Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Du skal ikke ha noen på besøk de neste 14 dagene. Unntaket er om du bor alene da har du lov til å ha en fast besøksvenn. Du kan møtes utendørs maks 5.

Hæ jeg trodde det var innendørs maks 5? I Oslo gjelder vel uansett forbudet mot mer enn 10 fortsatt. Man skal bli forvirra av dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Rådene tillater at en enslig besøker en fast husstand, men den faste husstanden rådes til å unngå å ha besøk.

Goddag mann økseskaft.

Dette blir som at hvis du er født på et oddetallsdag, men i et partallsår kan du ikke ha besøk. Mens partallsdag i et oddetallsår kan du ha besøk men bare på en onsdag... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

Du skal ikke ha noen på besøk de neste 14 dagene. Unntaket er om du bor alene da har du lov til å ha en fast besøksvenn. Du kan møtes utendørs maks 5.

Feil. De sa ikke "du skal ikke".

De sa: "du bør ikke". 

Vi blir oppfordret til å unngå besøk. Men det er ingen befaling/pålegg. Viktig nyanse!

Jeg vil anta den gamle regelen fortsatt gjelder; maks ti personer under samme tak?

Lenke til kommentar

Og utandørs meiner eg at det framleis ikkje er noko grense, bortsett frå at ein bør kunne halde 1 meters avstand. På konsert utandørs er vel grensa 600.

Men alle forbod, anbefalingar og påbod er forvirrande, og det virkar som det er vanskeleg å finne noko fullstendig oversikt. Det viktigaste er uansett det grunnleggjande: Avstand, vask av hender, unngå å ta seg i ansiktet, hoste i armkroken og å halde seg heime dersom ein er sjuk. I tillegg skal pålegg om karantene og isolasjon haldast.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 timer siden):

Nei, alle kunne komme som vanlig. Det kan dog bli redusert åpningstid hvis bemanningen ikke holder osv. Vi opplevde ikke det, men muligheten er der. Det er den for så vidt nå også, men styrer bruker aldri den muligheten..

Vår barnehage har nå rødt nivå. Det betyr åpningstid fra kl 0800 til 1530. Barna deles opp i mindre grupper, og det er fast voksen pr. gruppe. Heldigvis har vi barnehagen i nærheten, men det er klart arbeidsdagen blir litt innskrenket.

@William_S

Lenke til kommentar

Vi har hatt en del tvister rundt dette med private hjem, ikke minst i Bergen, jeg tror det er lurt å ikke legge nasjonale regler for hvor mange man kan ha besøk av i private hjem. Når man holder seg til anbefalinger kan man lage enklere "regler" og la folk bruke hodet i tvilstilfeller. Når man setter ting i lov så må man ta høyde for alle fornuftige unntak og det vil nok medføre en stor papirmølle og bare bli masse ball.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Dette er ei anbefaling. Spørsmålet mitt gjeld kva som er lov og ikkje.

Du er ett godt eksempel på en idiot som ikke følger anbefalinger. Om nok folk som deg gir faen i anbefalingene får vi påbud. Klarer ikke folk seg to uker uten fysisk sosial kontakt? Er dere så pinglete. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Regjeringen har hele tiden sagt at det kan komme plutselige innstramminger, fordi smittesituasjonen så raskt kan endre seg. Høie presiserte dette senest ikke så lenge før jul. Det har kommet relativt raske innstramminger mange ganger det siste året. Ikke bare i Norge, men i de aller fleste land. Og ikke bare nasjonalt, men lokalt mange steder.

Noen av tiltakene denne gangen kom for bardust på, som for eksempel anbefalingene til studenter. Men langt fra alt. Det var helt forventet at vi ville få potensielt store problemer å hanskes med nå etter jul. Hvis noen sier de ikke ventet en forverring i januar så tror jeg ikke på dem.

Vi er midt i en pandemi som er den mest alvorlige situasjonen for landet siden krigen. At det kommer raske tiltak basert på FHIs blodferske vurderinger av en pågående situasjon er faktisk det vi må forvente. Hadde de ventet en uke eller to ville de blitt kritisert for det også. Folk er bare sure fordi de er lei og fordi det påvirker dem selv mer direkte nå. Det virker som begrensningene i besøk er det folk reagerer mest voldsomt på. Det tiltaket som er mest målrettet mot der mesteparten av smitten skjer, nemlig innendørs hjemme hos folk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på hvordan det hadde vært om man hadde gjort det motsatt. Altså at man hadde gått ut med en anbefaling om å ta seg lang juleferie og ha digital undervisning allerede i desember også hadde det vist seg at man ikke trengte det likevel. Da hadde man nok hatt enda flere som var ute å raste om at man hadde gjort forhastede beslutninger man ikke hadde grunlag for. Og de færreste hadde fått refundert bilettene sine uansett siden de kjøper dem på tilbud og gjerne ukesvis før de skal tilbake. Om man kjøper billetter rett før man skal dra blir det fort veldig dyre biletter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, 0laf said:

Norge har så langt vaksinert 2200 mennesker, på over en uke, siden oppstart 27. desember.

Så vidt jeg forstår har Norge mottatt de første 9750 dosene rett etter jul, samt ca 40 000 doser til forrige uke, som skulle være nok til å vaksinere 25 000 mennesker dersom den andre dosen holdes igjen.

Det vil forhåpentligvis komme ytterligere 40 000 doser denne uken av Pfizers vaksine, i tillegg til at vaksine fra Moderna trolig er rett rundt hjørnet.

Jeg tror nok de må få ut fingeren, på dette tidspunktet burde de ha vaksinert ti ganger så mange.

Er det helsepersonell eller eldre de vaksinerer nå?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ok67 said:

Litt interessant at eit sosoaldemokratisk parti som Ap meiner at Norge skal snike i vaksinasjonskløen [...]

Nå er ikke vaksiner en naturressurs som olje, fisk eller aluminium, men noe som må produseres. Hadde Norge gått tidlig ut og kjøpt vaksiner/produksjonskapasitet på forskudd, til produksjon før godkjenning (og ikke bare vært med på lasset til EU) så hadde det vært flere vaksinedoser produsert og ingen «sniking i køen». Riktignok hadde vi risikert å betale for vaksiner som aldri ble godkjent, men veldig mye penger hadde det ikke vært 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...