Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mutert virus fra Sør-Afrika påvist i Norge

Sitat

Folkehelseinstituttet (FHI) opplyser mandag at de har påvist virusvarianten av koronaviruset fra Sør-Afrika hos en person som nylig reiste fra Sør-Afrika til Norge.

– Smittesporingsteamene i kommunene vil nå følge opp i henhold til gjeldende rutiner, med ekstra testing og tettere oppfølging av nærkontakter for å redusere risiko for eventuell videre spredning, sier avdelingsdirektør Line Vold ved FHI.

FHI opplyser også mandag at det er påvist 23 tilfeller av virus-mutasjonen fra England i Norge.

– Varianten fra Sør-Afrika og den engelske virusvarianten ser ut til å være mer smittsomme enn det vanlige koronaviruset, men de ser ikke ut til å gi noe større risiko for alvorlig sykdom utfra det vi vet per nå, forklarer Vold.

https://www.tv2.no/nyheter/11871001/

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Lederartikkel i Nordlys: Riktig med samme tiltak over hele landet nå

Forsåvidt enig, men de glemmer å nevne problemstillingen vi så antydninger til da Oslo stengte treningssentre, mens Bærum holdt åpent. Man trenger ikke være sylskarp for å skjønne at tilsvarende vil skje med utelivet dersom en kommune med høyt smittetrykk har sjenkestopp mens en annen innen kjøre-rekkevidde har åpent. Da hvalfarter folk fra stedet med høyt smittetrykk for å sosialisere i det med lavt smittetrykk. Absolutt ikke ønskelig fra et smittevernperspektiv.

Nja dette er nok ikke helt riktig. Ullensaker hadde ikke skjenkestopp men hørte om ingen fra Oslo som valfarta til Jessheim for å  ta seg en pils eller Nesodden for den saks skyld bortsett fra noen i regjeringsapparatet i våres....

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg tror du har en veldig naiv svarthvitt forståelse av alkohol.

Hva er å misbruke alkohol? feks Hellstrøm og Truls drikker nok mye alkohol. Men er de noe mer eller mindre misbrukere enn en fyr som drikker en stor mengde vodka og pils 1gang i mnd? Denne råneren drikker mye mindre totalt enn feks en av de førstnevnte.

Alkoholisme er nok en sykdom ja...

Alkohol er veldig forskjellig for folk. Jeg kan unne meg to glass vin til mat i helgen, eller to øl. Kameraten min derimot heller innpå til han blir syk....

Han er ikke alkoholiker, og nå har jeg kuttet mye på alkohol, drikker bare litt vin eller øl og en, to dram hver 14 dag... Allikevel forbruker jeg mer alkohol enn han som styrtdrikker til han blir kanonfull...

Jeg synes det er veldig rart, at noen frivillig drikker så mye at de ikke kan gå rett..

Overhodet ikke naiv, det er det vel heller fornekterne som er.

Jeg mener; HVEM kjøper smuglersprit og hvorfor? Smuglersprit smaker ikke overhodet så ikke kom og fortell meg at de som kjøper dette gjør det for å nye et glass vin til et godt måltid. Det er for å drikke seg drita, med andre ord, for å misbruke alkohol. Å drikke store mengder alkohol for å bli full er alkoholmisbruk. Punktum. Ikke noe "men"....det er det simple as that. De som liker god vin og nyter noen glass i nye og ned kombinert med et godt måltid klarer seg utmerket godt med to hvite uker i januar; de drar ikke til den første lugubre spritsmugleren de kommer over for å kjøpe metanolflasker. Nei du er ikke alkoholmisbruker men ut i fra det du skriver vil jeg hevde at kameraten din misbruker alkohol..Dessuten; i desember inntas det store mengder alkohol så ALLE har godt av et par uker til å resitituere leveren. Å får fettlever fra alkoholmisbruk er vanligere enn man tror; skjer ikke bare alkoholikere nei men også MISBRUKERE. Og om man får konstatert fettlever SKAL man avstå fra å røre alkohol i minst to uker.

Jeg ser ikke på Trujls og Hellstrøm så jeg har ingen forutsetning til å uttale meg. Men om de drikker regelmessig overveldende mengder alkohol for å bli fulle, ja da er de misbrukere. Om de er av typen som går til spritsmugelren om de skulle stenge polet en uke eller to; definitivt. Skjønt jeg tviler på at de gjør det.

Igjen, alkoholmisbrukl er et mye større og utbredt fenomen enn alkoholisme. De som har vett anbefaler at folk tar et par hvite uker i januar og det er en grunn til det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Battaman skrev (31 minutter siden):

Jeg vil og tro at de som har mye stående de ikke drikker kan være tilbøylige til å selge det til mer desperate folk som har gått tok også.

Med andre ord, til alkiser. Ikke til de som ikke er avhengige av alkohol men som kan nyte 1-2 pils i sola en varm sommerdag eller en god vin til maten.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Med andre ord, til alkiser. Ikke til de som ikke er avhengige av alkohol men som kan nyte 1-2 pils i sola en varm sommerdag eller en god vin til maten.

Jeg bryr meg ikke om hva du kaller dem. Jeg påpeker at forslaget om å stenge alkoholsalget bare vil være inngripende og samtidig lite effektivt mtp smittevern. 

Lenke til kommentar
Battaman skrev (8 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hva du kaller dem. Jeg påpeker at forslaget om å stenge alkoholsalget bare vil være inngripende og samtidig lite effektivt mtp smittevern. 

Mesteparten av det norske folk kjøper ikke billig smuglersprit; himkok eller metanol. Men for folk som er kronisk avhengig av alkohol og de som drikker alkohol ene og alene for å bli full(alkoholmisbrukere)vil nok det være en realitet; men det vil likevel være minimalt. Og som sagt; for en to ukers nedstengning ville ikke andre enn de dummeste kriminelle med elendig forettningssans investere flere tusen i smuglerervarer de kanskje ikke, eller sannsynligvis ikke får solgt. Den type kriminelle tjerner uansett gode penger andre steder.

Igjen; to hvite uker skader aldri etter jule- og nyttårsfeiringen. Det er bare sunt. Og bra.

Men jeg registrerer at alkohol engasjerer en del. Og at det er veldig veldig viktig for enkelte i befolkningen. Ikke for meg. Jeg er ikke avholds, men jeg betrakter ikke alkohol som en livsnødvendighet, spesielt ikke etter at jule- og nyttårstiden nå er helt over. Kaffe derimot....;) To ukers kaffeforbud ville blitt tungt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

Overhodet ikke naiv, det er det vel heller fornekterne som er.

Jeg mener; HVEM kjøper smuglersprit og hvorfor? Smuglersprit smaker ikke overhodet så ikke kom og fortell meg at de som kjøper dette gjør det for å nye et glass vin til et godt måltid. Det er for å drikke seg drita, med andre ord, for å misbruke alkohol. Å drikke store mengder alkohol for å bli full er alkoholmisbruk. Punktum. Ikke noe "men"....det er det simple as that. De som liker god vin og nyter noen glass i nye og ned kombinert med et godt måltid klarer seg utmerket godt med to hvite uker i januar; de drar ikke til den første lugubre spritsmugleren de kommer over for å kjøpe metanolflasker. Nei du er ikke alkoholmisbruker men kameraten din er. Nei, ikke alkoholiker men alkoholMISBRUKER. Sorry, men det er fakta. Dessuten; i desember inntas det store mengder alkohol så ALLE har godt av et par uker til å resitituere leveren. Å får fettlever fra alkoholmisbruk er vanligere enn man tror; skjer ikke bare alkoholikere nei men også MISBRUKERE. Og om man får konstatert fettlever SKAL man avstå fra å røre alkohol i minst to uker.

Jeg ser ikke på Trujls og Hellstrøm så jeg har ingen forutsetning til å uttale meg. Men om de drikker regelmessig overveldende mengder alkohol for å bli fulle, ja da er de misbrukere. Om de er av typen som går til spritsmugelren om de skulle stenge polet en uke eller to; definitivt. Skjønt jeg tviler på at de gjør det.

Igjen, alkoholmisbrukl er et mye større og utbredt fenomen enn alkoholisme. De som har vett anbefaler at folk tar et par hvite uker i januar og det er en grunn til det.

Jeg har smakt russisk Vodka, stolnichnaya vodka, dette er svært god vodka. 

Det som naboen der jeg bodde brente selv var bedre enn det vi fikk på polet den gang jeg var ung, brukte ekte doble kullfilter.

Den tiden jeg snakker om var før Metanolsaken. Smuglersprit var veldig vanlig både blant ungdommer og voksne.

Det var ansett som safe den gangen.

Om du stenger Polet, da åpner du for smugling og smuglersprit. Er ikke noe vanskeligere matte enn forbudstiden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Nå er det ikke mitt inntrykk at Norge er et land som sliter med i overkant stort alkoholmisbruk, spesielt ikke i januar. Dessuten - hadde jeg vøært kriminell hadde ikke jeg satset på å investere i masse smuglersprit som jeg kanskje ikke fikk solgt på grunn av et tidsbegrenset forbud mot alkoholsalg. Sjansene for enorme tap er ganske store der.

Dessuten, de soim kjøper smuglersprit er uansett bare alkoholikere og alkoholmisbrukere og disse skal egentlig ikke røre alkohol i det hele tatt. Og nei, alkoholisme er ikke det samme som alkoholmisbruk. Sistnevnte er langt mer utbredt i samfunnet enn førstnevnte. Og de fleste alkoholmisbrukere er høytfungerende personer i samfunnet, ikke boms i rennesteinen.

Det kan godt hende men det er nok en grunn til at nedstenging av Polet og ølsalg i butikker ikke engang er på FHIs liste over tiltak. Man prøvde forbudstid på 1920 tallet - det funka jævelig dårlig. Vi trenger ikke å potensielt skape et svart alkoholmarked og det finnes flere FB grupper hvor alkohol  omsettes over en lav sko. Disse vil naturlig nok bli mye mer aktive om ølsalg og Polet stenges. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg har smakt russisk Vodka, stolnichnaya vodka, dette er svært god vodka. 

Det som naboen der jeg bodde brente selv var bedre enn det vi fikk på polet den gang jeg var ung, brukte ekte doble kullfilter.

Den tiden jeg snakker om var før Metanolsaken. Smuglersprit var veldig vanlig både blant ungdommer og voksne.

Det var ansett som safe den gangen.

Om du stenger Polet, da åpner du for smugling og smuglersprit. Er ikke noe vanskeligere matte enn forbudstiden.

Joda, om man innfører en permanent forbudstid som vil vare i flere år. Men ikke om man har en nedstenging som foreløbig varer en uke. Ingen profesjonelle kriminelle vil våge å satse på å invistere i smuglerbørst dersom regjeringen på kort varsel gjenåpner alkoholsalget. Da havner de  nemlig i meget store problemer og det er ikke "snuten" de frykter da. Den type kriminelle i Norge tjener gode penger på å selge dop uansett og vil ikke kaste bort tiden på en kortvarig alkolockdown.

God vodka er bra i passelige mengder et par ganger når man er i lystig lag. Men som sagt, i passelige mengder og bare når anledningen passer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Det kan godt hende men det er nok en grunn til at nedstenging av Polet og ølsalg i butikker ikke engang er på FHIs liste over tiltak. Man prøvde forbudstid på 1920 tallet - det funka jævelig dårlig. Vi trenger ikke å potensielt skape et svart alkoholmarked og det finnes flere FB grupper hvor alkohol  omsettes over en lav sko. Disse vil naturlig nok bli mye mer aktive om ølsalg og Polet stenges. 

Forskjell på en forbudstid som varte i flere år og var ment å vare for alltid og det å stenge polet i en uke. Igjen; ingen seriøse kriminelle vil sette i gang å investere stort i en kortvarig alkoholstopp som regjeringen kan oppheve når som helst. Kanskje de dummeste kriminelle og som ikke frykter jernstengene når penger skal kreves inn, men ikke de drevne innen "bransjen". Norge har et av verdens, eller ihvertfall Vestens største illegale dopmarkeder og de som driver der kaster ikke bort tid og penger på en en ukes alkolockdown.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (22 minutter siden):

Nja dette er nok ikke helt riktig. Ullensaker hadde ikke skjenkestopp men hørte om ingen fra Oslo som valfarta til Jessheim for å  ta seg en pils eller Nesodden for den saks skyld bortsett fra noen i regjeringsapparatet i våres....

Hvorfor åpner du alle innlegg med nja eller tja? 😛

_

Fra spøk til revolver, på Jessheim var det faktisk mange på utestedene som kom reiste fra Oslo og andre steder. Er selv opprinnelig fra området. Men de hadde ganske strenge krav om antall gjester som ble greit opprettholdt. 

Det var også en del idioter som dro fra Oslo til treningssentre på Jessheim. Artikkel fra 14. november:

Ullensaker-ordfører truer med nedstengning - bekymret over treningsflyktninger fra Oslo
Etter at treningssentre i hovedstaden stengte har Oslo-folk flokket til nabokommunene der det fortsatt er åpent. Fredag og lørdag var det kø på SATS’ avdeling på Jessheim.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJEo67/ullensaker-ordfoerer-truer-med-nedstengning-bekymret-over-treningsflyktninger-fra-oslo

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Hvorfor åpner du alle innlegg med nja eller tja? 😛

_

Fra spøk til revolver, på Jessheim var det faktisk mange på utestedene som kom reiste fra Oslo og andre steder. Er selv opprinnelig fra området. Men de hadde ganske strenge krav om antall gjester som ble greit opprettholdt. 

Det var også en del idioter som dro fra Oslo til treningssentre på Jessheim. Artikkel fra 14. november:

Ullensaker-ordfører truer med nedstengning - bekymret over treningsflyktninger fra Oslo
Etter at treningssentre i hovedstaden stengte har Oslo-folk flokket til nabokommunene der det fortsatt er åpent. Fredag og lørdag var det kø på SATS’ avdeling på Jessheim.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJEo67/ullensaker-ordfoerer-truer-med-nedstengning-bekymret-over-treningsflyktninger-fra-oslo

Hehe kan være fordi jeg er litt usikker på fakta i saken. :)  Ja at treningssenteret opplevde kø er jeg ikke overrasket over egentlig -  dette er viktig for langt flere mennesker enn pilsen på puben (så er selvsagt treningsavhengighet også en avhengighet når vi først inne på dette med alkohol og sånt, men antagelig  mindre skadelig for helsa i sin helhet - skrumplever får man i det minste ikke) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Forskjell på en forbudstid som varte i flere år og var ment å vare for alltid og det å stenge polet i en uke. Igjen; ingen seriøse kriminelle vil sette i gang å investere stort i en kortvarig alkoholstopp som regjeringen kan oppheve når som helst. Kanskje de dummeste kriminelle og som ikke frykter jernstengene når penger skal kreves inn, men ikke de drevne innen "bransjen". Norge har et av verdens største dopmarkeder og de som driver der kaster ikke bort tid og penger på en en ukes alkolockdown.

Jeg ser iallefall kaotiske tilstander og Corona polkøer, hvem vet når polet åpnet igjen??? Og HAMSTRING av sprit og vin. Værre enn toilet paper....

At hele landet står i en polkø under Corona er værre enn at noen ungdommer uten vett har fest i skogen. De stryker vel ikke med heller?.

Ikke bra, men ungdom fester, gi de noen bøter,eller bur de inne med fotlenke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tror faktiskt att de som vill ha en fyllefest de närmaste ukene skulle få tag i alkohol också om man inte kunde köpa det under den tiden. Är nog till och med noen som har alkohol hjemme.

Tror att det kan vara bra med hårda tilltak nu (lite synd dock att vi som ikke gjorde så mycket i julen nu också "straffas" med tilltak för att andra skulle få en fin jul). Tvivlar dock på att en del av tilltaken gör så stor forskjell: 

Stänga ned inomhus idrett för barn som ändå går i skolen? Stor effekt?

Totalt alkoholförbud på resturanger istället för att inte tillåta det efter kl 20.00-22.00?

Samtidigt som köpesenter och gym är öppna och det mesta ändå bara är rekommendationer. 

Sån generellt har organiserade aktiviteter påverkats bra mycket mer än oorganiserade aktiviteter trots att man där faktiskt har samlat in namn och telenummer och har möjlighet att bedriva smittsporing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg ser iallefall kaotiske tilstander og Corona køer, hvem vet når polet åpnet igjen.

At hele landet står i en polkø under Corona er værre enn at noen ungdommer uten vett har fest i skogen. De stryker vel ikke med heller?.

Ikke bra, men ungdom fester, gi de noen bøter,eller bur de inne med fotlenke.

Poenget er vel uansett at vi ikke trenger å skape arenaer for et svart alkoholmarked. En kan jo godt tenke seg at folk legger ut annonser på Finn.no for  å selge vin og lignende,  selv om ulovlige annonser fort blir fjernet, så kan volumet med annonser vedrørende dette ta seg veldig opp. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Tror faktiskt att de som vill ha en fyllefest de närmaste ukene skulle få tag i alkohol också om man inte kunde köpa det under den tiden. Är nog till och med noen som har alkohol hjemme.

Tror att det kan vara bra med hårda tilltak nu (lite synd dock att vi som ikke gjorde så mycket i julen nu också "straffas" med tilltak för att andra skulle få en fin jul). Tvivlar dock på att en del av tilltaken gör så stor forskjell: 

Stänga ned inomhus idrett för barn som ändå går i skolen? Stor effekt?

Totalt alkoholförbud på resturanger istället för att inte tillåta det efter kl 20.00-22.00?

Samtidigt som köpesenter och gym är öppna och det mesta ändå bara är rekommendationer. 

Sån generellt har organiserade aktiviteter påverkats bra mycket mer än oorganiserade aktiviteter trots att man där faktiskt har samlat in namn och telenummer och har möjlighet att bedriva smittsporing. 

Jeg tror om man stengte skjenkingen kl 22  på restauranter/barer så hadde det nok blitt sett på som et mer legitimt tiltak i store deler av Norge. Regjeringen er uansett bakpå med kompensasjonsordninger - de burde i går annonsert en proposisjon til Stortinget umiddelbart. Stortinget har vist seg å kunne handle raskt om det trengs. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Og det gjør man ikke om det kun er snakk om en salgstopp som vil vare i to uker.

Nå vil nok skjenkestoppen vare lenger enn to uker, jeg blir i såfall veldig overraska om ikke tiltaket blir forlenget. Uansett  tiltak med hjemmel i smittevernsloven skal ha  smittevernsfaglige begrunnelser. En salgsstopp av øl på en dagligvarebutikk som uansett er åpen vil nok ikke kunne oppfylle det kriteriet. Det blir litt som å forby å selge stiger. En stige kan potensielt bli brukt til ulovlige ting som innbrudd. Det kan også ølen man kjøper (feks å ha fest eller fyllekjøring) - dette er likevel ikke gode begrunnelser for å forby det. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...