Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

setarcoppiH skrev (4 minutter siden):

Det var jo det jeg skrev. Jeg tror ikke smitten har platået, heller. Vi tester nok flere asymptomstiske enn tidligere, som burde gitt flere smittede per innlagt, men dette er også endret med B1.1.7.

Testing har gått ned i hele landet denne uken. Det er ikke fordi viruset er borte. Kommer en skikkelig baksmell til uka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Testing har gått ned i hele landet denne uken. Det er ikke fordi viruset er borte. Kommer en skikkelig baksmell til uka.

Mange kommuner har jo ikke tilbud om testing fra onsdag til tirsdag... Det sagt så dreier det seg vel om mindre kommuner stort sett hvor det ikke er så mye smitte likevel - mange kommuner i Finnmark. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Pc Lynet said:

Nå siktet jeg til perioden jeg nevnte tidligere, altså platåfasen de to ukene før påske. Det er åpenbart ikke noe platå nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Mange kommuner har jo ikke tilbud om testing fra onsdag til tirsdag... Det sagt så dreier det seg vel om mindre kommuner stort sett hvor det ikke er så mye smitte likevel - mange kommuner i Finnmark. 

Ja det blir spennende å se.  Min spådom er at korona vil fortsette å minke i Oslo og Østlandet men øke i resten av landet etter påske.

setarcoppiH skrev (24 minutter siden):

Nå siktet jeg til perioden jeg nevnte tidligere, altså platåfasen de to ukene før påske. Det er åpenbart ikke noe platå nå.

Det kan du ikke vite før etter påske. Hadde testing vært like høy som forrige uke ville vi nok hatt ca 1000 daglige tilfeller.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pc Lynet said:

Det kan du ikke vite før etter påske. Hadde testing vært like høy som forrige uke ville vi nok hatt ca 1000 daglige tilfeller.

Hvor mye tolker du egentlig inn i andres poster? Rimelige slitsomt å få irrelevante siteringer man føler man må besvare.

Den første posten, som var rimelig tidsnøytral, siterte du for å få frem poenget, som du nå har fremlagt tre ganger. Og ja - det er opplagt for alle med to øyer og ti IQ at de offisielle smittetallene på røde dager er helt upresise. Du trenger ikke sitere denne posten med det samme poenget en gang til. Vi har skjønt det.

Mitt originale poeng, som et tilsvar på en annen post, var bare at det er rart at antall sykehusinnleggelser har steget uten en korrelativ stigning i smittetalene, inn mot påske. Det skyldes nok B1.1.7.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 27.3.2021 den 16.31):

Hadde det vore meg hadde eg vorte svært glad, og hadde heller funne meg noko anna å ergre meg over. Folk får gjere som dei vil, og det må no vel berre vere bra at dei som ynskjer vaksina kan få den før dei som bryr seg katten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (11 minutter siden):

Hvor mye tolker du egentlig inn i andres poster? Rimelige slitsomt å få irrelevante siteringer man føler man må besvare.

Den første posten, som var rimelig tidsnøytral, siterte du for å få frem poenget, som du nå har fremlagt tre ganger. Og ja - det er opplagt for alle med to øyer og ti IQ at de offisielle smittetallene på røde dager er helt upresise. Du trenger ikke sitere denne posten med det samme poenget en gang til. Vi har skjønt det.

Mitt originale poeng, som et tilsvar på en annen post, var bare at det er rart at antall sykehusinnleggelser har steget uten en korrelativ stigning i smittetalene, inn mot påske. Det skyldes nok B1.1.7.

Har du en perfekt formel for hvor mange som skal bli innlagt på sykehus? Smitten er størst blant barn og ungdom. Det er mye smitte som ikke blir oppdaget. Vi ser utbrudd på skoler og barnehager over hele landet. Folk er også lei av teste seg. Jeg droppet min 8 test nå i påsken fordi jeg kun er hjemme alene og har ingen nærkontakter siste 14 dager.

britisk.jpg.10cdf8e607b7703d659028240d206ac3.jpg

https://www.fhi.no/nyheter/2021/britisk-virusvariant-er-assosiert-med-hoyere-risiko-for-sykehusinnleggelse/

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Influensasesongen nærmer seg slutten - 13 smittede så langt:

Hvert år smittes rundt 500 000 personer med influensa i Norge. Så langt denne sesongen har det vært påvist totalt 13 smittetilfeller.

- Det er ekstremt lavt. Jeg kan ikke huske at det noen gang har vært så lavt som nå, sier professor og influensaforsker Rebecca Jane Cox ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus til NTB.

Vanligvis starter influensasesongen smått i uke 40 og varer til rundt uke 20. Det betyr at vi nå går inn i den siste femtedelen av sesongen nesten helt uten smittetilfeller.

Sist gang det ble registrert et nytt smittetilfelle, var i februar, opplyser Folkehelseinstituttet i sin forrige ukesrapport. Det var også det eneste smittetilfellet den måneden.

I slutten av januar da Norge vanligvis ville vært rundt halvveis i sesongen, ble det registrert tre tilfeller.

Det er ikke så overraskende at smittetallene er så lave, sier Cox.

- Coronatiltakene fungerer veldig bra mot influensa. Disse to virusene har lik smittemåte, og tiltakene fungerer veldig bra mot begge to, sier hun.

Uka etter påske kommer Folkehelseinstituttet med en ny rapport over de siste to-tre ukene. Lite tyder på at bildet kommer til å endre seg, i og med at koronarestriksjonene er på sitt strengeste siden utbruddet i mars i fjor.

En annen årsak til de lave smittetallene er at det er mye mindre reiser, noe som vanligvis ville vært en viktig årsak for influensaspredning.

Ellers i verden er det litt smitte i Vest- og Øst-Afrika, samt noe i India, men det har vært lite influensasmitte det siste året også utenfor Norge, forklarer Cox.

Vi har omtrent utryddet influensa med godt smittevern og mindre reising.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje planar om å lese gjennom dei 50 sidene(!) som er komne til sidan sist eg var innom (for omlag ei veke sidan), så om dette er publisert før ber eg om unnskyldning. Kjelde: Nrk.

Sitat
4. april 2021 kl. 10:33 

Bare 13 smittet av influensa til nå

Hvert år smittes rundt 500.000 personer i Norge med influensa. Så langt denne sesongen har det totalt blitt påvist 13 smittetilfeller. Sesongen startet vanligvis smått i uke 40, og varer til rundt uke 20, som betyr at vi nå er i den siste femtedelen av sesongen - nesten helt uten smittetilfeller.

– Det er ekstremt lavt. Jeg kan ikke huske at det noen gang har vært så lavt som nå, sier professor og influensaforsker Rebecca Jane Cox ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus til NTB. – Koronatiltakene fungerer veldig bra mot influensa. Disse to virusene har lik smittemåte, og tiltakene fungerer veldig bra mot begge to, sier hun.

En annen grunn til de lave tallene er at langt færre reiser enn før, som vanligvis vill vært en viktig årsak for spredning av influensa. I snitt dør rundt 900 personer med influensasykdom i Norge i løpet av en sesong.

Redigert: Hahaha! Lynet kom meg akkurat i forkjøpet!

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En god ting som har kommet ut av pandemien er at vi har sett at det er mulig å stoppe influensa relativt enkelt. Hvis alle bare holder seg hjemme når syke og vasker hendene er mye gjort.

Vi burde egentlig ha mulighet til å teste alle med luftveisinfeksjon som ønsker det også etter pandemien er over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (16 minutter siden):

Det kjem vel ganske enkelt av at det går nokre dagar frå folk blir smitta til dei blir dårlege, og så enno nokre dagar før dei kjem på sjukehus. Det har vel blitt hevda her i tråden tidlegare at talet på innlagde kan nå 600 sjølv om R-talet går ned til 1. Vi får sjå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

En god ting som har kommet ut av pandemien er at vi har sett at det er mulig å stoppe influensa relativt enkelt. Hvis alle bare holder seg hjemme når syke og vasker hendene er mye gjort.

Vi burde egentlig ha mulighet til å teste alle med luftveisinfeksjon som ønsker det også etter pandemien er over.

Enkelt og enkelt. Eg tvilar på at det nokon gong blir aktuelt å hindre normalt samkvem og å stenge ned store deler av landet for å hindre influensa. Men eg er einig i at enkle tiltak som f.eks. handhygiene, hostehygiene og å halde seg mest mogeleg heime om ein er sjuk også vil redusere omfanget av influensa, forkjølelse, omgangssjuke osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Enkelt og enkelt. Eg tvilar på at det nokon gong blir aktuelt å hindre normalt samkvem og å stenge ned store deler av landet for å hindre influensa. Men eg er einig i at enkle tiltak som f.eks. handhygiene, hostehygiene og å halde seg mest mogeleg heime om ein er sjuk også vil redusere omfanget av influensa, forkjølelse, omgangssjuke osv.

Spørsmålet er da om ikke de neste sesongene av influensa vil bli ekstraordinært harde. Husk at influensavirus har en mutasjonsrate som er høyere enn coronavirus. For da vil kanskje enda færre ha en viss immunitet av influensa i kroppen sin. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Det trur eg også. Samstundes virkar det som at FHI ikkje er like bekymra som rundt nyttår. R-talet er 1, seiest det. Skal tru kva kunnskapar dei sit på no som er annleis enn det var i jula.

Det nye er at smitten spreier seg mest blant born og unge. Kan det vere slik at ei vekes nedstenging av skular og barnehagar trumfar det at mange er ute og reiser? Det blir spennande å sjå tala når normal testing startar opp att. Deretter blir det spennande å sjå kva effekten blir av at folk kan ha henta smitte med seg frå eitt område til eit anna, og om dette fører til høgt R-tal om nokre dagar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er da om ikke de neste sesongene av influensa vil bli ekstraordinært harde. Husk at influensavirus har en mutasjonsrate som er høyere enn coronavirus. For da vil kanskje enda færre ha en viss immunitet av influensa i kroppen sin. 

Det kan bli resultatet. Dessutan veit dei som skal lage vaksiner til neste influensasesong mindre enn nokon gong om kva for influensavirus vi kan vente oss. Dermed vil også vaksinene virke dårlegare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
09:59 

27 smittede i Bergen

Det er registrert 27 nye koronasmittede i Bergen. 18 er nærkontakter og én er importsmitte. Fem har ukjent smittevei og tre har usikker smittevei. 1079 personer testet seg i løpet av lørdag 3. april.

– Vi ser fortsatt et høyt antall påvist smittede i forhold til lavere testaktivitet i påsken. De fleste er nærkontakter tilknyttet kjente utbrudd, men det er også flere med ukjent eller usikker smittevei, sier medisinsk fagsjef Trond Egil Hansen i Bergen kommune.

image.gif.f65b0c192b06ca08c2ccef198e15f65b.gif
FOTO: KJELL JØRAN HANSEN

# % positive går opp.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den stagnasjonen det er snakk om før påske er jo på et særdeles høyt nivå. 1000 tilfeller flere dager, og iallfall 5600 smittede uka før (tallene kan fremdeles justere seg). Den høyeste uken var uka før, altså for 2 uker siden, med 6500 kr smttede den uken, altså nesten 1000 smittede per dag i gjennomsnitt. Det er i hovedsak nå vi får tilstrømming på sykehusene av de som ble syke da. Uken før det var det forøvrig omtrent det samme som forrige uke, altså 5600 smittede.

Nå husker jeg ikke akkurat hva tallene har vært denne uken, men det er vel stort sett 700 smittede i gjennomsnitt (var vel litt høyere i starten av uken). Da er det fremdeles rundt 5000 smittede i uken, som fremdeles er ganske høyt.

Sånn som situasjonen er nå vil ikke sykehustallene gå noe betydelig ned. Det er mulig det ikke vil fortsette å øke som nå, men det vil fremdeles ligge på et høyt press, spesielt på Østlandet. Med smittesituasjonen i Bergen nå, så kan Haukeland også vente seg en travel tid etter påske. Intensivpasientene forsetter jo bare å øke og øke, og nå er det passert 100 på intensiven, som snart er toppen i fjor vår.

Utviklingen videre vil avhenge en del av hvordan påsken har gått, og en god indikasjon tror jeg først vi får i slutten av neste uke. Jeg opplever betydelig flere som reiser på besøk, og møtes med familiene sine nå enn forrige påske. Og det har vært betydelige utbrudd noen steder i påsken til tross for at smittetallene nasjonalt har gått noe ned. Jeg tror nok det kan øke litt på igjen etter påske.

Tror ikke det er så feil som det blir sagt at vi må leve med strenge tiltak til slutten av mai.  Det er veldig lett å tenke nå at smittetallene vil gå ned fordi det gjorde det i fjor, men tiltakene var annerledes, R var annerledes, tiltakstretthet var i liten grad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (28 minutter siden):

2020-2022 covid dødsfall <1000

2022-2024 influensa dødsfall 5000

Hvis noe slikt skjer skal jeg prøve å ikke le meg ihjel 😂

Lenke til kommentar

Nå kommer våren. Det er særlig to egenskaper ved den lyse tiden som gir korona-håp.

Vaksineforsker Gunnveig Grødeland har tro på sommeren. Både varme og fuktighet gir viruset dårligere odds.

Sitat

Det er mye som påvirker koronaviruset. Sol, stråling, luftfuktighet og vind. Koronaviruset satte ikke særlig pris på sommervarmen i fjor. For virus liker ikke varme. Hvis det er varmt, går viruset rett og slett lettere i stykker.

Gunnveig Grødeland er vaksineforsker ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved Universitetet i Oslo. Hun tror vi vil kunne se samme trend i år.

– Hvis vi får smittetallene ned mot slutten av våren og i sommer, er det likevel svært viktig å vaksinere befolkningen for å unngå en ny oppblomstring til høsten, sier hun.

Så hvordan oppfører koronaviruset seg når vi går mot varmere tider? Vaksine-eksperten svarer:

Hva er varmt vær for koronaviruset?

– Det er vanskelig å si en eksakt temperatur. Det vil variere. Men når gradestokken kryper oppover, vil overflaten til selve viruset bli mer ustabil. I kaldt vær blir virusets overflate mer som et skall. Da overlever viruset lengre. Men: På laboratorier gjennomføres temperaturforsøk ofte ved 20 og 4 grader. I den virkelige verden er det store lokale klimaforskjeller. Det tilsier at man ikke uten videre kan overføre temperaturberegninger fra et laboratorium.

Så i mai, juni, juli vil koronaviruset være mer ustabilt?

– Ja, i teorien. Temperaturer varierer jo en del i Norge. I fjor så vi at koronaviruset hadde et sesongpreg, og det kan bety at været vil bidra til å redusere smittespredning. Vi har jo så langt kun sett én sesong med viruset, så det er mange usikre momenter her. Men det er grunn til å tro at også dette koronaviruset vil variere noe etter sesongene.

Hva vet dere mer om været og koronaviruset?

– Jo høyere luftfuktighet, dess raskere faller viruset ut av luften. I løpet av minutter. Jo flere vannpartikler i luften, i desto større grad vil viruset slå seg sammen med andre vannpartikler og falle ned på bakken. I tørr luft holder viruset seg lengre i luften. Er det varmt, blir fettmembranen rundt viruset lettere ødelagt. Hvis det er kaldt, danner membranen rundt viruset en fast hinne. Hinnen beskytter viruset som da overlever lenge på overflater.

Men i andre varme land så sprer jo viruset seg?

– Ja, og det illustrerer at smittespredning ikke bare er knyttet til klima. Det er først og fremst smitte mellom mennesker som betyr noe. Effekten av varme under ulike klimatiske forhold er vanskelig å måle. Men det spiller en rolle. Hvordan viruset sprer seg har også med hvor tett vi bor, i hvilken grad vi følger opp tiltak og hvordan hygieniske råd kan følges opp. Men man skal altså ikke forvente at temperatur og vær vil rydde opp viruset for oss uten andre tiltak! Vi vet ennå ikke hva som er fremtiden til pandemien.

Hvor lenge kan virus overleve på overflater?

– Varmt vær reduserer den tiden viruset kan overleve på ulike overflater. Jo glattere et materiale er, jo lengre kan virus overleve. På metall i lengre tid enn på tre. Tre holder viruset lenger enn tøy. Om vinteren kan viruset leve flere uker på metall. Metall varmes fortere opp, når det blir varmt. Da overlever viruset kortere tid. Hvis man tar på dørhåndtak der det er virus, og så vasker seg godt med såpe før man stikker hånden i munnen, får man ikke viruset i seg.

Er det nødvendig med like mange tiltak i varmere vær?

– Ja. Temperatur og været alene stoppe ikke et virus. Det varmere været utover våren vil hjelpe til. Men vi må nok gjøre jobben selv med ulike tiltak, avstand og håndhygiene. Har du nærkontakt med smittede personer, vil ikke klimaet ha så mye å si. Klimaet vil først og fremst påvirke mengden av virus på overflater rundt deg, men ikke så mye på virus som «sprøytes» ut i luften fra personer som er infiserte. Høy luftfuktighet vil jo redusere den tiden virus fra infiserte personer er til stede i luft. Men infiserte personer vil uansett klima kunne bringe smitte videre.

Godt sagt og forklart, så jeg måtte kopiere hele artikkelen. Luftfuktigheten i Norge er altså høyere på sommeren enn på vinteren? Det har jeg ikke tenkt på.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Nå kommer våren. Det er særlig to egenskaper ved den lyse tiden som gir korona-håp.

Vaksineforsker Gunnveig Grødeland har tro på sommeren. Både varme og fuktighet gir viruset dårligere odds.

Godt sagt og forklart, så jeg måtte kopiere hele artikkelen. Luftfuktigheten i Norge er altså høyere på sommeren enn på vinteren? Det har jeg ikke tenkt på.

Det er faktisk fakta i det der - lufta er betydelig tørrere på vinteren enn sommeren her til lands. Tørre slimhinner og kaldt vær - ideelt for virus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...