Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, fredrik2 said:

Er vel inget i de talen som tyder på att treningsenter er speciellt utsatt? 

Intressant också med tanke på skjenkestop att cafe och gatekjøk anställda er överst på listen trots att de sällan (aldrig?) serverar alkohol.

PT/aktivitetsinstruktør på 14. plass, over leger. 

Kommer litt an på definisjon om cafe har ølservering eller ikke. Bartender er jo på 5. plass, det er i hvert fall et klart datapunkt.

Gatekjøkken er et klassisk "etter tur på byen" stopp. Men tenker at gatekjøkken er ren take-away nå om dagen, så et argument for at selv take-away er en stor smitterisiko. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Leser at Fjell/Autstad/Danvik i Drammen har 15% av befolkningen i Drammen men står for 40% av smittede og slår Stovner i Oslo med god margin.

Sannsynligvis kan vi snevre det videre inn til etniske minoriteter  (som er i majoritet i noen av disse bydelene).  Dvs vi kan nok forenklet si at 10% av befolkningen i Drammen står for 40% andel av smittede i hele Drammen.  Det skyldes at de ikke følger råd og anbefalinger.  Bruker ikke munnbind på bussen f.eks.

Et dilemma er om man skal belønne de som sprer smitten mest med prioritering i vaksine-køen.  Fra et evolusjons-synspunkt er det ikke spesielt smart.   Men i media vinkles det nå at disse miljøene "må beskyttes"...

Videre når det gjelder prioritering så er det mange grupper som kanskje burde vært prioritert: helsearbeidere, tannleger, leger, buss-sjåfører, barnehageansatte, lærere, etc, etc... Men nå må vi ikke glemme at når det gjelder å dø av Covid så er alder fortsatt viktigste faktor.   Så oppretthold opprinnelig plan og bruk kreftene på å skaffe flere vaksiner.

Bedre å vaksinere de med risikoatferd først det beskytter oss alle.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

PT/aktivitetsinstruktør på 14. plass, over leger. 

Kommer litt an på definisjon om cafe har ølservering eller ikke. Bartender er jo på 5. plass, det er i hvert fall et klart datapunkt.

Gatekjøkken er et klassisk "etter tur på byen" stopp. Men tenker at gatekjøkken er ren take-away nå om dagen, så et argument for at selv take-away er en stor smitterisiko. 

Det er stort sett innvandrere som jobber på gatekjøkken her i Norge. Derfor kan dette være grunnen til at gatekjøkken topper statistikken og ikke nødvendigvis arbeidet på ett gatekjøkken.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Bartender er også veldig høyt og der er det ikke overvekt av "innvandrere" såvidt jeg har fått med meg. På servitører har vi en del svensker men der er det også ganske jevnt fordelt og ingen overvekt av gruppen.

Jeg vil ikke si at disse nødvendigvis sprer smitte men utsettes mer for smitte.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Bartender er også veldig høyt og der er det ikke overvekt av "innvandrere" såvidt jeg har fått med meg.

Det er ganske vesentlige forskjeller på en bar/utested og en typisk gatekjøkken. Folk tilbringer timesvis på bar utested. Folk henter som regel kun mat på gatekjøkken eventuelt sitter der i 10 min mens de hiver i seg hamburger/kebab.

Poenget mitt er at innvandrere er mer utsatt for smitte av mange forskjellige grunner. Derfor er det ikke rart at det yrket med flest innvandrere i Norge gatekjøkkenmedarbeider er høyt på statistikken.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

Er vel inget i de talen som tyder på att treningsenter er speciellt utsatt? 

Intressant också med tanke på skjenkestop att cafe och gatekjøk anställda er överst på listen trots att de sällan (aldrig?) serverar alkohol.

Tallene viser jo smitte blant ansatte på treningssenter, altså PT og lignende. Ikke de som er der for å trene. Treningssenter er et sted mange møtes for å trene sammen. Da er det et kontaktpunkt, og det er i tillegg innendørs med fremmede mennesker i samme rom.

Noen treningssentre har masse plass, god ventilasjon og bra opplegg smittevernmessig, men ikke alle. Det er en bransje med en del useriøse aktører. Mange reiser også kollektivt til og fra treningssenter, så det øker mobiliteten. Vi er jo nå i den situasjonen at all mobilitet må ned. I tillegg er det ved smitteutbrudd stor risiko for at det sender svært mange besøkende i karantene. Med Utvidet TISK blir da testing og sporing plutselig en massiv oppgave fordi også nærkontakter av nærkontakter må gjøres rede for.

Noen eksempler:

800 personer i karantene etter smitte på treningssenter
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/800-personer-i-karantene-etter-smitte-pa-treningssenter-1.15394937

Smitteutbrudd på treningssenter
https://www.sarpsborg.com/aktuelt/smitteutbrudd-pa-treningssenter/

22 smittetilfeller spores til treningssentre i Bergen. – Har vært ett større utbrudd
https://www.aftenposten.no/sport/i/lEJVRG/22-smittetilfeller-spores-til-treningssentre-i-bergen-har-vaert-ett

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Pc Lynet said:

Hvem jobber på gatekjøkken? Jo innvandrere som er overrepresentert blant de smittede i Norge.

https://www.aftenposten.no/sport/i/lEJVRG/22-smittetilfeller-spores-til-treningssentre-i-bergen-har-vaert-ett

Du svarade väl inte på något av det jag skrev. Invandrare är rätt vanlig i annan servering också. 

Angående treningsenter så är tal fra Bergen inget svar på det jag spurte och jag tycker inte att 22 st är så väldigt många heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er ganske vesentlige forskjeller på en bar/utested og en typisk gatekjøkken. Folk tilbringer timesvis på bar utested. Folk henter som regel kun mat på gatekjøkken eventuelt sitter der i 10 min mens de hiver i seg hamburger/kebab.

Poenget mitt er at innvandrere er mer utsatt for smitte av mange forskjellige grunner.

Det samme gjelder servitører. Om man sitter i 10-15min eller 30min i lunsjen er neppe utslagsgivende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Bedre å spisse strenge tiltak mot denne gruppen.   De "forstår ikke" råd og anbefalinger, så da må de få forbud og påbud.

Nei det er ikke så svart/hvitt. De har ofte smitteutsatte "drittjobber", må ta kollektiv transport til jobb etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Du svarade väl inte på något av det jag skrev. Invandrare är rätt vanlig i annan servering också. 

Angående treningsenter så är tal fra Bergen inget svar på det jag spurte och jag tycker inte att 22 st är så väldigt många heller.

Sitat

Jeg forklarer hvorfor gatekjøkkenmedarbeidere er i smittetoppen. Hvis ikke det er svar forstår jeg ikke svensk.

At du synes treningsenter ikke viderefører smitte har vi fått med oss.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Det samme gjelder servitører. Om man sitter i 10min eller 30min i lunsjen er neppe utslagsgivende.

Så du tror ikke det at flest innvandrere jobber på gatekjøkken har noe å si for at gatekjøkken topper statistikken? Hva er din forklaring?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Så du tror ikke det at flest innvandrere jobber på gatekjøkken har noe å si for at gatekjøkken topper statistikken? Hva er din forklaring?

Jeg snakket ikke spesifikt om gatekjøkken men at vi har flere grupper som ikke nødvendigvis har overvekt av gruppen du referer til men fortsatt er høyt opp.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke så svart/hvitt. De har ofte smitteutsatte "drittjobber", må ta kollektiv transport til jobb etc.

Tannlegen min er smitteutsatt men er langt ned på listen tidligere i tråden.  Hadde nylig time og hun har full intensivsykepleier habitt med visir, munnbind, drakt.  Må skylle munnen ekstra med hydrogenperoksid før og etter, får utlevert vaskeservietter før og etter.  Da snakker vi en som tar dette seriøst.

Gatekjøkken-arbeideren som har munnbindet halvveis nede uten effekt.  Da snakker vi en som ikke tar det spesielt seriøst.

At det ikke er påbud om munnbind på bussene er ren idioti, men igjen de eneste jeg har sett som ikke følger rådet/anbefalingen om munnbind er nye landsmenn, og de snakker norsk hører jeg når de snakker til barna, og eget språk i mobilen som er klistret til øret. De har m.a.o. både språk og midler til å kjøpe seg et munnbind.

Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Jeg forklarer hvorfor gatekjøkkenmedarbeidere er i smittetoppen. Hvis ikke det er svar forstår jeg ikke svensk.

At du synes treningsenter ikke viderefører smitte har vi fått med oss.

Greit att du med dina fördommar svarade på det första. Jag skulle si att totalt sätt är väldigt många invandrare i serveringsbransjen men framförallt kanske i resturanger och inte på utesteder med bar och sånt. 

Angående det andra så försökte jag hålla mig till saken. 

Möjligt att treningsenter sprider en del smitte men en 14 plass på den listen för personliga trenere tycker jag inte sier noe om det.

Det med treningsenter er också fremdeles det att man faktiskt kan bedriva bra smittspåring bland dem som er der så man borde ha ganska bra tal på vad som sker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

213 koronasmittede personer er innlagt i Helse Sør-Øst.

Det er en nedgang på 21 siden i går.

4 flere enn i går er på intensiv, og 3 færre enn i går er på respirator.

Det ble meldt om 7 dødsfall i går. 

Nedgangen i innlagte er like stor som økningen var på tirsdag. Årsaken til den ganske store nedgangen i antall innlagte kan være at noen pasienter flyttes til andre helseforetak, og dødsfall. Så får vi håpe de fleste av disse er blitt skrevet ut og på bedringens vei. Dessverre fortsetter antallet på intensiv å øke, og det er her sykehusene har kapasitetsproblemer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Snikpellik said:

Under 1000 🎉

984 nye smittetilfelle i Noreg
Det siste døgnet er det registrert 984 nye koronasmitta personar her i landet. Det er 101 færre enn dagen før og 80 færre enn same dag i førre veka. Dei siste sju dagane er det registrert til saman 6585 nye smittetilfelle.
https://www.nrk.no/nyheter/984-nye-smittetilfelle-i-noreg-1.15432563

Hva skjer i påskeferien når folk ikke gidder å ta seg til teststasjonen, eller er teststasjonene midlertidig stengt da de også. Må jo bli noen voldsomt flotte lave tall av det da, eller?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Pc Lynet said:

Man kan använda nestan eksakt samma argument för de som jobbar i serveringsbransjen som servitör och bartender också hvis man ikke bara bryr sig om dina fördommar. 

De som jobbar i serveringsbransjer er ofta väldigt sosialla som träffar mycket folk i olika sammanhang också utanför jobbet och det kan mycket väl vara det som sprider smitten.

Endret av fredrik2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Greit att du med dina fördommar svarade på det första. Jag skulle si att totalt sätt är väldigt många invandrare i serveringsbransjen men framförallt kanske i resturanger och inte på utesteder med bar och sånt. 

Angående det andra så försökte jag hålla mig till saken. 

Möjligt att treningsenter sprider en del smitte men en 14 plass på den listen för personliga trenere tycker jag inte sier noe om det.

Det med treningsenter er också fremdeles det att man faktiskt kan bedriva bra smittspåring bland dem som er der så man borde ha ganska bra tal på vad som sker.

Fordommer? Fakta:

I 2017 så var:

35% av kokker innvandrere

38% av servitører innvandrere

33% av gatekjøkkenmedarbeidere innvandrere

https://www.ssb.no/329230/gjennomsnittlig-manedslonn-og-antall-arbeidsforhold-i-yrker-med-flest-arbeidsforhold-for-innvandrere.2017

Nå vet vi at smitten er størst i Oslo. Hvem driver de fleste gatekjøkken i Oslo? Jo innvandrere. Hvem spiser mest på gatekjøkken i Oslo? Jeg tror det er innvandrere. Derfor vil gatekjøkken ha en større andel smittede medarbeidere enn andre fortetninger. Jeg tror det ikke er noe med å steke hamburger eller kebab som er spesielt smittefarlig.

innvandrere_arbeid.thumb.jpg.fcdc2c1a71a77a57e614200dde578fa9.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje det kommer noe godt ut av pandemien:

Sitat

Torsdag leverer «Norge mot 2025»-utvalget den endelige rapporten om pandemiens påvirkning på norsk økonomi til finansminister Jan Tore Sanner (H).

«Norge mot 2025»-utvalget anbefaler blant annet regjeringen å skrote taxfree-ordningen. Det kommer fram i utvalgets endelige rapport.

- Tax free-ordningen undergraver det norske avgiftssystemet og den norske alkohol- og tobakkspolitikken, øker tilgjengeligheten og forbruket av alkohol og tobakk, og utfordrer Vinmonopolets stilling, skriver utvalget i rapporten.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/na-slik-har-pandemien-pavirket-norsk-okonomi/73571406

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...