Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, Salvesen. said:

Brasil er uenig med deg, de hadde vell 4000 dødsfall eller omkring der de siste 24 timene.. Dette viruset har ikke fått fotfeste i Norge enda og en får håpe det ikke får det heller. Britisk mutasjon som nå brer om seg i landet har både høyere smitte og verre sykdomsbilde. Men så lenge en har effekt fra vaksinen så er en gjerne "reddet". 

Virkeligheten er uenig med deg.. jeg snakket om Norge og norske forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilalo skrev (Akkurat nå):

Merkelig at man såvidt hører om folk som dør av det mer her 

Sen virkninger er mulig noen får ja, men hører ikke mye om det heller 

Samme kan man si om at ingen vet hva som vil skje med kroppen etter de får i seg en av vaksinene... 

Det er ikke merklig da vi har vaksinert store deler av de som var utsatt for risiko. Nå ser vi dog at risiko øker for de i lavere alder med mutasjoner og innleggelser går opp. Heldigvis dør få, men ingen vet hva som skjer med de videre i livet. 

A jeg forstår, antivaxxer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Det har jo vært mye snakk om antall innlagte på sykehus, antall i respirator osv. De må vel regnes som SYK?

Her jeg jobber så har det ikke vært noen ekstra folk som har kommet inn på lang lang tid 
mange tomme senger faktisk

var jo virkelig snakk om at de skulle sende ekstra respiratorene til utlandet pga de ikke trengte de her 
dette sa høie for hva, 2 uker siden ca? 

Vet du hvor mange plasser det er på intensiv på haukeland feks? 20 stk
 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Det er ikke merklig da vi har vaksinert store deler av de som var utsatt for risiko. Nå ser vi dog at risiko øker for de i lavere alder med mutasjoner og innleggelser går opp. Heldigvis dør få, men ingen vet hva som skjer med de videre i livet. 

A jeg forstår, antivaxxer

tipper du er en av de som går med 3x masker

beste slike som deg kan komme med er 
åh, du er en antivakser.... please 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Som han skriver så snakkade han om Norge och du svarade med information fra Brasil.

Nei, deler handlet om brasil og den mutasjonen som vi kan få oppblussing av her hjemme også. Det har vært flere tilfeller. Slik som det blusser opp i ditt hjemland.. men resten av innlegget handlet ikke om brasil.. igjen, hva var galt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ilalo said:

Merkelig at man såvidt hører om folk som dør av det mer her 

Sen virkninger er mulig noen får ja, men hører ikke mye om det heller 

Samme kan man si om at ingen vet hva som vil skje med kroppen etter de får i seg en av vaksinene... 

De siste to ukene har det dødd omtrent 1 hver dag, men vi må huske på at antallet innlagte bare vil øke og øke fremover nå som vi har 1000+ daglige tilfeller. Dødsfall henger flere uker etter dette igjen. Jo yngre man er jo lenger tid tar det før man dør. 

I tillegg vet vi at minst 3 sykehus på Østlandet er stappa fulle med covidsyke. Nå som prognosene tilsier at flere og flere kommer til å bli innlagt kommer også dødsfall til å øke fordi det ikke er mulig å gi optimal helsehjelp. 

Norske studier viser at 60% blir langtidssyke. Dette er noe høyere enn internasjonalt, men andelen folk som er syke i 6+ mnd er skremmende høyt uansett. 

Endret av Benbjo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
ilalo skrev (Akkurat nå):

Her jeg jobber så har det ikke vært noen ekstra folk som har kommet inn på lang lang tid 
mange tomme senger faktisk

var jo virkelig snakk om at de skulle sende ekstra respiratorene til utlandet pga de ikke trengte de her 
dette sa høie for hva, 2 uker siden ca? 

Vet du hvor mange plasser det er på intensiv på haukeland feks? 20 stk
 

Har du sett på de nasjonale grafene eller baserer du deg kun på den avdelingen du selv jobber?

2087163965_Screenshot2021-03-31at09_03_53.thumb.png.29ab125d0174437bdb6ad31618e0d396.png

Vi har kraftig stigende tall på innlagte og de kommer til å stige i ukene framover også, siden innlagte er en funksjon av smittede med 2-3 ukers forsinkelse.

Antall døde kommer så noen uker etter at man blir innlagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Smittetalen er fremdeles höga men det er klart bättre än med en platå en raskt ökande smitte och talen nu tror jag är väldigt mycket lavare än vad modellene visade för 1-2 uker sen. 

Tycker inte det ser ut som att testingen har gått ned så mycket heller. 

Reisingen i påsken är nog ikke så bra men skoler er stängda och möjligt att många möter färre folk nu än normalt på grund av ferien.

Möjligt att påsken er bra för problem områdena på östlandet men att det sprider ut smitten mer i landet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

De siste to ukene har det dødd omtrent 1 hver dag, men vi må huske på at antallet innlagte bare vil øke og øke fremover nå som vi har 1000+ daglige tilfeller. Dødsfall henger flere uker etter dette igjen. Jo yngre man er jo lenger tid tar det før man dør. 

Norske studier viser at 60% blir langtidssyke. Dette er noe høyere enn internasjonalt, men andelen folk som er syke i 6+ mnd er skremmende høyt uansett. 

Dør folk hver eneste dag, dette ser jeg jo selv på jobb 
Det eneste jeg ville frem til er 
vite hvor mange av de som er smittet er syk 
jeg ser ikke mye til de der jeg jobber, smitten er ikke slik den er i oslo feks 
men skulle bare ønske det var mer snakk om hvor mange som er syk fremfor hvor mange som er smittet 

Vi er alle lei den skremselspropagandaen media driver med? 

Lenke til kommentar
Just now, ilalo said:

Dør folk hver eneste dag, dette ser jeg jo selv på jobb 
Det eneste jeg ville frem til er 
vite hvor mange av de som er smittet er syk 
jeg ser ikke mye til de der jeg jobber, smitten er ikke slik den er i oslo feks 
men skulle bare ønske det var mer snakk om hvor mange som er syk fremfor hvor mange som er smittet 

Vi er alle lei den skremselspropagandaen media driver med? 

Definer syk. Er syk = innlagt på sykehus? 

Det var en studie blant helsearbeidere i USA hvor de testet alle ukentlig. Av de som testet positivt utviklet nesten 90% symptomer. Mener det var rundt 11% som var det man kaller for asymptomatiske - altså aldri fikk symptomer. 

Likevel - vi vet at selv asymptomatiske får lungeskader. Man er ikke "trygg" selv om man får de mildeste symptomer. Long Covid og organskader er vanlig selv med mildt akutt sykdomsforløp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ilalo skrev (2 minutter siden):

Dør folk hver eneste dag, dette ser jeg jo selv på jobb 
Det eneste jeg ville frem til er 
vite hvor mange av de som er smittet er syk 
jeg ser ikke mye til de der jeg jobber, smitten er ikke slik den er i oslo feks 
men skulle bare ønske det var mer snakk om hvor mange som er syk fremfor hvor mange som er smittet 

Vi er alle lei den skremselspropagandaen media driver med? 

Nei, den burde være langt høyere. Media burde melde om hva som skjer i belgia og hva vi kan forvente oss om de mutasjonene får fotfeste her. Kanskje folk hadde begynt å overholde karantene da når de ser ungdommer i respirator og dødene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ilalo skrev (4 minutter siden):

Dør folk hver eneste dag, dette ser jeg jo selv på jobb 
Det eneste jeg ville frem til er 
vite hvor mange av de som er smittet er syk 
jeg ser ikke mye til de der jeg jobber, smitten er ikke slik den er i oslo feks 
men skulle bare ønske det var mer snakk om hvor mange som er syk fremfor hvor mange som er smittet 

Vi er alle lei den skremselspropagandaen media driver med? 

Jeg er allerede litt lei av at du ikke forholder deg til svarene du får.

Hva med å definere hva du mener med å være syk?

Hva med å kommentere at det blir stadig flere innlagt og at dødstallene forventes å følge i de kommende ukene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Nei, den burde være langt høyere. Media burde melde om hva som skjer i belgia og hva vi kan forvente oss om de mutasjonene får fotfeste her. Kanskje folk hadde begynt å overholde karantene da når de ser ungdommer i respirator og dødene..

Hvor er de unge i respirator og døende her i landet du snakker om? 
Det var 1 ungdom i respirator her og vedkommende hadde problemer med lungene fra før av

Du ser ikke friske folk i respirator, av de som har vært det her, så har alle vært eldre med en del underliggende sykdommer 
fleste har hatt problemer med lungene fra før av 

Lenke til kommentar
ilalo skrev (1 minutt siden):

Hvor er de unge i respirator og døende her i landet du snakker om? 
Det var 1 ungdom i respirator her og vedkommende hadde problemer med lungene fra før av

Du ser ikke friske folk i respirator, av de som har vært det her, så har alle vært eldre med en del underliggende sykdommer 
fleste har hatt problemer med lungene fra før av 

Hva med at du ser på grafene du har fått presentert og ikke baserer deg på anekdotiske bevis fra din egen tilfeldig valgte avdeling?

Hvilket sykehus er det du jobber på?

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, nirolo said:

Jeg er allerede litt lei av at du ikke forholder deg til svarene du får.

Hva med å definere hva du mener med å være syk?

Hva med å kommentere at det blir stadig flere innlagt og at dødstallene forventes å følge i de kommende ukene?

Syk
feber, vondt i hodet, leddsmerter 
du vet, slik du føler deg når du har en forkjølelse.... 

Lenke til kommentar

Synes mediene driver med for lite skremselspropaganda, for å sette det litt på spissen. Når VG skriver at «Oslo har synkende smittetrend», tror jeg at det kan gjøre at folk slapper av for mye. Og dermed ikke er forberedt på hva som kan komme i kjølvannet av Påskeferien.

Når det gjelder dødsfall, så tror jeg enormt mange i Norge vi være døende av Covid. - Ikke nå mens de er syke, men senere, ti år før tiden pga alle skadene kroppen har fått. Men de fleste ser ut til å være overbeviste om at så lenge de ikke dør under sykdommen, så er alt greit. «Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere» liksom. Niks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilalo skrev (Akkurat nå):

Hvor er de unge i respirator og døende her i landet du snakker om? 
Det var 1 ungdom i respirator her og vedkommende hadde problemer med lungene fra før av

Du ser ikke friske folk i respirator, av de som har vært det her, så har alle vært eldre med en del underliggende sykdommer 
fleste har hatt problemer med lungene fra før av 

Det har vell vært ca 20 "barn" innlagt den siste perioden nå. Og det er kun fra britisk mutasjon. De andre er verre og vill føre til flere slike tilfeller om vi ikke sørger for at de ikke får fotfeste.

Kilde på dine påstander takk. Meg bekjent er dey mange som har dødd av covid uten kjent sykdomshistorie... Men det er selvfølgelig ett fåtall men økende ved nye mutasjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...