Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Utendørs kan man holde avstand og mindre risiko.

Alle ungdommene skulle på samme fest virket det som Volvo EPAs dumpet fulle hylende jenter og horder gikk gatelangs mot samme mål..

Ikke bra, men er nok naturlig at mange nå ønsker å feste litt med våren i anmarsj osv. Har man hatt svær fest her, så hadde man røket på politibesøk og bot. Tror det til en viss grad har forhindret ekstrem festning, slik du opplevde i Sverige. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 time siden):

Beklager misforståelsen, jeg tar selvkritikk.

Men det er fortsatt de, også i denne tråden som tror covid-19 er et influensavirus og atpåtil insisterer på det når de blir motsagt.

Beklager selv. Var ikke helt tydelig. 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Ser virkelig ikke noe poeng med kommentaren din. 

Mer poeng i min enn din. Du kan ikke kureres de med covid, du liker bare å skrive om covid. Med en spade kan du gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Her i Strømstad ...

Hvor mange ser du med masker, som holder god avstand osv ?

Jeg var i Strømstad for en ukes tid siden, tipper kanskje toppen 10% brukte maske i butikken, å de var trolig norske ?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Er det det at myndighetene sveiser igjen dørene til folk som frister?

Det som frister er at vi blir kvitt denne fordømte pandemien og det som den medfører seg en gang for alle! Og det blir vi ikke med den politikken som regjeringen Solberg fører.

Men, og det har jeg sagt før - jeg tror ikke det har så mye for seg å nekte folk å gå utendørs så lenge det er utendørs man oppholder seg utenfor hjemmet i og med at det er veldig liten smittefare ute i friluft. Det er tross alt innendørs at smitten skjer.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (22 minutter siden):

Hvor mange ser du med masker, som holder god avstand osv ?

Jeg var i Strømstad for en ukes tid siden, tipper kanskje toppen 10% brukte maske i butikken, å de var trolig norske ?

Helsemyndighetene i Sverige har jo latterliggjort munnbind nermest og sier det ikke er bevist effekt. Svenskene har såvidt råd til kaffe tror jeg, store forskjeller mellom fattig og rik samt de tror folk ikke klarer å bruke det, bruker om igjen, og jeg tror det er forskjeller på dette. Jeg bruker korrekt men jeg vet mange som er håpløse.

Det tror jeg iallefall, folk er flinke til å holde avstand her i Sverige, men munnbind er det få som bruker.

Vi bruker det, men er vel fordi jeg følger mye med på norske nyheter og myndigheter

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (1 time siden):

Beklager selv. Var ikke helt tydelig. 

Mer poeng i min enn din. Du kan ikke kureres de med covid, du liker bare å skrive om covid. Med en spade kan du gjøre en forskjell.

Du er helt ute. Som i en annen tråd der du oppfordret til grov vold med balltre. Prater ikke med slike som deg. Adjø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Helsemyndighetene i Sverige har jo latterliggjort munnbind nermest og sier det ikke er bevist effekt. Svenskene har såvidt råd til kaffe tror jeg, store forskjeller mellom fattig og rik samt de tror folk ikke klarer å bruke det, bruker om igjen, og jeg tror det er forskjeller på dette. Jeg bruker korrekt men jeg vet mange som er håpløse.

Det tror jeg iallefall, folk er flinke til å holde avstand her i Sverige, men munnbind er det få som bruker.

Vi bruker det, men er vel fordi jeg følger mye med på norske nyheter og myndigheter

Vel, men det var Størmstad du bodde i, er det ikke? Nå er jo Strømstad en mindre by da, og etter hva jeg har skjønt har munnbind blitt mer vanlig i Stockholm og andre større byer? Ser ihvertfall slik ut på bilder og reportasjer derfra for tiden.

Lenke til kommentar

Abid Rajas mor døde av corona i Pakistan i påsken. Han fulgte gravferden digitalt.

Sitat

Han advarer nå alle mot å reise til utlandet – og ber innstendig om at innvandrere takker ja når de får tilbud om vaksine.

– Det er mange i foreldregenerasjonen som har tradisjon for å dra til hjemlandet i korte eller lengre perioder. Det er forståelig at de lengter hjemover og savner sine slektninger. Jeg har likevel en henstilling til dem som planlegger å reise til utlandet, det være seg Pakistan, India eller andre land rundt om i verden i vår og sommer, sier han:

– Vær så vennlig ikke å gjøre det frem til du er vaksinert og frem til det er anbefalt, sier Raja til VG.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Du er helt ute. Som i en annen tråd der du oppfordret til grov vold med balltre. Prater ikke med slike som deg. Adjø.

Oppfordret eller advarte? Kan ikke oppfordre når en mulig utøver ikke er tilstede i tråden. Vanskelig å prate med slike som deg men hva gjør man ikke for ytringsfriheten. Adjø. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Vel, men det var Størmstad du bodde i, er det ikke? Nå er jo Strømstad en mindre by da, og etter hva jeg har skjønt har munnbind blitt mer vanlig i Stockholm og andre større byer?

Likevel er Strømstad bebodd av svært mange nordmenn, samt svensker som er "svorske", som følger nesten mer med på norske nyheter, enn svenske, slik at det virker som om folk er flinkere i Strømstad og de andre grenseområdene, enn ellers.

Det skal sies at jeg ikke har vært i Stockholm på flere år, men jeg var i Gøteborg for noen uker siden, der var det ingen tegn på noen pågående pandemi, annet enn et par skilt utenfor butikken om hvor mange som var tillatt i lokalet osv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/22/2021 at 7:38 PM, Pc Lynet said:

Enda en grunn til å vaksinere Oslo først. 

Hvilken vaksine da med, Pfizer?

On 4/22/2021 at 8:13 PM, Morromann said:

Blir spennende å se om det fortsetter og det er godt mulig at de ikke bli stanset i det hele tatt og at vaksineringen ruller videre og at smittetallene stuper og at vi ser utgangen på pandemien:)

Vennlig råd og jeg har sagt det igjen: kanskje det hadde gjort goidt å ikke samle på slike daglige worst case-katastrofescenarier hele tiden. Det gjør ingen noe godt.:)

Og går man mot akopalypse og undergang så får man gjøre det beste ut av de gode dagene man har da.

Nå blir jo folk som er vaksinert med Pfizer også smittet av Covid-19. Så..

Men, vi har jo omtrent ikke noe annet å vaksinere med. Da er det vel litt bedre å bruke de produserte vaksinene og håpe på delvis beskyttelse i befolkningen?

Endret av G
Lenke til kommentar
4 minutes ago, G said:

Nok et varsku på at Covid blir hengende i luften. Nå bør FHI innse farene med dette med nye øyne synes jeg!

Hvorfor visar det där att viruset är luftburet? Kan väl lika bra vara kontakt smitte?

Fly ska väl ha bra ventilering också. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, fredrik2 said:

Hvorfor visar det där att viruset är luftburet? Kan väl lika bra vara kontakt smitte?

Fly ska väl ha bra ventilering också. 

Spørs om ikke kapteinen har slått av den ventilasjonen innen rengjøringspersonalet har nådd inn i flyet. Men, kanskje kontaktsmitte. Dårlig renholder isåfall som ikke har fått opplæring i smittevern?

Nei, her tror jeg helt og holdent på luftsmitte. Noen som hadde noen heeerlige hostkuler før de forlot kabinen tenker jeg..

Når man vet fra kinesisk bussforsøk (tiiiiiiidlig år 2020) at det henger i 3 timer minst i bussens luftvolum.

Det mest interessante er egentlig at vedkommende var vaksinert med Pfizer.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 4/22/2021 at 8:36 PM, Subara said:

Eller hermetisk lukket karantenehotellene, men det blir fengsel på norsk jord.

Ja.

Det krever også helt ekstraordinære tiltak for å gjøre tilværelsen bedre enn hva norske fengsler kan skilte med? For den er visst rimelig høy standard på (i norske fengsler) etter hva man skal tro fra hva man leser her og der. Og dokumentarer gjort av Norge vs. fengslingsforhold i USA og greier.

Lenke til kommentar
On 4/22/2021 at 9:23 PM, Andre1980 said:

"Søringkarantene"

Det ligger i ordet er at dette er karantene for coronainfiserte søringer... 

Hvorfor provosere? Hva oppnår nordlendinger med det? Tror dere at det skaper mer velvilje enn å be om "karantene for reisende mellom nord og sør?" Det kan og legges mye i det ordet.  Det kan hende at nordlendinger før ble diskriminert når de reiste til Oslo, men hva hjelper det egentlig deres sak? 

Kan anbefale å se denne:

Lenke til kommentar
10 minutes ago, G said:

Spørs om ikke kapteinen har slått av den ventilasjonen innen rengjøringspersonalet har nådd inn i flyet. Men, kanskje kontaktsmitte. Dårlig renholder isåfall som ikke har fått opplæring i smittevern?

Nei, her tror jeg helt og holdent på luftsmitte. Noen som hadde noen heeerlige hostkuler før de forlot kabinen tenker jeg..

Når man vet fra kinesisk bussforsøk (tiiiiiiidlig år 2020) at det henger i 3 timer minst i bussens luftvolum.

Det mest interessante er egentlig at vedkommende var vaksinert med Pfizer.

https://www.abc.net.au/news/2021-04-21/new-zealand-auckland-airport-worker-no-new-cases/100084190

Möjligt men luftkonditionering är väl normalt på tills alla gått ut och vaskeren hade på sig en bra maske. Tycker att det verkar väldigt usansynlig hvis personen blivit smittad hvis hen gjorde allt rätt.

Lenke til kommentar

Informasjon gjennom bekjente i Oslo. Gruppe 6: 45-54 år med underliggende sykdommer vaksineres i neste uke. (Ikke fra prioritert bydel). Det jeg ikke visste er at tykke tilhører denne gruppen, defor innkallelsen. Men når man melder seg på til vaksinering digitalt blir man spurt om høyde og vekt.

Da går det jo raskt fremover, men det ser ikke sånn ut her. Vet ikke om det er en landsoversikt eller Oslo-oversikt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/JJeyMP/lite-braak-men-mange-ungdommer-samlet-utendoers-i-oslo-loerdag

332695087_Screenshot_2021-04-25FHINrvarmenkerviltroligfrreflgesmittevernrdene.thumb.png.e95951a8b280a57a28d1d422184e32ae.png

Lenke til kommentar
37 minutes ago, fredrik2 said:

https://www.abc.net.au/news/2021-04-21/new-zealand-auckland-airport-worker-no-new-cases/100084190

Möjligt men luftkonditionering är väl normalt på tills alla gått ut och vaskeren hade på sig en bra maske. Tycker att det verkar väldigt usansynlig hvis personen blivit smittad hvis hen gjorde allt rätt.

Enig i at det er mye man ikke vet. Det tar også noen luftkondisjoneringsrunder å tømme en flykabin for Covid-19. Det er jeg rimelig troende på. Da luft blander seg med turbulent bevegelse og sånn sett så vil det ta mange ganger kabinens volum å tømme. Fordi det skjer en stadig uttynning og ikke en full tømming etter en volumrunde. Jeg er så logisk tenkende at jeg kan konkludere sånn uten å måtte ha utdanning i sju lange og sju brede.

Det betimelige spørsmålet blir: Når slo kapteinen av luftkondisjoneringen?

Jeg har selv vært flyreisende på sommerdager og kommet til steder som har 35 grader Celcius temperatur utendørs. Man kjenner det virkelig når kapteinen slår av luftkondisjoneringsanlegget hvor varm og svett man blir i det alle står i kø for å komme ut av kabinen. Tenk litt på dette, om du ikke også selv har opplevd det samme på dine reiser?

Husk også at kapteinen kan ha instrukser om å stenge det pga. sikkerhet (de etterfyller drivstoff i perioden passasjerer kommer seg ut og blir etterfyllet med nye. Så det kan jo være drivstoffordamping-sikkerhetsregler), men sannsynligvis mer pga. inntjeningspotensiale på å spare drivstoff.

Men, selv om FHI delvis har innrømmet etterhvert at det kan luftsmitte, så har de ikke gjort nok for å virkelig tydeliggjøre akkurat dette. Det er det som ergrer meg mest med FHI sitt arbeid for folkehelsen. Underkommuniseringen rundt det. Så hva gjør butikkene, jo de følger slavisk det innprogrammerte år 2020- handlingsmønsteret. Med kontaktsmittebeskyttende tiltak. Litt reduksjon på antall besøkende også. Men om det virkelig hang i luften lenge, så ville nok mye mere ha vært nedstengt. Dersom det ble agert ut i fra virkelig luftsmitte, framfor dråpesmitteteorien som har vært rådende lenge.

Jeg tror at det er luftsmittende selv, men at Norge simpelhen bare har vært for heldige og for flinke til å slå ned spredning.

Endret av G
Lenke til kommentar

God morgen 

Sitat

Søndag ble det registrert 222 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 242 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 464.

Fredag ble det registrert 480 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 329. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 23 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 110.612 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert.

Langt lavere enn søndagen før som hadde 364 tilfeller. Også i Oslo er det kun registrert 51 tilfeller. Det er det laveste tallet på ganske lenge tror jeg.  Vi får se hvordan denne uka blir - men det er en ganske klart nedadgående trend. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...