Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 timer siden):

Nå spøker det kanskje  litt her.

Vædf litt redusert et par dager med redusert matlyst, ikke lyst til å være ute i solen og vondt i mage og småkvalm.  Kunne komme av mye sittestilling og spist noe jeg ikke tåler tenkte jeg. Lite mat har fristet men ble litt tulleting som iskrem et par kvelder (fått i meg litt mat også men merkbar redusert matlyst).

Men utover kvelden i går ble jeg slappere og i 23 tiden la jeg merke til at det var usedvanlig slitsomt å sitte ved datamaskinen og merket at jeg også plutselig var veldig sår i alle ledd. Ikke som å være stiv av å sitte lenge men verking i så og si alle ledd. 

Våknet nå med hodepine, veldig tørst, 38.7 i temperatur (jeg er sjelden over 37.4) og en puls på 100. Oksygenmetningen er god men er febrete i hele kroppen og det kjennes ut som starten på en influensa jeg hadde i 2017-18 som ble ganske drøy. Oksygenmetningen måles god, 98 på telefonen og jeg føler meg ikke tungpustet men sluggish i bevegelse når jeg nå måtte hente vann.

Et lite håp er at det kan være pollen. Jeg reagerer på pollen men blir forløpig ikke medisinert for det. Vi har mye hassel i området her og mener å huske det tidligere i uken ble meldt om økning i hassel pollen. Jeg har telfast (eller hva den heter) og skal prøve å ta den når jeg står opp.

Jeg har ingen hoste selv om jeg har en verkende følelse i ryggtavla og lungeområdet og litt ubehagelig å trekke pusten dypt. Jeg har ikke rennende nese forløpig (ift. pollen) men vært litt småtett i nesa et par dager og spesielt om kvelden.

Jeg synest du bør ringe testtelefonen og få tatt en test. Feber, muskelverk, puls på 100 høres absolutt ikke ut som allergi. Hoste kan komme senere. Og ikke alle får hoste en gang. 

Også må du ta vare på deg selv, og ta det med ro og ikke nøle med å kontakte legevakt om du føler deg veldig syk. Dette høres ikke godt ut.

Bra du har måleapparat for oksygenmetning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel ta med dette røret her og. Det positive er at ikke mer enn rundt 150 personer møtte opp, og at medieoppmerksomheten de får neppe tiltrekker særlig mange flere. Dette til tross for heavy markedsføring. Deler av Oslo er tapetsert med plakater for denne demonstrasjonen, det er virkelig overalt.

Koronaskeptikere demonstrerte: Arrangerte stor gruppeklem og brant munnbind
https://www.ao.no/koronaskeptikere-demonstrerte-arrangerte-stor-gruppeklem-og-brant-munnbind/s/5-128-80185

Sitat

Lørdag demonstrerte koronaskeptikere foran Stortinget mot myndighetenes håndtering av pandemien. De brant munnbind og gjennomførte en gruppeklem. Nå innrømmer aktivist smitterisiko.

Forfatter, frilansjournalist og ekspert på konspirasjonsteorier, John Færseth, har fulgt demonstrasjonene som jevnlig foregår utenfor Stortinget nøye gjennom pandemien.

Han forteller at dagens oppmøte er typisk for disse demonstrasjonene.

Færseth kjenner igjen at flere er fra det samme miljøet, som støtter flere ulike konspirasjonsteoretikere. Særlig reagerer han også på at to av appellantene kan knyttes til antisemittiske konspirasjoner.

– Hvorfor tror du dette miljøet er så engasjert i denne saken?

– For mange blir det en bekreftelse på det de allerede formidler: «Nå stenger myndighetene ned samfunnet og innskrenker friheten din ytterligere». Også må jo også konspirasjonsteoretikere holde seg aktuelle. De kaster seg på nye ting som skjer i verden, og baserer seg på det, sier han til Avisa Oslo.

– Akkurat som for alle andre, så baserer de jo det de ser i verden på verdensbildet de allerede har. Så når de opplever disse tiltakene som kjipe, peker de dit de alltid peker for å vise hvem som har skylda: Myndighetene og en maktelite.

Sitat

Oppfordret til å brenne munnbindene

Under markeringen ble det også delt ut engangsmunnbind. Fra scenen oppfordret Ann Helen Gjermundsen, som arrangerte demonstrasjonen, deltakerne til å brenne disse på bålpannene.

– Munnbindet erstatter ikke holistisk helse, mener Kjetil Andreas Dreyer.

Dreyer er et kjent ansikt i dette miljøet, og deltar aktivt i disse demonstrasjonene og holdt lørdag appell foran Stortinget.

– Jeg vil stå frem for vår felles frihet. Dette handler om barn og unges rettferdighet og vår ytringsfrihet, sier Dreyer til Avisa Oslo.

Han mener tiltakene ikke er forholdsmessige. Som flere andre Avisa Oslo snakket med på stedet tror han ikke på PCR-testen som påviser viruset.

Samtidig innrømmer Dreyer at deltakerne på demonstrasjonen utsetter seg for smitterisiko ved å delta. På spørsmål fra Avisa Oslo om de ikke har et ansvar for å ikke spre smitte, svarer Dreyer:

– Vi er nødt til å ta en smitterisiko for ytringsfriheten. Dette er en del av din personlige frihet. De som føler at de må beskytte seg veldig, de går med maske eller holder seg hjemme. Det handler om viljen til å kunne velge selv.

Sitat

Arrangerte gruppeklem

På demonstrasjonen ble det også avholdt en gruppeklem hvor flere av demonstrantene deltok.

– En gruppeklem er jo ikke særlig smittevernvennlig?

– Det er klart, men vi gjør jo et stunt, en symbolsk handling. Men jeg har troen på at det vi gjør er bra, sier Gjermundsen, som også er forberedt på å få kritikk etter stuntet.

Sitat

Gran-saken

På markeringen ble det også holdt ett minutts stillhet for den avdøde Hans Kristian Gaarder, som var redaksjonsmedlem i Nyhetsspeilet og som tidligere denne uken ble funnet død med covid-19. Både appellantene og deltakere som Avisa Oslo snakket med kritiserte medias håndtering av dødsfallet. Dreyer sier til Avisa Oslo at han ikke tror Gaarder døde av viruset. Han tok også opp hendelsen på Gran i sin appell.

Forsker John Færseth tror Gaarder blir en martyr for miljøet:

– Han var en mange visste hvem var, og nå har han blitt en martyr for saken deres. Dreyer var tidlig ute med å snakke om dette, før de store mediene tok tak i dette.

Rapport fra John Færseth som forsker på konspirasjonsteoretikere:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Kina erkjenner svakheter ved egne koronavaksiner

Lederen for det kinesiske smittevernbyrået sier de kinesiske vaksinene ikke er effektive nok, og at det kan bli aktuelt å ta i bruk vaksiner fra andre produsenter.

Kina har utviklet fire vaksiner basert på den tradisjonelle vektorteknologien i kampen mot koronaviruset.

Men tester har vist at disse vaksinene ikke gir like høy grad av beskyttelse som de mer moderne mRNA-variantene fra Pfizer og Moderna.

Brasilianske forskere fant at Sinovac-vaksinen hadde så lite som 50,4 prosent effekt mot viruset. Til sammenligning har Pfizer og Moderna mer enn 95 prosent effekt.

Sinopharms vaksine har en effektivitet på 79 og 72 prosent, og CanSinos vaksine ligger på 65 prosent etter 28 dager.

Kina har så langt ikke godkjent vaksiner fra andre produsenter.

– Ikke veldig høy effekt

Nå erkjenner også den øverste lederen for kinesiske smittevernmyndigheter at vaksinene ikke holder tilstrekkelig mål.

– Kinesiske vaksiner har ikke en veldig høy effekt av beskyttelse, sa leder for smittevernbyrået Gao Fu på en konferanse i den kinesiske byen Chengdu lørdag.

Kina har eksportert vaksinene sine til en rekke land, og har også uttalt seg kritisk til de vestlige konkurrenten.

https://www.nrk.no/urix/kina-erkjenner-svakheter-ved-egne-koronavaksiner-1.15451247

Det er ikke bra. Blir enda vanskeligere å få tak i Pfizer og Moderna nå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

10 prosent av Dovres befolkning i karantene
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmznXQ/10-prosent-av-dovres-befolkning-i-karantene

Sitat

Dovre kommune i Innlandet hadde frem til årets påske nærmest gått klar av hele pandemien. Nå får de testhjelp av nabokommunene.

– På fredag testet syv positivt og på lørdag fire til, sier kommuneoverlege Gurgen Nazaretian i Dovre til VG.

De 11 personene har dratt med seg totalt 250 personer i karantene og ventekarantene, i en kommune som inntil dette har sluppet billig unna hva gjelder smitteutbrudd. Dovre har drøyt 2500 innbyggere.

– Fra mars 2020 til mars 2021 hadde vi til sammen ti tilfeller. Dette utbruddet skyldes mest sannsynlig ungdom som har vært på ferie i Dovre, sier kommuneoverlegen.

Stenger barne- og ungdomsskole

Som en konsekvens av dette innføres det nå digital undervisning for én barneskole og én ungdomsskole i kommunen den neste uken.

– Smitten har spredt seg til familier og barn, dermed har det blitt smitte på skolen, sier Nazaretian.

I tillegg blir det besøksnekt på sykehjemmet, til tross for at så godt som alle beboere og ansatte er fullvaksinert.

God påske.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Får vel ta med dette røret her og. Det positive er at ikke mer enn rundt 150 personer møtte opp, og at medieoppmerksomheten de får neppe tiltrekker særlig mange flere. Dette til tross for heavy markedsføring. Deler av Oslo er tapetsert med plakater for denne demonstrasjonen, det er virkelig overalt.

Koronaskeptikere demonstrerte: Arrangerte stor gruppeklem og brant munnbind
https://www.ao.no/koronaskeptikere-demonstrerte-arrangerte-stor-gruppeklem-og-brant-munnbind/s/5-128-80185

Rapport fra John Færseth som forsker på konspirasjonsteoretikere:

 

Å herre Jesus som noen religiøse vil si. Vennene til Hans Gaarder som var hjemme hos ham mens han var syk og visste om det var garantert å finne blant denne flokken som deltok i masseklemingen. Og det skulle ikke forundre meg om at noen av dem vet at de er smittet og skal være i isolasjon men driter i det samtidig som de stormer inn i kollektivtrafikk og butikker uten munnbind og uten å holde avstand og deltar i masseklemming. Alle som har hatt nærkontakt; frivillig eller ufrivillig med disse gærningene bør gå i karantene; også om man høyst ufrivillig har hatt nærkontakt med dem. Det hadde jeg gjort.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Nå spøker det kanskje  litt her.

Vædf litt redusert et par dager med redusert matlyst, ikke lyst til å være ute i solen og vondt i mage og småkvalm.  Kunne komme av mye sittestilling og spist noe jeg ikke tåler tenkte jeg. Lite mat har fristet men ble litt tulleting som iskrem et par kvelder (fått i meg litt mat også men merkbar redusert matlyst).

Men utover kvelden i går ble jeg slappere og i 23 tiden la jeg merke til at det var usedvanlig slitsomt å sitte ved datamaskinen og merket at jeg også plutselig var veldig sår i alle ledd. Ikke som å være stiv av å sitte lenge men verking i så og si alle ledd. 

Våknet nå med hodepine, veldig tørst, 38.7 i temperatur (jeg er sjelden over 37.4) og en puls på 100. Oksygenmetningen er god men er febrete i hele kroppen og det kjennes ut som starten på en influensa jeg hadde i 2017-18 som ble ganske drøy. Oksygenmetningen måles god, 98 på telefonen og jeg føler meg ikke tungpustet men sluggish i bevegelse når jeg nå måtte hente vann.

Et lite håp er at det kan være pollen. Jeg reagerer på pollen men blir forløpig ikke medisinert for det. Vi har mye hassel i området her og mener å huske det tidligere i uken ble meldt om økning i hassel pollen. Jeg har telfast (eller hva den heter) og skal prøve å ta den når jeg står opp.

Jeg har ingen hoste selv om jeg har en verkende følelse i ryggtavla og lungeområdet og litt ubehagelig å trekke pusten dypt. Jeg har ikke rennende nese forløpig (ift. pollen) men vært litt småtett i nesa et par dager og spesielt om kvelden.

Ta en test - bor du i Oslo bestilles dette lett på nettsidene. Ellers må man bare sjekke sin egen kommunes nettside hvordan man tar test. Er jo mye bedre det enn å ikke vite hva det er. Er den negativ så er det noe annet. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I min kommune har de nå bestemt at "kritisk personell" i kommunen skal vaksineres før de på langt nær er ferdig med risikogruppene, det vil si personell som blir sett på som kritisk utenom helsepersonell, slikt som brannvesen og andre viktige "beredskaps roller". Stusser litt på legaliteten rundt dette egentlig, kan kommuner selv bestemme å ikke følge de nasjonale retningslinjene for hvem som skal vaksineres først? Jeg er ikke direkte uenig i å vaksinere brannvesen og slikt først, men ser for meg at realiteten blir at mange som og sitter på hjemmekontor i administrative roller og får vaksine nå lenge før de egentlig skal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen så er det jo ikke så fryktelig interessant å lese om nye smitte tilfeller, men hvorvidt vedkommende var fullvaksinerte og eventuelt sykdomsforløp. Det viktigste er at de som vaksineres får et mildt sykdomsforløp uten fare for død eller langvarig/permanent invaliditet, man trenger heller ikke lese så fryktelig mye av feeden til godeste Henrik Jacobsen før en gjør seg et inntrykk av hva han står for når det kommer til vaksiner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Ta en test - bor du i Oslo bestilles dette lett på nettsidene. Ellers må man bare sjekke sin egen kommunes nettside hvordan man tar test. Er jo mye bedre det enn å ikke vite hva det er. Er den negativ så er det noe annet. 

Jeg bestiller selvsagt test :) Akkurat oppe etter en noen ekstra timer søvn etter noen doser paracet og tar kontakt. Som én presiserte er denne leddverken ikke knyttet til pollen allergi. Det kan være en annen ting (uten å legge ut om det her) men tar uansett en test da dette føles litt annerledes.

Det jeg tenker igjennom nå er hvordan jeg skal isolere meg fra resten av husstanden mens jeg venter på testresultat og den slags. Vi har generelt sett vært lite i samme rom med under pandemien unntak av måltider (ikke alltid da heller) og en time eller to på kvelden da vi har våre egne rom (hjemmekontor) og den slags. Alle rom har adskilt ventilasjon.

Jeg har forløpig luktesans, som er veldig positivt! Men har skjønt at det kan ta litt tid. Ting jeg har tilgjengelig som jeg lukter på er Øl (en tom boks, som da ofte lukter mer) og peanøttsmør, dette er dufter jeg kjenner om jeg så er dønn forkjølet. Banan har jeg merket kan bli diffus selv ved kraftig forkjølelse. Fortsatt god oksygenmeting og pulsen er nede i 73 (jeg ligger vanligvis på 55-60). Søvn og paracet hjalp litt på almenntilstanden men "alt" er der fra hodepine til leddverk.

Urinerer hyppigere enn vanlig som nok er fordi kroppen bekjemper noe. Mageverken er dog spesiell, den har jeg ikke hatt ved influensatumulter. Sjangsen for influensa er omtrent ikke eksisterende.


 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Igjen så er det jo ikke så fryktelig interessant å lese om nye smitte tilfeller, men hvorvidt vedkommende var fullvaksinerte og eventuelt sykdomsforløp. Det viktigste er at de som vaksineres får et mildt sykdomsforløp uten fare for død eller langvarig/permanent invaliditet, man trenger heller ikke lese så fryktelig mye av feeden til godeste Henrik Jacobsen før en gjør seg et inntrykk av hva han står for når det kommer til vaksiner. 

Vaksiner har vel egentlig aldri beskyttet mot å bli smittet men beskytter mot sykdsomsforløpet. Når man ser på det rent teknisk.

Synes det forsvinner litt fra vaksinedebatten.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...