Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Battaman skrev (3 timer siden):

Første og tydligste tegn på at jeg er syk har alltid vært endring av smakssansen, alt smaker mindre/værre. Dette er uansett hva slags sykdom jeg har. Jeg har bare antatt at det er sånn for de fleste, men jeg har vel faktisk aldri spurt/prøvd å finne ut hvor vanlig det er.

Jeg har de siste årene fått fantomlukter rett før jeg blir syk/forkjølet. Dvs. jeg innbiller meg at jeg lukter noe som ikke er, i mitt tilfelle brent toast. Så det skjer vel en endring i luktesansen. Har lest at dette ikke er så uvanlig. Heldigvis har jeg ikke hatt sånn fantomlukt på over ett år 😛   Ser helst til at det forsetter sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Snikpellik said:

En på jobb testa positivt i smitteslusa vår i forrige uke (heldigvis før kontakt med noen andre). Han har hatt smerter i korsryggen og i nakken. Det er ganske vanlig tror jeg, flere av de jeg kjenner som har hatt Covid-19 har hatt vondt i ledd og muskler. Sånn er det vel ofte med influensa og, også forsterkes det gjerne om man blir liggende på sofaen eller senga i ei uke.

Det høres jo faktisk ut på symptomene du beskriver som om du og kompisen din har eller har gjennomgått Covid-19. Rare lukter eller tap av luktesans er vel relativt unikt for denne sykdommen. Hvis dere bare testet dere én gang så er det ikke helt umulig at testene ikke fanget det opp hvis det var veldig sent i forløpet f.eks. 

Hadde jeg hatt lignende symptomer som kompisen din nå ville jeg nok tatt en test til, og hvis den var negativ ville jeg punga ut for en antistoffprøve for å finne ut av det. 

Takk, jeg skal foreslå at vi begge tester oss igjen på tross av normal oksygenmetning på oss begge. 
Vi har begge ført journal og vi er nå på dag 8-9 og begge har merket en forverring i løpet av siste dagen. Mer tung pust. Mer kvalme osv. og følelsen av mer varme/slapphet.

Jeg tar en telefon i kveld og ber oss begge bestille ny test. Vi senket skulderne litt  (fortsatt isolert) da vi følte oss bedre på dag 4-8 uten å bli friske nok til å ta en tur ut. Samt at vi begge sliter mer og mer med kortidshukommelsen, sliter med å finne mobiltelefonen i større grad og den slags. Små ting er tungt.

EDIT:
Fikk forøvrig forklaring på den merkelige lukten han opplevde hjemme. En i husstanden hadde begynt med en ny shampo og den lukter absolutt ikke "gammel rulletobakk" men for han luktet den helt rart. Han merket at "dunstene" sammenfalt med tider etter kveldsdusj og den slags.

Oksygenmetning er forøvrig synkende. Fra 100-98 de første dagene til 96. Hvilepuls er på vei opp igjen og gikk aldri helt ned til normale 55-60. Har ligget på 70+ etter den gikk ned fra 100+.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Takk, jeg skal foreslå at vi begge tester oss igjen på tross av normal oksygenmetning på oss begge. 
Vi har begge ført journal og vi er nå på dag 8-9 og begge har merket en forverring i løpet av siste dagen. Mer tung pust. Mer kvalme osv. og følelsen av mer varme/slapphet.

Jeg tar en telefon i kveld og ber oss begge bestille ny test.

Ikke la oksygenmetning være noe parameter. Det er langt fra alle som får noe problemer med dette, så det ville jeg ikke tenkt for mye på.

Men bra med en ny test og god bedring :)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Takk, han må forøvrig snikbestille test. Familien blir forbanna hver gang han snakker om det. Trist at det skal være slik i dag. Men han isolerer seg i det minste for å beskytte familien. Men back to topic.

EDIT:
Samtidig kjenner jeg at jeg blir litt irritert av nordmenn som poster at de skal til Spania nå.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

617 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Torsdag dag ble det registrert 617 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 29 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 646.

Onsdag ble det registrert 599 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet tirsdag var 739. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 30 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 106.224 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Det blir kanskje en lykkelig ende på visa for Europa og Norge likevel da. Om vi får vaksinert de fleste voksne til sommeren likevel, og får brukt hovedsakelig Pfizer i stedet for AZ og kanskje J&J, som har lavere effekt og tilsynelatende langt hyppigere alvorlige bivirkninger. Kanskje en liten belønning fra Pfizer etter at EU har inngått en megadeal med Pfizer for vaksiner de neste årene. Første dose med Pfizer gir vel bedre effekt enn begge doser med AZ(?), så om man får gitt første dose til de fleste voksne før august så bør det være en god beskyttelse når vi kommer inn på sensommeren. Kanskje august blir den nye feriemåneden i Norge, som det er i mesteparten av Europa. :)

Lenke til kommentar
Sitat

Indisk virusvariant påvist i Norge:

En coronasmittet person i Bergen har fått påvist den nyoppdagede indiske varianten. Det er det første tilfellet i Norge.

- En kollega av meg analyserte prøvene og oppdaget at her kunne det være en variant vi ikke har hatt i Norge tidligere, sier spesialbioingeniør Marit Gjerde Tellevik til Bergensavisen.

Den indiske varianten har en rekke endringer fra det opprinnelige coronaviruset, blant annet mutasjonene med navn L452R og E484Q. Sistnevnte finnes også i den sørafrikanske varianten.

- Kombinasjonen av disse to mutasjonene i samme virus er ikke tidligere påvist i Norge, sa avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet (FHI) til Bergens Tidende torsdag.

Ifølge Vold har de per nå ingen indikasjoner på at den indiske varianten er mer smittsom enn for eksempel den engelske varianten eller at den har egenskaper som gjør at den vil utkonkurrere de variantene vi nå har sirkulerende.

Sitat

217.000 smittetilfeller på én dag i India: − Viruset vil alltid være smartere enn mennesket

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qA466w/217000-smittetilfeller-paa-en-dag-i-india-viruset-vil-alltid-vaere-smartere-enn-mennesket

Steng ned Bergen nå. Denne dobbelt mutasjonen på spike proteinet påvirker nok Pfizer sin effektivitet. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (16 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qA466w/217000-smittetilfeller-paa-en-dag-i-india-viruset-vil-alltid-vaere-smartere-enn-mennesket

Steng ned Bergen nå. Denne dobbelt mutasjonen på spike proteinet påvirker nok Pfizer sin effektivitet. 

Mener jeg leste at det ikke var fare for videre spredning, at vedkommende har vært i isolasjon siden ankomst til Bergen. Men man vet aldri. Den indiske + P1 varianten fra Brasil er mutasjoner som fort kan snu situasjonen igjen. Bergen bør uansett innføre lokale tiltak nå med den økende trenden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Mener jeg leste at det ikke var fare for videre spredning, at vedkommende har vært i isolasjon siden ankomst til Bergen. Men man vet aldri. Den indiske + P1 varianten fra Brasil er mutasjoner som fort kan snu situasjonen igjen. Bergen bør uansett innføre lokale tiltak nå med den økende trenden.

Varsla pressekonferanse kl 14 i Bergen så kommer nok noe da. Men regjeringen påstår fortsatt at de har kontroll på grensene. Jaggu sa jeg smør . Alle disse eksotiske mutantene kommer jo ikke inn i landet av seg selv. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

En nyoppdaget indisk variant? Hmm med så mange vi har som reiser til og fra india i Norge så ble jeg mindre optimistisk.

48 minutes ago, William_S said:

Varsla pressekonferanse kl 14 i Bergen så kommer nok noe da. Men regjeringen påstår fortsatt at de har kontroll på grensene. Jaggu sa jeg smør . Alle disse eksotiske mutantene kommer jo ikke inn i landet av seg selv. 

Kontroll på grensene? Er det nå faktisk tvungen testing av alle og ingen av disse stikker av lenger? 🤣

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Ja håper de slår hardt til.

Theo343 skrev (36 minutter siden):

En nyoppdaget indisk variant? Hmm med så mange vi har som reiser til og fra india i Norge så ble jeg mindre optimistisk.

Kontroll på grensene? Er det nå faktisk tvungen testing av alle og ingen av disse stikker av lenger? 🤣

På tide at man forbyr fritidsreiser og karantenehotell selv for de som drar til begravelse(bryllup) i Pakistan, India og resten av verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...