Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (1 minutt siden):

Interessant, men forskningen er ikke publisert enda ser jeg. Og 6 mnd er altfor kort tid til å si noe definitivt om langtidsskader. Gikk på en skikkelig influensa selv i 2018 og brukte nesten et år før jeg følte meg tipp topp etter dette.

Men viktig å forske på dette siden trolig mange vil slite med skader i lang tid.  

Det er ett ganske stort problem om 60% av de som får koronaviruset blir langtidssykemeldte. Mange av disse vil også dø mye tidligere på grunn av redusert livskvalitet. De som er redde for selvmord på grunn av lockdown bør være enda mer redde for selvmord på grunn av long covid.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Selvfølgelig men hvorfor tror du at varmere og vær og mer samling utendørs skal stagge mutantene? Det eneste som kan redde oss fra en ny bølge til sommeren er at alle blir vaksinert. Så håper J og J ikke får samme problem som AZ. Eller at alle får Pfizer og Moderna i stedet men da blir nok vaksineringen noen måneder forsinket.

Jeg tror ikke. Jeg henviser til vitenskap og statistikk. 

Nei, vaksinene redder oss fra en ny bølge til neste høst/vinter. Men da kommer vi til å slite med vanlig influensa siden færre har blitt eksponert for dette de to siste årene.

J&J ser mye bedre ut. AZ har vært preget av rot helt fra starten. J&J har også mye bedre test grunnlag siden perioden som fase 3 ble gjennomført hadde mer smitte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke. Jeg henviser til vitenskap og statistikk. 

Nei, vaksinene redder oss fra en ny bølge til neste høst/vinter. Men da kommer vi til å slite med vanlig influensa siden færre har blitt eksponert for dette de to siste årene.

J&J ser mye bedre ut. AZ har vært preget av rot helt fra starten. J&J har også mye bedre test grunnlag siden perioden som fase 3 ble gjennomført hadde mer smitte.

Influensa har vi utryddet relativt lett ved at alle syke holder seg hjemme og at man vasker hendene. Så jeg har ikke tro på noen stor influensa sesong 2021-2022.

Alltid noen idioter på jobben som kommer med influensa på jobb. De idiotene som skryter av ingen fraværsdager på 30 år. Det er disse som bringer smitte videre.

J og J bygger på samme teknologi som AZ så jeg tror den vil ha samme problem.

https://www.vaksinebloggen.no/forkjolelsesvirus-som-vaksine-mot-covid-19/

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Onsdag melder Bergen kommune om 21 nye smittetilfeller.

14 av de smittede er nærkontakter, to har ukjent smittevei og tre har usikker smittevei.

2138 testet seg tirsdag, opplyser kommunen.

Ca 1% positive

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
scuderia skrev (15 minutter siden):

Så personen som ligger i koma i respirator har altså gitt sin klarering til sykehuset at her er det bare å kjøre på? :)

Som sagt, jeg antar at de følger de reglene de er gitt. Og det er opp til helse-bergen å vurdere om medlemmet her gjør det samme. Er ikke noe mer å diskurere egentlig 🤷

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er ett ganske stort problem om 60% av de som får koronaviruset blir langtidssykemeldte. Mange av disse vil også dø mye tidligere på grunn av redusert livskvalitet. De som er redde for selvmord på grunn av lockdown bør være enda mer redde for selvmord på grunn av long covid.

Nå er det ingenting som tyder på at 60% av alle smittede blir langtidssykemeldt. Man blir ikke sykemeldt av nedsatte smakssanser. Mer seriøs forskning er uansett nødvendig her.. og ikke sensasjonsjournalistikk.

Det er forskning som viser til at en vanlig influensakule koster kroppen din så mye slitasje at du mister 5 års levetid. Covid er sikkert ikke noe bedre her.

Lenke til kommentar
ilalo skrev (1 time siden):

igjen, hadde du lest hva som ble sagt så sier jeg
jeg er selv vaksinert, som helsefagarbeider så takket jeg ja til vaksinen

Jobber på Haukeland

sitter nok mer en god del mer info enn hva du og de fleste her som kun spekulerer gjør 😘 

Så hva tenker du om grafene som du har fått presentert? Matcher de din opplevelse av at ingen blir syke?

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Nå er det ingenting som tyder på at 60% av alle smittede blir langtidssykemeldt. Man blir ikke sykemeldt av nedsatte smakssanser. Mer seriøs forskning er uansett nødvendig her.. og ikke sensasjonsjournalistikk.

Det er forskning som viser til at en vanlig influensakule koster kroppen din så mye slitasje at du mister 5 års levetid. Covid er sikkert ikke noe bedre her.

Det tror jeg ikke noe på. Har du kilder?

Man kan bli alvorlig deprimert av å miste smak og luktesans. Men kognitiv svikt og nedsatt lungefunksjon er vel heller det kritiske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den norske studien fra BCRG er ennå ikke ferdig, men 61% som sliter med senskader/virkninger er jo svært høyt. FHI har referert mye til denne studien de siste ukene. At en veldig høy andel får dette bekreftes også i andre land i lignende studier, dette er ikke noe som ligner influensa i det hele tatt i så måte når en ser på antallet. Studien baserer seg vel også på data om smittede fra før mutasjonene som gir større risiko for sykdom kom inn i bildet.

Sitat

Dag Jacobsen er leder for akuttmedisinsk avdeling ved Ullevål Universitetssykehus i Oslo.

– Denne studien forsterker bare det vi har sagt hele tiden; at denne covid-sykdommen er ikke som vanlig influensa som noen faktisk fortsatt sier. Her er det et betydelig antall som får senvirkninger, sier Jacobsen.

https://www.tv2.no/a/13886679/

Jeg synes selv dette med senvirkninger er noe av det som er litt skremmende med koronaviruset, ved siden av hvordan det truer sykehuskapasiteten. Hele tre av de relativt få jeg kjenner som har hatt korona har slitt lenge i ettertid med diverse alvorlige plager, og alle er unge og var helt friske. Har sett på nært hold hvordan det rammer en god kompis og hvordan han gikk fra å omtrent være treningsnarkoman til ikke orke å gå ut med søpla fire måneder etter han var syk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enda ett eksempel på at Norge har idiotiske personvern lover. Hvor farlig er det at FHI får greie på hvor mange smittede som varsles via appen per dag. Hadde vi beholdt den egenutviklede Smittestopp appen som Datatilsynet gikk helt amok mot hadde vi hatt en veldig nyttig og god oversikt. Vi er så dumme i dette landet.

Sitat

FHI vet ikke hvor mange som får varsel via Smittestopp-appen

1 av 5 nordmenn har lastet ned appen som skal spore og varsle om smitte. På grunn av personvernet har man ikke mulighet til å finne ut hvor effektivt prosjektet er.

Det er i alle fall det Folkehelseinstituttet håper på.

Men de har ingen garanti for at varslingen faktisk fungerer. På grunn av det strenge personvernet, er dette data de ikke har tilgang på. De kan kun basere seg på tester som ble gjort i forkant av relanseringen.

Det forteller assisterende direktør i FHI, Gun Peggy Strømstad.

– Gjennom denne testingen er vi trygge på at appen fungerer, sier hun.

– Har dere et estimat på hvor mange som kan ha mottatt varsel om smitte?

– Nei, vi vet ikke. Vi vet at 980.000 har lastet ned appen, og at 2300 har meldt om smitte gjennom den. Men vi ser på ulike måter å kunne undersøke dette på, for eksempel gjennom spørreundersøkelser.

Hun legger ikke skjul på at de veldig gjerne skulle hatt denne informasjonen, men at rammeverket til Google og Apple ikke legger til rette for det.

https://www.nrk.no/trondelag/fhi-aner-ikke-hvor-mange-som-faktisk-mottar-smittevarsel-gjennom-mobilappen-smittestopp-1.15437954

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Som sagt, jeg antar at de følger de reglene de er gitt. Og det er opp til helse-bergen å vurdere om medlemmet her gjør det samme. Er ikke noe mer å diskurere egentlig 🤷

Problemet her er at du bare dikter opp regler og finner på ting. Og truer folk da.. 

Men for all del, del gjerne din email til "helse-bergen" til oss på forumet. Det blir stas..

tips, prøv https://helse-vest.no/ istedet.. de som tar seg av administrasjonen for sykehusene i bergensområdet. Email -> [email protected]

• Liker 4
Lenke til kommentar
ilalo skrev (2 timer siden):

Her jeg jobber så har det ikke vært noen ekstra folk som har kommet inn på lang lang tid 
mange tomme senger faktisk

var jo virkelig snakk om at de skulle sende ekstra respiratorene til utlandet pga de ikke trengte de her 
dette sa høie for hva, 2 uker siden ca? 

Vet du hvor mange plasser det er på intensiv på haukeland feks? 20 stk

ilalo skrev (2 timer siden):

Dør folk hver eneste dag, dette ser jeg jo selv på jobb 
Det eneste jeg ville frem til er 
vite hvor mange av de som er smittet er syk 
jeg ser ikke mye til de der jeg jobber, smitten er ikke slik den er i oslo feks 
men skulle bare ønske det var mer snakk om hvor mange som er syk fremfor hvor mange som er smittet 

Vi er alle lei den skremselspropagandaen media driver med? 

En antivaxer som jobber på eldrehjem altså. Hvilket eldrehjem var det den kombinasjonen ga fatale følger? Mener å huske det var i Oslo-regionen.

Edit: Jeg bytter det ut med vaksinert vaksineskeptiker og pandemiskeptiker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

Problemet her er at du bare dikter opp regler og finner på ting. Og truer folk da.. 

Men for all del, del gjerne din email til "helse-bergen" til oss på forumet. Det blir stas..

tips, prøv https://helse-vest.no/ istedet.. de som tar seg av administrasjonen for sykehusene i bergensområdet. Email -> [email protected]

Har ikke truet noen jeg. Jeg har opplyst. Slutt å mas nå, fokuser på trådens emne i steden og bidra til diskusjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Har ikke truet noen jeg. Jeg har opplyst. Slutt å mas nå, fokuser på trådens emne i steden og bidra til diskusjonen. 

Og skrive at du skal rapportere en forumdeltaker til arbeidsgiveren sin er altså ikke en trussel?

Slutt å svar da..

tenker mod får en liten jobb med å rydde opp i dette :)

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 minutter siden):

Og skrive at du skal rapportere en forumdeltaker til arbeidsgiveren sin er altså ikke en trussel?

Slutt å svar da..

tenker mod får en liten jobb med å rydde opp i dette :)

Nei det er enn opplysning på hva som ble gjort.  Kunne ikke opplyst om det også, men tenker det er bedre å gi beskjed. 

Har ikke tenkt å svare mer heller, troe det meste er dekt nå og vell så det. 

Lenke til kommentar

Laboratoriene opplever høyt arbeidspress: − Vi bruker all kapasitet
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weG4KL/laboratoriene-opplever-hoeyt-arbeidspress-vi-bruker-all-kapasitet

Sitat

Dersom laboratoriene skal analysere flere coronaprøver, må kapasiteten oppskaleres i mange ledd i prøvetakingen, varsler tillitsvalgt ved OUS Ole Andreas Gresholt.

Nylig sa Oslos helsebyråd Robert Steen til VG at hovedstaden ønsker å screene alle elever i osloskolen i tillegg til flere yrkesgrupper en gang i uken.

Det vil tilsvare 170.000 tester på toppen av de omkring 60.000 prøvene som allerede tas ukentlig i hovedstaden.

Statsminister Erna Solberg uttalte torsdag til VG at flaskehalser på personell kan ha påvirket analysekapasiteten.

– Jeg vil påpeke at det vil kreve en planlegging og oppskalering som vil ta tid. Men alle oppdrag kan i teorien løses, gitt at vi har tilgang på rett ressurser, sier Ole Andreas Gresholt.

Han er NITO-tillitsvalgt i Klinikk for laboratoriemedisin ved OUS.

– Pandemilaboratoriet på Ullevål eksisterte ikke før coronapandemien. Vi har ikke nye arealer og vi har bygget opp en helt ny kapasitet, sier han.

Det er mange utfordringer knyttet til å oppskalere ytterligere, understreker Gresholt.

Må oppskalere i mange ledd

Oslo ønsker å benytte coronaprøven som tas i fremre del av nesen, som kan lette arbeidet ved prøvetaking sammenlignet med den dype neseprøven.

Men å ta prøver i fremre del av nesen vil likevel kreve den samme analysemetoden på laboratoriet. Oslo har best Helsedirektoratet om å oppskalere analysekapasiteten for disse prøvene.

– Prøvene i fremre del av nesen er hovedsakelig siktet på å lette prøvetakingen, sier Gresholt og fortsetter:

– Vi må se på hele linjen. Man er bare så sterk som det svakeste leddet. Det er et stort maskineri som må oppskaleres i alle ledd.

Sitat

For å oppskalere analysekapasiteten betraktelig, krever det ikke kun flere bioingeniører:

• Det er viktige steg med logistikk, vi er avhengig av at Testene blir levert jevnt gjennom døgnet. Dette vil kreve en oppskalering av transporten.
  • Smittevern ved transport er også en viktig faktor. Hvis prøvene ikke er pakket på korrekt måte, eller hvis det er søl, krever det ekstra arbeidskrevende tiltak og utsetter personal for smitterisiko.
  • Prøvemottaket – som tar imot, sorterer og pakker om testene – vil ha behov for økt bemanning.
  • Laboratoriet vil potensielt trenge større areal for instrumenter, arbeidsstasjoner og garderober.
  • Det vil bli et behov for langt flere reagenser, som brukes til testanalyser.
  • Laboratoriet vil ha et økt behov for forbruksvarer til analyser – det kan være alt fra smittevernutstyr til materiale som brukes til selve analysen.
  • Det vil medføre økt behov for søppeltømming og rengjøring i laboratoriet.

– Dersom analysekapasiteten skal oppskaleres, oppfordrer jeg til å ha en aktiv dialog med alle ledd. Vi må tenke helhetlig. Alle leddene i prøvens gang har en viktig oppgave for å holde svartiden nede. Hvis ikke får vi fort flaskehalser, sier Gresholt.

Han berømmer det arbeidet som er gjort i alle leddene gjennom pandemien.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det er enn opplysning på hva som ble gjort.  Kunne ikke opplyst om det også, men tenker det er bedre å gi beskjed. 

Har ikke tenkt å svare mer heller, troe det meste er dekt nå og vell så det. 

Supert 💪

Husk å del mailen din her med oss da 

• Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, Snikpellik said:

Det kan være du misforstod diskusjonen tidligere i dag. Det er ingen som har påstått at vaksinene beskytter 100% mot infeksjon. Så det er ingen konspirasjonsteori å si at noen få som har fått to doser også er blitt smittet, som tallene viser at skjer her og der. Det som kommer frem i studier i disse dager er at mRNA-vaksinene beskytter 90% mot infeksjon og de svenske tallene fra i går, som du poster her, er ytterligere svært oppløftende mtp beskyttelsen vaksinene gir mot infeksjon :) 

Tallene sier vel heller ingenting om hvor forsiktige folk var i omgang med folk like etter vaksineringen. Det kan jo være noen som tror at de er vaksinert etter en dag med denne vaksinen i kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...