Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Simen1 said:

Kompensasjon tar jeg for gitt uansett, så det er ikke det jeg diskuterer. Jeg diskuterer hva som gir minst økonomisk belastning for utelivet (og staten i form av kompensasjon). Poenget må jo være å velge en strategi som gir minst øknomisk belastning for alle. Altså den strategien der man tar raske og effektive tiltak for å få ned smittetallene slik at næringslivet kan gå så normalt som mulig fra 18. januar.

NHO griper anledningen til å feilaktig fremstille det som om det handler om kompensasjon eller ikke. Det er ikke det saken handler om. NHO forsøker bare å melke situasjonen. Det innebærer blant annet at de stiller seg i utgangspunktet kritisk mot tiltak som vil normalisere utelivsbransjen fra 18. januar. NHO ønsker altså, i praksis, heller en langvarig seigpining med begrensede skjenketider, begrenset antall gjester osv, som koster både utelivsbransjen og skattebetalerne mer penger. Alt dette for å skape litt storm i et vannglass med insinuasjoner om at det handler om kompensasjon vs ingen kompensasjon.

Du får det att verka som att skjenkestoppet i dess form är en game changer som kommer medföra att allt kommer gå mycket bättre med det än utan det. Det tvivlar jag på och jag tycker inte det är så rart att olika bransher försöker lobba for sin sak.

Tror före eksempel att smitten skulle gå ned mer hvis man tillät alkohol fram till en viss tid och istället stängde eller hade stora restriktioner på köpesentra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Tror före eksempel att smitten skulle gå ned mer hvis man tillät alkohol fram till en viss tid och istället stängde eller hade stora restriktioner på köpesentra.

Nå vet ikke jeg hva de har basert skjenkestoppen på, men jeg antar at man har kommet frem til at nærhet mellom mennesker over tid fører til smitte, noe som er riktig.

I så måte er det mer trolig at folk er nære hverandre over noe tid, når de har litt innabords på en bar, enn når de er på et kjøpesenter for å kjøpe noe.

Det kan godt være at det hadde vært like effektivt å stanse alkoholserveringen 22:00 i stedet, men jeg antar også at en del av formålet er å få slutt på festing, dersom man setter en tid for når serveringen skal slutte, så vil vel folk fremdeles feste, de vil bare slutte tidligere?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 timer siden):

Sidan det tek 5-6 dagar før folk utviklar symptom og endå litt tid før folk får testa seg og tala kjem med i statistikken viser dei noverande tala eigentleg smittesituasjonen for nokre dagar sidan. Korleis den eigentlege situasjonen er akkurat no i det tiltaka blir innførte får vi først vite om nokre dagar.

Er det eigentleg så sikkert at smitten er stigande akkurat no? På den eine sida har mange vore ute og reist, feira jul med nær familie eller besøkt folk. Nokre har kanskje festa litt, men det store fleirtalet har vel halde seg meir eller mindre i ro og følgd anbefalingane. På den andre sida har dei fleste hatt fri og ikkje reist kollektivt til eller frå jobb. Også skular og barnehagar har vore stengde. Slik sett har jula fungert som ein slags lockdown. Det skulle såleis ikkje overraske meg om vi faktisk vil kunne sjå ein nedgang i smitten dei kommande dagane. Samstundes har det vore lite testing i jula, så smittetala som kjem no er truleg for låge og det er svært usikkert kor mykje smitte det er.

Ein del av dei nye tiltaka er etter mi meining fornuftige. Folk har fått handla julegåver og slappa av med familie i jula. Detaljhandelen har hatt eit godt år, og julehandelen slo alle rekordar. Dette er antagelegvis eit godt tidspunkt for å prøve å få smitten betydeleg ned, og ikkje berre få ein liten nedgang der den langsiktige auken vi har hatt sidan i sommar deretter får halde fram. Får ein dette til vil ein kanskje kunne lette på tiltaka att og halde fram med moderate tiltak langt utover vinteren. Ser vi eit år tilbake valde Kina nettopp å forlenge nyttårsferien for å få smitten under kontroll.

Det som irriterer meg er likevel at FHI og regjeringa kjem med dårleg planlagde tiltak over natta etter å ha halde krisemøte i siste liten. Smittetrenden har vore stigande i fleire veker, og likevel fekk ein ikkje ut informasjon om digital undervisning før etter at mange av studentane allereie hadde reist tilbake til studiestadane. Obligatorisk testing på grensa vart også innført over natta tilsynelatande utan at dette var planlagt og lagt til rette for, noko som førte til kø på Gardermoen. Skal tru kor mange som vart smitta i den køa?

Det irriterer meg også at deler av landet som knapt har smitte skal måtte ha dei same strenge tiltaka som dei områda der det er mykje smitte. Smitten er fyrst og fremst eit problem på Austlandet og no også i Trøndelag. Ser ein på sjukehusinnleggingar har Austlandet stort sett stått for mellom 80 og 90% heile tida. Dei strengaste tiltaka bør difor setjast inn der. På same tid er det ingen tvil om at smittetiltak som famnar breitt vil både få ned smitten i pressområda samt redusere risikoen for nye utbrot andre stader.

Om det er et tidspunkt det er riktig å ha overordnede nasjonale tiltak, så er det nå i en tid der mange nettopp har reist på tvers av landet og skoler og barnehager starter opp igjen. Bedre å ha to uker med strengere tiltak og avverge smitteoppblomstring i nye området som følge at folk har tatt med seg smitte fra juleferie, enn å risikere mange og store utbrudd i hele landet som gjør til at man senere kanskje må sette strengere lokale tiltak i flere områder over lenger tidsperiode.  Husk at tiltakene også er satt fordi smittesituasjonen er uoversiktlig. FHI er usikker hvordan smittesituasjonen er, men når andelen positive tester + nytt mer smittsomt variant, så er det all grunn til trå forsiktig. Vi kan unngå at vi går i samme retning som Danmark f.eks. Jeg tror nok at de strenge nasjonale tiltakene blir lempet på når situasjonen er mer oversiktlig og da blir det nok strengere lokale tiltak der det er nødvendig.

Å ha en tilnærming at man skal ha få tiltak fordi man ikke har smittetilfeller i noen områder er noe som fort kan slå hardt tilbake. Det har vi fint sett flere steder at det plutselig oppstår større smittebrudd, som virker å komme brått på befolkningen. Det er ikke lenge siden Tromsø hadde et større utbrudd f.eks. Og Trondheim var jo en de grønneste området før det plutselig eksploderte der. Det er slikt som raskt skjer dersom man føler seg trygg fordi det er lite smitte.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke den direkte kilden nå, men jeg leste i BT tidligere i dag at det var stor pågang på teststasjonene i Bergen i dag, og at foreløpige tidlige tall tyder på at det muligens blir testrekord i dag.

Det kunne man jo vente. Blir spennende å se resultatet av testingen i morgen. Håper det heller er folk som er førevar og forsiktig etter juleferien, enn at det er mange som har drøyet kanskje litt for lenge med å teste seg i juleferien, men gjør det i dag når de skal tilbake til arbeid og skole 😬

• Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

I så måte er det mer trolig at folk er nære hverandre over noe tid, når de har litt innabords på en bar, enn når de er på et kjøpesenter for å kjøpe noe.

Sist jeg var på utested var i September om jeg ikke husker feil, smitten i den aktuelle byen var så og si null. 

Vi ble plassert på et bord hvor vi måtte holde oss hele tiden med mindre vi måtte på do, skulle vi bestille måtte dette gjøres via telefon, deretter ble vi servert på bordet vi satt på. Med andre ord så går man absolutt ingen plass og har til enhver tid god avstand til de andre bordene.

Stedet hadde også vakter som var kjapt ute med å si ifra om noen gikk mot bardisken eller andre sittegrupper. (Tror vaktene var litt dårlige på å informere om at man ikke kunne bestille ved bardisken). 

Når det er så strengt på uteplassene så tror jeg ikke forskjellen blir så stor, men det blir kun spekulasjon. Jeg har ofte opplevd de siste månedene at det er litt i overkant mange samlet på små områder i butikker. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (42 minutter siden):

Sist jeg var på utested var i September om jeg ikke husker feil, smitten i den aktuelle byen var så og si null. 

Vi ble plassert på et bord ...

Fiskebasaren i Moss ble de også plassert på bord, men flere av byens utbrudd kan likevel spores tilbake til dette utestedet, senest i november (bildet er fra i sommer).

1b9ba11e-93b6-4c85-97b9-dc33a17d9097?fit

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bærum og Lørenskog går til rødt nivå for barneskole og barnehage. Oslo gjør ikke. Lurer på hvordan det gjør disse vurderingene egentlig, er det helt fingeren i været og harelabb? Oslo har jo garantert mer smittetrykk enn kommunene rundt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (49 minutter siden):

1492434692_Skjermbilde2021-01-04kl_19_09_36.png.43b74dbc5012600271798c5923de43f7.png

Ser ikke det har vært nevnt, men vi har en betydelig (etter)registrering av dødsfall i dag på statistikken. 

Smitte på utallige sykehjem.

Så dessverre vil antall døde øke inntil de klarer vaksinerer de aller fleste over 80år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Bærum og Lørenskog går til rødt nivå for barneskole og barnehage. Oslo gjør ikke. Lurer på hvordan det gjør disse vurderingene egentlig, er det helt fingeren i været og harelabb? Oslo har jo garantert mer smittetrykk enn kommunene rundt. 

Oslo har så mange dårlige foreldre. Hadde barnevernet gått like godt til verks der som i småkommuner ville halve Groruddalen mistet ungene sine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (53 minutter siden):

Jeg finner ikke den direkte kilden nå, men jeg leste i BT tidligere i dag at det var stor pågang på teststasjonene i Bergen i dag, og at foreløpige tidlige tall tyder på at det muligens blir testrekord i dag.

Tror på ny testrekord i Bergen i dag: – Blir en del venting [betalingsmur]
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/1Bqx4G/tror-paa-ny-testrekord-i-bergen-i-dag-blir-en-del-venting

I kveld:

Sitat

4. januar 2021 kl. 18:54 - Ny testrekord i Bergen 
Aldri før har så mange blitt koronatesta på éin dag i Bergen. I 18.30-tida var 2300 testa på dei ulike stasjonane i kommunen, og det lenge før stengetid. Førre rekord var på 2127 testa 21. desember, opplyser legevaktsjef Dagrun W. Linchausen til NRK.

https://www.nrk.no/vestland/ny-testrekord-i-bergen-1.15312469

I formiddag:

Sitat

4. januar 2021 kl. 11:30 - 550 testa til no i Bergen 
Til no har om lag 250 testa seg for på korona på Festplassen, 150 på Spelhaugen og 150 på Flesland. – Eg trur me kjem til å få ny rekord i dag. Eg er ikkje framand for at me kan nærma oss 3000. Det er veldig bra, seier legevaktsjef Dagrun Linchausen.

https://www.nrk.no/vestland/550-testa-til-no-i-bergen-1.15311615

Mer: https://www.nrk.no/vestland/koronavirus-i-vestland-1.14940354

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Der ja, da er rekorden allerede passert med god margin. Et noe høyt smittetall fra Bergen må vi regne med i morgen, men ikke sikkert andelen positive tester blir så ille :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Så dessverre vil antall døde øke inntil de klarer vaksinerer de aller fleste over 80år.

Ja dessverre. Leser stadig om dødsfall på ulike sykehjem, går nesten ikke an å holde følge lenger.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (13 minutter siden):

Var innom et av dem i dag. Har vært smitte flere ganger der, og på forskjellige avdelinger. En slektning der har vært i karantene en gang, og isolat en annen. Vi følges inn fra inngang til rom, og ut igjen. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Ja altså jeg betviler ikke at det er en god del dårlige foreldre  i Groruddalen men det er nok ikke noe man generelt kan si om foreldre i Groruddalen. Men at det dog er mange som har ekstreme kulturelle normer er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...