Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Ni anmeldt for brudd på karanteneplikten etter ankomst på Gardermoen
https://www.tv2.no/nyheter/13915874/

Sitat

Lørdag anmeldte politiet på Gardermoen ni personer for brudd på karantenebestemmelsene.

– Totalt dreier det seg om ni stykker, hvorav syv av disse nektet å dra til karantenehotellet. Én av dem forsvant på veien, mens den siste forsvant fra karantenehotellet etter ankomst der, sier Sveen, ved Øst politidistrikt.

Tidligere denne uken har TV 2 snakket med enkelte pensjonister på Gran Canaria, som heller går i fengsel enn på karantenehotell. 

Ingen av de ni som ble anmeldt lørdag er pågrepet.

– Det skal ha gått pent for seg, men det har vært en del saklige uenigheter, som har ført til anmeldelser, sier Sveen.

Bøtenivået for brudd på karanteneplikten ligger på opp til 20.000 kroner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pålagt karantenehotell har vel blitt innført fordi det er for mange som bryter karantenen når de får mulighet til å ta denne hjemme. Selvfølgelig så går det utover de som faktisk følger reglene, og som ville hatt det bedre hjemme. Det er bare trist, men det er ofte sånn det blir. Det blir kollektiv straff fordi noen ødelegger for andre.

Karantenehotell er jo også mye mindre fristende enn å ta karantenen hjemme, og en ekstra kostnad, så det er vel også et tiltak for å få færre til å reise unødvendig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Det var vel et barn som har fått intensivbehandling i Helse Fonna også. Spørs om det ikke er denne personen som har blitt overført til Haukeland. Eller så er det faktisk snakk om to barn innlagt med Covid-19 i Helse Vest nå. Skremmende uansett.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Rart hvordan "normale" mennesker plutselig gjør seg til kjeltringer for småpenger. Håper de får skikkelig straff etterhvert som svir både her og der. God vandel bør i alle fall fjernes. 

Spørs hvor mye det koster å bo på hotell, men regner minst 1000 kroner natten x10, så da blir boten på 10k, da de uansett måtte betalt 10k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Spørs hvor mye det koster å bo på hotell, men regner minst 1000 kroner natten x10, så da blir boten på 10k, da de uansett måtte betalt 10k

Karantenehotell koster 500,- per natt. Man kan teste seg ut av karantenehotellet etter 7 dager. Så det blir 3500,- for de fleste for oppholdet der. Boten må nok svi vesentlig mer enn dette. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sitat

Tja. Har man mulighet å ha karantene hjemme så ser jeg ikke poenget med å bo på hotell. Jeg ville aldri funnet meg i det. 

Jeg synes vi kan åpne opp alt. Alt på eget ansvar men da skal alle med covid bli hjemme uansett sykdomsforløp. Bli frisk hjemme, dø hjemme :devil:  

Er ikke det som er poenget her, vi har slitt veldig med importsmitte pga av at man ikke kan stole på at folk holder karantenen. Så en mulig løsning gidder ikke disse være med på, godt de selv velger å dumme seg ut i media.

Endret av Golf'ern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Nå ja, men nå øker disse anmeldelsene drastisk. Da må en gjøre tiltak. Satsen er vell 500 kroner egenandel inkludert mat. Og det er vell 7 dager i fra i morgen av. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Karantenehotell koster 500,- per natt. Man kan teste seg ut av karantenehotellet etter 7 dager. Så det blir 3500,- for de fleste for oppholdet der. Boten må nok svi vesentlig mer enn dette. 

Får de gratis mat?

edit: Salvesen skrev at det er inkludert mat, så da er det jo billig..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Helt personlig syns jeg det er i seg selv er forkastelig at staten i det heletatt støtter karantene hotell for folk som bare må til granka å slikke sol og drikke vin midt i en pandemi, dette kunne de få betalt helt og holdent ut av egen lommebok, og folk som med overlegg bryter karantehotell plikten kunne for min del bli kastet rett i fengsel i noen måneder.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Får de gratis mat?

Egenandelen på 500,- inkluderer mat ja. Jeg tror ikke maten man får på døra er spesielt bra eller mye, så man må nok påregne ekstra utgifter der.

Bedrifter som skal ha ansatte til landet betaler en egenandel på 1500,-. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Helt personlig syns jeg det er i seg selv er forkastelig at staten i det heletatt støtter karantene hotell for folk som bare må til granka å slikke sol og drikke vin midt i en pandemi, dette kunne de få betalt helt og holdent ut av egen lommebok, og folk som med overlegg bryter karantehotell plikten kunne for min del bli kastet rett i fengsel i noen måneder.

Helt enig, full betaling for både kost og losji. Alternativ løsning er at de blir forvist til egnede øysoner så de kan være isolert fra samfunnet til de er fri for evt smitte. 

Lenke til kommentar

Det er ikke mange gledelige coronastatistikker om dagen, men det er da noe. Ingen drap i år i Norge hittil. Norge har uansett en svært lav drapsrate fra før. Så om den blir enda lavere så er jo det fint. 
image.png.39d46c03640f44b3540fac35267c37a2.png

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mange gledelige coronastatistikker om dagen, men det er da noe. Ingen drap i år i Norge hittil
image.png.39d46c03640f44b3540fac35267c37a2.png

Veldig bra! Men jeg er redd vold i hjemmet og annet snusk ikke er like bra nå som vi alle er låst inne med hverandre 😕

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Ta prøve av alle når de ankommer landet og send de hjem med buss for egen regning.

Buss helt til døren.

Brudd på karantenen = bot på 10% av årsinntekt, minst 20k

Og hvordan skal en holde kontroll på dette? Å plassere de på ett hotel er lett å ha kontroll på og de som bryter får sin straff. Vi prøvde din løsning(deler i alle fall) tidligere, fungerte ikke. 

forøvrig er jeg HELT enig i prosentsatsen. Det er latterlig at en student uten inntekt skal få samme straff(les 20 000) som statsministeren.. Den ene er det katastrofe for den andre er det en litt forhøyet månedskostnad. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...