Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er Norge og resten av Europa langt mer f*cked enn det Australia og New Zealand er. Å påstå noe annet er å benekte virkeligheten.

Tja, New Zealands økonomi sank mer enn Norges i 2020. 2.9% tilbakegang mot Norges 2.7%. Australia 3.9%, men ser ut til å komme sterkere nå enn New Zealand. Begge landene hadde høyere arbeidsledighet enn Norge på toppen.

Selv om vi kunne gjort det enda bedre i Norge og det absolutt er mye å kritisere så er det umulig å nekte for at regjeringen har lyktes veldig godt i håndteringen sånn i det store og hele her i landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere, åpnes det for mye for fort? Jeg er ganske usikker, føler det kan gå begge veier. Importsmitte blir jo en stor utfodring, skjenking og festing også. Nå er folk drittleie, er nok mange som benytter første anledning til å dra på byen.

Smittenivået vi hadde til sommeren i fjor får vi nok ikke igjen med disse mutasjonene og eventuell vaksinestopp. Selv ikke med hjelp av sesongvariasjoner. Men det ser da endelig ut som toppen på sykehusinnlagte er nådd iallfall.

Hva var egentlig dette kravet om under 200 tilfeller per dag før vi kunne gjenåpne? Var det for trinn 4 eller noe, eller har de helt snudd? De velger jo relativt sett å gjenåpne på eit ganske høyt nivå med smittetall, for å ta et eksempel - på gjennosnittlig 600 smittede per dag som vi hadde i romjulen/første uken i januar, så valgte de jo å stramme til og stenge ned landet. Forskjellen var selvfølgelig færre vaksinerte, at smitten var økende og frykt for mutantene som man ikke helt visste omfanget av. 

Nå har vi jo også fått California-varianten som sikkert kommer til å spre seg til resten av landet etterhvert. Håper ikke den er mer smittsom enn den britiske varianten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Tja, New Zealands økonomi sank mer enn Norges i 2020. 2.9% tilbakegang mot Norges 2.7%. Australia 3.9%, men ser ut til å komme sterkere nå enn New Zealand. Begge landene hadde høyere arbeidsledighet enn Norge på toppen.

Selv om vi kunne gjort det enda bedre i Norge og det absolutt er mye å kritisere så er det umulig å nekte for at regjeringen har lyktes veldig godt i håndteringen sånn i det store og hele her i landet.

Hvor flere slike måneder lange nedstenginger tror du Norge tåler i lengden? Det er en grense på hvor mye penger vi kan betale folk ut med i form av bedriftstøtte og trygder. Pengene tar slutt en gang.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Nå har vi jo også fått California-varianten som sikkert kommer til å spre seg til resten av landet etterhvert. Håper ikke den er mer smittsom enn den britiske varianten.

Den skal være rundt 20% mer smittsom enn den gode gamle koselige varianten. Altså ikke så gæren som den britiske, sørafrikanske og brasilianske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Pc Lynet said:

Det kommer an på mutasjonene. Koronaviruset har mutert hele tiden siden det ble oppdaget, noe som er er normalt. I starten hadde vi D vs G mutasjonen der G mutasjonen tok over i Europa og Verden.

https://www.nrk.no/urix/mutanten-g-tar-over-verden-1.15082842

Problemet med spesielt den sør-afrikanske mutasjonen er at den er såpass mye mutert slik at spike-proteinet er så forandret at immuncellene du enten har fra vaksine eller tidligere gjennomgått infeksjon ikke gjenkjenner spike-proteinet.

Det blir på samme måte som når vi får en ny pandemisk influensa. Som spanskesyken eller svineinfluensaen. Så den sør-afrikanske og brasilianske mutasjonene er som en ny pandemi.

Så helt friske unge og voksne kan bli syk av sør-afrikansk selv etter tidligere vaksine eller koronasykdom.

Viktige forskjellen her er begrepet pandemi. For influensa og mer ordinært koronavirus har til vanlig ikke en tendens til å bli en pandemi av disse proporsjoner som vi ser med Covid-19

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Hvor flere slike måneder lange nedstenginger tror du Norge tåler i lengden? Det er en grense på hvor mye penger vi kan betale folk ut med i form av bedriftstøtte og trygder. Pengene tar slutt en gang.

Er vi heldige så er vi ferdige med dette på sensommeren, nøyaktig det samme gjelder for New Zealand og Australia. Ingen er tilbake til normalen før vi får bukt med viruset, enten ved å være vaksinerte eller ved å ha gode behandlingsformer.  Det er for tidlig å konkludere med hvem som er "vinneren" nå. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, William_S said:

Nei det var 1 meter der og. Jeg så pressekonferansen 12 mars i opptak . Så hvor 2 meter kom fra aner jeg ikke..

Hvis meg den forskriften når den endret seg. For torbjornen har rett, ihvertfall "langt inn i Covid-pandemien"-rett. Det var lenge slik torbjornen beskriver.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Det ble rådet til 2 meters avstand tidlig, i slutten av mars 2020. Dette rådet ble endret til minst 1 meter avstand 30. april 2020. Og nå relativt nylig opp til 2 meter igjen pga mutasjonene, som vi vet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/anbefalt-avstand-reduseres-fra-2-til-1-meter/id2700783/

Men torbjornen har rett i at forskriften eller hva det kalles hadde 2 meter i skriften, selv om anbefalingen fra regjeringen med følge var 1 meter. Så ble folk karantenelagt etter 2 meteren for det om.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Ganske mange flere måneder, i hvert fall frem til årsskiftet. Er mer bekymret for tiltakstrøtthet enn økonomien. I løpet av 2021 ser det uansett ut til at hele landet blir vaksinert, så jeg er ganske optimistisk men må så klart ha import av mutasjoner i bakhodet. Derfor er det ekstremt viktig å få vaksinert også fattige land.

Man mister kanskje litt perspektiv her, men for et år siden trodde mange (meg selv inkludert) at dette skulle vare i mange år. At det allerede kan nærme seg slutten det neste halvåret er raskere enn jeg turte å håpe på.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Glassmaneten said:

En av de merkligste aspektene ved koronahåndteringen her i Norge, synes jeg har vært dette med én meter. Hvorfor det ble satt til én meter når alle mulige forskere sa at det trolig ikke var nok innendørs. Har til nå ikke hørt et eneste menneske snakke om to meter, selv etter endringen nå nylig. Én meter er innprentet i folks bevissthet. Og fortsatt på gulvmerkingen i mange butikker. Selv om man altså hele tiden har visst at det kanskje ikke er nok. I tillegg blir 1 meter tøyet i praksis til kanskje 70-80cm. Hadde de faktisk villet ha 1 meter, måtte de ha sagt 1.5.

Det er også enda mer forvirrende med karanteneforskriften, som enten fortsatt lyder 2 meter, eller som fryktelig lenge lå med 2 meterskrav, enn så lenge den muntlige regjeringsanbefalingen var minst 1 meter eller så må du bruke ansiktsmaske og være i så kortvarig kontakt som mulig.

Jeg synes denne forskjellen er hodeløst. Rar forskjell å kreve 2 meter og det der for karantene, men ikke fra folks oppførsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Den skal være rundt 20% mer smittsom enn den gode gamle koselige varianten. Altså ikke så gæren som den britiske, sørafrikanske og brasilianske.

For å roe ned folk litt -alle smittede her i landet har en eller annen variant. Coronaviruset har vist seg å være overraskende stabilt hva gjelder mutasjonshastighet, mye mer enn feks influensavirusene. Media overdriver noe helt sinnsykt med alle disse variantene, nå er det russisk variant, en polsk variant en fra California osv. Viste seg at smitten i Trondheim i jula var en egen Trondheimsmutasjon ish. Nå som FHI gensekvensierer omtrent alle prøver så vil media skrive om alle disse mutasjonene folk er smitta av  i store bokstaver. 

De viktigste spørsmålene er - gir de mer alvorlig sykdom? Ja den britiske ser ut til å gi det hos yngre, er de mer smittsomme? Ja den britiske er det. Men hvor mye mer? Opp mot 70 prosent snakkes det om den britiske, men tallet er mest sannsynligvis lavere. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

For å roe ned folk litt -alle smittede her i landet har en eller annen variant. Coronaviruset har vist seg å være overraskende stabilt hva gjelder mutasjonshastighet, mye mer enn feks influensavirusene. Media overdriver noe helt sinnsykt med alle disse variantene, nå er det russisk variant, en polsk variant en fra California osv. Viste seg at smitten i Trondheim i jula var en egen Trondheimsmutasjon ish. 

Så klart så og si alle har en eller annen variant nå. Noen har lite eller ingen betydning. Men den britiske mutasjonen har jo endret spillereglene betraktelig på noen områder, spesielt i skolene. Der hadde man omtrent ingen smittespredning i hele 2020, før den britiske varianten begynte å ta over og virkelig drev hele den tredje bølgen frem spesielt på Østlandet med skoleutbrudd i omtrent alle kommunene. Så det er klart det har en stor innvirkning når det må strengere tiltak til for å kontrollere viruset.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Glassmaneten said:

Som født pessimist, har jeg vært skeptisk hver gang noen har stått i pressen og sagt at "det går kanskje tregt nå, men om bare et par uker... DAA kommer det masse vaksiner og alt blir kjempebra". Og så gjør det ikke det. Dessverre. Det er jo bare drømmer, så det er bare å slå fra seg planer og fortsette å være hjemme i tålmodig eksil.

Men om vi blir nektet enda flere vaksiner fordi 1 av hundre milliader trillioner mennesker får bivirkninger, så vil jeg nok kjenne dugnadsviljen svinne noe hen. Det er som noen har sagt her med paracet som eksempel... tenk om man skulle begynne å nekte folk alleslags medisiner de faktisk trenger i frykt for at man redder livene deres og de må leve med noen få bivirkninger.

Tror nok det sitter veldig veldig langt inne for beslutningstakerne å bare avvise AstraZenaca-vaksinen. Derfor det går så langt tid med det nå. Men, de må også ta den klyngen som skjedde seriøst, og det gjør det jo også heldigvis. Blir nok en endelig dom snart i retning for eller i mot ja.

Også må man ikke glemme frykten som har oppstått, hvordan ser du for deg at den skal slukkes? Eneste alternativet blir jo at en svært liten gruppe som ønsker vaksinen fortsetter å kan få..

Endret av G
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere alle: Hvilke praktiske følger hadde/har 1 vs 2 meters anbefalt avstand for dere personlig? Jeg gjetter på at det er et teori-tiltak (som vi har sett en del av fra FHI) som ikke medfører noen som helst praktisk effekt, kun på skrivebordsmodeller.

For meg, som bor i Oslo, så tror jeg ikke det hadde noen som helst betydning:

• I matbutikken så holder jeg normalt avstand til andre, men i en rekke situasjoner er man innenfor 2 meter. Det er praktisk umulig å handle her uten at man er det. Jeg så ingen endring i grensen for maks antall på butikken, så det var like mange inne der av gangen.
  • På gata er fortauene så smale at møter man noen så passerer man innenfor 1 meter uansett.
  • Jeg tar aldri kollketivt for tiden. Der kunne det hatt betydning, men ikke for meg pr i dag. Vet ikke om det var noen endret praksis under 2-meters perioden.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Ja, ikke alle land har oljefond. Men selv oljefondet vil ikke tåle så mye mer nå av denne samfunnsnedbrytende "bremsestrategien". Varetransport er ikke noe argument.

Oljefondretorikk er en velkjent venstresidepropaganda. Hvem var vel flinkere enn Arbeiderpartiet på å hele tiden legge skyldfølelse på de som ønsker å nytte en liten prosentandel til å utruste nasjonen med bedre infrastruktur for langsiktig økonomisk vinning? Jo Ap'ene..

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, ok67 said:

Du kan vere så lei du vil, med det er likevel eit faktum at Norge har komme svært bra utav det samanlikna med omtrent alle andre land.

Og så er det sjølvsagt ei avveining kor mykje ein skal stenge ned og kor mykje ein skal holde åpent for å balansere smittevern opp mot økonomien til svært mange bedrifter som er avhengig av import (både av varer og kompetanse).

Veldig enig med deg. Det er selvsagt noe forbedringspotensiale. Håper regjering og Storting øyner muligheten for å finpusse på strategiene nå. Det er viktig for utkommet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser folk her inne skriker med stadig flere utropstegn og store bokstaver. Det er også mange som er utrolig etterpåkloke, noe som er veldig enkelt å være, mens andre spår død og dommedag for hver eneste lille nyhet som kommer, enten den er god eller dårlig. 

Kanskje vi alle bør ta en pust i bakken? Vi har det i hvertfall bedre enn i Thailand. Er du så uheldig at du får påvist Covid der, uansett om du er syk eller symptomfri, så er det rett på internat (senger på rad og rekke uten noe privatliv) i minimum 14 dager. De har lenge offisielt vært tilnærmet smittefrie, og kjører en "zero-covid" strategi, som flere her ivrer etter. Allikevel får de inn smitte. Video fra en av interneringsleirene: https://www.facebook.com/watch/?v=5691040650907823

Når det kommer til AstraZeneca og J&J så mener også jeg at de som ønsker den bør få booke time og få den. Forøvrig så er stansen i USAs bruk av J&J foreløpig kortvarig, de snakker om en uke. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Ja, litt mindre elendighet enn en del andre land. Hvilken trøst. Så med en vedvarende og seigpinende "bremsestrategi" skjer samfunnskollapsen kanskje en måned senere enn i Sverige. Hvilken "trøst".

Ser du ikke hvor ekstremt ikke-bærekraftig den strategien vi fører i Norge og resten av Europa er?

LITT? Nå må du saktens gi deg.. Vi har jo omtrent ikke hatt særlig smitte ift. til veldig mange andre nasjoner. Sjekk Worldometeret litt please.

Lenke til kommentar
William_S skrev (21 minutter siden):

For å roe ned folk litt -alle smittede her i landet har en eller annen variant. Coronaviruset har vist seg å være overraskende stabilt hva gjelder mutasjonshastighet, mye mer enn feks influensavirusene. Media overdriver noe helt sinnsykt med alle disse variantene, nå er det russisk variant, en polsk variant en fra California osv. Viste seg at smitten i Trondheim i jula var en egen Trondheimsmutasjon ish. Nå som FHI gensekvensierer omtrent alle prøver så vil media skrive om alle disse mutasjonene folk er smitta av  i store bokstaver. 

De viktigste spørsmålene er - gir de mer alvorlig sykdom? Ja den britiske ser ut til å gi det hos yngre, er de mer smittsomme? Ja den britiske er det. Men hvor mye mer? Opp mot 70 prosent snakkes det om den britiske, men tallet er mest sannsynligvis lavere. 

Det mest kritiske er de mutasjonene som har flere endringer på spikeproteinet slik at tidligere immunitet eller vaksiner fungerer dårlig. 

Det betyr at for den sør-afrikanske og brasilianske mutasjonene vil gjøre mange syke selv om de er vaksinert for koronaviruset. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

LITT? Nå må du saktens gi deg.. Vi har jo omtrent ikke hatt særlig smitte ift. til veldig mange andre nasjoner. Sjekk Worldometeret litt please.

Jeg snakker ikke bare om SMITTE! Jeg snakker om at tiltakene ruinerer samfunnet vårt på absolutt alle måter i lengden. Dette begynner å bli ganske alvorlig nå og kan.ikke.fortsette!!

Worldometer forteller ingenting om konkurser, selvmord, arbeidsledighet, kronekurser, velfungerende infrastruktur, levestandard et.etc.

Jeg har sagt det før og sier det igjen: bremsestrategien eller pisse-i-buksa-for-å-holde-varmen-strategien er inkompitabel med dette virusets natur og virker for en kort stund, men ikke over en lengre tid og definitivt ikke over flere år.

Slik det ligger an har vi egentlig bare to alternativer: åpne opp samfunnet og erkjenne at vi må leve slik våre forfedre levde med tuberkolose og andre smittsomme sykdommer på 1800-tallet ELLER gå for en skikkelig zero-covid-strategi hvor vi tar en skikkelig hestekur MED stengte grenser både internt og eksternt slik de gjør i New Zealand, Australia og en rekke asiatiske land(der har det virket også så folk kan spare meg  for denne but but det er jo en øy-argumentet). Denne nedbremsingen til ruin er ikke noe alternativ og vil drive samfunnet til en ruin av akopalyptiske dimensjoner. Den må oppgis snarest og aldri mer tas i bruk som en måte å bekjempe virusepidemier på noensinne. Eller: ihvertfall ikke mot viruser som sprer seg like raskt som branner i tørt gress. Det vil ALLTID blusse opp igjen om man slakker ned underveis i slukkingen. Og det tåler ikke økonomien.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...