Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (5 minutter siden):

Er det helsepersonell eller eldre de vaksinerer nå?

Helsepersonell og sykehjemsbeboere er i samme prioritetsgruppe og vaksineres parallelt. Det er estimert ca 40 000 sykehjemsbeboere og 15 000 helsepersonell som kvalifiserer for å være i denne gruppa. Hittil har 2200 fått 1 av 2 vaksinedoser, så det er ganske langt igjen til de begynner med prioritetsgruppe 2.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Simen1 said:

Helsepersonell og sykehjemsbeboere er i samme prioritetsgruppe og vaksineres parallelt. Det er estimert ca 40 000 sykehjemsbeboere og 15 000 helsepersonell som kvalifiserer for å være i denne gruppa. Hittil har 2200 fått 1 av 2 vaksinedoser, så det er ganske langt igjen til de begynner med prioritetsgruppe 2.

Fantastisk. Definerer man da helsepersonell som "i nærkontakt med pasienter" aka sykepleiere, portører ol.?

Lenke til kommentar

Synes det er litt rart at man ikke har munnbind i hele norge. Dette er i vestfold en plass og det var 8 personer i og rundt bildet innenfor en omkrets på 4-5 meter. Ingen brukte munnbind.

Strengere tiltak bør være regionsdelt men akkurat munnbind i butikker synes jeg i grunn burde gjelde over alt inntil man har dette under kontroll.

Har gjort bildet litt blurry av personvernhensyn.
image.png.5b75115225009723cdcd99bd07818907.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Du er ett godt eksempel på en idiot som ikke følger anbefalinger. Om nok folk som deg gir faen i anbefalingene får vi påbud. Klarer ikke folk seg to uker uten fysisk sosial kontakt? Er dere så pinglete. 

Eg har aldri sagt at ikkje eg følgjer anbefalingane.

Eg stilte eit spørsmål som eg ville ha svar på. Faktum er at eg spør av nysgjerrigheit. Er det så vanskeleg å sjå denne skilnaden?

Eg meiner dessutan at det må vere klarheit i kva reglar, anbefalingar og påbod som gjeld til ei kvar tid.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Regjeringen har hele tiden sagt at det kan komme plutselige innstramminger, fordi smittesituasjonen så raskt kan endre seg. Høie presiserte dette senest ikke så lenge før jul. Det har kommet relativt raske innstramminger mange ganger det siste året. Ikke bare i Norge, men i de aller fleste land. Og ikke bare nasjonalt, men lokalt mange steder.

Noen av tiltakene denne gangen kom for bardust på, som for eksempel anbefalingene til studenter. Men langt fra alt. Det var helt forventet at vi ville få potensielt store problemer å hanskes med nå etter jul. Hvis noen sier de ikke ventet en forverring i januar så tror jeg ikke på dem.

Vi er midt i en pandemi som er den mest alvorlige situasjonen for landet siden krigen. At det kommer raske tiltak basert på FHIs blodferske vurderinger av en pågående situasjon er faktisk det vi må forvente. Hadde de ventet en uke eller to ville de blitt kritisert for det også. Folk er bare sure fordi de er lei og fordi det påvirker dem selv mer direkte nå. Det virker som begrensningene i besøk er det folk reagerer mest voldsomt på. Det tiltaket som er mest målrettet mot der mesteparten av smitten skjer, nemlig innendørs hjemme hos folk. 

Det har vore kjent sidan før jul at smitten var aukande, og dei fleste har frykta effekten av jule- og nyttårsfeiringa og reisinga rundt dette. Tiltaka burde ha vore bestemt tidlegare og kommunisert ut slik at folk fekk tid til å områ seg. Det er dette kritikken går på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Synes det er litt rart at man ikke har munnbind i hele norge.

Jeg synes ikke det bør være uavhengig av smittetrykk. Man bør heller sette en grense for hvilket smittetrykk som fører til krav om munnbind. Tenker da på kommuner uten kjente smittetilfeller de siste 14 dagene og kommuner som ikke har hatt "villsmitte" siste 14 dager, samt folkerike kommuner med et veldig lavt antall smittede.

Min kommune har så vidt jeg husker étt villsmitte-tilfelle siste 14 dager og 24 smittetilfeller blant de som allerede var i karantene, fordelt på 77 000 innbyggere. Personlig synes jeg det føles riktigere med frivillighet her, men jeg kan forstå at det ønskes krav i kommuner med større smittetrykk og særlig kommuner med mer villsmitte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Synes det er litt rart at man ikke har munnbind i hele norge. Dette er i vestfold en plass og det var 8 personer i og rundt bildet innenfor en omkrets på 4-5 meter. Ingen brukte munnbind.

Strengere tiltak bør være regionsdelt men akkurat munnbind i butikker synes jeg i grunn burde gjelde over alt inntil man har dette under kontroll.

Har gjort bildet litt blurry av personvernhensyn.
image.png.5b75115225009723cdcd99bd07818907.png

Det kjem jo også an på om trengsel er eit problem alle stader i landet. Det er dessutan lite hjelp i at folk brukar munnbind om dei sluttar å bry seg om einmeteren. Munnbind skaper også søppel.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Oslo har derimot eit klart og eintydig forbod mot å samlast fleire enn 10 i eigen heim:

Forbud

Private sammenkomster

Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster med flere enn 10 personer til stede. Forbudet gjelder uansett alder.

Begrensningen på 10 personer gjelder selv om de samme personene møtes i større grupper andre steder, for eksempel på skole eller i barnehage. Grunnen til dette er at skoler og barnehager følger strenge smitteverntiltak, som ikke er like enkle å gjennomføre privat.

Selv om antallet personer er ti eller færre, er det kun tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i lokaler som er dimensjonert slik at alle deltakerne kan holde minst én meters avstand.

Forbudet om maks ti gjelder ikke private sammenkomster der alle de tilstedeværende er fra samme husstand.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Kompensasjon tar jeg for gitt uansett

De er misfornøyde med kompensasjonen. Blir vel ikke så store summer til slutt. En tøff start på 2021!

Du milde...  Et innlegg med mange underskrifter, som går på at Regjeringens beslutninger er som å forholde seg til Bård Tuftes Joker Nord!! 😁

https://www.nrk.no/ytring/regjeringens-informasjonsstrategi_-joker-nord-i-praksis_-1.15313159

Og en kan lure på om de fikk helt panikk i nyttårshelga, og tok flere ville beslutninger. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Tiltakken før studenter tycker jag är så milda att man gott kunde ha genomfört dem också hvis smitten mirakulöst hade minskat. 

Två uker extra digital undervisning spelar nestan ingen roll för många studier.

Tja nå har mesteparten av undervisninga siden 12 mars uansett vært digital så det er ikke snakk om egentlig to uker ekstra. Iallefall i de større byene har det vært slik med få unntak Det hadde uansett vært mye digital undervisning uavhengig av pålegget pga avstandskrav og sånt.  Det som mange stilte seg spm rundt og ble forvirra var om de skulle i praksis eller få praktisk undervisning (man blir ikke sykepleier uten å drive med det  praktiske  feks og jeg kan nevne flere utdanninger). 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge ligger(som alltid desverre:wallbash:)helt på jumboplass i Europa når det gjelder utrulling av vaksinen. Fattigslige 0,04% vaksinert mit godt over 1 promille i Danmark. Hva skyldes denne elendige inkompetansen i Norge? Er det det glorifiserte norske byråkratiet og papirflytterveldet som står i veien for effektiv vaksinering? Det må det jo være. Et av verdens rikeste land men på jumboplass i vaksinering. Skammer virkelig og krymper i skam over å være norsk. Norge blir nok det aller siste landet i Vesten med flokkimmunitet og en del land i den tredje verden vil  nok også oppnå det før oss. En tragedie at Norge gikk ut av unionen med Danmark i 1814.

Kanskje Norge må be om u-hjelp for å få mer effektiv vaksinering på plass.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Simen1 said:

Jeg forsvarer faktisk det korte varslet. Vi har jo sett mange ganger tidligere at lengre varsel gir folk tid til å reagere i panikk. Hamstre dopapir, knekkebrød, mel og gjær, skynde seg hjem med sisteflyet, massevandringer over grensene like før varslede stengninger trer i kraft osv. Panikkreaksjonene har på ingen måte bidratt konstruktivt. Det har bare skapt trøbbel hver eneste gang folk har fått tid til å utøve panikken sin. Et halvt døgn forvarsel synes jeg er helt riktig på blant annet grensestengning.

Kort varsel är greit på många av tilltaken men knappast når folk ska reise tillbake till skolen. Då är det faktiskt nödvändigt med planering för många. 

Men det verkar också som att FHI ändrade uppfattning rätt mycket på slutet av året vilket jag kan tycke är lite rart då många har förutsett detta. Regeringen hade väl inte heller lång tid att ta beslutet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Vaksineringa i gang over heile landet: – Ein historisk dag vi har lengta etter
NAUSTDAL/LYNGDAL (NRK): Med eit lite nålestikk er sjukeheimsbebuarar landet over vonleg på veg tilbake til ein meir normal kvardag.
https://www.nrk.no/vestland/vaksineringa-i-gang-over-heile-landet_-_-ein-historisk-dag-vi-har-lengta-etter-1.15312950

Er denne på høyde med månelandinga den og? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Norge ligger(som alltid desverre:wallbash:)helt på jumboplass i Europa når det gjelder utrulling av vaksinen. Fattigslige 0,04% vaksinert mit godt over 1 promille i Danmark. Hva skyldes denne elendige inkompetansen i Norge? Er det det glorifiserte norske byråkratiet og papirflytterveldet som står i veien for effektiv vaksinering? Det må det jo være. Et av verdens rikeste land men på jumboplass i vaksinering. Skammer virkelig og krymper i skam over å være norsk. Norge blir nok det aller siste landet i Vesten med flokkimmunitet og en del land i den tredje verden vil  nok også oppnå det før oss. En tragedie at Norge gikk ut av unionen med Danmark i 1814.

Kanskje Norge må be om u-hjelp for å få mer effektiv vaksinering på plass.

Tja Danmark har da langt mindre areal å dekke over. Når vi vet hva logistikken er med Pfizer vaksina med frysere som må holde temperatur på -70 så tar ting nødvendigvis litt lenger tid her.Men at tempoet må opp er det ingen tvil om.  

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg forsvarer faktisk det korte varslet. Vi har jo sett mange ganger tidligere at lengre varsel gir folk tid til å reagere i panikk. Hamstre dopapir, knekkebrød, mel og gjær, skynde seg hjem med sisteflyet, massevandringer over grensene like før varslede stengninger trer i kraft osv. Panikkreaksjonene har på ingen måte bidratt konstruktivt. Det har bare skapt trøbbel hver eneste gang folk har fått tid til å utøve panikken sin. Et halvt døgn forvarsel synes jeg er helt riktig på blant annet grensestengning.

Ikkje når dei som skal takle køane på flyplassane ikkje har fått eit lite hint om kva som var i vente. Systemet må vere oppe og gå før eit slikt vedtak byrjar å gjelde. Også studentane burde ha fått eit hint i god tid før dei skulle reise om tiltaket skulle ha hatt nokon effekt.

Hamstringa av dopapir kom vel også delvis fordi tiltaka kom som julekvelden på kjerringa for mange, og at ingen visste heilt kva som var i vente. At regjeringa ba folk om å ikkje hamstre vart av mange teke som eit teikn på at situasjonen var verre en den var, og kommunikasjonen virka dermed delvis stikk i strid med hensikta. Ein konsekvens av at folk er redde for smitte er også at ein går i butikken sjeldnare, men handlar meir om gongen.

Elles har du også rett i at det kan diskuterast om det er lurt å setje fristar for at folk skal kunne trenge seg saman på siste fly for å sleppe karantene/testing osv. Slike tiltak burde ha vore kunngjort med umiddelbar virkning. Men det ville også ha skapt problem for mange og kaos, og dei som jobbar på flyplassane/grensene måtte då få eit hint på førehand slik at apparatet var klart.

Det er ikkje dette som er problemet no. Problemet no er at alle rekna med at smitten ville stige, medan FHI så seint som i romjula tviheldt på at ytterlegare tiltak ikkje var nødvendige, og at dei ville sjå det an til januar. Så fekk dei panikk og bråsnudde, regjeringa vart tvinga til å hasteinnføre nye tiltak, og dermed vart alle tatt på senga. Med den kunnskapen som låg føre burde dette ha vore bestemt tidlegare, og det verste som kunne skjedd var då at situasjonen var (evt. er) mindre alvorleg enn ein trudde, og at ein no vil kunne få ein nedgang som monnar i staden for aukande smittetrend og stadig seigpining med fjerning og styrking av tiltak.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...