geriatri. 

Det er riktig. Meningen med nedstenging og alle inngripende tiltakene var aldri at ingen skulle dø eller bli innlagte, meningen var å flate ut for at helsevesenet ikke skulle overbelastes. Smitte av virus er en del av livet og har vært det så lenge det har vært liv på jorda og dødsfall også - også blant de unge. Slik var en del av livet for alle på 1800-tallet og er det fortsatt i land som India for eksmepel. Men om vaksineringen gjør at det ikke blir lavere dødsfall av covid-19 enn en typisk influensasesong er målet da oppnådd og vi må gå tilbake til normalen. Men det kommer de til å gjøre også, for alle politiske signaler som sendes ut nå innvarseler en full utfasing av lockdownpolitikken i løpet av det året som kommer og Storbritannia blir først ute. 21. juni.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (28 minutter siden):

Ikke forstyrr den gode fatalismestemningen med snev av optimsime. Må ikke det må vite. Vi skal ha lockdown hvert halvår hvert eneste år i all fremtid, ingenting blir normalt, ingen får reise på ferie mer, alle skal få long covid og ingen vaksiner vil virke.

Men det er greit at du kommenter linken jeg ikke gidder å åpne. Jeg forretrekker å samle på optimistiske scenarier nå; dø skal vi alle uansett en dag og det er ikke noe givende å lete etter de mest bekmørke fremtidsscenariene den korte tiden vi alle faktisk har her på jorden.

Og igjen; regjeringen ville ikke brukt millarder av skattekroner på disse vaksinene dersom de skulle vist seg å knapt ha noen virkning overhodet og vi fortsatt skulle ha lockdown og adspredelse av mennesker i all evighet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...