Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (46 minutter siden):

Det går an å gjøre små midlertidige utbedringer. Er det grunnlag for det så kan styret i borettslaget lett få midler som dekkes over senere fellesutgifter. Men slike borettslagstyrer behøver også ordentlig informasjon om årsakssammenheng. Så jeg er enig i at FHI burde undersøke denne boligblokken som ble nevnt som forslag.

...og å ha opp vinduene i oppgangen for å lufte. Ev. å bytte til vinduer som er mulig å åpne. 20 000 - 30 000 kr pr. vindu? Jeg var inne i en lignende boligblokk for noen uker siden. Jeg hadde heldigvis munnbind tilgjengelig, for i oppgangen var det det man kaller trangt. En skummel reise opp trappen. Vinduet i den øverste etasjen stod oppe. Ettersom luften stiger til værs, burde antagelig vinduet i første etasje også stått åpent.

Jeg tenkte at de som bor her må fortrenge luftsmittens eksistens og felles-ventilasjonsanlegget for å få sove om natten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, William_S said:

Nå bor jeg i Groruddalen i Oslo i en boligblokk. Sannsynligheten for at et utbrudd hadde ramma hele blokka her er mye større enn andre deler av landet. Så dette er nok ikke et kjempestort problem. 

Det kan være et mye bedre ventilasjonsanlegg i akkurat din boligblokk. Ikke alle har separate varmegjenvinningsaggregat til hver enkelt leilighet. Slik de nok ville ha gjort det i dag om de ikke skulle spare på pengene.

Utenom rørene så snakker en kanskje om at et slikt ventilasjonsaggregat koster ca. 25 tusen kroner. Som jo egentlig er for småpenger å regne om man tenker langsiktig helsegevinst.

Endret av G
Lenke til kommentar
55 minutes ago, William_S said:

Men har egentlig FHI tatt feil? Det er fortsatt dråpesmitte som er internasjonalt anerkjent som den viktigste smittemåten. Også WHO tar klare forbehold hva gjelder luftsmitten. Så at FHI tar feil er feil. 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted

Ovenifra og ned. Skal man stole 100 % på alt noen i WHO mener er riktig? De er jo fagfolk selv i FHI, og bør jo etterhvert innse hvor stor feil de har tatt i FHI. Dessuten så har jeg lagt merke ved at noen fagfolk i FHI virker mer å stole på enn andre. F.eks. Nakstad er litt bedre enn Aavitsland i mine øyne.

Dessuten så har det utover 2020 også vært flere rapporter som tyder på luftsmitte er mer aktuellt i forhold til dette viruset enn selve kontaktsmitten. Lyset burde jo gå opp raskere hos en fagperson enn oss vanlige folk som ikke har utdannelsen som de har. Men mennesker er jo mennesker med alle de feil og mangler som følger med.

Det kan også stå om prestisje og ikke å tørre å innrømme feil. Enkelte nasjoner er jo litt ekstreme i så måte (i noen asiatiske nasjoner), men vi er ikke immune for å rammes av prestisje (ikke miste ansikt) her i Norge heller.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Forståelig at det er underkommunisert. Angst for å puste inn luften rundt seg gir ikke akkurat et velfungerende samfunn.

Men å benekte de faktiske forhold er ikke så lurt.

Også en grunn til å underkommunisere. De som bor i blokk blir pent nødt til å fortsette å bo der. Ventilasjonssystemene er vel ikke bare å bytte ut. Men noe å tenke på når man planlegger ny bebyggelse.

Dessuten å ikke fjerne parkeringplasser i storbyene, slik at de som har bil også må velge kollektivtransport med økt smitterisiko.

Ingen problem å gaffa teipe igjen ventil på badet. Det er bare å lufte ut i egen leilighet 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Ovenifra og ned. Skal man stole 100 % på alt noen i WHO mener er riktig? De er jo fagfolk selv i FHI, og bør jo etterhvert innse hvor stor feil de har tatt i FHI. Dessuten så har jeg lagt merke ved at noen fagfolk i FHI virker mer å stole på enn andre. F.eks. Nakstad er litt bedre enn Aavitsland i mine øyne.

Dessuten så har det utover 2020 også vært flere rapporter som tyder på luftsmitte er mer aktuellt i forhold til dette viruset enn selve kontaktsmitten. Lyset burde jo gå opp raskere hos en fagperson enn oss vanlige folk som ikke har utdannelsen som de har. Men mennesker er jo mennesker med alle de feil og mangler som følger med.

Det kan også stå om prestisje og ikke å tørre å innrømme feil. Enkelte nasjoner er jo litt ekstreme i så måte (i noen asiatiske nasjoner), men vi er ikke immune for å rammes av prestisje (ikke miste ansikt) her i Norge heller.

Nakstad er I Helsedirektoratet ikke FHI. 

Aavitsland har kommet seg synes jeg. Gikk fra vil aldri anbefale munnbind i begynnelsen av 2020.

Sitat

Mener munnbind ikke fungerer mot virus: − En kulturell greie

Den nye coronaviruset har økt etterspørselen også utenfor Kina, men norske myndigheter sier de aldri kommer til å anbefale bruk av munnbind.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok :fun: My mistake rundt hvor Espen Nakstad arbeider :lol:

Line Vold jobber vel i FHI om jeg har oppfattet rett. Hun er også noe stødigere type fagfolk i presentasjonssammenheng. Kan godt være at Aavitsland er en super fagmann for hva jeg vet. Men, måten de opptrer i media på gir jo de inntrykk de gir da.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Ingen problem å gaffa teipe igjen ventil på badet. Det er bare å lufte ut i egen leilighet 

Ja i en begrenset periode for ikke å få fuktskade. Mange baderom har ikke vindu. Bra å forske mer på ventilasjon i forbindelse med viruset. Hvis smitte kan overføres på den måten bør jo folk få vite om det, så de kan gardere seg. Bare ikke alle treningsstudioer blir stengt ut pandemien 🙂

Jeg tror at noen temaer blir utelatt for ikke å skremme folk, eller at det vil få altfor store praktiske konsekvenser. Eller som over å ikke ville innrømme at man tar feil. Kanskje en bra måte å få tillitt på ved å innrømme feil, hvis det ikke er for mange av dem da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Derfor vasker jeg hendene når jeg føler at det er nødvendig. Eller når jeg har måttet trykke på ikke-kontaktløse betalingsterminaler i butikk og liknende. Gjerne sprites det når jeg går ut av butikk, men enkelte ganger når jeg går inn også. Jeg anser meg selv ikke for å være syk. Hadde jeg vært syk så ville jeg nok heller holdt meg hjemme. Men, det kan jo være at jeg er syk uten å vite om det.

Men, litt av antibac-ingens ansvar ligger også på andre. Så jeg forsøker å begrense bruken av det, og nytte skånsom såpe hjemme.

Jeg føler også at det er litt verre å beskytte seg for innpust i innelokaler.

Kan telle på en hånd antall ganger jeg har brukt anti-bac i butikk.

Tar kun på produkter jeg skal kjøpe

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt opptatt av å få belyst dette slik at folks oppfatning av viruset også kan få en nødvendig omskolering. Slik at folk faktisk forstår hvorfor man holder på med den 2 meteren. Jeg tror mange folk faktisk innser at det smitter via luften nå. Så hva har FHI å tape på å si det rett ut hvordan det er. Det er på høy tid.

Rett og slett slik at folk kan innrette seg litt etter rådende forhold. Om det så blir litt for omfattende og ikke alltid gjennomførbart, så er ihvertfall folk bevisste og de kan gjøre så gode tiltak de kan.

Tenk hvor mange folk som kunne ha vært reddet under svartedauen dersom de forstod hvordan de fikk denne sykdommen! Sånn tankegang er jo ikke mindre viktig i dag. Da må prestisje bort og vekk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

En coronasmittet kvinne som ikke hadde testet seg, er død i Gran kommune i Innlandet. Samtidig er flere personer smittet etter arrangementer i palmehelgen.

Arrangementene skjedde på eiendommen til en coronasmittet mann i 60-årene som ble funnet død i sitt hjem 6. april. Mannen var en profilert stemme i det norske konspirasjons- og antivaksinemiljøet.

🤡

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/11/195751770/nytt-coronarelatert-dodsfall-i-gran

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst å komme med et genialt youtube-video eksempel, på hvor vanskelig luft faktisk er å forstå seg på. Selvsagt så er det jo ikke helt likt med koronaproblematikken. Men altså hvor vanskelig det kan være å forstå og legge bort gamle tankemønstre når en ny situasjon oppstår.

Der er det mange ting å lære. Man må alltid være åpen for ny lærdom, nye måter å se ting på for å skulle utvikle seg.

Jeg har selv sett hele denne videoen. Kan anbefales på bakgrunn av at vitenskapsfolk måtte tenke annerledes rundt fysikken med luft. Mot slutten av video så nevnes Newtons måte å se luftpartikler på. Først så trodde de at han Newton tok feil, men i svært høy hastighet så rimer Newtons måte å se luftpartikler på mer og mer. Derav den V-formede halen:

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

:fun: litt småstygg nå. Man kunne jo laget en sånn "hederspris" som utdeles som norsk Darwin-award. Med mannens hode på en oskarliknende pris?

Sikkert noen her på forumet som er flinke til 3D-modellering.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

FHI har ikke tatt feil når de sier at coronaviruset smitter via dråpesmitte. WHO tar også klare forbehold hvor det er snakk om luftsmitte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (53 minutter siden):

Jeg er litt opptatt av å få belyst dette slik at folks oppfatning av viruset også kan få en nødvendig omskolering. Slik at folk faktisk forstår hvorfor man holder på med den 2 meteren. Jeg tror mange folk faktisk innser at det smitter via luften nå. Så hva har FHI å tape på å si det rett ut hvordan det er. Det er på høy tid.

Rett og slett slik at folk kan innrette seg litt etter rådende forhold. Om det så blir litt for omfattende og ikke alltid gjennomførbart, så er ihvertfall folk bevisste og de kan gjøre så gode tiltak de kan.

Tenk hvor mange folk som kunne ha vært reddet under svartedauen dersom de forstod hvordan de fikk denne sykdommen! Sånn tankegang er jo ikke mindre viktig i dag. Da må prestisje bort og vekk.

Vel man hadde jo ikke i nærheten av like god medisinsk kunnskap under svartedauden som nå da.... Antibiotikaen er fortsatt flere hundre år unna fra å bli oppdaget. 

Lenke til kommentar

Forresten. Googlet tilfeldigvis det vi tidligere diskuterte:

Luftsmitte med koronavirus kan skje i spesielle tilfeller, men er uvanlig. De fleste smittes med dråpesmitte, mener det amerikanske smitteverninstituttet CDC. Folkehelseinstituttet er enig i konklusjonen.

Publisert 08.10.2020

https://www.fhi.no/nyheter/2020/drapesmitte-er-viktigst-men-luftsmitte-kan-skje-i-spesielle-situasjoner/

Jeg presiserer at jeg tror at FHI etterhvert må innse at det skjer litt oftere enn hva de tenkte seg i oktober. Man kan ikke bare skylde på at det er en ny mutasjon nødvendigvis. Tiden vil vise..

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...