Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Morromann said:

Og det gjør man ikke om det kun er snakk om en salgstopp som vil vare i to uker.

Ja, men ingen kriminelle TRENGER å starte smugling om det bare varer i to uker. Man kan finnen noen i nærheten som har nok alkohol til å dele om det bare er snakk om et par uker. Det var mitt poeng til å begynne med. Å stenge alt alkoholsalg vil være helt ubrukelig og massivt inngripende. 

Endret av Battaman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, fredrik2 said:

Nu är det ingen som vet hvis detta bara kommer gälla 2 uker. Efter två uker begynner man knappt se effekten av tilltaken.

Tror det bare vil gjelde i 2 uker om det blir ingen smittebølge etter jul og nyttår.

Med tanke på hvor mange som møtes på denne tiden og den nye mutasjonen så høres det usannsynlig.

Lenke til kommentar
Battaman skrev (6 minutter siden):

Ja, men ingen kriminelle TRENGER å starte smugling om det bare varer i to uker. Man kan finnen noen i nærheten som har nok alkohol til å dele om det bare er snakk om et par uker. Det var mitt poeng til å begynne med. Å stenge alt alkoholsalg til være helt ubrukelig og massivt inngripende. 

Enig med deg i dette. Og også relatert til det jeg skrev over her at tiltak fatta med hjemmel i smittevernsloven skal ha gode smittevernfaglige begrunnelser. Jeg kan som sagt ikke se at å stanse ølsalg eller å stenge Polet vil oppfylle det kriteriet og særlig ølsalg i en matbutikk som uansett må være åpen (folk må ha mat liksom uansett hvor mye man stenger ned)

Endret av William_S
Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

Tror det bare vil gjelde i 2 uker om det blir ingen smittebølge etter jul og nyttår.

Med tanke på hvor mange som møtes på denne tiden og den nye mutasjonen så høres det usannsynlig.

En möjlighet är att man efter 2 uker går tillbaka till regionala tilltak och har kvar disse där det är en hel del smitte.

Att smitten pga av dessa tilltaken kommer gå ned merkbart på två uker tror jag ikke. Det är alldeles för lång fördröjelse i systemet för att det kommer ske.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (33 minutter siden):

Dem sier to uker, men er nok redd for at det bare er begynnelsen.

Mange som føler seg trampet på etterhvert. Hvis de vil bombe Norge (Europa) tilbake til steinalderen, er det ikke så mye vi kan gjøre. 

Det er mulig å få tilsendt pakker fra Vinmonopolet, men disse pakkene kan ikke hentes på Posten utenfor Vinmonopolets åpningstid. Dvs, hvis Vinmonopolet er stengt får du ikke utlevert din pakke. 

Skjønner ikke hvorfor folk må drikke så mye alkohol, men det er knyttet til en del arbeidsplasser. Mange av dem som jobber der er sikkert forsørgere. Og det er derfor dumt om de mister sine inntekter.

Lenke til kommentar
William_S skrev (41 minutter siden):

Uansett  tiltak med hjemmel i smittevernsloven skal ha  smittevernsfaglige begrunnelser. En salgsstopp av øl på en dagligvarebutikk som uansett er åpen vil nok ikke kunne oppfylle det kriteriet.

... medan skjenkestopp på restaurantar som uansett held ope oppfyller kriteriet?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Det er skuffende å se at enkelte her er klassisk pisse-i-buksa-korttenkt.

Sjenkestoppen er positiv for utelivsbransjen. Det betyr at vi får et kortvarig tiltak for å få bukt med smitten slik at utelivet kan åpne tidligere og ha flere gjester og lengre åpningstider enn hvis vi bare lar smitten fortsette som nå. Husk også at timingen er nøye tilpasset utelivsbransjens behov for inntjening i romjula og nyttårsaften. I januar er det typisk mindre inntjening så det var generøst å vente med sjenkestoppen til nå. Generøst i form av hva det vil koste i form av langtidsskader og dødsfall.

NHO kritiserer Erna for at de ikke får lov til å pisse i buksa for å holde varmen. NHO vil ikke ha noen kort og effektiv kur, de vil seigpines i lange tider og skyve foran seg en stadig større lockdown. Skuffende at ikke NHO klarer å tenke lengre fram i tid enn et par uker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 minutter siden):

Mange som føler seg trampet på etterhvert. Hvis de vil bombe Norge (Europa) tilbake til steinalderen, er det ikke så mye vi kan gjøre. 

Det er mulig å få tilsendt pakker fra Vinmonopolet, men disse pakkene kan ikke hentes på Posten utenfor Vinmonopolets åpningstid. Dvs, hvis Vinmonopolet er stengt får du ikke utlevert din pakke. 

Skjønner ikke hvorfor folk må drikke så mye alkohol, men det er knyttet til en del arbeidsplasser. Mange av dem som jobber der er sikkert forsørgere. Og det er derfor dumt om de mister sine inntekter.

Slapp av! Det var eg som spurte om ein ikkje burde stenge for alkoholssal generelt, sidan privat festing har ført til meir smitte enn utelivsbransjen. Resultatet vart ein interessant debatt med gode argument både for og imot. Men dette kjem uansett ikkje til å skje.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nei, men hvorfor skifter du tema og drar fram det som om jeg hadde påstått det?

Artikkelen sier jo dette 

Sitat

Skjenkeforbud uten kompensasjon er helt urimelig, lyder den tydelige meldingen fra NHO Reiseliv.

Så vet ikke helt hva du ønsker å diskutere? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Ja at vi skulle slite med å vaksinere raskt nok i forhold til motatte doser var et problem jeg ikke kunne forstille meg... 

Du har glemt du bor i Norge ? Der alle tror man bor i verdens beste land bare fordi vi sitter på en gigantisk sum penger.

Norge er et land der byråkratiet trumfer som gjør at ting går saaaaaakte..Alltid..

Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Så vet ikke helt hva du ønsker å diskutere? 

Kompensasjon tar jeg for gitt uansett, så det er ikke det jeg diskuterer. Jeg diskuterer hva som gir minst økonomisk belastning for utelivet (og staten i form av kompensasjon). Poenget må jo være å velge en strategi som gir minst øknomisk belastning for alle. Altså den strategien der man tar raske og effektive tiltak for å få ned smittetallene slik at næringslivet kan gå så normalt som mulig fra 18. januar.

NHO griper anledningen til å feilaktig fremstille det som om det handler om kompensasjon eller ikke. Det er ikke det saken handler om. NHO forsøker bare å melke situasjonen. Det innebærer blant annet at de stiller seg i utgangspunktet kritisk mot tiltak som vil normalisere utelivsbransjen fra 18. januar. NHO ønsker altså, i praksis, heller en langvarig seigpining med begrensede skjenketider, begrenset antall gjester osv, som koster både utelivsbransjen og skattebetalerne mer penger. Alt dette for å skape litt storm i et vannglass med insinuasjoner om at det handler om kompensasjon vs ingen kompensasjon.

Lenke til kommentar

Sverige har i dag fått ny levering fra Pfizer, angivelig ankom 88 000 doser.
Det skulle bety at Norge også trolig har fått nye leveringer, eller får i løpet av morgendagen, på noe i overkant av 40 000 doser.

Den svenske vaksinemorderen Richard Bergström sier også til Aftonbladet at tempoet kommer til å skrus opp i mars, når det er forventet leveringer flere ganger i uker.

Angivelig skal en ny fabrikk bygges i Tyskland, med EU-penger, som skal stå ferdig i begynnelsen av mars.

Jeg vet jeg har lest at dette er foreslått, men dette er første gang jeg leser at det er vedtatt, ikke minst med et tidsperspektiv for ferdigstillelse. Jeg vet ikke om Bergström lar det slippe litt mer enn han burde, eller om han bare spekulerer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VqQo91/88-000-vaccindoser-till-sverige-i-dag--men-nagra-regioner-far-vanta

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...